Miten perustan oman kasvimaan? Olen lukenut täältäkin sivustolta aiheeseen liittyviä kirjoituksia ja muutenkin etsinyt netistä tietoa. Erinäiset asiat ovat kuitenkin jääneet askarruttamaan.
Kyseessä siis on kasvimaan perustaminen alkutekijöistä asti. Alue, johon se olisi tarkoitus perustaa on tasainen ja savimaista ainesta. Tällä hetkellä siinä kasvaa vain nurmikkoa ja rikkaruohoja. Lukemani perusteella maa pitäisi ainakin kääntää, kalkita, lannoittaa ja siihen pitäisi lisätä turvetta. Olennaista on siis maa-aineksen parantaminen. Pohjalle pitäisi levittää juurimattoa tai kangasta ja ojittaa tai salaojittaakin pitäisi maan tasaisuuden ja savisuuden takia. Jostain luin myös, että korotetut penkit olisivat savimaalle tarpeen. Mistään en kuitenkaan löytänyt selkeitä tee näin-ohjeita. Siispä päätin kirjoittaa tänne ja luottaa kokemuksen syvään rintaääneen.
Ensimmäinen kysymykseni onkin: kannattaako minun aloittaa jo tänä keväänä/kesänä maan muokkaaminen vai pitäisikö se jättää syksyyn? En kuitenkaan varmaan ehdi kylvää enää mitään maahan... vai ehdinkö? Mitä kannattaisi ensimmäisenä vuonna kylvää? Tarkoitus olisi lähteä hitaasti liikkeelle yhdestä tai kahdesta lajista ja kerätä kokemusta.
Vinkit ja kirjallisuussuositukset olisivat tervetulleita!
Kasvimaan perustamisohjeita vailla
4
1476
Vastaukset
- Juti
Olisi ihanaa, jos joku selittäisi konkreettisesti mitä pitää tehdä ja tarkalleen mitä esim. Biolanin aineita käyttää... Intoa kyllä riittää!
- ehtii
Esim. salaattia voi kylvää avomaalle pitkin kesää. Salaatteja on erilaisia, esim. lehtisalaatti, rucola-salaatti ja keräsalaatti. Herneet on myös helppoja kasvatettavia, tosin ne tarvitsee vähän tukea kasvaessaan, mutta ei ole vaikea homma viritellä semmoistakaan. Myös porkkanat kylvetään suoraan avomaalle.
Tässä joitakin linnkejä.
Kasvimaan perustaminen:
http://www.nicehouse.fi/puutarha/hyoty/kasvimaa/perusta.htm
Avomaalle kylväminen:
http://www.nicehouse.fi/puutarha/hyoty/siemene2.htm
Biolanin puutarha-sivut:
http://www.biolan.fi/suomi/puutarhanhoito/index.htm - jade5
Laita kasvamaan noita salaatteja ym. mitä tosessa viestissä ehdotettiin ja vaikkapa puolet kasvimaasta hernettä. Voit käyttää vaikka ruokakaupan hernepussin jos on jäänyt hernekeiton teosta yli....
Herneen annetaan kasvaa isoksi ja vihreäksi ja kun se on parhaassa kasvussa, käännetään maahan. Herneen juurissa on nystyröitä jotka muodostavat typpeä (olihan se näin?) , tätä kutsutaan vihantalannoitukseksi. maan laatu ja rakenne paranee.
Kaiva matoja ja kerää kaikki näkemäsi madot ja vie kasvimaan keskelle! - palsta viljelijä
Olet aivan oikein ottanut selvää että maata kannattaa parantaa turpeella ja ehkä hiekalla, koska kyseessä oli savipelto. Pinta aines kannattaa raapia päältä pois ettei maahan jää rikkaruohoja. Sitten lisäät pinnalle turvetta. kalkkia ja hiekkaa (sekä vaikka biolan kanankakkaa). Kannattaa vuokrata maan muokkaus laite millä maan kääntäminen sujuu vaivattomammin. Vuokra hinta ei ole kova. Ensimmäisenä vuona on maa todella kovaa käännettäväksi käsin. Koho penkkejä kannatta laittaa ja rajati niitä vaikka puisin tukikehikoin. Valmiiksi idätettyjä perunoita voi vielä hyvin laittaa maahan. Porkkanoille suositelaan aika hiekkapitoista pohjaa. Ja sitten noita mitä edellä mainitiin. Kesäkurpitsa on aika hyvä ja se pitää taas komposti mullasta ja paljosta lannoituksesta. Kastelu on aika tärkeätä. Katso että saat vettä helposti kasvimaallesi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908647
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264808- 504268
- 623837
- 513236
- 503030
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262696- 432501
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.482479Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382243