"Hiirenherne"

Malla

Sattuuko kukaan tietämään, mikä on oikealta nimeltään pensas, jota kutsutaan kansankielellä "hiirenherneeksi"? Tätä kätetään esim. aidanteena, joten ei ole kysymys hiirenvirnasta (jota myös kutsutaan hiirenherneeksi). Pensas jota etsin, on nopeakasvuinen ja tiheä, kukkii pienin keltaisin kukin.

Itse en ole siis kyseistä pensasta nähnyt, mutta on kovasti kehuttu... Kiinnostus heräsi.

6

2485

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --NIINA--

kaunis on ja "imee itseensä" amppareita

• kasvikas

ai jaa, kyllä me on pärjätty ihan normaaliin tapaan. Kasvaa meillä tontin rajalla pitkänä aidakkeena. Kivasti näkösuojaakin. Amppariongelmaa ei meillä ole ollut.

• on*
        kasvikas kirjoitti:

ai jaa, kyllä me on pärjätty ihan normaaliin tapaan. Kasvaa meillä tontin rajalla pitkänä aidakkeena. Kivasti näkösuojaakin. Amppariongelmaa ei meillä ole ollut.

muutama kymmenen metriä aitana, kukinta aikana on amppareita, ei niistä sen kummempaa haittaa ole ollut, kova pörinä vaan kuuluu ;-)

• makuasia

mistä tykkää. Kyseessä siperianhernepensas ja nopeampiakin kasvajia löytyy, itseasiassa on aitapensaista hitaimmasta päästä. Kasvu ei leikkaamattomana läheskään niin haarovaa ja tuuheaa kuin esim koristearonialla. Lisäksi on erittäin altis härmälle, varsinkin silloin kun leikattu ja uusi kasvu tulee vauhdilla - melkein poikkeuksetta harmaana...Eli parhaimmillaan vapaasti kasvavana aidanteena, silloinkin muodostaa niukasti uusia juurivesoja eli on alhaalta harvahko. Hyvä puoli on sitten kuivuuden sietokyky. "Herneet" ovat myrkyllisiä.

• Malla

Luinkin jostain tuosta härmästä... se pisti harkitsemaan uudelleen. Mutta tuota en tiennyt, että marjat ovat myrkyllisiä! Perheessä on pieni lapsi, joten täytyy miettiä jotain muuta aitakasvia. Syreeniaitakin olisi kaunis. Kiitos avusta!

• marita9

voiko undulaatit syödä niitä lehtiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      85
      4940
    2. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      40
      2401
    3. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      91
      2370
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      191
      2330
    5. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      133
      1929
    6. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      23
      1788
    7. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      178
      1550
    8. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1451
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      346
      1243
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1146
    Aihe