Olen uusi tällä palstalla. Mieheni isällä on asperger-syndrooma ja meillä on kaksi pientä lasta ja kolmas syntyy syksyllä. Näin raskaana herkistellessä tuli mieleen assin periytyvyys. Missä iässä syndrooma voidaan diagnostisoida? Millaisia oireita/signaaleita lapsella kannattaa tarkkailla?
Toinen asia mikä mietityttää on mieheni ja hänen sisarukset. Kukaan heistä ei ole diagnostisoitu aspergeriksi, mutta joitain voimakkaita piirteitä koko suvusta löytyy. Kaikki ovat hyvin dominoivia ja ehdottomia. Lisäksi kukaan ei tunnu osoittavan minkäänlaista empatiaa ja kaikki ovat todella narsistisia, oma etu aina ensin. Voiko assista olla 'lievempiä' versioita? Mieheni veljellä on autistinen teini-ikäinen lapsi.
Kiitos tiedoista tai suomenkielisistä nettilinkeistä mistä saan lisää tietoa.
Asperger periytyvyys
37
18923
Vastaukset
- Eräs Asperger-diagnosoitu
Omasta puolestani voin sanoa, että olen ison sukuni ainoa Asperger-diagnosoitu ja myös ainoa, jolla on Asperger-piirteitä. En tiedä mistä minä nuo piirteet olen sitten perinyt.
Omalla jälkikasvullani ei ole todettu Asperger-piirteitä. Kai tuosta on moniakin käsityksiä, minkä ikäisenä diagnoosi voidaan tehdä. Kuulemma alle kouluikäisenä jo. Mutta siihen aikaan kun minä elin lapsuuttani (olen ikuinen lapsi!) neuvolassa ei käyty kuin pari kertaa ennen kouluikää.
Minä sain diagnoosin 39-vuotiaana. Siihen diagnosointiin riitti yksi ainoa käynti neuro-psykiatrin vastaanotolla. Menin hänen luokseen ihan muiden ongelmien vuoksi (minulle tehtiin kokemani neurologisen halvauksen jälkeen "kaikki mahdolliset" tutkimukset) ja hän oli sitä mieltä, että kaikki asiat, joita pidin "ongelminani" viittasivat Asperger-syndroomaan.
Samalla käynnillä sain myös ADHD-diagnoosin, eli asiantunteva lääkäri, joka on näiden tapausten kanssa paljon tekemisissä havaitsee todella nopeasti mistä on kysymys. - Asperger- pojan äiti
Meillä on kymmenenvuotias ass-poika, jolla on hyvin selkeät autistiset oireet. Hän on perheemme nuorin lapsi. Neljä vanhempaa lastamme ovat kaikki terveitä. Hän on kuitenkin erittäin lahjakas ja ymmärtää kaikki asiat, päin vastoin kuin monet assit ja autistiset ihmiset yleensä.
Oireet tulivat aikaisemmin terveenä pidetylle ja pikkulapsena tavallista nopeammin kehittyneelle lapsellemme 3-4-vuotiaana. Aspergerin oireyhtymän oireita ovat pikkulapsella ovat mm eristyminen. Normaalisti lapsi oppii leikkimään muiden lasten kanssa noin kolmevuotiaana. Asperger-lapsi leikkii yksinään, ja hänen leikkinsä ovat usein kaavamaisia ja stereotyyppisiä. Poikani ryhtyi leikkimään toistgen lasten kanssa vasta kuusivuotiaana.
Lapsella on yliherkät aistit ja hän kärsii esim tilanteista, joissa hän joutuu olemaan väentungoksessa. Esim kaikki juhlat ovat pojalleni vaikeita. Lapsen ääni saattaa olla poikkeava, liian voimakas ja vivahteeton. Hän peittää korvansa kun muut meluavat, mutta ei havaitse sitä, että itse möykkää kovaäänisesti.
As-lapsi puhuu pikkuvanhasti täydellistä kirjakieltä ja saattaa olla hyvin kohtelias, mutta ymmärtäessään väärin sosiaalisen tilanteen suuttuu ja rupeaa huutamaan. Peleissä ja leikeissä hän ei kestä häviämistä eikä "jäämistä", vaan suuttuu ja lähtee pois. Voitin yhden ainoan kerran poikani shakissa. Yleensä hän voittaa aina. Sen jälkeen hän oli sitä mieltä, että koko shakkilaudan ja kaikki nappulat saa heittää roskiin.
Ass-lapselle on vaikea opettaa asioita, vaikka toisaalta hän saattaa jo hyvin nuorena oppia ominpäin erilaisia taitoja esim lukemaan.
Lapsi toistelee kuulemiaan lauseita itsekseen ja hänellä esiintyy esim käsien huitomista ja kummallisten äänien päästämistä. Välistä hän eristäytyy omaan maailmaansa niin, ettei häneen saa mitään kontaktia. Hän saattaa karkailla.
Siirtymätilanteet ovat aina vaikeita. Esim poikani ollessa lastentarhassa opettaja joutui käyttämään puolituntia poikani suostuttelemiseen, joka kerta, kun ryhmä oli lähdössä esim retkelle. Poikani oli sitä mieltä, ettei retkellä mitenkään voisi olla hauskaa.
Miehelläni on myös asperger-piirteitä, mutta diagnoosia hänellä ei ole. Naimisiin mennessämme emme tienneet aspergerin syndroomasta mitään. Jos olisin tiennyt mieheni suvussa ? olevasta perinnöllisestä sairaudesta, en olisi mennyt hänen kanssaan naimisiin. Aspergerin syndrooma voi periytyä suoraan isältä pojalle tai hypätä useita sukupolvia yli ja pulpahtaa sitten taas esiin.
Itsekkyys ja narsistisuus eivät ole aspergerin syndrooman oireita, mutta omaehtoisuus on. Tällä tarkoitetaan sitä, että ass-ihmisellä on omat kapea-alaiset kiinnostuksen kohteensa ja ass-ihmiselle on äärettömän vaikea opettaa sellaisia asioita, joista hän ei ole kiinnostunut, eikä häntä saa harrastamaan asioita, joista joku muu hänelle rakas ihminen on kiinnostunut, jos hän ei itse tunne niihin kutsumusta.
Elämä ass-henkilöiden kanssa on pitkälti elämää heidän ehdoillaan. Asperger-ihmiset kiintyvät yleensä tavallista voimakkaammin perheeseensä ja perheen kotieläimiin, koska heillä ei useinkaan ole ystäviä tai edes kavereita.
Perheeseemme odotetaan nyt ensimmäistä lapsenlasta. Tyttäreni ei ole huolestunut tulevan lapsensa terveydestä, mutta minä näen koko ajan painajaisunia, että hän saa autistisen lapsen. Mutta ehkä ass ei periydy äidin puolelta.
Toivon, etä lapsenne on terve. Lisää tietoa saat esim autismi- ja aspergerliiton sivuilta www.autismiliitto.fi (En valitettavasti osaa linkittää). Olen pahoillani, että tämä oirekuvasus on vähän epäjohdonmukaisesti kirjoitettu.- painajaisia
Kuvaus osuu hyvin meidän HFA- diagnosoituun lapseen. Aspergerkin on lievää autismia. Sen piirteitä löytyy monista suomalaisista. Miksi sitä pitäisi pelätä? Se voi opettaa meille paljon asoita elämästä, joita emme muutoin tulisi huomaamaan. Painajaiset tulevat aivan muualta.
Ongelmia on lähinnä siitä, että lasten psykiatrinen osasto ei Helsingissä tunnista asperger-tyyppistä lasta. Meille vanhemmillekin kesti kauan ymmärtää, että kyseessä ei ole psykoottinen oireilu vaan autismi. Vanhemmille kamppailu lapsen oikeasta hoidosta on ollut rankkaa. Vaikka lapsi lopulta sai oikean diagnoosin - hoitava taho ei ole myöntänyt neurologista diagnoosia, vaan väittävät, että lapsella on katooninen skitsofrenia.
Psykiatri Claes Andersson sanoi jossain haastattelussa, että aiemmin niin yleinen katooninen skitsofrenia, jonka aiheutti siraalaan sukeminen on kadonnut avohoidon myötä. Autistinen lapsi suljettuna psykiatriselle osastolle käpertyy itseensä katooniseen tilaan, vaikka kotona ei moista ole nähty!
Tässä on perheen painajainen tämän päivän Suomessa - Ei välttämättä
tuo eristäytyminen kuuluAsperger-ominaisuuksiin. Olen hämmästellyt tuota seikkaa, nimittäin jokainen ihminen haluaa joskus olla yksin tässä hektisessä maailmassa.
Minä itse kaipaan "yksityisyyttä", joka on eri asia kuin eristäytyminen. Olen aikoinaan valmistunut opettajaksi ja jos olisin hirveän eristäytynyt persoona niin tuskin pystyisin hoitamaan työtäni sen vaatimalla tavalla.
Uskon,että kykenen ymmärtämään oppilaitani oman syndroomani kautta paremmin, olivatpa he sitten As-positiivisia tai negatiivisia.
Asperger-ihmisenä kykenen ymmärtämään erilaisuutta sen kaikissa muodoissaan, koska olen oppinut kyseenalaistamaan kaikki mahdolliset asiat. - Asperger-pojan äiti
painajaisia kirjoitti:
Kuvaus osuu hyvin meidän HFA- diagnosoituun lapseen. Aspergerkin on lievää autismia. Sen piirteitä löytyy monista suomalaisista. Miksi sitä pitäisi pelätä? Se voi opettaa meille paljon asoita elämästä, joita emme muutoin tulisi huomaamaan. Painajaiset tulevat aivan muualta.
Ongelmia on lähinnä siitä, että lasten psykiatrinen osasto ei Helsingissä tunnista asperger-tyyppistä lasta. Meille vanhemmillekin kesti kauan ymmärtää, että kyseessä ei ole psykoottinen oireilu vaan autismi. Vanhemmille kamppailu lapsen oikeasta hoidosta on ollut rankkaa. Vaikka lapsi lopulta sai oikean diagnoosin - hoitava taho ei ole myöntänyt neurologista diagnoosia, vaan väittävät, että lapsella on katooninen skitsofrenia.
Psykiatri Claes Andersson sanoi jossain haastattelussa, että aiemmin niin yleinen katooninen skitsofrenia, jonka aiheutti siraalaan sukeminen on kadonnut avohoidon myötä. Autistinen lapsi suljettuna psykiatriselle osastolle käpertyy itseensä katooniseen tilaan, vaikka kotona ei moista ole nähty!
Tässä on perheen painajainen tämän päivän SuomessaMeillä ainakin neuvolalääkäri ohjasi lapsen heti Lastenlinnan autismiosastolle tutkimuksiin, kun oli saanut minun ja lastentarhan erityisopettajan kuvauksen lapsesta. Psykiatria on lääketieteen haaroista kaikkein kehittymättömin, eikä psykiatreilla nykyään taida olla neurologista koulutusta. Omituista, että eivät myönnä diagnoosi-/hoitovirhettään. Asperger-ihminen ei ole sairas, vaan poikkeava.
- Asperger-pojan äiti
Ei välttämättä kirjoitti:
tuo eristäytyminen kuuluAsperger-ominaisuuksiin. Olen hämmästellyt tuota seikkaa, nimittäin jokainen ihminen haluaa joskus olla yksin tässä hektisessä maailmassa.
Minä itse kaipaan "yksityisyyttä", joka on eri asia kuin eristäytyminen. Olen aikoinaan valmistunut opettajaksi ja jos olisin hirveän eristäytynyt persoona niin tuskin pystyisin hoitamaan työtäni sen vaatimalla tavalla.
Uskon,että kykenen ymmärtämään oppilaitani oman syndroomani kautta paremmin, olivatpa he sitten As-positiivisia tai negatiivisia.
Asperger-ihmisenä kykenen ymmärtämään erilaisuutta sen kaikissa muodoissaan, koska olen oppinut kyseenalaistamaan kaikki mahdolliset asiat.ja hän on ammatiltaan opettaja. Diagnoosia hänellä ei tietenkään ole. Hän on jo liki 60-vuotias.
Ihan hyvin hän pärjännyt oppilaittensa kanssa.
Yksi kiusa hänellä kuitenkin on. Hänen on vaikea oppia tuntemaan oppilaitaan ulkonäöltä. Hän on keksinyt valokuvata oppilaansa vuoden alussa ja sitten aktiivisesti opetella heidän tuintemistaan kuvien perusteella. Ass-poikamme näki kerran nämä kuvat ja kysyi, keitä ne olivat. Vastasin, että ne ovat isin oppilaita, jotka hän valokuvannut, kun hänellä on huono kasvomuisti. Poikani sanoi siihen: "Vaatteista minäkin ihmiset tunnistan enkä kasvojen perusteella. " - autismiosastoa
Asperger-pojan äiti kirjoitti:
Meillä ainakin neuvolalääkäri ohjasi lapsen heti Lastenlinnan autismiosastolle tutkimuksiin, kun oli saanut minun ja lastentarhan erityisopettajan kuvauksen lapsesta. Psykiatria on lääketieteen haaroista kaikkein kehittymättömin, eikä psykiatreilla nykyään taida olla neurologista koulutusta. Omituista, että eivät myönnä diagnoosi-/hoitovirhettään. Asperger-ihminen ei ole sairas, vaan poikkeava.
Epilepsiatutkimuksissa, mutta apulaislääkäri ei nähnyt pojan autismia. Kyllä kysyi, laittaako lelut riviin. Kun sanoin ei - oli sitä mieltä, että ei autismia. Toisaalta viivakävelytesteissä oli kuuleman tarkempi kuin lapset tai aikuiset yleensä. Pisti jalat juuri tarkkaan keskelle viivaa, jopa korjasikin niitä (samanlaista tarkkuutta vaatii myös viulunsoitto, jota poika harrasti). Oli sitä mieltä, että lapsi asettaa liikaa vaatimuksia itselleen ja siitä lähete tuli psykiatrisiin testeihin.
Ensimmäinen poissa olo kotoa sairaalassa psykiatrian osastolla saattoi lapsen katooniseen kuntoon, johon sitten kaikki rauhoittavat ja neoropleptit päälle. Oli lapsi sitten aivan sekaisin.
Älykkyystestissä kehitysvammainen ja psykoosi. Siitä vaan osastohoitoon kiireellisenä. Ja diagnoosiksiki katooninen skitsofrenia.
Vaadimme autismitutkimuksia. Vastaus oli olette jo olleet neurologian osastolla. Tämä ei ole mikään valintatalo. Kyllä tämä on parempi diagnoosikin kuin asperger. Se on kiistelty syndrooma ja parantumaton. Ei sitä kannata hakea. Näillä eväin hoidettiin vuosi ja todettiin parantumattomaksi skitofrenikoksi.
Painostimme osastolta lähetettä autismi tutkimuksiin uhkaamalla ottaa lapsi kotiin. Lääkärin vastauhkaus oli lapsen huostaanotto. Lopulta vetosimme ylilääkäriin ja saimme autismitutkimukset. Mutta mikä hyöty, kun pitävät tutkimuksen tuloksia vain skitsofreniaa vahvistavana huolimatta neurologian osaston diagnoosista, joka on HFA.
Pakkohoito ei mihinkään muuttunut, vaikka myös lapsen älykkyys korjaantui normaaliksi neurologian tutkimuksissa! - Asperger-pojan äiti
autismiosastoa kirjoitti:
Epilepsiatutkimuksissa, mutta apulaislääkäri ei nähnyt pojan autismia. Kyllä kysyi, laittaako lelut riviin. Kun sanoin ei - oli sitä mieltä, että ei autismia. Toisaalta viivakävelytesteissä oli kuuleman tarkempi kuin lapset tai aikuiset yleensä. Pisti jalat juuri tarkkaan keskelle viivaa, jopa korjasikin niitä (samanlaista tarkkuutta vaatii myös viulunsoitto, jota poika harrasti). Oli sitä mieltä, että lapsi asettaa liikaa vaatimuksia itselleen ja siitä lähete tuli psykiatrisiin testeihin.
Ensimmäinen poissa olo kotoa sairaalassa psykiatrian osastolla saattoi lapsen katooniseen kuntoon, johon sitten kaikki rauhoittavat ja neoropleptit päälle. Oli lapsi sitten aivan sekaisin.
Älykkyystestissä kehitysvammainen ja psykoosi. Siitä vaan osastohoitoon kiireellisenä. Ja diagnoosiksiki katooninen skitsofrenia.
Vaadimme autismitutkimuksia. Vastaus oli olette jo olleet neurologian osastolla. Tämä ei ole mikään valintatalo. Kyllä tämä on parempi diagnoosikin kuin asperger. Se on kiistelty syndrooma ja parantumaton. Ei sitä kannata hakea. Näillä eväin hoidettiin vuosi ja todettiin parantumattomaksi skitofrenikoksi.
Painostimme osastolta lähetettä autismi tutkimuksiin uhkaamalla ottaa lapsi kotiin. Lääkärin vastauhkaus oli lapsen huostaanotto. Lopulta vetosimme ylilääkäriin ja saimme autismitutkimukset. Mutta mikä hyöty, kun pitävät tutkimuksen tuloksia vain skitsofreniaa vahvistavana huolimatta neurologian osaston diagnoosista, joka on HFA.
Pakkohoito ei mihinkään muuttunut, vaikka myös lapsen älykkyys korjaantui normaaliksi neurologian tutkimuksissa!Mikä on katooninen? Ensin luulin, että terkoitit katatonista tilaa (=skitsofreniassa esiintyvä liikkumaton ja puhumaton tila). Mikä on diagnoosi HFA? Onko se mahdollisesti high functional autism eli korkeatasoinen autismi?
- paikkansa
Asperger-pojan äiti kirjoitti:
Mikä on katooninen? Ensin luulin, että terkoitit katatonista tilaa (=skitsofreniassa esiintyvä liikkumaton ja puhumaton tila). Mikä on diagnoosi HFA? Onko se mahdollisesti high functional autism eli korkeatasoinen autismi?
oli vain huolimatonta kirjoitusta:)
- Aiheesta kiinnostunut
Onko kenelläkään tietoa, että sääteleekö AS:n ja muiden autismin muotojen periytymistä sama geeni? Eli siis voiko sama geenimuutos aiheuttaa enemmän tai vähemmän satunnaisesti joko Aspergerin syndrooman tai jonkun muun autismin muodon? Entä tiedättekö mistä johtuu, että Aspergerin syndrooma esiintyy toisinaan lievempänä ja toisinaan vaikeampana muotona? Myös esim. linkki- tai kirjavinkki käy vastaukseksi, jos et jaksa selostaa kaikkea tietämystäsi yhdessä viestissä : )
- kyllä
Isälläni Asperger, minulla add, lapsellani Asperger ad/hd. Suvussa myös diagnosoimattomia selviä tapauksia, joilla jokin neurobiologinen käyttäytymiseen vaikuttava oireyhtyvä puhtaine piirteineen.
- Tynkkynen
Sisaruksissani sekä Asseja, että As-piirteisiä. Itse olen tyypillinen Aspergermies.
On itsestään selvää, että sukuuni ennenpitkää putkahtaa taas pitkästä aikaa
syvästi autistinen lapsi.
Vähän kuin vanhojen, varakkaiden sukujen vitsaus.
- tätini kaverilta assin
perinnöksi,ja naapurilta adhd.Heh heh
- koulou
kyll äse opetaa
- brtj0q
Et sitten viitsinyt ottaa selville ennekuin annoit?
- friemund
Minulla on asperger, miehelläni jotain (ei diagnoosia). Neljästä lapsesta kahdella on asperger. Toisella aika voimakkaat oireet. Toinen pärjää paremmin. Mielestäni pärjään vanhempana hyvin, mutta en olisi hankkinut lapsia, jos olisin tiennyt periyttäväni assiuden. Yhden kanssa olisi pärjännyt helpommin, ja neuvolassa minulle vakuutettiin miten olen turhaan huolissani. Niinpä. Miksi pitää sanoa tuollaista lohdutukseksi, kun se on pelkkää valetta loppujen lopuksi. Onneksi tilanteen mukana on mahdollista kasvaa ja pystyn hallitsemaan tilanteen.
- Tsehov.
"en olisi hankkinut lapsia, jos olisin tiennyt periyttäväni assiuden"
Ihanko totta? - friemund
Tsehov. kirjoitti:
"en olisi hankkinut lapsia, jos olisin tiennyt periyttäväni assiuden"
Ihanko totta?No en olisi. Itse tiedän mitä hankaluuksia elämässä on ollut, niin en olisi halunnut niitä lapsilleni.
- piste.
friemund kirjoitti:
No en olisi. Itse tiedän mitä hankaluuksia elämässä on ollut, niin en olisi halunnut niitä lapsilleni.
Tässä näkee taas yhden assien vihaajan mielipiteen, tuskin on itse assi, kaukana siitä. Tuon kommentin tarkoitus oli saada maailmaan lisää asseja keinolla millä hyvänsä, se toteutukoon.
- friemund
piste. kirjoitti:
Tässä näkee taas yhden assien vihaajan mielipiteen, tuskin on itse assi, kaukana siitä. Tuon kommentin tarkoitus oli saada maailmaan lisää asseja keinolla millä hyvänsä, se toteutukoon.
Enkö minä siis itse tiedä elämästäni mitään?
Sinäkö tiedät paremmin minun asiani. Sinäkö tiedät netissä parin lauseen perusteella assiuteni paremmin, kuin lääkärit. Uskomaton itseluottamus sinulla....
No miltä kuulostaa koko kouluajan jatkunut koulukiusaaminen, josta poikanikin joutui kärsimään. Onko se asia jonka toivot lapsillesi? Entä yksinäisyys, kun ei ole ketään samaa sukupuolta olevaa jonka kanssa voisi jutella. Ihanko totta sinusta hieno tilanne? No entä kasvosokeus ja motoriset vaikeudet, kuulostavatko ne mukavilta perittäviltä.
Millä lailla minun elämästäni kertominen innostaa ketään lisääntymään? Vai mikä oli tuon viimeisen lauseen pointti? - meillä näin
friemund kirjoitti:
Enkö minä siis itse tiedä elämästäni mitään?
Sinäkö tiedät paremmin minun asiani. Sinäkö tiedät netissä parin lauseen perusteella assiuteni paremmin, kuin lääkärit. Uskomaton itseluottamus sinulla....
No miltä kuulostaa koko kouluajan jatkunut koulukiusaaminen, josta poikanikin joutui kärsimään. Onko se asia jonka toivot lapsillesi? Entä yksinäisyys, kun ei ole ketään samaa sukupuolta olevaa jonka kanssa voisi jutella. Ihanko totta sinusta hieno tilanne? No entä kasvosokeus ja motoriset vaikeudet, kuulostavatko ne mukavilta perittäviltä.
Millä lailla minun elämästäni kertominen innostaa ketään lisääntymään? Vai mikä oli tuon viimeisen lauseen pointti?Kenellä on oikeus määritellä minkälaisia ihmisiä tähän maailmaan tulisi tehdä? Aspergerit ovat usein keskivertoa älykkäämpiä ja lahjakkaampia kuin tavikset.
Aika uskomattomalta myös tuntuu, että olet tehnyt 4 lasta ennenkuin aloit miettiä sen syvällisemmin asioita. Luulen kirjoituksesi olevan provo. Itselläni ei ole lapsia ja olen Asperger, ilman muuta olisin niitä tehnyt jos oikeanlainen kumppani olisi löytynyt rinnalle. Olen myös kärsinyt ihan samoista ongelmista kuin sinäkin. Hyvätkin ominaisuudet nimittäin periytyvät ja ympäristön suhtautumista erilaisuutta kohtaan voi yrittää jokainen tahollaan muuttaa. - friemund
meillä näin kirjoitti:
Kenellä on oikeus määritellä minkälaisia ihmisiä tähän maailmaan tulisi tehdä? Aspergerit ovat usein keskivertoa älykkäämpiä ja lahjakkaampia kuin tavikset.
Aika uskomattomalta myös tuntuu, että olet tehnyt 4 lasta ennenkuin aloit miettiä sen syvällisemmin asioita. Luulen kirjoituksesi olevan provo. Itselläni ei ole lapsia ja olen Asperger, ilman muuta olisin niitä tehnyt jos oikeanlainen kumppani olisi löytynyt rinnalle. Olen myös kärsinyt ihan samoista ongelmista kuin sinäkin. Hyvätkin ominaisuudet nimittäin periytyvät ja ympäristön suhtautumista erilaisuutta kohtaan voi yrittää jokainen tahollaan muuttaa.Minä joudun miettimään asioita lasteni kannalta. Samalla kun näin poikaani kiusattavan, näin miten terve vuotta nuorempi harrastaa ja on kavereiden kesken suosittu. Muistan myös miltä kiusaaminen tuntui edelleen.
Enemmän aspergerista kärsivä lapsemme on esikoinen. Kun hänen oireet alkoivat herättää huolta, meillä oli jo kolme lasta. Nuorin on kuin veljensä, mutta ei niin jumissa joten arki sujuu helpommin. En ajatellut todellakaan silloin nuorena, että asperger periytyisi niin hyvin. Terveen sisareni lapset ovat terveitä. Serkuillani ei ole aspergeria, eikä heidän lapsillaan.
Vanhemmilla on oikeus päättää haluavatko he lapsia. He siis määrittelevät haluavatko jatkaa geenejään. - tsehov.
Sinulla on väärä diagnoosi ja lapsesi ovat perineet jonkun muun kuin aspergeriuden. Lääkärisi on ammattitaidoton. Asperger-lapsi on hyvin helppo jos häntä oikein osaa kasvattaa. Mene itseesi. MIksi yleensäkään tulet tänne jauhamaan tuollaista? Kadut sitä, että teit lapsia ja nyt valitat siitä täällä? Mikähän on pointtisi?
- Itseensä mennyt
tsehov. kirjoitti:
Sinulla on väärä diagnoosi ja lapsesi ovat perineet jonkun muun kuin aspergeriuden. Lääkärisi on ammattitaidoton. Asperger-lapsi on hyvin helppo jos häntä oikein osaa kasvattaa. Mene itseesi. MIksi yleensäkään tulet tänne jauhamaan tuollaista? Kadut sitä, että teit lapsia ja nyt valitat siitä täällä? Mikähän on pointtisi?
Kuka tahansa lapsi on "helppo", jos hänet uhkaillaan ja pelotellaan tarpeeksi varhain sellaiseksi, että hän tottelee vanhempiaan ehdottomasti. Se on sitten eri asia, että millainen aikuinen hänestä tulee, ja kuinka terve mieleltään. Asperger-ihmisten tapauksessahan juuri mitään ei yleensä odotetakaan, vaan todetaan vain, että hän nyt on sellainen.
En suoraan sanottuna ymmärrä internetissä vellovaa AS-hehkutusta, sillä todellisuudenhan tietävät kaikki, jotka ovat aitoja tapauksia kohdanneet. Päälleen pudotetut lapset eivät ole mikään uusi ilmiö - johan Laineen Tuntemattomassakin esiintyy sotamies Honkajoki A, A1.
Kun egoismi on äärimmäistä ja sosiaalisuus pyöreä nolla, niin voihan sitä välillä vähän leikkiäkin mukana muiden mieliksi. Ihan samahan se, kunhan kidutus ei kestä liian kauaa.
Voi ironiaa, kun AS-palstan keskustelijat suivaantuvat rehellisyyttä kohdatessaan. Syndrooman varhaisissa nimiasuissa oli vinha perä. Jos se ei loukkaantujien mielestä kuulosta riittävän lutuiselta, niin ongelma on heidän.
Mitä älykkyyteen tulee, niin työllistyminen ja pariutuminen ovat perinteisesti olleet suhteellisen helppoja asioita älykkäille ihmisille. - 1+10
Itseensä mennyt kirjoitti:
Kuka tahansa lapsi on "helppo", jos hänet uhkaillaan ja pelotellaan tarpeeksi varhain sellaiseksi, että hän tottelee vanhempiaan ehdottomasti. Se on sitten eri asia, että millainen aikuinen hänestä tulee, ja kuinka terve mieleltään. Asperger-ihmisten tapauksessahan juuri mitään ei yleensä odotetakaan, vaan todetaan vain, että hän nyt on sellainen.
En suoraan sanottuna ymmärrä internetissä vellovaa AS-hehkutusta, sillä todellisuudenhan tietävät kaikki, jotka ovat aitoja tapauksia kohdanneet. Päälleen pudotetut lapset eivät ole mikään uusi ilmiö - johan Laineen Tuntemattomassakin esiintyy sotamies Honkajoki A, A1.
Kun egoismi on äärimmäistä ja sosiaalisuus pyöreä nolla, niin voihan sitä välillä vähän leikkiäkin mukana muiden mieliksi. Ihan samahan se, kunhan kidutus ei kestä liian kauaa.
Voi ironiaa, kun AS-palstan keskustelijat suivaantuvat rehellisyyttä kohdatessaan. Syndrooman varhaisissa nimiasuissa oli vinha perä. Jos se ei loukkaantujien mielestä kuulosta riittävän lutuiselta, niin ongelma on heidän.
Mitä älykkyyteen tulee, niin työllistyminen ja pariutuminen ovat perinteisesti olleet suhteellisen helppoja asioita älykkäille ihmisille."Voi ironiaa, kun AS-palstan keskustelijat suivaantuvat rehellisyyttä kohdatessaan. Syndrooman varhaisissa nimiasuissa oli vinha perä. Jos se ei loukkaantujien mielestä kuulosta riittävän lutuiselta, niin ongelma on heidän."
Avaava hieman tuota täällä. En ole Aspalstalainen enkä koskaan sinne aio kirjautua. Jos tulet tänne jotain heittämään, luulisi, että pystyisit hieman perustelemaan kommenttejasi. - friemund
1+10 kirjoitti:
"Voi ironiaa, kun AS-palstan keskustelijat suivaantuvat rehellisyyttä kohdatessaan. Syndrooman varhaisissa nimiasuissa oli vinha perä. Jos se ei loukkaantujien mielestä kuulosta riittävän lutuiselta, niin ongelma on heidän."
Avaava hieman tuota täällä. En ole Aspalstalainen enkä koskaan sinne aio kirjautua. Jos tulet tänne jotain heittämään, luulisi, että pystyisit hieman perustelemaan kommenttejasi.Jos kommentoit alunperin minun kirjoitustani, niin mihin perustat asiantuntemuksesi as-lasten helppoudesta. Luuletko kaikkien asperger lasten olevan nenä kiinni kirjassa olevia pikku-professoreita, niinkuin mediassa annetaan ymmärtää. Minun esikoiseni ei ole. Molemmat ovat saaneet diagnoosin useamman viikon osastojakson jälkeen yliopistollisesta keskussairaalasta.
Onko sinulla pitkäkin kokemus asperger lapsen vanhemmuudesta tai assiudesta?
Jos joskus kirjoitan mielipiteen, kirjoitan rehellisen sellaisen. En mielistele siksi, että muilla olisi hyvä mieli.
- näinmeillä
Minulla Asperger, isälläni voimakkaast asperger-piirteet vaikka menestyi työelämässään aikoinaan hyvin, johtotehtävissä, serkullani skitsofrenia jonka sisko todella lahjakas taiteellisesti, setäni oli Asperger skitsofreenisin piirtein ilman diagnoosia, kuoli tavallista nuorempana sekakäytöstä aiheutuneeseen sydänkohtaukseen. Kukaan ei häntä koskaan ymmärtänyt, sai pelkästään ikänsä haukkuja niskaansa. Oli taitava eläinten kanssa sekä kuvataiteellisesti lahjakas, älykäs. Veljen tytär autisti.
- janov
MInä teen joka päivä 5-10 assia lisää, yhden assin hinnaksi tulee noin 100 euroa. Toiset myyn, osan pidän itselläni. Sitten vien ne kivoimmat RAYn varoilla erilaisille Autismiliiton järjestämille leireille ja Ruskeasuon alakouluun opettelemaan nenttiyttä, ostelen lapsille vaatteita kirpputoreilta ja välillä riitelen mieheni kanssa lastenhoidollisista asioista kun se ei millään tahdo ymmärtää kuinka erityislapsia tulisi kohdella.
- HFA perinnöllinen
Neuropsykiatriseen kuntoutukseen menossa Hyksiin. Diagnoosi yksityissektorilta.
- As äiti
Asperger on periytyvää . Poikani on asperger kuten minäkin.En usko mihinkään suolistojuttuihin millä autismia on yritetty selittää. Voihan se tietysti joillakin päteä mutta ei ainakaan meidän perheessä. synnyttiin poikkeavina kuten vasenkätiset tai homoseksuaalit.
- ei-hhomo
Homous ei ole synnynnäistä tieteellisten tutkimusten mukaan.
- mielikki 3
Homous on synnynnäistä osittain. Siitä voi "parantuakin" mutta homous jää silti piileväksi. tiedän omasta kokemuksesta.
- Infoa
Mä synnyin normaalina 10 pisteen lapsena, mutta aspergeriuteni havaitsin vasta leikki-iässä, mitä ennen äitini varhaisella epämääräisellä vuorovaikutuksellaan mokasi osaamattomuuttaan käsitellä oikein Asperger-lastaan, joka ei tahtonut ottaa kontaktia samoin kuin "normaalit" vauvat. Äiti ei jaksanut kun lapsi ei toiminut juuri kuin hän olisi odottanut ja heitti sen vuoksi lapsensa toisten hoitoon vaikka olisi voinut hyvin hoitaa häntä itsekin mm. taloudellisista lähtökohdista käsin. Naimisissa oleva kaikinpuolin hyvinvoiva ja hyvästä perheestä oleva nainen.
- K.E.
Isäni äiti oli tyypillinen Asperger; ei osannut olla toisten ihmisten kanssa tekemisissä, vaikka olisi tahtonut, sairastui masennukseen (dystymia) jo lapsena, kouluttautui opettajaksi ja valmistui tavallista nopeammin, muttei tahtonut toimia/pystynyt toimimaan työelämässä, koska mm.koirien koulutus verovapaiksi kiinnosti enemmän ja nk. erakkoelämä tuntui luonnollisimmalta.
Luonto sekä eläimet olivat hänelle tärkeintä elämässään. Onneksi hänellä oli vahvatahtoinen ekstrovertti mies, upseeri, joka toimi Sydänliiton toiminnanjohtajana ja ansaitsi perheen toimeentulon.
Isän veli oli myös Asperger. Hänestä täällä onkin jo aiemmin kerrottu. - ...
K.E. kirjoitti:
Isäni äiti oli tyypillinen Asperger; ei osannut olla toisten ihmisten kanssa tekemisissä, vaikka olisi tahtonut, sairastui masennukseen (dystymia) jo lapsena, kouluttautui opettajaksi ja valmistui tavallista nopeammin, muttei tahtonut toimia/pystynyt toimimaan työelämässä, koska mm.koirien koulutus verovapaiksi kiinnosti enemmän ja nk. erakkoelämä tuntui luonnollisimmalta.
Luonto sekä eläimet olivat hänelle tärkeintä elämässään. Onneksi hänellä oli vahvatahtoinen ekstrovertti mies, upseeri, joka toimi Sydänliiton toiminnanjohtajana ja ansaitsi perheen toimeentulon.
Isän veli oli myös Asperger. Hänestä täällä onkin jo aiemmin kerrottu.Sekä isälläni, että hänen äidillään esiintyi koko ikänsä vahvoja Asperger-piirteitä; eristäytyneisyyttä, kyvyttömyyttä sosiaaliseen normaaliin vuorovaikutukseen, tavallista voimakkaampi oikeudenmukaisuudentaju, taipumus analysoida asioita loputtomiin. Toinen oli ammatiltaan opettaja toinen juristi. Kummatkin myös kärsivät periytyvistä suolisto-ongelmista. Sekä masentuneisuudesta, koska heitä ei koskaan osattu ymmärtää oikein.
- Assi-poika 5 v
... kirjoitti:
Sekä isälläni, että hänen äidillään esiintyi koko ikänsä vahvoja Asperger-piirteitä; eristäytyneisyyttä, kyvyttömyyttä sosiaaliseen normaaliin vuorovaikutukseen, tavallista voimakkaampi oikeudenmukaisuudentaju, taipumus analysoida asioita loputtomiin. Toinen oli ammatiltaan opettaja toinen juristi. Kummatkin myös kärsivät periytyvistä suolisto-ongelmista. Sekä masentuneisuudesta, koska heitä ei koskaan osattu ymmärtää oikein.
MIlloin avaat uuden foorumimme, tahtoisin kertoa siskostani? Äiti ei anna tehdä sitä täällä.
- assi-täti
Assi-poika 5 v kirjoitti:
MIlloin avaat uuden foorumimme, tahtoisin kertoa siskostani? Äiti ei anna tehdä sitä täällä.
Voi kultapieni, sinun on nyt vain jaksettava odottaa vielä jonkin aikaa. Mutta voimmehan tekstailla sillä välin kanssasi ostamallani kännykällä. Poista viestit aina iltaisin, ennenkuin äiti ehtii ottaa kännykän pois yksi. Äläkä missään nimessä kerro pin-koodia kenellekään.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2257037Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää451305Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka291118- 75911
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal49885Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a62877Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.96846Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38801Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14776- 43753