Nykyinen autoni perus "BMW Business CD, 6 kauitinta" setillä. Seuraavaan autoon on saatava vähän HiFinpää sointia ja äänenpainetta.
Kannattaako panostaa lisävarustelistalla oleviin esim. Hifi-professionaaliin h. 1840e tai Hifi-kauitinjärjestelmään 880e?
Vaiko viedä auto Hifi-pajalle? Itselläni pajalle vienti on kynnyskysymys koska autoon tehdään reikää jos toistakin.
Monesti olen kuullut Bemareissa melko katu-uskottavaa sointia, joten kokemusta ja tietoa varmaan löytyy?
BMW-HiFi
18
4985
Vastaukset
- MLPO
Kun ostat audio-lisätarvikkeita autoosi, niin maksat niistä autoveron - mikä suomessa ei ole pieni.
Käytännössä kaikissa autoissa tehdasvarusteiset kaiuttimet ovat huonolaatuisia halpakaiuttimia. Todennäköisesti noiden "1000 euron" kaiuttimien arvo on muutaman kymmenen euroa. Pistä tuo raha mieluummin kunnolliseen vahvistimeen ja hyviin kaiuttimiin.
Ei muuta kuin marssit asiantuntevaan autohifiliikkeeseen ja kerrot mitä haluat. He kyllä osaavat valita sinulle tuohon budjettiin sopivat vermeet ja hoitavat asennuksen. Reikiä ei tarvitse tehdä.- Zäässs
oikiassa, halpiskamaa hirviällä hinnalla nuo tehdasasenteiset HiFit.
Kaipa se käytävä Ärrällä hakemassa autohifilehti, ja mietittävä sopivia vaihtoehtoja.
Josko nikkaroisi ne itse. Toinen vaihtoehto on nikkaroida itse ja antaa pajan korjata jäljet savun hälvettyä.
On siinä vaan ihmeteltävää että mihin rakoon tunkisi soittimen uuden kolmosen kojelaudassa.
Vai onko joku onnistunut kytkemään vahvistimen alkuperäiseen Radio CD:en, joka on integroitu kojelautaan? - ihan
Zäässs kirjoitti:
oikiassa, halpiskamaa hirviällä hinnalla nuo tehdasasenteiset HiFit.
Kaipa se käytävä Ärrällä hakemassa autohifilehti, ja mietittävä sopivia vaihtoehtoja.
Josko nikkaroisi ne itse. Toinen vaihtoehto on nikkaroida itse ja antaa pajan korjata jäljet savun hälvettyä.
On siinä vaan ihmeteltävää että mihin rakoon tunkisi soittimen uuden kolmosen kojelaudassa.
Vai onko joku onnistunut kytkemään vahvistimen alkuperäiseen Radio CD:en, joka on integroitu kojelautaan?rutiinihomma.
- Zäässs
ihan kirjoitti:
rutiinihomma.
onko liitännät vahvarille?
- MLPO
Zäässs kirjoitti:
oikiassa, halpiskamaa hirviällä hinnalla nuo tehdasasenteiset HiFit.
Kaipa se käytävä Ärrällä hakemassa autohifilehti, ja mietittävä sopivia vaihtoehtoja.
Josko nikkaroisi ne itse. Toinen vaihtoehto on nikkaroida itse ja antaa pajan korjata jäljet savun hälvettyä.
On siinä vaan ihmeteltävää että mihin rakoon tunkisi soittimen uuden kolmosen kojelaudassa.
Vai onko joku onnistunut kytkemään vahvistimen alkuperäiseen Radio CD:en, joka on integroitu kojelautaan?Näissä nykyajan autoissa on omat integroudut soittimensa, joissa on ihan omat kommervenkit. Etenkin bemarissa on aivan omanlaatuisiaan ratkaisuja. Kannattaa todellakin etsiä sellainen paja, mikä on noita hommia tehnyt aiemminkin. Muuten on todennäköistä, että ostat sellaisia härpäkkeitä, joiden integroiti ei onnistu.
- Hifi-varustus
on selvästi parempi kuin vakio. ProLogic7:sta ei ole omia kokemuksia, mutta ainakin USA:n ja Saksan E60 -keskusteluissa niitä on kovasti kiitelty.
- BMW Power
E60:sen vakiosoittimesta (kaiuttimista) lähtee suht hyvät saundit (4 kaiutinta 2 subbaria etupenkkien alla) kun taas E90:n vakiosoittimesta olen kuullut kritiikkiä.
Olen koeajanut E60:sen Hi-Fi kaiuttimilla ja saundi oli tietenkin kauttaaltaan hiukan parempi.
Olisin aika varovainen omien viritysten kanssa sillä pahimmassa tapauksessa saa vaan CAN-väylän sekoamaan.
Loppujenlopuksi 830 € (Hi-Fi kaiuttimet) ei ole mahdoton hinta vähintään yli kuudenkympin auton bubjetissa.
Jos on kovakin HI-Fi:sti niin Logic7 on ainoa oikea valinta!- MLPO
...on hurja, jos katsoo pelkästään, mitä 830€:llä saa. Jos laittaa esimerkiksi 300 euroa pelkästään parempiin kaiuttimiin, niin saundi paranee enemmän kuin mikään bemarin tarjoama "hifi"-paketti.
- Zäässs
MLPO kirjoitti:
...on hurja, jos katsoo pelkästään, mitä 830€:llä saa. Jos laittaa esimerkiksi 300 euroa pelkästään parempiin kaiuttimiin, niin saundi paranee enemmän kuin mikään bemarin tarjoama "hifi"-paketti.
Onko tuosta Logic7:ta tietoa?
Ainakaan maahan tuojan lisävarustehinnasto sitä tunne.
No, alan kallistua tuohon tee-se-itse puolelle. Reilulla tonnilla saa jo aika mojovaa saundia. Esim. kolmosen peräkontin lattian alla olevaan lokeroon menee kivasti subbari ja vahvistin. - BMW Power
Zäässs kirjoitti:
Onko tuosta Logic7:ta tietoa?
Ainakaan maahan tuojan lisävarustehinnasto sitä tunne.
No, alan kallistua tuohon tee-se-itse puolelle. Reilulla tonnilla saa jo aika mojovaa saundia. Esim. kolmosen peräkontin lattian alla olevaan lokeroon menee kivasti subbari ja vahvistin.Hi-Fi systeemissä on 10 kaiutinta ja 180 W vahvistin.
Hi-Fi Professional äänijärjestelmässä eli Logic7:ssa on Pro soitin, 13 kaiutinta sisältäen yhden aidon subwooferin, equalizerin ja 420 W vahvistin.
Nämä ovat siis E60:sen tiedot. - Zäässs
BMW Power kirjoitti:
Hi-Fi systeemissä on 10 kaiutinta ja 180 W vahvistin.
Hi-Fi Professional äänijärjestelmässä eli Logic7:ssa on Pro soitin, 13 kaiutinta sisältäen yhden aidon subwooferin, equalizerin ja 420 W vahvistin.
Nämä ovat siis E60:sen tiedot.Siis tuo Hi-Fi Pro- paketti onkin juuri tuo Logic7
setti?
Mahtaako olla jossakin netissä tarkempia teknisiä tietoja ja kuvia? - Wille
Zäässs kirjoitti:
Siis tuo Hi-Fi Pro- paketti onkin juuri tuo Logic7
setti?
Mahtaako olla jossakin netissä tarkempia teknisiä tietoja ja kuvia?Muistaakseni nuo pro hifit ovat Harman/Kardonin laitteistoa, eli ihan mitä tahansa pilipalivehjettä. Sitäpaitsi tuntuu, että nuo hifi-friikit raiskaavat musiikkia päivittämällä musavehkeitään sellaisiksi, että syntyvä paine on mahdollisimman suuri. Myös paineen taajuutta yritetään laajeentaa. Tässä ei MUSIIKIN kuuntelija hyödy, ainoastaan korvalääkärit. Fiksun siistillä ja älykkäällä Harman/Kardonin äänentoistojärjestelmällä musiikki pääsee oikeuksiinsa, syvyys ja sointi on sellaista, kuin sen kuuluukin olla. Harvemmat muusikot ovat soittaneet sitä varten, että heidän musiikkiaan sitten muokattaisiin digitaalisella bassolla ja vahvistettaisiin niin, että osan äänimaisemasta muodostaa jo musiikin tahdissa hyppivät maksa ja perna.
- Auto hifisti
Wille kirjoitti:
Muistaakseni nuo pro hifit ovat Harman/Kardonin laitteistoa, eli ihan mitä tahansa pilipalivehjettä. Sitäpaitsi tuntuu, että nuo hifi-friikit raiskaavat musiikkia päivittämällä musavehkeitään sellaisiksi, että syntyvä paine on mahdollisimman suuri. Myös paineen taajuutta yritetään laajeentaa. Tässä ei MUSIIKIN kuuntelija hyödy, ainoastaan korvalääkärit. Fiksun siistillä ja älykkäällä Harman/Kardonin äänentoistojärjestelmällä musiikki pääsee oikeuksiinsa, syvyys ja sointi on sellaista, kuin sen kuuluukin olla. Harvemmat muusikot ovat soittaneet sitä varten, että heidän musiikkiaan sitten muokattaisiin digitaalisella bassolla ja vahvistettaisiin niin, että osan äänimaisemasta muodostaa jo musiikin tahdissa hyppivät maksa ja perna.
Edelliseen viitaten. Oletko koskaan sattunut kuuntelemaan _oikeaa_ hifiautoa? Ei siis sellaista missä bassot boostataan täysille niin että TP:t hyppii kilvan kyytiin.
Hi-Fi:hän tulee sanoista High Fidelity, joka tarkoittaa "korkeaa todenmukaisuutta". Kunnon itserakennetuissa järjestelmissä tämä todella on saatu aikaiseksi. Musiikki kuulostaa varmasti paremmalta ja miellyttävämmältä kuin minkään mersun tai bemarin "HiFi" paketeilla. Koko taajuus alue on keskenään tasapainossa eikä basso todellakaan jyrää muuta äänialuetta alleen vaan täydentää sitä. Usko pois.
Tai jos et usko, käy vaikka itse Malmin lentokentällä kuuntelemassa 20.5. Siellä on silloin x-treme ratashown yhteydessä suomen autohifiliiton emman osakilpailu.
Oli nyt vaan pakko sanoa, ettet jää siihen harhakuvaan minkä olet kenties kavereidesi teini corollista saanut. - Wille
Auto hifisti kirjoitti:
Edelliseen viitaten. Oletko koskaan sattunut kuuntelemaan _oikeaa_ hifiautoa? Ei siis sellaista missä bassot boostataan täysille niin että TP:t hyppii kilvan kyytiin.
Hi-Fi:hän tulee sanoista High Fidelity, joka tarkoittaa "korkeaa todenmukaisuutta". Kunnon itserakennetuissa järjestelmissä tämä todella on saatu aikaiseksi. Musiikki kuulostaa varmasti paremmalta ja miellyttävämmältä kuin minkään mersun tai bemarin "HiFi" paketeilla. Koko taajuus alue on keskenään tasapainossa eikä basso todellakaan jyrää muuta äänialuetta alleen vaan täydentää sitä. Usko pois.
Tai jos et usko, käy vaikka itse Malmin lentokentällä kuuntelemassa 20.5. Siellä on silloin x-treme ratashown yhteydessä suomen autohifiliiton emman osakilpailu.
Oli nyt vaan pakko sanoa, ettet jää siihen harhakuvaan minkä olet kenties kavereidesi teini corollista saanut.Pitää myöntää, että kyllä Suomen kokoisessa maassa varmasti on alalla ihan oikeitakin toimijoita, jotka osaavat pitää tekniikan ja musiikin sisällön oikeassa suhteessa. Mutta suuri enemmistö kaikkine teinicorolloineen kyllä kuuluu tuohon bassovirittelyn luokkaan.
Ehkä haluan tuoda selkeämmin esille sen, että tekniikka ei saa pompata musiikissa päärooliin. Kyse on kuitenkin musiikista, jonka tarkoituksena on useimmiten koskettaa meidän universaaleja inhimillisiä tuntojamme suoremmin kuin mikään muu taiteen laji. Tuo musiikin lumovoima katoaa hyvin helposti hi-fi-höpötysten jalkoihin. Ehkä musiikin kohdalla olisi syytä kiinnittää enemmän huomiota siihen, MITÄ kuuntelee, kuin siihen, MITEN sitä kuuntelee. First things first, kuten Bond sanoisi.
- Hifiäkö
Kuten jo tiedätkin BMW:n vakio äänentoisto on syvältä. Hifi-kaiutinjärjestelmä ei todellakaan asiaa paljon auta. Harvinaisen onnetonta tämän hintaluokan autossa. Prologic 7 alkaa olla jo jollain tavalla vakavasti otettava vaihtoehto vaikkei mitään hifiä sekään tietenkään ole. Itse veisin pajalle. Ei sielläkään niitä reikiä välttämättä tarvitse tehdä. Alkuperäisiin kaiutinpaikkoihin paremmat elementit ja pari lisävahvistinta niin saat paremman lopputuloksen kuin BMW:n omalla hifikaiutinpaketilla.
- on palkittu moneen kertaan
erinomaisena - itse asiassa yhtenä parhaista autoäänentoistoista. 13 Hifi kaiutinta, 420W tehoa ja lähes rajattomat mahdollisuudet säätää ääni oman maun mukaiseksi. Kannattaa hankkia, jos arvostaa hyvää ääntä. Vastaavasti HiFi -järjestelmässä 10 kaiuttimen ja 180W teho käytettävissä. Voin oman kokemukseni perusteella suositella. En missään nimessä veisi autoani suomalaiseen liikkeeseen äänentoiston parantamiseen, jos on vaihtoehtona tilata suoraan tehtaalta oikeat varusteet. Asia on toinen, jos auto on jo olemassa väärin varustein. Tällöinkin kannattaa hakea liike, jolla on uusista BMW-autoista kokemusta. Ison vahingon tekeminen on osaamattomalle äärimmäisen helppoa.
- MLPO
on palkittu moneen kertaan kirjoitti:
erinomaisena - itse asiassa yhtenä parhaista autoäänentoistoista. 13 Hifi kaiutinta, 420W tehoa ja lähes rajattomat mahdollisuudet säätää ääni oman maun mukaiseksi. Kannattaa hankkia, jos arvostaa hyvää ääntä. Vastaavasti HiFi -järjestelmässä 10 kaiuttimen ja 180W teho käytettävissä. Voin oman kokemukseni perusteella suositella. En missään nimessä veisi autoani suomalaiseen liikkeeseen äänentoiston parantamiseen, jos on vaihtoehtona tilata suoraan tehtaalta oikeat varusteet. Asia on toinen, jos auto on jo olemassa väärin varustein. Tällöinkin kannattaa hakea liike, jolla on uusista BMW-autoista kokemusta. Ison vahingon tekeminen on osaamattomalle äärimmäisen helppoa.
Todetaan nyt alkuun, että kaiutinten lukumäärä ei ole tae hyvästä äänen laadusta. Asia on pikemminkin päinvastoin. Kun kaiuttimia on paljon, äänikuva menee sotkuiseksi. Tyypillisessä hifistetyssä autossa on erillissarja keski -ja korkeille äänille, midbassot ovissa ja subbari. Siis seitsemän kaiutinta riittää.
Toisaalta vahvistimen tehokaan ei kerro äänenlaadusta paljoakaan. Tuo 420W teho ei suinkaan ole vahvistimen kokonaisteho vaan se on yhteenlaskettu kaikkien kanavien tuottama teho. Käytännössä tuo teho jakautuu 13 kanavaan, jolloin kanavakohtainen teho on kymmenisen wattia. Tällöin särötasokin voi olla useita prosentteja. Bemari käyttää hyvin erikoisia ratkaisuja vahvistimissaan, mm. tuollainen 13-kanavainen vahvistin on melkoinen kummajainen. Kaiken kukkuraksi nämä vahvistimet ovat verrattavissa tyypillisten päälaitteiden vahvistimeen. Niistä puuttuu mm. hakkurivirtalähde, jolloin suorituskykykin on alkeellinen.
Ja lopuksi: noiden tehdasasenteisten kaiuttimien valmistajat ovat ihan siitä samoja kuin mitä kaupankin kaiuttimien ovat. Poikkeuksena on se, että tehdas-aseteisissa kaiuttimen rungossa käytetään näinkin erikoisia materiaaleja kuin esimerkiksi muovi. Niiden valmistushinta on mahdollisimman alhainen, mutta auton lisävarusteena myytynä autotehdas ottaa niistä hyvän katteen, jälleemyyjäliike ja verottajakin ottavat omansa. Minusta on älytöntä maksaa 830 euroa hifisarjasta, joiden todellinen hinta on alle 200 euroa.
Noita autohifin asennukseen erikoistuneita liikkeitä on ympäri suomea. Useita liikkeitä pyörittää henkilöt, jotka ovat itse pärjänneet hyvin autohifikilpailussa, missä systeemin äänen laatu ja asennusten näyttävyys ovat olennaisia arvostelukriteereitä. Näillä kavereilla on todella taito hyppysissä.
Kannattaa katsoa lisätietoa www.autosound.fi sivustolta. Sieltä löydät asennusliikkeitä ja myös kuvia eri liikkeiden asennuksista. - BMW Power
MLPO kirjoitti:
Todetaan nyt alkuun, että kaiutinten lukumäärä ei ole tae hyvästä äänen laadusta. Asia on pikemminkin päinvastoin. Kun kaiuttimia on paljon, äänikuva menee sotkuiseksi. Tyypillisessä hifistetyssä autossa on erillissarja keski -ja korkeille äänille, midbassot ovissa ja subbari. Siis seitsemän kaiutinta riittää.
Toisaalta vahvistimen tehokaan ei kerro äänenlaadusta paljoakaan. Tuo 420W teho ei suinkaan ole vahvistimen kokonaisteho vaan se on yhteenlaskettu kaikkien kanavien tuottama teho. Käytännössä tuo teho jakautuu 13 kanavaan, jolloin kanavakohtainen teho on kymmenisen wattia. Tällöin särötasokin voi olla useita prosentteja. Bemari käyttää hyvin erikoisia ratkaisuja vahvistimissaan, mm. tuollainen 13-kanavainen vahvistin on melkoinen kummajainen. Kaiken kukkuraksi nämä vahvistimet ovat verrattavissa tyypillisten päälaitteiden vahvistimeen. Niistä puuttuu mm. hakkurivirtalähde, jolloin suorituskykykin on alkeellinen.
Ja lopuksi: noiden tehdasasenteisten kaiuttimien valmistajat ovat ihan siitä samoja kuin mitä kaupankin kaiuttimien ovat. Poikkeuksena on se, että tehdas-aseteisissa kaiuttimen rungossa käytetään näinkin erikoisia materiaaleja kuin esimerkiksi muovi. Niiden valmistushinta on mahdollisimman alhainen, mutta auton lisävarusteena myytynä autotehdas ottaa niistä hyvän katteen, jälleemyyjäliike ja verottajakin ottavat omansa. Minusta on älytöntä maksaa 830 euroa hifisarjasta, joiden todellinen hinta on alle 200 euroa.
Noita autohifin asennukseen erikoistuneita liikkeitä on ympäri suomea. Useita liikkeitä pyörittää henkilöt, jotka ovat itse pärjänneet hyvin autohifikilpailussa, missä systeemin äänen laatu ja asennusten näyttävyys ovat olennaisia arvostelukriteereitä. Näillä kavereilla on todella taito hyppysissä.
Kannattaa katsoa lisätietoa www.autosound.fi sivustolta. Sieltä löydät asennusliikkeitä ja myös kuvia eri liikkeiden asennuksista.En myöskään lähtisi Hi-Fi kaiutin järjestelmää tilaamaan.
Yli 800 ekulla saa varmasti jo aika paljon paremmat kaiutinelementit kuin alkuperäiset kuusi kappaletta on.
Mutta tuo Logic7 järjestelmä on paljon enemmän kuin watteja ja kaiuttimia.
Jonkin verran akustiikkaan perehtyneenä en voi muuta sanoa kun että se on vaikein tekninen laji mitä on - puhumattakaan auton akustiikasta!
BMW:n Logic7-järjestelmä yrittää nimenomaan tarjota parasta mahdollista akustista osaamista autoon.
Ei korvatulppia vaan nautintoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1145600Niin voimakkaat tunteet
Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi233058Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen
sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk242864- 1432144
- 272039
Puhe on halpaa
Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.441946- 1771902
Miksi miehet hermostuvat tyhjästä?
Olen tässä viimeisen vuoden sisään pudottanut melko reilusti painoa mikä on sitten saanut useammankin lähipiirin aiemmin1171712Joko aiheuttamani pettymys
on lieventynyt? Toivottavasti. Uskallan heittää lentosuukon näin etäältä ja nimettömänä 😘.991673Nainen, se on vain karu totuus, että
sinut on luotu synnyttämään ja mies siittämään. Niin on luomakunnassa säädetty ja niin se on. Sinut luotiin heikoksi ja2831580