Moi!
Mietin, että kun mulla on nyt alkanu voimakas allergianuha ilmeisesti siitepölyn takia, niin voinko käyttää apteekin allergialääkkeitä, kun olen raskaana? Onko kelläkään kokemusta????? kiitos.
Allergialääke ja raskaus
8
1048
Vastaukset
- Jenina
riippuu mitä lääkettä..mulle määräsi nasonex sumutetta mitä voi kyllä käyttää,nasolinia ei kun kuivattaa limakalvoja.ataraxista sanoi että jos ei sumutteet auta niin voin käyttää kun viikkoja on jo 27 kasassa,mut sitä ei sais ainakaan alkuvaiheessa käyttää ku haitoista ei tiedetä..mutta tässä jotain neuvoa,kysäise neuvolasta et mitä suosittelevat..=)
- apteekissa
kyselemässä noiden allergialääkkeiden käytöstä. sanoivat joidenkin aiheuttaneen epämuodostumia sikiöille ja, että jotain tippoja yms.voisi mieluimmin käyttää. suositteli kuitenkin kysymään lääkäriltä ensin, joten itseasiassa jäin sitten allergiani kanssa sinnittelemään...ei ehdi jokavälissä lääkäriin ja eiköhän se tästä vähitellen ohi mene...
- Itsekin nuhanenä
Olen tässä etsinyt tietoa itselleni netistä ja apteekista ja tullut siihen tulokseen, että niin monta ohjetta kuin ohjeen antajaa. Kuitenkin: Tabletti muodossa ei allergia lääkkeitä suositella ollenkaan, mutta esimerkiksi nenäsumutteita ja silmätippoja voi käyttää kohtuudella ja tarpeen tullen. Itselleni apteekista suositeltiin nenäsumutetta nimeltä Glinor ja netissä luki myös, että sitä voisi käyttää. Siinä vaikuttava aine on kromoglikaatti. Tätäkään ei suositella raskauden ensimmäisten kolmen kuukauden aikana. Suosittelen kuitenkin, että soitat neuvolaan terveydenhoitajallesi ja keskustelet tarkemmin hänen kanssaan.
- Nouks
Kävin neuvolassa lääkärin juttusilla ja antoi mulle reseptin jotain tabletteja. En niitä oo kuitenkaan uskaltanut syödä vielä, kun yksi terv.hoitaja (joka ultrasi) sanoi että ei saisi tabletteja käyttää ja suikeita vain jos on aivan ääretön pakko.
Nasolinia olen nyt parina päivänä käyttänyt kun yöllä ei ole saanut ilman sitä nukuttua...- Kotikonstit kunniaan
Itse olen hoitanut nuhaa (Sekä allergista, että flunssaista) halkomalla sipulia yöksi yöpöydälle. Se pitää nenän auki koko yön ajan ja uskoisin, että se ei ole pahaksi vauvallekaan. Tosin vaikutus ei kestä päivän ajaksi... Pitää vaan sinnitellä allergian kanssa päivällä, jos lääkkeitä ei uskalla käyttää. =)
- saa käyttää
Niinpä, niin monta neuvoa kuin neuvojaakin. Ainakaan netin ohjeiden perusteella ei kannata päätöstä tehdä. Eiköhän paras asiantuntemus ole Teratologisessa tietokeskuksessa, kun heidän tehtävänään on juuri seurata eri lääkkeiden ym aineiden vaikutuksia sikiöön. Soittakaa siis sinne.
Itse olen huomannut että neuvolassa ei aina tiedetä eivätkä myöskään lääkärit, jotka eivät normaalisti ole tekemisissä raskauden kanssa. Teratologisesta minulle sanottiin että ensisijaisesti kannattaa käyttää nenäsumutteita (esim. Nasonex, Flixonase) ja silmätippoja (esim. Lecrolyn) mutta myös cetirizini eli esim. Zyrtec, Heinix ym on turvallinen. Loratadinista (esim Clarityn) sanottiin että myös suht turvallinen mutta Ruotsissa on raportoitu poikasikiöillä yksi virtsaputken muodostumishäiriö tms. sen käytön yhteydessä.
Jos allergian lisäksi on myös astma, on ehdottoman tärkeä käyttää astmalääkkeitä jotta sikiö saa tarpeeksi happea.
Suosittelen todellakin kysymään asioita Teratologisesta tietokeskuksesta, neuvolan tädeillä ja apteekissa kun välillä tuntuu olevan todella vanhaa tietoa.- Lääket. yo
Perussääntö on, ettei antihistamiineja käytettäisi raskauden aikana. Kuitenkin asiaan vaikuttaa sikiöikä sekä oireiden voimakkuus ja tietenkin käytettävä lääke. Lääkärin neuvoa on hyvä kysyä siitä syystä, että hänet on koulutettu punnitsemaan lääkityksen hyödyt ja haitat. Esimerkiksi juuri tuo astman puutteellinen hoito aiheuttaa sikiölle huomattavasti enemmän ongelmia kuin asianmukainen lääkitys.
- Tuik
Lääket. yo kirjoitti:
Perussääntö on, ettei antihistamiineja käytettäisi raskauden aikana. Kuitenkin asiaan vaikuttaa sikiöikä sekä oireiden voimakkuus ja tietenkin käytettävä lääke. Lääkärin neuvoa on hyvä kysyä siitä syystä, että hänet on koulutettu punnitsemaan lääkityksen hyödyt ja haitat. Esimerkiksi juuri tuo astman puutteellinen hoito aiheuttaa sikiölle huomattavasti enemmän ongelmia kuin asianmukainen lääkitys.
Minulta kiellettiin allergialääkkeet mutta luonnollisesti astmalääkkeitä käytän koko raskauden. Sillä jos en käytä ei ole vauvaa eikä äiti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1091257
Taas puukotus yläristillä!
Tänään taas puukotettu hengiltä ihminen Kuopiontien läheisyydessä yläristillä! Nyt näitä alkaa olla viikoittain!38995Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin
Kesä ja juhannus on grillailun kulta-aikaa. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin. Ka41905- 102888
Ihana juhannusperinne
Lähdemme aina juhannuksena aivan hirveässä kännissä kiikkerällä veneellä pieliselle! Se on hauskaa ja jännittävää puuhaa46717Älä itke rakas.
Tunnen sun kyyneleet silmissäni. Kaikki tulee menemään hyvin. Loppu häämöttää jo...56708Olen päättänyt tappaa itseni tämän vuoden puolella
Minulla ei ole oikeastaan mitään hävittävää. Elämäni on surkeaa ja tunnen ihmisten tuijotukset ja supinat. Ne nauravat r78669Mistä tunnistaa suomussalmelaisen kassajonossa
Terveiset täältä Kuopiosta! Olen aikoinaan Suomussalmelta lähtenyt maailmalle ja muutaman mutkan kautta päätynyt savon s65641- 34606
- 57587