Tietoa kaipais...

Poropeukalo

Talon nurkalla kasvaa ilmeisesti pioni. Miten sitä pitäisi hoitaa, että kasvaisi vastakin? Viimevuotiset varret on vielä kuihtuneina paikallaan, olisiko ne pitänyt syksyllä leikata alas? Leikkaanko ne nyt? Puutarhanhoidosta en tiedä juuri mitään, mikäli ette sitä kysymyksistäni jo arvanneet... :/

3

735

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan!

Heippa!

Leikkaa vanhat varret pois vaan! Kohtahan sieltä tulee jo uusia varsia. :) Syksyllä yleensä itse leikkelen pois, niin ei ole sitten keväällä sitä siivousurakkaa edessä, kun on kaikkea muuta puuhaa puutarhassa. Ja kesällä kukinnan jälkeen olen leikannut kuihtuneet kukat varsien päistä pois ja jättänyt vain varret pensaiksi, kunnes ovat kuivineet nekin.

Muista tukea ja lannoittaa pionia kesän aikana!

• Pussipuskapiru

Voit toki leikata vanhat varret pois joko syksyllä tai keväällä.
        Itse leikkaan keväällä ja silppuan ne pieneksi silpuksi pionien juurelle ja pionit kukkivat mahdottomasti joka kesä.
        Multaahan ei pionien juurelle saa laittaa, muuten kukinta tyrehtyy, mutta tuo oma varsisilppu on osoittautunut todella hyväksi ideaksi.
        Jostain puutarhalehdestä sen kikan aikoinaan luin.
        Muuten en lannoita juuri lainkaan, keväällä hiukan kanankakkalannoitetta ei mitään muuta.
        Pionit ovat kestäviä kasveja ja hyvässä paikassa ne kukkivat kymmeniä vuosia, ne eivät pidä siirtämisestä eivätkä jakamisesta.

• Vuorotteluvapaalla
        Pussipuskapiru kirjoitti:

Voit toki leikata vanhat varret pois joko syksyllä tai keväällä.
        Itse leikkaan keväällä ja silppuan ne pieneksi silpuksi pionien juurelle ja pionit kukkivat mahdottomasti joka kesä.
        Multaahan ei pionien juurelle saa laittaa, muuten kukinta tyrehtyy, mutta tuo oma varsisilppu on osoittautunut todella hyväksi ideaksi.
        Jostain puutarhalehdestä sen kikan aikoinaan luin.
        Muuten en lannoita juuri lainkaan, keväällä hiukan kanankakkalannoitetta ei mitään muuta.
        Pionit ovat kestäviä kasveja ja hyvässä paikassa ne kukkivat kymmeniä vuosia, ne eivät pidä siirtämisestä eivätkä jakamisesta.

Kiitos vaan vinkistä ! Minulla on noin 40 kuolanpionia ja syksyllä on varsia ihan tolkuttomasti. Silppuankin ne tästä lähin pieniksi ja laitan takaisin katteeksi. Minulla pionien kukinta kestää kauemmin, koska osa on aurinkoisessa paikassa ja muutamat ihan varjossakin. Auringossa olevat ovat jo n.70 cm korkeita, varjossa kasvavat ovat vasta nousseet maasta. Tapanani on pistää pieniä taimia viilipurkkeihin ja mennä keväällä taimienvaihtotapahtumaan. Annan mielelläni taimia eteenpäin, mutta ihmiset eivät sitä oikein ymmärrä, eivät uskalla ottaa niitä, kun ne eivät maksa mitään. Minä kun en millään raaskisi repiä pionintaimia maasta ja heittää pois.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      248
      4078
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      128
      2343
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      2006
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1491
    5. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      39
      968
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      129
      958
    7. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      949
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      335
      889
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      867
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      62
      790
    Aihe