Teemu Mäen pyrotaideperformanssi ?

uusin arvelu

Modernismi kärvensi historialliset muistomerkit?

2

332

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainakin

Viereinen mediatalo on aiemminkin saanut mainetta pyrotaiteen sponsorina Helsingissä.

• Kassakone laulaa

Tutkija: Tuhopolttaja järjesti tarkkaan harkitun mediaspektaakkelin

- Kuka tahansa tuhopolton takana onkin, onnistui pyrkimyksissään ja johtaa julkisuuspeliä 1–0, arvioi Maanpuolustuskorkeakoulussa ja Teknillisessä korkeakoulussa informaatiosodankäyntiä tutkinut Catharina Candolin. Hänen mielestään makasiinien perjantainen tulipalo oli tarkasti suunniteltu näytös, jonka tarkoitus oli kerätä huomiota.

- Luulen että kyse ei ole niin paljon makasiinin palosta kuin siitä aiheutuneesta viestistä. Tuhopoltto oli vain väline näkyvyyden saamiseksi ja keskustelun herättämiseksi.

Toivotun huomion tuhopoltolle takasi Candolinin mukaan ennen kaikkea sopivasti valittu ajankohta. Palo sytytettiin kauniina perjantai-iltana juuri, kun televisiolähetys Suomi–Slovenia-jääkiekko-ottelusta oli päättynyt.

Ihmisiä oli liikkeellä, ja paloa seuraamaan kerääntyi nopeasti tuhansia uteliaita. Candolin oli itsekin yleisön joukossa.

- Jos palo olisi alkanut tuntia aiemmin, ihmiset olisivat olleet kotona tuijottamassa ottelua. Tuntia myöhemmin oltaisiin ehkä jo istuttu baareissa ja terasseilla.

- Voihan polttaja olla joku hörhö, mutta epäilen sitä. Ajankohta oli vähän liian täydellinen, Candolin arvelee.

Hänen mukaansa myös tuhopolton toteutustapa oli yleisön keräämisen kannalta onnistunut: makasiineilla ei riehuttu eikä palosta koitunut uhreja.

Myös makasiinien sijainti keskellä pääkaupunkia ja Sanomatalon vieressä on oivallinen median huomion herättämiseksi.

Tutkija puhuu makasiinien tuhopoltosta informaatiosodankäyntinä. - Kyse on siitä, että pyritään vaikuttamaan päätöksentekoon tiedon ja kuvien avulla. Sodan voittajia ovat ne, joilla on ylivalta tiedon hallinnassa, Candolin selvittää.

Samasta asiasta on yleensä kyse tyypillisissä terroristi-iskuissa, jotka myös tähtäävät huomion herättämiseen.

En väitä, että makasiinipalossa olisi kyse terrorismista, mutta samoja piirteitä tässä oli. Terroristihyökkäykset tehdään aina hyvin ajoitettuun aikaan, jotta media näkisi ne ja laittaisi kuvat liikkeelle.

Tieto ja kuvat makasiinien tulipalosta levisivät perjantaina nopeasti myös kännyköiden ja internetin avulla. Uusi teknologia on Candolinin mukaan lisännyt informaatiosodan voimaa.

Kännyköillä saadaan tieto leviämään nopeasti. Äitini, joka asuu Belgiassa, tiesi heti, että makasiinit ovat tulessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1964
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1720
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      57
      1360
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      76
      1320
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1028
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      926
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      923
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      882
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      109
      853
    10. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      73