Hoitajien palkat

MSc B&A

Tässä tulee nyt vähän provosoiden, mutta kiinnosta kuitenkin... En oikein jaksa ymmärtää miten hoitajat jatkuvasti valittavat palkoistaan kaikkialla. Olin sairaalassa viime keväänä kahteen otteeseen viikon kerrallaan ja ainakaan ko. osastolla ei hoitajilla "hommat ranteita pakottaneet". Missä hoitajilla on kiire? Tuskin ainakaan sairaalaosastoilla....Haluaisin oikeasti tietää siitä älyttömästä työmäärästä, josta joka mediassa itketään... Luulisin, että esimerkiksi terveydenhoitajillakaan ei liiemmin kouluissa etc. kauheasti oikeaa kiirettä ole. Sitten hauskinta hommassa on se, että tunnen muutamia sairaanhoitajia ja tuntuu, että heidän osaamisensa on siinä, että osaa ottaa jonkun verikokeen, mitata verenpaineen etc. Siis kun niin puhutaan siitä mahdottomasta ammattitaidosta... No tottakai kokeneemmat hoitajat varmasti osaavat muutakin... Sairaalassa vaan harvoilla, poislukien hoitajat on aikaa ratkoa ristikoita työaikana....

115

24888

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vierailija

      Olin juuri eilen sairaalassa hakemassa potilasta kotiin, tosin jouduin odottamaan 2½ tuntia, hoitajilla oli niin kiire, että potilas joutui odottamaan tuon ajan kipasaukseen vientiä. Hoitajien kiire oli ruokatunti, henkilökohtaisista asoista keskusteleminen, nauramista ja juoruamista, todella rankkaa tuo hoitotyö. Tuon 2½ tunnin aikana lääkkeiden jako oli ainoa hoitotyö jota näin heidän tekevän sekin tehtiin pareittain, keskustelleen samalla ei työhön liittyvistä asioista. Itse olen alempi toimihenkilö palkka n. 1750 €/kk ja kyseinen toiminta ei tulisi työpaikallani kuuloonkaan. Jos hoitajat haluavat 3000 €/kk palkkaa, minä haluan 4000 €/kk, tuo kiire näkyy olevan aivan toista luokkaa meidän työssämme kuin hoitajilla.

      • huomioinut

        ..taukotilassa hoitajilla ylen paljon aikaa
        siellä viihtyvät kikatelellen ja juoruten..
        kaikkea muuta on mutta ei sitä "kiirettä"..


      • S-hole...
        huomioinut kirjoitti:

        ..taukotilassa hoitajilla ylen paljon aikaa
        siellä viihtyvät kikatelellen ja juoruten..
        kaikkea muuta on mutta ei sitä "kiirettä"..

        Silloin, kun on homma hanskassa ja työt hoidettu, niin on aikaa tehdä sudokuja. Omassa työssäni (teho), ei varsinaista ns."näkyvää" kiirettä näy eikä pidäkään näkyä meinaan silloin on asiat tod. huonosti, jos porukka juoksee ympäriinsä kuin hajonnut varpusparvi; sählää ja soheltaa. Sairaalassa asiat pitää hoitaa rauhallisesti ja mitä kiireempi on, niin sitä korostuneemman rauhallinen pitää hoitajan olla. Kiireessä säheltäessä ei tule kuin kuspäisiä lapsia (sanoo vanhakansa ;)ja hoitovirheitä. Höyryäminen, hosuminen ja juoksentelu ei mielestäni kuulu sairaalamaailmaan (vaikka välillä näitäkin hoitajia näkee, jotka hikipäässä ja naamapunaisena juoksevat usein aivan turhien asioiden perässä, jotka voisi hyvällä organisoinnilla/priorisoinnilla hoitaa alta pois).

        Ja kyllä me hoitajatkin syömme! Emme elä sillä kutsumuksella tai pyhällä hengellä =)) Jos pidän ruokatuntiani, niin en sitä keskeytä jonkun asian vuoksi, minkä voin hoitaa myöhemminkin (anteeksi nyt vaan omaiset ja potilaat, jotka joudutte tämän takia joskus sen 1/2h odottamaan).


      • Siinäpä taas kommentti..
        S-hole... kirjoitti:

        Silloin, kun on homma hanskassa ja työt hoidettu, niin on aikaa tehdä sudokuja. Omassa työssäni (teho), ei varsinaista ns."näkyvää" kiirettä näy eikä pidäkään näkyä meinaan silloin on asiat tod. huonosti, jos porukka juoksee ympäriinsä kuin hajonnut varpusparvi; sählää ja soheltaa. Sairaalassa asiat pitää hoitaa rauhallisesti ja mitä kiireempi on, niin sitä korostuneemman rauhallinen pitää hoitajan olla. Kiireessä säheltäessä ei tule kuin kuspäisiä lapsia (sanoo vanhakansa ;)ja hoitovirheitä. Höyryäminen, hosuminen ja juoksentelu ei mielestäni kuulu sairaalamaailmaan (vaikka välillä näitäkin hoitajia näkee, jotka hikipäässä ja naamapunaisena juoksevat usein aivan turhien asioiden perässä, jotka voisi hyvällä organisoinnilla/priorisoinnilla hoitaa alta pois).

        Ja kyllä me hoitajatkin syömme! Emme elä sillä kutsumuksella tai pyhällä hengellä =)) Jos pidän ruokatuntiani, niin en sitä keskeytä jonkun asian vuoksi, minkä voin hoitaa myöhemminkin (anteeksi nyt vaan omaiset ja potilaat, jotka joudutte tämän takia joskus sen 1/2h odottamaan).

        ...Just joo, en tiedä itkeä vai nauraa tuosta sinun kommentista...Huomaa, että harva tietää mitä työtä oikeasti me hoitajat tehdään ja mitä kaikkea on vuorossaan ehdittävä tehdä..Itse työskentelen suurehkossa sairaalassa erikoissairaanhoidon puolella..Voi ihan rehellisesti sanoa, että se on luksusta jos sattuu työvuoro, että et juokse sitä 8t! Ja osaan todella tehdä muutakin kuin mitata verenpaineen, sitä varten ei tarvitse 3,5v käydä koulua...Kiire on hoitoalalalla nykypäivää ja tämä tietenkin yritetään peittää potilaita hoidettaessa/kohdatessa..Harmi vaan tulevaisuutta ajatellen kuka potilaita hoitaa, tämä ala ei vedä, juuri kiireen ja toiseksi tämän huonon palkan suhteen, mikä ei vastaa työn vaativuuteen nähden....Tekisi mieli kysyä millä alalla itse olette?((((:


      • Vierailija
        Siinäpä taas kommentti.. kirjoitti:

        ...Just joo, en tiedä itkeä vai nauraa tuosta sinun kommentista...Huomaa, että harva tietää mitä työtä oikeasti me hoitajat tehdään ja mitä kaikkea on vuorossaan ehdittävä tehdä..Itse työskentelen suurehkossa sairaalassa erikoissairaanhoidon puolella..Voi ihan rehellisesti sanoa, että se on luksusta jos sattuu työvuoro, että et juokse sitä 8t! Ja osaan todella tehdä muutakin kuin mitata verenpaineen, sitä varten ei tarvitse 3,5v käydä koulua...Kiire on hoitoalalalla nykypäivää ja tämä tietenkin yritetään peittää potilaita hoidettaessa/kohdatessa..Harmi vaan tulevaisuutta ajatellen kuka potilaita hoitaa, tämä ala ei vedä, juuri kiireen ja toiseksi tämän huonon palkan suhteen, mikä ei vastaa työn vaativuuteen nähden....Tekisi mieli kysyä millä alalla itse olette?((((:

        Kuten kerroin olen alempi toimihenkilö ja vielä AMK:n käynyt. Mutta jos toimisin 2 ja ½ tuntia päivässä kuten Te arvon sairaanhoitajat, voisi tulla meteli kun jäisi Teidän palkkanne maksamatta eikä auttaisi jos sanoisin, että täytin ristikoita ja juorusin. Muistakaa edes sulkea taukohuoneen ovi nauru kuuluu huoneisiin saakka ja ihmiset kulevat ohitse nähden Teidän kiireenne. Onneksi on TVA joka huomioi ne hoitajat joilla todella on kiire.


      • huomioinut
        Vierailija kirjoitti:

        Kuten kerroin olen alempi toimihenkilö ja vielä AMK:n käynyt. Mutta jos toimisin 2 ja ½ tuntia päivässä kuten Te arvon sairaanhoitajat, voisi tulla meteli kun jäisi Teidän palkkanne maksamatta eikä auttaisi jos sanoisin, että täytin ristikoita ja juorusin. Muistakaa edes sulkea taukohuoneen ovi nauru kuuluu huoneisiin saakka ja ihmiset kulevat ohitse nähden Teidän kiireenne. Onneksi on TVA joka huomioi ne hoitajat joilla todella on kiire.

        Olen ammatinvaihtaja, hoito-ala, ja saman huomion tehnyt myös..Kauhea kiire aamupäivisin, kaikki työt kerittävä tekemäään ennen puolta päivää, sitten loppupäivä raportilla istuen ja juoruten...kiire, eipä tosiaan!

        Aikaisempi työpaikka( kiinailmiö) yli 15-v, ns.pörssiyhtiö, tulosvastuu jne... eipä hoitsut, asenteellaan, olisi pärjänneet päivääkään...tai ei olisi kannattanut pitää...


      • EI HYVÄTULOINEN NAINEN
        huomioinut kirjoitti:

        Olen ammatinvaihtaja, hoito-ala, ja saman huomion tehnyt myös..Kauhea kiire aamupäivisin, kaikki työt kerittävä tekemäään ennen puolta päivää, sitten loppupäivä raportilla istuen ja juoruten...kiire, eipä tosiaan!

        Aikaisempi työpaikka( kiinailmiö) yli 15-v, ns.pörssiyhtiö, tulosvastuu jne... eipä hoitsut, asenteellaan, olisi pärjänneet päivääkään...tai ei olisi kannattanut pitää...

        Olen jo pitkään ihmetellyt hoitajien ruikutusta huonosta palkasta. Suurin osa naisvaltaisista työpakoista on todella kiireisiä, usein on kaksi vaihtoehtoa, tulos tai ulos. Nämä muilla aloilla työskentelevät alipalkatut naiseta ovat samanlaisia ihmisiä kun hoitajatkin, usean vuoden opiskelleita, mutta opiskeluvuosi ei vastaa viitäsataa euroa. Meidän muidenkin on ruoka ostettava, lainat ja laskut maksettava. Elintaso on asetettava palkkaa vastaavaksi. Ja humioikaa myös se, että Norjassa tienaa alalla kuin alalla enemmän kuin Suomessa.


      • Sairaanhoitava
        EI HYVÄTULOINEN NAINEN kirjoitti:

        Olen jo pitkään ihmetellyt hoitajien ruikutusta huonosta palkasta. Suurin osa naisvaltaisista työpakoista on todella kiireisiä, usein on kaksi vaihtoehtoa, tulos tai ulos. Nämä muilla aloilla työskentelevät alipalkatut naiseta ovat samanlaisia ihmisiä kun hoitajatkin, usean vuoden opiskelleita, mutta opiskeluvuosi ei vastaa viitäsataa euroa. Meidän muidenkin on ruoka ostettava, lainat ja laskut maksettava. Elintaso on asetettava palkkaa vastaavaksi. Ja humioikaa myös se, että Norjassa tienaa alalla kuin alalla enemmän kuin Suomessa.

        Toisin sanoen onko se sinulta pois, että joku alipalkattu naisvaltainen työryhmä rupeaa vihdoin tekemään jotain konkreettista asian johdosta? Totta puhut, että moni muu ala kärsii palkkauksesta, joka ei ole missään suhteessa työnkuvaan, mutta kuten sanottu, onko se joku syy nöyrtyä ja tyytä tilanteeseen?

        Noh, sitähän tähän asti on aika pitkälle tehty ja jälki on sen mukaista. Ehkä olisi aika kokeilla jotain muuta.

        PS:Suomalaisen hoitajan ostovoima suhteutettuna muuhun eurooppaan on surkeimmasta päästä. Muun muassa kaikissa muissa pohjoismaissa hoitaja tienaa keskimäärin 15-20% parempaa ostovoimaa...


      • S-hole...
        huomioinut kirjoitti:

        Olen ammatinvaihtaja, hoito-ala, ja saman huomion tehnyt myös..Kauhea kiire aamupäivisin, kaikki työt kerittävä tekemäään ennen puolta päivää, sitten loppupäivä raportilla istuen ja juoruten...kiire, eipä tosiaan!

        Aikaisempi työpaikka( kiinailmiö) yli 15-v, ns.pörssiyhtiö, tulosvastuu jne... eipä hoitsut, asenteellaan, olisi pärjänneet päivääkään...tai ei olisi kannattanut pitää...

        Osastoilla kiireisin aika tosiaan osuu siihen aamupäivään, jolloin ei ole vierailuaikaa (eli vierailijat eivät voi omin pikku silmin todeta tätä hoitoalan kiirettä, voi harmi ja ihan teitä varten tuuletetaan huoneetkin ja tyhjennetään haisevat roskikset ;)). Pesut, haavanhoidot, aamupalat, lounaat, lääkitykset, lääkärinkierrot jne. jne. on aamupäivän osastolta usein hoidettu siihen puoleen päivään mennessä, jolloin on tavallisesti päivän ensimmäinen tauko...joka joskus kyllä kummasti venyy lähemmäs klo 13, jos tulee extra hommia tms. Kirjalliset tehtävät, kotiutukset, tilastoinnit jne. on tehtävä ennen iltavuoron paikalle saapumista ja hetki jolloin "iso lössi" hoitajia istuu ja naureskelee kansliassa on se vuoronvaihto raportti, jonka yhteydessä (tai ennen/jälkeen) juodaan kahvit. Musta olisi ainakin henk.koht. suhteellisen kurjaa, jos ei sairaalan käytävillä kuulisi välillä nauruakin ja kyllä sitä muustakin voi puhua töitä tehdessä, kunhan nyt työt tulee tehtyä ...hitto sentään =))


      • onkohan, hmm..
        S-hole... kirjoitti:

        Osastoilla kiireisin aika tosiaan osuu siihen aamupäivään, jolloin ei ole vierailuaikaa (eli vierailijat eivät voi omin pikku silmin todeta tätä hoitoalan kiirettä, voi harmi ja ihan teitä varten tuuletetaan huoneetkin ja tyhjennetään haisevat roskikset ;)). Pesut, haavanhoidot, aamupalat, lounaat, lääkitykset, lääkärinkierrot jne. jne. on aamupäivän osastolta usein hoidettu siihen puoleen päivään mennessä, jolloin on tavallisesti päivän ensimmäinen tauko...joka joskus kyllä kummasti venyy lähemmäs klo 13, jos tulee extra hommia tms. Kirjalliset tehtävät, kotiutukset, tilastoinnit jne. on tehtävä ennen iltavuoron paikalle saapumista ja hetki jolloin "iso lössi" hoitajia istuu ja naureskelee kansliassa on se vuoronvaihto raportti, jonka yhteydessä (tai ennen/jälkeen) juodaan kahvit. Musta olisi ainakin henk.koht. suhteellisen kurjaa, jos ei sairaalan käytävillä kuulisi välillä nauruakin ja kyllä sitä muustakin voi puhua töitä tehdessä, kunhan nyt työt tulee tehtyä ...hitto sentään =))

        Omaisia varten ei tarvitse siivota!
        Tosin jotkut hoitsut mielistelevät, siis hoitavat " paremmin" sellaista potilasta, jos etukäteen jo tiedetään että omainen on tulossa. ( esim puhtaampaa päälle)

        Kyllä hoitajat väsyy, jos eivät osaa tehtäviä jakaa koko päivälle! Ei se ole potislähtöistäkään!


      • Hoituri
        Siinäpä taas kommentti.. kirjoitti:

        ...Just joo, en tiedä itkeä vai nauraa tuosta sinun kommentista...Huomaa, että harva tietää mitä työtä oikeasti me hoitajat tehdään ja mitä kaikkea on vuorossaan ehdittävä tehdä..Itse työskentelen suurehkossa sairaalassa erikoissairaanhoidon puolella..Voi ihan rehellisesti sanoa, että se on luksusta jos sattuu työvuoro, että et juokse sitä 8t! Ja osaan todella tehdä muutakin kuin mitata verenpaineen, sitä varten ei tarvitse 3,5v käydä koulua...Kiire on hoitoalalalla nykypäivää ja tämä tietenkin yritetään peittää potilaita hoidettaessa/kohdatessa..Harmi vaan tulevaisuutta ajatellen kuka potilaita hoitaa, tämä ala ei vedä, juuri kiireen ja toiseksi tämän huonon palkan suhteen, mikä ei vastaa työn vaativuuteen nähden....Tekisi mieli kysyä millä alalla itse olette?((((:

        Päivät vaihtelevat, myös kiire. Jonain päivänä ehtii syödä, jonain päivänä kuten eilen söin seisaaltaan. Jos on akuutti osasto, jossa potilaat tulevat ja ja menevät ja hoitojaksot ovat lyhyitä yksikään päivä ei ole kaavoihin kangistunut. Otan sen sitten takaisin silloin kun on rauhallisempaa. Joskus menee kahvitauaot ja ruokatauko samalla kertaa. Asiat ovat mielestäni hyvin kun näette hoitajien nauravan ja iloitsevan!


      • terveyskeskusken vuodeosast...
        huomioinut kirjoitti:

        ..taukotilassa hoitajilla ylen paljon aikaa
        siellä viihtyvät kikatelellen ja juoruten..
        kaikkea muuta on mutta ei sitä "kiirettä"..

        töihin ja yritä siinä hoitaa noin. 55 potilasta (noin 8hlö) töissä ja näistä kaks on sairanhoitajia jotka jakavat lääkkeet ja muut piikki lääkket joten heidät vähennetään heti kättelyssä aamukentältä pois...eli jää 6 hoitajaa...ja 55 potilasta ja aikaa on kl. 11.00 asti saada kaikille tehtyä aamupesut ja kylvetykset...! Ja tässä välissä on vieläpä aamupala ja ehdittävä on syöttämään ja avustettava joitakin potilaita istuma asentoon. Ja tähän väliin mahtuu vaan hoitajille se puolen tunnin kahvitauko. Klo. 11.00 alkaa sit jo vierailuajat. Ja siinä sivussa sitten ajetaan niiden potailaiden partoja ja osa hoitajista kirjaapäivän aamutyöt ylös. Ennen klo.12.00 ruokailua aletaan nosteleen taas potilaita syömään ja ja ruokitaan potilaat jotka eivät siihen itse kykene. Ja ennenku osa potilaista laitetaan päiväunille niin ne käytetään wc:ssä ja vuodepotilaille vaihdetaan vaipat jos on tarvis! Eli sellaisille ei vaihdeta vaippaa joilla on katetri.
        Ja sitten on klo. 12.30 hoitajien ruokatauko.
        Ja sen jälkeen tarkistetaan kaapistoja joskos on vajetta vaipoista tai muista tarvikkeista. Kävelytetään potilaita jota siihen kykenevät.
        Sitten alkaa raportti, mutta osa hoitoväestä jää kentälle kun raportille menevät vain iltavuoroon tulijat.

        Joten kyllä päivän aikana välillä saa mennä huppu vinossa....ja sitten vasta työt sekaisin menee jos tulee yhtäkkiä uusi potilas sisälle...silloin katoaa taas yksi hotaja kentältä.
        Että ainakin täällä osastolla kiire on jokapäiväistä.
        Mutta minä en palkastani valita...se on ihan tarpeeks! En joudu näkeen nälkää tai lainaan rahaa mistään kun palkka on niin pieni. Minulla on talo, auto ja kolme lasta ja maksan kaiken itse ja jää vielä rahaakin. Et en ymmärää jos jotkut valittavat palkasta....ja kiire on ian paikasta kiinni. Ei kaikki laitokset ole rauhallisia...mitä enemmän potilaat liikkuvat tai ovat vartoitavia tai hoidettavia niin sitä enemmän on kiirettä. Teho- osasto voi olla rauhallinen.....mutta siellä tuskin nyt potilaat kauheesti vaatii tai pyytää mitään.:(

        Mutta työniloa kaikille. Ja hei..on täs maas muitakin alapalkattuja töitä..esim. metallimiehet ja laitoshuoltajat, kotiäidit, lastenhoitajat...ym, ym.


      • Valaisevaa

        ...läkkeiden jakamisella? Siis, mitä konkreettisesti tehtiin? Mitä muuta hoitotyöhön mielestäsi kuuluu/ eui kuuluu, kun kerran "...lääkkeiden jako oli ainoa hoitotyö, jota näin heidän tekevän..."?


      • Sairaanhyvä hoitaja
        onkohan, hmm.. kirjoitti:

        Omaisia varten ei tarvitse siivota!
        Tosin jotkut hoitsut mielistelevät, siis hoitavat " paremmin" sellaista potilasta, jos etukäteen jo tiedetään että omainen on tulossa. ( esim puhtaampaa päälle)

        Kyllä hoitajat väsyy, jos eivät osaa tehtäviä jakaa koko päivälle! Ei se ole potislähtöistäkään!

        Aamupäivällä siivous tapahtuu ihan hygieniasyistä, emmehän tahdo ESBL ja MRSA, VRSA-bakteerien leviävän meillä Englannin malliin. Infektioiden torjunta on osa näkymätöntä ammattitaitoamme :-).


      • sairaanhoit

        Et viitsisi valittaa! Vaik on kiire on hoitajilla myös siitä huolimatta oikeus taukoihin.Sivulliset ei sitä tunnu älyävän vaikka rautakangesta vääntäisi.Kutsumus on aikansa elänyt.Joten lopeta valitus.


      • juke

        Hoitajien palkat ovat kohdalla, eikä Suomen palkkoja saa verrata muiden maiden palkkoihin, Saksassa insinööriem palkat ovat 1000-2000 Eur korkeammat, pitäisikö Suomessa insinööreille maksaa lisää?
        Lisäpalkka ei auta hoitajia jaksamaan työssä paremmin, vaan lisää virkoja.


      • gijgkxdfjgkalkfm
        terveyskeskusken vuodeosast... kirjoitti:

        töihin ja yritä siinä hoitaa noin. 55 potilasta (noin 8hlö) töissä ja näistä kaks on sairanhoitajia jotka jakavat lääkkeet ja muut piikki lääkket joten heidät vähennetään heti kättelyssä aamukentältä pois...eli jää 6 hoitajaa...ja 55 potilasta ja aikaa on kl. 11.00 asti saada kaikille tehtyä aamupesut ja kylvetykset...! Ja tässä välissä on vieläpä aamupala ja ehdittävä on syöttämään ja avustettava joitakin potilaita istuma asentoon. Ja tähän väliin mahtuu vaan hoitajille se puolen tunnin kahvitauko. Klo. 11.00 alkaa sit jo vierailuajat. Ja siinä sivussa sitten ajetaan niiden potailaiden partoja ja osa hoitajista kirjaapäivän aamutyöt ylös. Ennen klo.12.00 ruokailua aletaan nosteleen taas potilaita syömään ja ja ruokitaan potilaat jotka eivät siihen itse kykene. Ja ennenku osa potilaista laitetaan päiväunille niin ne käytetään wc:ssä ja vuodepotilaille vaihdetaan vaipat jos on tarvis! Eli sellaisille ei vaihdeta vaippaa joilla on katetri.
        Ja sitten on klo. 12.30 hoitajien ruokatauko.
        Ja sen jälkeen tarkistetaan kaapistoja joskos on vajetta vaipoista tai muista tarvikkeista. Kävelytetään potilaita jota siihen kykenevät.
        Sitten alkaa raportti, mutta osa hoitoväestä jää kentälle kun raportille menevät vain iltavuoroon tulijat.

        Joten kyllä päivän aikana välillä saa mennä huppu vinossa....ja sitten vasta työt sekaisin menee jos tulee yhtäkkiä uusi potilas sisälle...silloin katoaa taas yksi hotaja kentältä.
        Että ainakin täällä osastolla kiire on jokapäiväistä.
        Mutta minä en palkastani valita...se on ihan tarpeeks! En joudu näkeen nälkää tai lainaan rahaa mistään kun palkka on niin pieni. Minulla on talo, auto ja kolme lasta ja maksan kaiken itse ja jää vielä rahaakin. Et en ymmärää jos jotkut valittavat palkasta....ja kiire on ian paikasta kiinni. Ei kaikki laitokset ole rauhallisia...mitä enemmän potilaat liikkuvat tai ovat vartoitavia tai hoidettavia niin sitä enemmän on kiirettä. Teho- osasto voi olla rauhallinen.....mutta siellä tuskin nyt potilaat kauheesti vaatii tai pyytää mitään.:(

        Mutta työniloa kaikille. Ja hei..on täs maas muitakin alapalkattuja töitä..esim. metallimiehet ja laitoshuoltajat, kotiäidit, lastenhoitajat...ym, ym.

        Olen samaa mieltä, työ on todella rankkaa varmasti sairaanhoitajilla ja lääkäreillä.
        Perheessäni on 2 sairaanhoitajaa, jotka ovat opiskelleet yliopistossakin karttaakseen tietoaan ja ollakseen parempi sh. Miksi ihmeessä palkan pitää olla niin hemmetin huono ??
        -Mielestäni Katainen voisi vaikka edes päivän olla töissä hyksissa tai tyksissä, niin saisi maistaa miltä oikea työ alipalkattuna tuntuu !!!


      • sairaalaapulainen

        itse asiaa seuranneena,varsinkin Hatanpäällä vanhusten ja dementikkojen osastolla hoitsujen aika kuluu kahvikekkereissä ja juoruamisessa.Kiirettä ei ole kuin kotiinlähdön kanssa.Hoitajaa kutsuvalle asiakkaalle vastataan ,minulla on nyt muuta tekemistä.Olen itse nähnyt ja kauhistellut


      • välinpitämättömiä hoitajia ...
        sairaalaapulainen kirjoitti:

        itse asiaa seuranneena,varsinkin Hatanpäällä vanhusten ja dementikkojen osastolla hoitsujen aika kuluu kahvikekkereissä ja juoruamisessa.Kiirettä ei ole kuin kotiinlähdön kanssa.Hoitajaa kutsuvalle asiakkaalle vastataan ,minulla on nyt muuta tekemistä.Olen itse nähnyt ja kauhistellut

        Olin itsekkin sairaala-apulaisena hatanpäällä vanhusten ja dementikkojen osastolla.Kun syötin potilasta ,hoitaja otti lusikan minulta ja sanoi ettei tällä vauhdilla näitä syötetä menee liian kauan aikaa.Tunki ruokaa potilaan suuhun sellaisella vauhdilla ,että hän oli vähällä tukehtua ja alkoi sitten oksentaa.Suorastaan järkyttävää oli katsella tätä.Mielestäni mitään kiirettä ei ollut,ellei oteta lukuun sitä,että hoitsujen ruokatunti alkaa ruokailun jälkeen.Kahvi ja ruokatauot kestivät noin tunnin hoitsuilla,joskus pitempäänkin.


      • niitä
        juke kirjoitti:

        Hoitajien palkat ovat kohdalla, eikä Suomen palkkoja saa verrata muiden maiden palkkoihin, Saksassa insinööriem palkat ovat 1000-2000 Eur korkeammat, pitäisikö Suomessa insinööreille maksaa lisää?
        Lisäpalkka ei auta hoitajia jaksamaan työssä paremmin, vaan lisää virkoja.

        ihmisiä niihin virkoihin saadaan? Näillä palkoilla ja arvostuksella...


      • nähnyt
        Siinäpä taas kommentti.. kirjoitti:

        ...Just joo, en tiedä itkeä vai nauraa tuosta sinun kommentista...Huomaa, että harva tietää mitä työtä oikeasti me hoitajat tehdään ja mitä kaikkea on vuorossaan ehdittävä tehdä..Itse työskentelen suurehkossa sairaalassa erikoissairaanhoidon puolella..Voi ihan rehellisesti sanoa, että se on luksusta jos sattuu työvuoro, että et juokse sitä 8t! Ja osaan todella tehdä muutakin kuin mitata verenpaineen, sitä varten ei tarvitse 3,5v käydä koulua...Kiire on hoitoalalalla nykypäivää ja tämä tietenkin yritetään peittää potilaita hoidettaessa/kohdatessa..Harmi vaan tulevaisuutta ajatellen kuka potilaita hoitaa, tämä ala ei vedä, juuri kiireen ja toiseksi tämän huonon palkan suhteen, mikä ei vastaa työn vaativuuteen nähden....Tekisi mieli kysyä millä alalla itse olette?((((:

        Vai ei ala vedä ? Kyllä sairaanhoitajan ammatti taitaa olla niitä suosituimpia aloja, joihin nuoret hakeutuvat. Se on puppua, että hakeutuisivat valmistuttuaan muille aloille, ovathan he kuulleet miten "raskasta ja kiireistä" homma on, ennen kuin ovat hakupaperit laittaneet amk:hon. Ja kiirettä ei nyt tarvitse yleistää. Ylipitkät kahvitauot ja kansliassa juoruamiset on kyllä nähty ja kuultu.


      • hoitsunkainen
        nähnyt kirjoitti:

        Vai ei ala vedä ? Kyllä sairaanhoitajan ammatti taitaa olla niitä suosituimpia aloja, joihin nuoret hakeutuvat. Se on puppua, että hakeutuisivat valmistuttuaan muille aloille, ovathan he kuulleet miten "raskasta ja kiireistä" homma on, ennen kuin ovat hakupaperit laittaneet amk:hon. Ja kiirettä ei nyt tarvitse yleistää. Ylipitkät kahvitauot ja kansliassa juoruamiset on kyllä nähty ja kuultu.

        No ei todellakaan...

        Et vissiin tajua missä pakkoraossa kohta olemme hoitoalalla. En nyt edes osallistu tuohon provoiluun vetelehtimisestä... HUOH!

        Kohta lähtee suuret ikäluokat eläkkeelle, joka käsittää todella ison osan hoitohenkilökuntaa. Hoitajia saadaan alalle tähän nähden aivan liian vähän. Sitten osa menetetään vielä ulkomaille parempien palkkojen takia. Kohta joudumme ottamaan alalle epäpätevää väkeä, koska homma ei vain toimi ilman väkeä...

        Suosittelen niille, jotka ovat päättäneet ajatella, etteivät hoitajat tee mitään muuta kuin juorua: Kokeilkaa alaa muutama kuukausi. Kohta pääsee varmasti kokeilemaan täysin osaamattomatkin urpelot. Kyllä sitten on kivaa!

        Kannattaapa tuotakin miettiä tässä palkkakeskustelussa.


      • palkka koulutuksen mukaan
        Siinäpä taas kommentti.. kirjoitti:

        ...Just joo, en tiedä itkeä vai nauraa tuosta sinun kommentista...Huomaa, että harva tietää mitä työtä oikeasti me hoitajat tehdään ja mitä kaikkea on vuorossaan ehdittävä tehdä..Itse työskentelen suurehkossa sairaalassa erikoissairaanhoidon puolella..Voi ihan rehellisesti sanoa, että se on luksusta jos sattuu työvuoro, että et juokse sitä 8t! Ja osaan todella tehdä muutakin kuin mitata verenpaineen, sitä varten ei tarvitse 3,5v käydä koulua...Kiire on hoitoalalalla nykypäivää ja tämä tietenkin yritetään peittää potilaita hoidettaessa/kohdatessa..Harmi vaan tulevaisuutta ajatellen kuka potilaita hoitaa, tämä ala ei vedä, juuri kiireen ja toiseksi tämän huonon palkan suhteen, mikä ei vastaa työn vaativuuteen nähden....Tekisi mieli kysyä millä alalla itse olette?((((:

        palkan lisää luvattin vain korkeasti koulutetuille,
        Harva hoitaja taitaa olla akateemisesti koulutettu.
        Koulutuksen pituus sairaanhoitajilla ei paljon poikkea monestakaan ammattikoulutuksesta.Palkka sen mukainen.


      • Hoitoalan lorvija

        Hyvä vierailija! Jos juuri sinun sairaalassa odottamanisi aikana ei näy kiirettä, tarkoittaako se sitä että kiirettä ei ole ollenkaan? Näitkö kaikkiin sairaaloihin, hoitolaitoksiin, palvelutaloihin ym hoitopakkoihin samalla kertaa? Onko sinun alallasi vastuu koko ihmisen elämästä, ihan alkaen siitä jokaiselle niin tärkeästä henkirievusta, sairauksien estämisestä, hoitamisesta ja terveyden edistämisestä alkaen, asuinpaikkaan, toimeentulon ym järjestämiseen avustamisesta? Jos näin on vaadi ihmeessä sitä 4000e palkan korostusta. Mutta jokaiselle tuollaiselle kateelliselle kirjoittelijalle, voi lohdutukseksi kertoa että eivät ne hoitajien palkat kuitenkaan nouse sinne 3000e!! Itse alalla 18v olleena, nyt sairaslomalla selän sairauden takia jo 1kk, varmaan mennyt lorviessa... VINKKI: alalla on huutava työvoimapula, sinne vaan hommiin kun näyttää olevan niin helppoa! Eikä paljon mitään tarvitse osatakaan niin kuin edellinen kirjoittajakin totesi... Voi HYVÄÄ PÄIVÄÄ!


      • HMK2
        palkka koulutuksen mukaan kirjoitti:

        palkan lisää luvattin vain korkeasti koulutetuille,
        Harva hoitaja taitaa olla akateemisesti koulutettu.
        Koulutuksen pituus sairaanhoitajilla ei paljon poikkea monestakaan ammattikoulutuksesta.Palkka sen mukainen.

        Taas yksi dorka, joka ei osaa lukea. Missään ei puhuta korkeasti koulutetuista, ainoastaan koulutetuista ja vieläpä matalapalkkaisista. Opettajien keskipalkka on 3200e / kk, lääkärien vielä suurempi ja he saivat erästä suurimman potin. Todelliset matalapalkkalaiset.

        Paperikoneen hoitajan koulutuskaan ei taida olla akateeminen. Palkka työn mukaan, ei koulutuksen. Kyllä hoitajille kuuluisi selkeästi parempi liksa kuin opettajille. 21h viikossa 9kk vuodessa ei tuosta kannattaisi yli kahta tonnia maksaa.


      • th ja sh
        palkka koulutuksen mukaan kirjoitti:

        palkan lisää luvattin vain korkeasti koulutetuille,
        Harva hoitaja taitaa olla akateemisesti koulutettu.
        Koulutuksen pituus sairaanhoitajilla ei paljon poikkea monestakaan ammattikoulutuksesta.Palkka sen mukainen.

        tutkimattomia ovat... Tutkipa asiaa uudelleen!
        Sairaanhoitajakoulutukseen vaaditaan se ammattikoulu tai lukiopohja. Vasta sen jälkeen voi hakea koulutukseen. Ja jos mielestäsi korkeakouluopetus ei ole sama kuin korkeastikoulutettu ,niin suomenkielenkurssille ohjaisin...


      • ei vitsinä
        nähnyt kirjoitti:

        Vai ei ala vedä ? Kyllä sairaanhoitajan ammatti taitaa olla niitä suosituimpia aloja, joihin nuoret hakeutuvat. Se on puppua, että hakeutuisivat valmistuttuaan muille aloille, ovathan he kuulleet miten "raskasta ja kiireistä" homma on, ennen kuin ovat hakupaperit laittaneet amk:hon. Ja kiirettä ei nyt tarvitse yleistää. Ylipitkät kahvitauot ja kansliassa juoruamiset on kyllä nähty ja kuultu.

        Ne ylipitkät kahvitauot ovat todennäköisesti osastopalaverejä ja kansliassa juoruamiset potilasasioista neuvottelemista.
        Ja ihan tosi muuten, tutkipa tilastoja, ulkomaille ja yksityiseen terveydenhuoltoon siirtyvät, kun julkisesta jo vuoden jälkeen saanut tarpeeksi. Jos nyt on ylipäätään saanut töitä. (Kaikki eivät halua pääkaupunkiseudulle).

        Provosoiden, tiedetään ne insinöörien viinanhuuruiset neuvottelutkin. Viina virtaa ja mitään ei saada aikaiseksi.
        Lujuuslaskelmat niin pielessä, että hallien katot sortuilevat. Siinä sitten voisi todeta, että kun hoitaja tekee virheen, voi yhdeltä lähteä henki, mutta hallin sortuessa hyvässä lykyssä lähtee monta...


      • kuin myös
        S-hole... kirjoitti:

        Osastoilla kiireisin aika tosiaan osuu siihen aamupäivään, jolloin ei ole vierailuaikaa (eli vierailijat eivät voi omin pikku silmin todeta tätä hoitoalan kiirettä, voi harmi ja ihan teitä varten tuuletetaan huoneetkin ja tyhjennetään haisevat roskikset ;)). Pesut, haavanhoidot, aamupalat, lounaat, lääkitykset, lääkärinkierrot jne. jne. on aamupäivän osastolta usein hoidettu siihen puoleen päivään mennessä, jolloin on tavallisesti päivän ensimmäinen tauko...joka joskus kyllä kummasti venyy lähemmäs klo 13, jos tulee extra hommia tms. Kirjalliset tehtävät, kotiutukset, tilastoinnit jne. on tehtävä ennen iltavuoron paikalle saapumista ja hetki jolloin "iso lössi" hoitajia istuu ja naureskelee kansliassa on se vuoronvaihto raportti, jonka yhteydessä (tai ennen/jälkeen) juodaan kahvit. Musta olisi ainakin henk.koht. suhteellisen kurjaa, jos ei sairaalan käytävillä kuulisi välillä nauruakin ja kyllä sitä muustakin voi puhua töitä tehdessä, kunhan nyt työt tulee tehtyä ...hitto sentään =))

        Tässä maailmassa on siis sittenkin fiksujakin ihmisiä.
        En tarkoita tätä pottuillen, vaan kaunis kiitos sinulle totuudesta. Lisäten kuitenkin vielä kommenttiisi...

        Jos sitä nyt yleensä ehtii edes raportilla kahvia juomaan... saatikka johonkin aikaan päivästä syömään. Meitä hoitajia kun ei tunnu nuo läkisääteiset tauot koskevan.


      • tätinkäinen
        kuin myös kirjoitti:

        Tässä maailmassa on siis sittenkin fiksujakin ihmisiä.
        En tarkoita tätä pottuillen, vaan kaunis kiitos sinulle totuudesta. Lisäten kuitenkin vielä kommenttiisi...

        Jos sitä nyt yleensä ehtii edes raportilla kahvia juomaan... saatikka johonkin aikaan päivästä syömään. Meitä hoitajia kun ei tunnu nuo läkisääteiset tauot koskevan.

        Kiittäen myös.
        Suosittelen kaikille tietämättömille viikon mittaista harjoittelua avo- tai perusterveydenhuollon toimipisteessä. Sitä kun työkkäri oikein nykyään maksaa siitä, työharjoittelunimikkeellä. Jos tietämättömyys ja harhakuvitelmat sitten loppuisi.


      • Tuleva hoitsu
        sairaalaapulainen kirjoitti:

        itse asiaa seuranneena,varsinkin Hatanpäällä vanhusten ja dementikkojen osastolla hoitsujen aika kuluu kahvikekkereissä ja juoruamisessa.Kiirettä ei ole kuin kotiinlähdön kanssa.Hoitajaa kutsuvalle asiakkaalle vastataan ,minulla on nyt muuta tekemistä.Olen itse nähnyt ja kauhistellut

        Ihmisiä hoidetaan paikoissa joissa hoitokulttuuri on huonoa. Hatanpäältä on valitettavasti tullut paljon negatiivista huomiota huonosta hoidosta ja epäinhimillisestä kohtelusta.
        Kuitenkaan et voi yleistää kokemaasi suomen kaikkiin hoitajiin ja hoitolaitoksiin/ sairaaloihin. Olen työskennellyt useissa paikoissa joissa hoitajat ja lääkärit oikeasti tekevät parhaansa hyvin pienellä henkilöstömäärällä.


      • Anonyymi
        S-hole... kirjoitti:

        Silloin, kun on homma hanskassa ja työt hoidettu, niin on aikaa tehdä sudokuja. Omassa työssäni (teho), ei varsinaista ns."näkyvää" kiirettä näy eikä pidäkään näkyä meinaan silloin on asiat tod. huonosti, jos porukka juoksee ympäriinsä kuin hajonnut varpusparvi; sählää ja soheltaa. Sairaalassa asiat pitää hoitaa rauhallisesti ja mitä kiireempi on, niin sitä korostuneemman rauhallinen pitää hoitajan olla. Kiireessä säheltäessä ei tule kuin kuspäisiä lapsia (sanoo vanhakansa ;)ja hoitovirheitä. Höyryäminen, hosuminen ja juoksentelu ei mielestäni kuulu sairaalamaailmaan (vaikka välillä näitäkin hoitajia näkee, jotka hikipäässä ja naamapunaisena juoksevat usein aivan turhien asioiden perässä, jotka voisi hyvällä organisoinnilla/priorisoinnilla hoitaa alta pois).

        Ja kyllä me hoitajatkin syömme! Emme elä sillä kutsumuksella tai pyhällä hengellä =)) Jos pidän ruokatuntiani, niin en sitä keskeytä jonkun asian vuoksi, minkä voin hoitaa myöhemminkin (anteeksi nyt vaan omaiset ja potilaat, jotka joudutte tämän takia joskus sen 1/2h odottamaan).

        Jonkun toisen puolesta taas kirjoittelet!


      • Anonyymi
        Tuleva hoitsu kirjoitti:

        Ihmisiä hoidetaan paikoissa joissa hoitokulttuuri on huonoa. Hatanpäältä on valitettavasti tullut paljon negatiivista huomiota huonosta hoidosta ja epäinhimillisestä kohtelusta.
        Kuitenkaan et voi yleistää kokemaasi suomen kaikkiin hoitajiin ja hoitolaitoksiin/ sairaaloihin. Olen työskennellyt useissa paikoissa joissa hoitajat ja lääkärit oikeasti tekevät parhaansa hyvin pienellä henkilöstömäärällä.

        Älä suosittele mitään, ku et tiedä hoitoa lasta mitään sinä ap.


      • Anonyymi
        onkohan, hmm.. kirjoitti:

        Omaisia varten ei tarvitse siivota!
        Tosin jotkut hoitsut mielistelevät, siis hoitavat " paremmin" sellaista potilasta, jos etukäteen jo tiedetään että omainen on tulossa. ( esim puhtaampaa päälle)

        Kyllä hoitajat väsyy, jos eivät osaa tehtäviä jakaa koko päivälle! Ei se ole potislähtöistäkään!

        HOitajat menevät aamuisin klo 7.00 töihin,tekevät kiireellä kuormittavaa työtä henkiesti sekä fyysisesti. Näin ainakin hoivakodeissa. Aina on oltava iloisella tuulella. Minun mielestä hoitajat saavat pitää puolen tunnin kahvin tunnin aamulla kaiken tämän rumban jälkeen. Yhtäkään virhettä ei saa tulla tai hoidettavat/omaiset valittavat kovimman kautta. Palkka 2021 vuonna lähihoitajilla 2150 e/kk ,sairaanhoitajilla 2300 e/kk . Periaate on -naisten on tyydyttävä vähempään -koska naisetkin ovat sitä mieltä ettei matalapalkkaiset tarvitse enempää-näin toimii suomen naisten hyväveliverkosto!!


      • Anonyymi
        ei vitsinä kirjoitti:

        Ne ylipitkät kahvitauot ovat todennäköisesti osastopalaverejä ja kansliassa juoruamiset potilasasioista neuvottelemista.
        Ja ihan tosi muuten, tutkipa tilastoja, ulkomaille ja yksityiseen terveydenhuoltoon siirtyvät, kun julkisesta jo vuoden jälkeen saanut tarpeeksi. Jos nyt on ylipäätään saanut töitä. (Kaikki eivät halua pääkaupunkiseudulle).

        Provosoiden, tiedetään ne insinöörien viinanhuuruiset neuvottelutkin. Viina virtaa ja mitään ei saada aikaiseksi.
        Lujuuslaskelmat niin pielessä, että hallien katot sortuilevat. Siinä sitten voisi todeta, että kun hoitaja tekee virheen, voi yhdeltä lähteä henki, mutta hallin sortuessa hyvässä lykyssä lähtee monta...

        Hoitsujen turhat palaverit pitää lopettaa. Kyllä ne juorut voi kirjoittaa tietokantoihin. Ja myös sen mikä on tärkeää jonkin asian kannalta. Todella usein näissä turhissa kokoontumissa, mitä kutsutaan palavereiksi katoaa sellaiset asiat, jotka ovat merkityksellisiä. Ja seuraavat tekijät eivät tiedä asiasta yhtään mitään.


      • Anonyymi
        Sairaanhoitava kirjoitti:

        Toisin sanoen onko se sinulta pois, että joku alipalkattu naisvaltainen työryhmä rupeaa vihdoin tekemään jotain konkreettista asian johdosta? Totta puhut, että moni muu ala kärsii palkkauksesta, joka ei ole missään suhteessa työnkuvaan, mutta kuten sanottu, onko se joku syy nöyrtyä ja tyytä tilanteeseen?

        Noh, sitähän tähän asti on aika pitkälle tehty ja jälki on sen mukaista. Ehkä olisi aika kokeilla jotain muuta.

        PS:Suomalaisen hoitajan ostovoima suhteutettuna muuhun eurooppaan on surkeimmasta päästä. Muun muassa kaikissa muissa pohjoismaissa hoitaja tienaa keskimäärin 15-20% parempaa ostovoimaa...

        Katainen lupasi sairaanhoitajille 500 euroa lisää palkkaa. Sairaanhoitajat uskoivat rehellisen poliitikon puhetta ja äänestivät Kokoomusta. Mahtoiko Katainen kirjoittaa lupauksestaan pöytäkirjan?


      • Anonyymi
        Siinäpä taas kommentti.. kirjoitti:

        ...Just joo, en tiedä itkeä vai nauraa tuosta sinun kommentista...Huomaa, että harva tietää mitä työtä oikeasti me hoitajat tehdään ja mitä kaikkea on vuorossaan ehdittävä tehdä..Itse työskentelen suurehkossa sairaalassa erikoissairaanhoidon puolella..Voi ihan rehellisesti sanoa, että se on luksusta jos sattuu työvuoro, että et juokse sitä 8t! Ja osaan todella tehdä muutakin kuin mitata verenpaineen, sitä varten ei tarvitse 3,5v käydä koulua...Kiire on hoitoalalalla nykypäivää ja tämä tietenkin yritetään peittää potilaita hoidettaessa/kohdatessa..Harmi vaan tulevaisuutta ajatellen kuka potilaita hoitaa, tämä ala ei vedä, juuri kiireen ja toiseksi tämän huonon palkan suhteen, mikä ei vastaa työn vaativuuteen nähden....Tekisi mieli kysyä millä alalla itse olette?((((:

        Olet vain liian tyhmä.


      • Anonyymi
        Sairaanhoitava kirjoitti:

        Toisin sanoen onko se sinulta pois, että joku alipalkattu naisvaltainen työryhmä rupeaa vihdoin tekemään jotain konkreettista asian johdosta? Totta puhut, että moni muu ala kärsii palkkauksesta, joka ei ole missään suhteessa työnkuvaan, mutta kuten sanottu, onko se joku syy nöyrtyä ja tyytä tilanteeseen?

        Noh, sitähän tähän asti on aika pitkälle tehty ja jälki on sen mukaista. Ehkä olisi aika kokeilla jotain muuta.

        PS:Suomalaisen hoitajan ostovoima suhteutettuna muuhun eurooppaan on surkeimmasta päästä. Muun muassa kaikissa muissa pohjoismaissa hoitaja tienaa keskimäärin 15-20% parempaa ostovoimaa...

        Hoitsu on duunari, ei niille kuulu maksaa kuin tonni kuukaudessa.


    • ihmettelykierroksesi

      vaikka Meilahden päivystyspolilta ja siirry sitten esimerkiksi mahakirurgian, neurologian tai thorax-kirurgian osastoille, ja kerro sitten, oliko kiire vai ei. Jatka kierrosta päivystyksen kautta tehoille, ja raportoi sitten, riittääkö osaamistasoksi se, että osaa mitata verenpaineen.

      Muuten noin yleisesti ottaen kaltaistesi maallikoiden kommentit siitä, mikä sairaanhoitajan osaamistaso on, ja mitä siihen kuuluu ("verenpaineen mittaus"), voi jättää huoletta omaan arvoonsa, vaikka onkin näköjään pitänyt sitä pienenpientä egoa pönkittää tuolla
      nimimerkilläsi (vai että oikein MSc B&A... uskoo ken tahtoo). Viestini onkin, että kouluttaudupa nurseksi ja hakeudu alalle töihin, niin voit sitten syvällä rintaäänellä kertoa, mitä sun tarvitsee selvitäksesi osata. Ettei mene siihen, "kyllä mä tiedän, "tunnen jonkun", itse näin", etc -soopaan.

    • hoitoaiheisessa topicissa

      juhlia juttujen perusteella lähinnä nämä kouluttamattomat ja pönttövikaiset potilaat (sekä samantasoiset "omaiset"), jotka ovat kuitenkin sen verran oppineet, että ovat nimimerkkiään osanneet vaihtaa..

      Voi voi sitä katkeruutta, joka provo-höpönlöpön -viestien välistä paistaa. Ei ole tainneet hoitajat hyppiä näiden latvalahojen pillin mukaan, kun noin vituttaa ja lohtua on etsittävä tänne soopaa suoltamalla.

      • olen itsekkin sen kokenut

        törkeää kielenkäyttöä ja potilaiden kohtelua hoitsuilta.Mitähän ne on siellä koulutuksessa oppineet ? Ei ainakaan sivistynyttä kielenkäyttöä ja inhimillistä ihmisten kohtelua.Taitavat olla suurin osa niin itseään täynnä,että luulevat olevansa maailman.napoja.Kaikki potilaat,valittakaa hoitajien epäasiallisesta kohtelusta ja kielenkäytöstä potilasasiamiehelle.Loppuu tämä elvistely.Palkan alennus heille olisi paikallaan enemmmin kuin korotus.


      • ja käyttyätymisestä
        olen itsekkin sen kokenut kirjoitti:

        törkeää kielenkäyttöä ja potilaiden kohtelua hoitsuilta.Mitähän ne on siellä koulutuksessa oppineet ? Ei ainakaan sivistynyttä kielenkäyttöä ja inhimillistä ihmisten kohtelua.Taitavat olla suurin osa niin itseään täynnä,että luulevat olevansa maailman.napoja.Kaikki potilaat,valittakaa hoitajien epäasiallisesta kohtelusta ja kielenkäytöstä potilasasiamiehelle.Loppuu tämä elvistely.Palkan alennus heille olisi paikallaan enemmmin kuin korotus.

        Itse hoitajana olen saanut kokea käsittämätöntä kielenkäyttöä ja käyttäytymistä omaisten kohdalta. Jopa peruskäytöstavat ovat monelta aivan hukassa. Enpä kovin montaa omaista kutsuisi sivistyneeksi yksilöksi. Heidän mielestään hoitajat eivät ole edes ihmisiä, mutta kuitenkin heitä tulee kuunnella ja kohdella ihmisarvoa kunnioittaen. Sanoisinpa, että omaiset omaan napaansa tuijottavat, sillä vain heidän mielipiteillään on arvoa. Kuumeinen vanhus on väkisin revittävä vuoteesta tuoliin istumaan, sekavan vanhuksen on annettava syödä parvekkeella kasvavaa villiviiniä, vuodepotilas on istutettava wc-tuolille toimittamaan vatsaansa samalla kun omainen huutaa hänelle ohjeita vatsansa toimittamiseen. Onko näillä omaisilla kaikki kotona? Luojan kiitos että pääsin osastolle, jossa ei tarvitse näiden pipipäisten omaisten jatkuvaa valitusta kuunnella. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, sanoisin! Ei minunkaan kaikkea tarvitse otta avoimesti vastaan!


    • hosumista

      Olen aloittajan kanssa pitkälti samaa mieltä.
      Itse työskentelen hoitajana isossa vanhainkodissa, joka on maineessa"kauhea kiire koko ajan.."
      Toki meillä tekemistä riittää, mutta niinhän töissä täytyykin olla! Olen kokenut työni niin, että ehdin kyllä tehdä kaiken tarvittavan. työotteeni on rauhallinen, eli en hosu ja häslää paikasta toiseen.
      Mutta annas olla, jos työpariksi sattuu tälläinen hosuja... tuntuu ettei mitään tapahdu, koska kaikki energia heillä menee siihen turhaan hosumiseen ja juoksemiseen. Samalla valittaen, kauheaa kiirettä! Toki kiireen saa aikaan, jos haluaa. Mielestäni ainakin meillä töissä osa hoitajista tekemällä tekee kiireen. Ovat ikään kuin täysin mediassa käytävän laajan keskustelun pauloissa: koska uutisoidaan vanhushuollon kiireestä, niin tottahan kiire silloin täytyy olla todellista!

      Päivät ovat niin erilaisia; toisinaan kaikki menee hyvin putkeen, toisinaan taas tökkii. Mutta vuoroista selviää tavalla tai toisella.
      Ja silloin kun ollaan töissä vähällä väellä niin toimitaan tilanteen mukaan. Kieltämättä saa laittaa tossua toisen eteen, kun työntekijät vähänä, mutta koen sen mielekkäämmäksi, kuin istua puolituntia kahvilla miettien kunka aikaansa kuluttaisi. Ensin työ ja sitten huvit!

      p.s. Kyllä se lisäliksa kuitenkin mulle kävis.. ;)

      • ent lähihoitsu

        Pakollisten perusasioiden hoitaminen rutiinilla varmaan monessakin paikassa onnistuu ja mitä ei keretä, niin se yksinkertaisesti jää tekemättä. Pointti on vaan se, että sitä ns. perustyötä alkaa vanhustenhoidossa olla niin paljon, että se hoitaminen muuttuu suorittamiseksi.

        Harvassa paikassa enää kauniina kesäiltoina kahvitellaan asukkaiden kanssa ulkona, saati tehdään torireissuja. Olisi edes aikaa hetki istua ja jutella...

        Joskus se, että ehtii iltavuorossa saada kaikki työt tehtyä, merkitsee jollekin asukkaalle yöpuvun laittoa klo 16? Sekin on nähty.


    • Itse työskentelen vanhusten pitkäaikaissairaanhoidossa ja ainakin meillä on kiirettä aamusta iltaan sekä öisinkin toisinaan. Meidän osastolla on 80 potilasta, lähes kaikki vuodepotilaita, jotka täytyy kuivittaa, syöttää, asentohoitaa jne... Periaatteessa ainut aika jolloin ehdit istahtaa on ruokatauko, paitsi että siinä samalla kun syöt niin kirjoitat/pidät raporttia seuraavalle vuorolle. Mitä taas palkkaan tulee niin olen aina ymmärtänyt että ihmisen kuuluu saada sellaista palkka että hän tulee toimeen. Meidän palkalla ei tule!!! Ei me mitään tähtitieteellisiä palkkoja olla pyydettykään, mutta verrataanpa esim. paperityöläisiin... Meidän käsissä on ihmisenhenki ja me saadaan alle 10e tunnilta!!! Me tehdään työtä vuorokaudet ympäri, ilman joulu- tai juhannustaukoja. Ei me saada joulusta 300% eikä juhannuksestakaan. Meillä kotona vietettiin äitienpäivää kello 22 lasteni kanssa, jouluna olin töissä aattona iltavuorossa joten lapset olivat keskenään. Kukaan ei koskaan huomioi tällaisia seikkoja. Jouluna oli lehdessä iso kirjoitus miten paperityöläinen ei voinut viettää joulua lasten kanssa, avata paketteja perheen kanssa... Sellainen sapettaa muuten sitten lujaa!!! Itse en muista koska olen saanut avata joululahjoja lasteni kanssa tai milloin olen päässyt lasteni kanssa viemään mummia äitienpäivälounaalle. Ei paljoa auta Citymarketin kassalla jos sanoo tekevänsä kutsumustyötä, ei sillä kutsumuksella ihminen elä, sen kuuluu saada palkkaa tehdystä työstä.

      • Toimihenkilö

        Mieti millä toimihenkilö ostaa ruokaa perheelleen? Meillä kun ei ole edes viikonloppu ym. lisiä jotka nostaisi tuota peruspalkkaa. Ja uskokaa vaan, me teemme esimiehille laskelmat ja raportit valmiiksi ja esimiehet nostaa palkat. Samalla viivalla ollaan.


      • laskelmissasi
        Toimihenkilö kirjoitti:

        Mieti millä toimihenkilö ostaa ruokaa perheelleen? Meillä kun ei ole edes viikonloppu ym. lisiä jotka nostaisi tuota peruspalkkaa. Ja uskokaa vaan, me teemme esimiehille laskelmat ja raportit valmiiksi ja esimiehet nostaa palkat. Samalla viivalla ollaan.

        pilkkuvirheen? mitä? työpaikallani ihmisen henki saattaa olla hyvinkin siitä pilkusta tai sen puuttumisesta kiinni vaikkapa lääkkeiden kanssa pelattaessa. maksetaanko mulle tästä vastuusta? ei. millä sitten elätän itseni? tekemällä sitä vitun jatkuvaa kolmivuoroa. illat, yöt, viikonloput. meidän työt eivät ole verrannollisia toisiinsa, sorry.


    • Borneo

      Kyllä sairaanhoitajien palkat ovat ihan kohdallaan kun vertaillaan esim. toimihenkilöiden palkkoihin teollisuudessa... Itse veikkaisin työvoimapulaa hoitoalalla pahemmaksi kuin palkkausta.

      Kyse on vain median tuomasta imagosta, "kun pelastetaan ihmishenkiä niin siitä pitää maksaa enemmän kuin jonkun koneen valvomisesta"

      Ja mitä tulee tähän "paperimiehiin" vertailuun, niin tilastoja vääristää esim. Jatkuva 5-vuorotyö, jossa viikonloppu- ja yötöitä tulee jokaiselle...

      omakin palkkani (mekaaninen metsäteollisuus) nousee tietyissä tilanteissa korkealle, (tuntipalkka 20€:n paikkeilla helposta työstä) mutta koetahan siinä nauttia esim. tiistaina vapaapäivästä ja sitten taas töissä lauantai-iltana....

      • njkfsanklafds

        Mikäli olet pätkääkään lukenut mitä täällä on aiheesta kirjoitettu oletan, että tämä on provo. Tai sitten sua ei edes kiinnosta ymmärtää,mitä täällä on yritetty mesota. Tai miksi.

        Tai no joo...kaikilla on oikeus mielipiteeseensä.


      • - - - - - -

        Luulenpa, että tuollaisten 400€ palkankorotusten hylkääminen kääntää ensin yleisen ilmapiirin ja sitä kautta myös median suhtautumisen. Eiköhän kohta saada myös meidan suunnalta myös kuvaa hieman toiselta kantilta.


    • lähäri

      Viestissäsi ei ilmennyt minkä alan hommia teita sairaalassa ollessasi? Olitko sairaanhoitaja vaiko lähi/perushoitaja. edellämainituillakin on eroja. kiireen määrä riippuu hyvin paljon siitäkin.

    • TYÖN tekijä

      Joo! Opiskeluaikana olin harjoittelemassa sekä tk:n vuodeosastolla että vanhainkodin sairasosastolla, eikä todellakaan hoitajia kiire vaivannut. Hehän tekivät pelkästään hoitotyötä. Nyt olen yksityisen hoitokodin palveluksessa, hoitotyön lisäksi siivoan, pesen ja viikkaan pyykkiä, toimin autonkuljettajana, virikehoitajana yms. Eli työtä riittää koko ajan, eikä jää aikaa peukaloiden pyörittämiselle. 35 asukasta, aamuissa 4 ja illoissa 3 hoitajaa...Kyllä vastaavasta työmäärästä pitää jo maksaa kunnon palkkaa!!!

      • puhut?

        Yksityiselläsektorilla vissiin ihan omat neuvottelunsa...


    • sairaanhoitaja vuodesta 98

      Missäköhän olet ollut töissä sitten.Ei kovin älylliseltä kuulostanut toi sun tekstis.Herää pahvi

      • haukotteleeko pahvi?

        Älyllinen teksti?
        Kumpi vai kampi tapettiin tapettiin, vai oliko se kattoon kun joku tuli kattoon kun Laila löi Leilaa ja Leila löi Lailaa.
        Olisi parempi elämä, jos ihmiset olisivat pirullisia älykkäämpään suuntaan.
        Menen nyt suihkuun.
        Terveisin,
        kurantti imupaperi vielä tovin,
        pian pulp


    • hoitaja.

      Joo haluaisin kans tietää miks aina kun puhutaan hoitajien palkoista ulistaan sairaanhoitajista tai terveydenhoitajista..kyllä lähihoitajan, lastenhoitajan ja perhepäivähoitajan palkka on vielä paljon paljon huonompi kun korkeakoulutetuilla hoitajilla.. Lisäksi olisi hauska tietää mitä nuo meidän "viisaat" kansanedustajat tekisi jos heidän lasten hoitopaikat olisikin kiinni lakon vuoksi.. minusta olisi kiva kokeilla sitä omassa työssäni perhepäivähoitajana vuororyhmäperhepäiväkodissa...joka on auki 24h.Kyllä minusta tässä työssä 1000 euroa jos jää käteen niin on aika vähän ajatellen sitä mitä tämä työ on. Lapset on pieniä ja vaatii hoitoa ja huolta. Ei se ole vain vahtimista puiston penkillä. Ja ennen kaikkea ajatellen sitä mitä maksaa eläminen, ei paljon juhlaan ole varaa..

    • kukuluuruu

      Itseälläni on karisseet kaikki sympatiat hoitajia kohtaan melko nopeasti. Ainoa mikä näyttää kiinnostavan on raha. Jos ei 400€ korotus riitä, niin voisi kysyä onko se hoitajien palkat sittenkään niin huonot, tuohan tekee prosentuaalisesti melkoisesti. Ja kun vielä hommassa käy niin, että muut joutuvat maksajiksi nousevien kunnallisverojen kautta. Lisää hoitajia virosta, vaatii kohta kansa ! Menkööt sinne Norjaan, kun kuulemma ollaan väkisin viemässä.

    • kukuluuruuuu

      Itseälläni on karisseet kaikki sympatiat hoitajia kohtaan melko nopeasti. Ainoa mikä näyttää kiinnostavan on raha. Jos ei 400€ korotus riitä, niin voisi kysyä onko se hoitajien palkat sittenkään niin huonot, tuohan tekee prosentuaalisesti melkoisesti. Ja kun vielä hommassa käy niin, että muut joutuvat maksajiksi nousevien kunnallisverojen kautta. Lisää hoitajia virosta, vaatii kohta kansa ! Menkööt sinne Norjaan, kun kuulemma ollaan väkisin viemässä.

      • tuleva sh/th.. ja jo lh enn...

        Hmm.. mistäköhän tuo 400 euroa on peräisin? kun tehy puhuu vaan n. 40-50 euron noususta..
        ja lh:n duunit on eri asia kuin sh:n tai th:n, että siinä se palkka pitäisi näkyä, toki myös työtehtävissä.. joissakin paikoissa kun lh:t tekevät enemmän kuin pitäisi, niin osaamisen kuin palkankin suhteen.
        ja ihan vain tiedoksenne, th:n palkassa ei näy noita viikonloppulisiä, samaa rahaa kuin jo eräs alempi toimihenkilö täällä niin kovin jauhaa! ja edelleen ne viikonloppulisät ym. iltalisät on kuitenkin pois perheen kanssa olemisesta. ja paperiihmiset ym. satamaa työläiset saavat paaaaljon isommat lisät kuin sh:t. ja sataman työnantaja on kaupunki, niinkuin monen sh:n /lh:n /th:n...
        ja jokainen päivä on erilainen, ja jokaisessa duunissa pitää saada pitää tauot, oli sitten duunari, maalari, kansanedustaja tai sairaanhoitaja!


      • sairaanhyvähoitaja.vm.79

        huomaa taas että asialla on ne joilla ei ole mitään käsitystä sairaanhoitajan työstä. Tehkää ensin itse päivä sitä työtä ja katsotaan sitten mikä on palkkatoivomus.


      • ei täällä

        Mistä nämä laskelmat? Ei edes sairaanhoitajan palkka nousisi 400e/kk, saati sitten perushoitajat ja lähihoitajat!

        Oma palkkani nousisi 10% lisäyksestä 180e ja olen erikoissairaanhoitaja.

        Meinaatko sinä saada nyrkistä, purraanko tai potkitaanko sinua päivittäin töissäsi? Minua kyllä yrittävät purra, potkia ja lyödä. Eipä siitäkään minulle mitään makseta.


    • shrewsbury

      Niin tuota tuota...vetää hiljaseksi kun kattoon näitä saatanan urpojen tietämättömiä kommentteja hoitoalasta.....kaikilla tuntuu olevan näkökulma alaan vaikka ei olla edes kustu siihen suuntaan.....yleensä muiden alojen kommentoinnit aivan tietämätöntä paskaa ja niin näköjään täälläkin....te ette tajua että nykymeisingillä teilla tanan urpot ole hoitajia enää kun esim menette vanhainkotiin....kukaan dorka alalle enää lähde tulevaisuudessa kun palkka on alle kaiken kelvollisen....ja sit tämä, että kun kerrankin hoitoalan järjestöt tiukkina niin nää vatun ääliöt täällä haukkuvat hoitoalan henkilöstöä ahneeksi......vetäkää saatanan hölmöt vitut korvillenne tai menkää saunantaakse ja ampukaa itsenne kun ette yhtään mistään mitään tiedä.....KAIKILLE HOITAJILLE TOIVON HYVÄÄ SYKSYN JATKOA JA PYSYKÄÄ KOVINA NIIN SAATTE NÄLKÄPALKKOJANNE EDES HIEMAN PAREMMIKSI:)

    • raskaan työntekijä

      Kun äitini oli sairaalassa ihmettelin kuinka hoitajilla oli aikaa osastolla jokapäivä kokoporukalla katsoa kauniita ja rohkeita.Kyllä sitä monessa työssä juostaan koko päivä ja ei tulisi kuuloonkaan katsella tv.tä työaikana.

      • KATAJAAN kapsahtaa

        Mä en viitsisi paskalla palkalla kauniita ja rohkeita katsella.
        Katainen ja Niinistö EroTkAA !!! ... ensin lupaa tai antaa ymmärtää , ihan sama.
        KATTEETTOTTOMIA VAALILUPAUKSIA !
        PORVARIHALLITUS , haloo !!! ...ensi askeleilla ollaan menossa jo kohti metsää (butjettikehys), kenen asialla.... RIKKAITTEN HYVÄTULOISTEN.
        MÄ NÄIN UNTA LIMOUSINENSTÄ, VITTU !!ja eräät vielä KUVITTELEE PRESIDENTIKSI. :) :) :)
        SUOMI ON OUTO MAA , sitten täällä vähän puhutaan uutisissa mistä halutaan , mutta ei siitä mistä kiikastaa.


    • voi..voi...voi

      Hoitajat ovat tässä nyt osoittaneet jopa omia ammattijärjestöjään ja niiden vetäjiä myöten oman tyhmyytensä. Kukaan ei luvannut heille ennen vaaleja 500/kk. Se oli journalistien kysymys pitäisikö hoitajille antaa 500/kk, johon moni vastasi kyllä. Jos sama olisi kysytty opettajista, niin vähintään yhtä moni olisi vastannut kyllä.

      Totuus on tällä hetkellä se, että moniin muihin aloihin nähden hoitajat saavat hyvää palkkaa. Vai voitteko hoitajat hyvällä omalla tunnolla sanoa, että siivojaan bruttokeskiansio 1100/kk on hyvä.

      Näissä asioissa pitää aina verrata kokonaispalkkoja ei peruspalkkoja. teidän keskiansionne nousevat reippaasti yli 2000/kk kun kaikki lisät otetaan huomioon. Eivät paperimiehetkään saa järin hyvää peruspalkkaa, vaan joutuvat tekemään kolmivuorotyötä, jolloin palkka muodostuu perustpalkasta ja lisistä.

      Jos taas verrataan koulutettuja aloja keskenään, niin monet akateemisen koulutuksen saaneet ihmiset tienaavat teitä vähemmän. Tutkijoiden palkat pyörivät luokassa 2000-2200/kk, he ovat siis maistereita, lisenssiaatteja ja tohtoreita. Opettajien palkat eivät ole teidän palkkojanne kummempia, vaikka hekin ovat saaneet akateemisen koulutuksen.

      Sitten te vetoatte, että työssänne on ihmishenki kyseessä. Entä poliisit ja palomihet, jotka perinteisesti tienaavat teitä vähemmän. Ei riitä että he pelastavat ihmishenkiä, vaan he joutuvat laittamaan oman henkensä alttiiksi muiden pelastamiseksi.

      Saisitte hävetä tätä valitusta ja olla tyytyväisiä, että saatte noin suuren korotuksen, josta suurin osa muista tässä maassa vain haaveilee. teidän työnne ei ole arvokkaampaan kuin muidenkaan. Nyt tämä kaikki johtaa siihen, että teidän työolonne huononevat kun henkiläökuntaa vähennetään kulujen kasvun takia. Eli niin makaa kuin petaa. Älkää sitten ruikuttako työoloja. Kaikkea ei voi saada.

      HÄVETKÄÄ HOITAJAT!

      • Tyhmä hoitaja

        Keskustelu hoitajien palkoista ja hoitajien ahneudesta on mielestäni täysin absurdi! Hoitajien palkat ovat paskat ja niihin tulisi saada tuntuva korotus. Jos ennen vaaleja on lisää rahaa luvattu, tulisi lupaukset nyt pitää!!

        Kiva kun verrataan siivoojien työhön ja palkkaan, he kun eivät juuri ole koulutukseen satsanneet...itse olen opiskellut 4 ja puoli vuotta kätilö/sairaanhoitajaksi. Opintolainaa kertyi vuosien saatossa kiitettävästi ja niitä nyt yritän tällä palkallani maksella elättää perhettäni. Työ on kaikkea muuta kun mitä uskoin sen opiskeluaikanani olevan.. kiirettä ja hoitoa johon itse en ole tyytyväinen mutta ajanpuutteen vuoksi parasta mitä pystyn antamaan... Periaatepäätöksen olen tehnyt: joka vuorossa ruokataukoni pidän, usein en kyllä yhtäkyytiä, koska potilaiden kellot soivat, tai he tunkevat itsensä ruokailutilaan asioineen. Kahvitauot ovatkin jo sitten ylimääräistä herkkua.. Ja itse työ ja siinä vahingossa kiireestä tai väsymyksestä johtuvat virheet voivat koitua jonkun kohtaloksi. Niitä kaikkia virheiden mahdollisuuksia ei ehkä tavallinen talliainen edes ymmärrä, ja hyvä niin, koska muuten sairaalaan tulo voisi pistää pöksyt tutisemaan.. itse olen nähnyt työssäni niin paljon epäpätevää henkilökuntaa, että toivon todella että en sairaalaan tänä päivänä hoitoon joudu. Mutta on tietysti hyvä kuulla että teitä kaikkia tulee nyt kuitenkin hoitamaan filippiiniläiset hoitajat, jotka jos ei muuta, niin osaavat ainakin hymyillä! Itse tulen vaihtamaan alaa, jos palkkoihin ei nyt saada tuntuvaa muutosta, ja tiedän että en ole yksin!

        Opettajiin vertaaminen on pänninyt jo pitkään! Totta, heillä on pidempi koulutus, mutta myös jonkun verran parempi palkka. Itse olisin erittäin tyytyväinen nykyiseen palkkaani jos lisäksi saisin 2 kk:den palkallisen kesäloman, syysloman, parin viikon joululoman, hiihtoloman ja pääsiäisloman! Koska vaan!!!!!


      • Leikkaussalihoitaja

        Sairaanhoitajana ei todellakaan tienaa reilusti yli kahtatonnia. Toki esim. pelkkiä yövuoroja tekevän hoitajan tulot lisineen ovat yli kahden tonnin mutta sairaanhoitajista suuri osa on myös päivätyössä joilloin lisiä ei ole. Itse työskentelen neljän vuoden koulutuksen jälkeen leikkaussalissa ja palkkani on 1907 euroa kuukaudessa. Kuulun sairaalani " kovimpaan" palkkakoriin eli poliklinikoilla ja tutkimusyksiköissä työskentelevät jäävät vielä tämän alle eli 1878 euroa. Työoloissani ei valittamista ole, nautin suunnattomasti haastellisesta ja monimuotoisesta työstäni. Toisinaan tehdään kiireellä jos on paljon päivystysluonteista työtä ja toisinaan on hiljaisempaa jolloin kouluttaudumme ja kehitämme yksikön toimintaa. Leikkaussalityö on vaativaa ja vastuullista mutta niin koen myös opettajien ja lastentarhan opettajien työn olevan. En ikinä menisi enää kolmivuorossa tehtävään osastotyöhön joka todellakin esim sisätautien ja kirurgian akuuteilla osastoilla on raskasta, likaista ja usein myös vaarallista.Vaikka juokset kieli vyön alla jää aina jotain tekemättä...joku saa lääkkeet myöhässä tai jonkun kakat odottavat vaipassa pesijää. Osa potilaista on juopuneita ja huumeissa ja usein väkivaltaisia. Tervemenoa vaan katsomaan menoa ja miettimään tekisittekö työtä yksin keskellä yötä alle kahden tonnin palkalla juhannuksena ja jouluaattona kun lapset toivovat äitiä kotiin....minä en tekisi.


      • loppuunpalanut
        Leikkaussalihoitaja kirjoitti:

        Sairaanhoitajana ei todellakaan tienaa reilusti yli kahtatonnia. Toki esim. pelkkiä yövuoroja tekevän hoitajan tulot lisineen ovat yli kahden tonnin mutta sairaanhoitajista suuri osa on myös päivätyössä joilloin lisiä ei ole. Itse työskentelen neljän vuoden koulutuksen jälkeen leikkaussalissa ja palkkani on 1907 euroa kuukaudessa. Kuulun sairaalani " kovimpaan" palkkakoriin eli poliklinikoilla ja tutkimusyksiköissä työskentelevät jäävät vielä tämän alle eli 1878 euroa. Työoloissani ei valittamista ole, nautin suunnattomasti haastellisesta ja monimuotoisesta työstäni. Toisinaan tehdään kiireellä jos on paljon päivystysluonteista työtä ja toisinaan on hiljaisempaa jolloin kouluttaudumme ja kehitämme yksikön toimintaa. Leikkaussalityö on vaativaa ja vastuullista mutta niin koen myös opettajien ja lastentarhan opettajien työn olevan. En ikinä menisi enää kolmivuorossa tehtävään osastotyöhön joka todellakin esim sisätautien ja kirurgian akuuteilla osastoilla on raskasta, likaista ja usein myös vaarallista.Vaikka juokset kieli vyön alla jää aina jotain tekemättä...joku saa lääkkeet myöhässä tai jonkun kakat odottavat vaipassa pesijää. Osa potilaista on juopuneita ja huumeissa ja usein väkivaltaisia. Tervemenoa vaan katsomaan menoa ja miettimään tekisittekö työtä yksin keskellä yötä alle kahden tonnin palkalla juhannuksena ja jouluaattona kun lapset toivovat äitiä kotiin....minä en tekisi.

        Voisin kertoa kirjan mittaisen tarinan ollessani kotipalvelussa hoitajana. Jopa 28- 35 asiakaskäyntiä aamu 7-10 välillä ja minkä verran jää aikaa yhtä ihmistä kohti, sen voi jokainen laskea omassa päässään. Jatkuva valitus omaisilta ja asiakkailta on arkipäivää. Sitten kun muutaman saunotuksen jälkeen laahaudut iltapäivällä kotiin, niin mitä on annettavaa perheelleen, kun on aivan naatti jo toisten hoitamisesta, palon loppuun ja menetin terveyteni ja nyt olen uudelleenkoulutuksessa, jos vaan niskavaivoiltani johonlin vielä kykenen 40 nainen. Siinä meni avioliittokin kun ymmärrystä ei sieltäkään herunut. Tämä viesti oli tarkoitettu sille joka valitteli ettei sairaalan osastolla ole kiirettä ja siellä ei ranteita pakota. Voin sanoa että mm. minulla pakottaa niskaakin hjoka päivä. Sellaista voi hoitsun työnteko olla parhaimmillaan pikkukunnissa.


      • Hoitsu MK2

        Ei hävetä yhtään tippaa. Nyt vaaditaan sitä palkkaa, mitä työstä kuuluu saada. Keskipalkat sairaanhoitajille reippaasti yli 3000e / kk tasolle ja heti. 2,5-vuoden päästä sitten lisää reippaasti taas. Veroja voi aina nostaa jos rahvas haluaa hoitoa. Kutsumuksen saatte minun puolestani työntää jonnekin minne aurinko ei paista.


      • vertaamassa

        palkat netissä www.palkkalaskuri.fi. Löydät sieltä faktaa eikä mutua.


    • Ehkä alaa vaihtamassa..

      Aika suppea on tietosi hoitajien työn suhteen. Ristikkolehtiä ei osastoilla saa edes olla. Siellä ei saisi oikeastaan olla edes päivän lehtiä luettavana. Ne kuuluvat vain potiaille yms. Kannattaa perehtyä asiaan paremmin, jos sinulla on noin vahva mielipide antaa. Ei pahalla.

    • ARG..

      Ihan oikeasti alkaa jo hoitajana vähän hävettää lukea tätä valittelua PUOLIN ja TOISIN...Kohta ei voi enää olla todellakaan ylpeä omasta koulutuksestaan vaan on vaihdettava alaa kun ei kehtaa enää itseään hoitajaksi kutsua...Kyllähän se palkankorotus tulisi ihan tarpeen mutta ei se helvetti työstressiä mihinkään vie! Ehkä siitä on apua siihen, että hoitajia saadaan enemmän kentille ja sinne minne niitä sitten ikinä eniten tarvitaan..
      Hattua jaksan nostaa tällähetkellä ainoastaan niille, jotka pitää päänsä kiinni koko aiheesta..kävi miten kävi, mä en ainakaan hoitajana jaksa murehtia ja tuhlata elämää vaan "sotimalla" jostain palkasta...Keskittyis jo pikkuhiljalleen ihmiset elämiseen...

      T: palkka 1670 €/kk...pois verot ja yms...ihan sama...

      • Manchester

        Sairaanhoitajien turha verrata mitä on palkat esim. USA:ssa tai Britanniassa. Kokonaan eri järjestelmät!! 10 vuotta sitten maksoi sairaanhoitajakoulun lukuvuosi 5000 puntaa Englannissa, opintotuet aivan lapsen kengissä.
        Eläkeikä määräytyy sen mukaan kuinka pienellä
        eläkkeellä olet valmis jäämään, eläkkeet vielä
        pienemmät kuin meillä..Monet painavat töitä
        liki 70-vuotiaiksi.


    • palkat

      Käy vertaamassa netissä eri alojen palkkoja. paperintyöntekijöiden keskimääräinen kuukausi palkka on n. 3050 euroa, metallin n.2961 euroa ja perushoitajan n. 1755 euroa kuukaudessa, jos metallin korotus on 10 % niin sehän tekee lähes 300 euroa kuukaudessa lisää eli palkka nousee lähes 3300 euroon. Perushoitajalle 10 % palkankorotus tekee vain 175 euroa lisää eli metallimies saa samalla prosenttikorotuksella 125 euroa kovemman korotuksen. Näin palkkaerot vain kasvaa. Palkankorotuksista puhuttaessa tulisi käyttää euroja eikä prosentteja. Koko terveydenhoitoalan palkkausjärjestelmä tulisi uudistaa ja ajanmukaistaa. www.palkkalaskuri.fi

    • Hoitaja, pitkäaikaissairas ...

      Taas tietämättömyys kukoistaa. Katsos, hoitaminen on muutakin kuin havojen töpöttelyä ja sängynpetausta. Se, mitä se pitää sisällään, on niin pitkä lista, ettei sitä tässä viitsi luetella. Käy katsomassa sairaanhoitajaliiton sivuilta.
      No vastaanpa sitten tuosta asiasta sinulle, että missä sitä kiirettä on. Perusterveydenhuollon puolella osastoilla, varsinkin vanhusten puolella. Enpä tiedä missä osastolla olet ollut, jos siellä ovat hoitajat ehtineet laakereillaan lepäillä. Sairaanhoitajan työ pitää perinteisen hoitamisen lisäksi sisällään todella paljon paperityötä.
      Sairaanhoitajan työ on myös kovin kausittaista. Kesällä, kun ihmiset vähemmän sairastelevat, on myös vähemmän töitä. Muuna aikana ainakin Länsi-Suomen alueella työtä piisaa vaikka muille jakaa. Poliklinikkatyö taas on oma lukunsa. Työ pitää sisällään niin paljon paperitöitä tavallisen hoitotyön lisäksi, ettei sitä sivullinen voi yksinkertaisesti tajuta. Ja usein poliklinikoilla hoitajalla on vastaanottohuoneensa lisäksi potilaita todennäköisesti seuraavassa huoneessa tiputuksessa. Siinä välissä pitää vielä lääkäriä tarvittaessa erilaisissa tutkimuksissa ja hoidoissa avustaa.
      Huomiona vielä tuohon terveydenhoitajajuttuun. Terveydenhoitajia on monessa muussakin paikassa kuin vain kouluterveydenhuollossa. Ja suurin osa kouluterveydenhoitajista (jotka ovat yleensä paikalla vain muutaman päivän viikossa), hoitavat kounsa terveydenhoitotyön lisäksi esim. oman alueensa lastenneuvolatyön JA äitiysneuvolatyön. Lisäksi monilla on myös ehkäisyneuvolatoiminta siinä sivussa. Siis tämä kaikki vain yhden terkkarin harteilla. Että kyllä nillä terkkareillakin kiirettä pitää. Työterveyshuollossa terkkarit hoitavat kaiken sairasvastaanotoista terveystutkimuksiin ja siinä sivussa vielä osallistuvat työpaikkatarkastuksiin. Lisänä tavallinen terkkarityö. Sen, mitä se pitää sisällään, ehdottaisin, että katsot sthl:n sivuilta.

      Jos tuttavat hoitajasi ovat todella noin ammattitaidottomia, kuin mitä kirjoitit, niin oikein sydämestä ottaa. Tai oletko ajatellut, että he eivät vain voi kertoa kaikkea. Sitä kun maallikko ei oikeasti kaikkia asioita aina oikein ymmärrä. Jos he ovat todella niin ammattitaitoisia, etteivät ala puoskaroida! Jos johonkin erityisalaan ei ole tutustunut, siitä ei pidä silloin myöskään puhua, niinkuin siitä tietäisi.

      Ja johan tuo HUS:in ylilääkärikin myönsi, ettei sairaala pyöri ilman hoitajia.

      Pistää todellakin ihmettelemään, kuinka näinkin laajan ammattiryhmän työkuvasta on niinkin paljon vääriä käsityksiä, kuin mitä saa useista paikoista lukea!

      Eli provosoitiin vähän lisää!

      • keskustelua...

        Ei kiire ole palkankorotuksen peruste, eikä palkankorotukset kiirettä poista.

        Palkkaa pitää maksaa tehdyn työn luonteen mukaan - mitkä on vastuut ja aikaansaannokset. Lisäksi asiaan tulee vaikuttaa se, että kuinka helposti kyseiseen työhön saadaan työntekijöitä eli normaali kysynnän/tarjonnan laki tulisi toteutua. Tosin tämä ei kunnolla kunnallisissa työpaikoissa voi toteutua ja siksi esim. sairaalat pitäisikin ehkä yksityistää. Hyvät, aikaansaavat hoitajat haluttaisiin pitää talossa ja heille maksettaisiin ihan ilman lakkoilua parempaa palkkaa.

        Ja se vastuu ihmishengistä. Ei hoitajilla ole sen enempää vastuuta ihmishengistä, kuin vaikkapa linja-auton kuljettajilla - siinäkään ei virheisiin ole varaa. Samaten lastenhoitajan on katsottava, että lapsi ei juokse vaikkapa autotielle. Poliisit, palomiehet yms oli jo mainittukin.

        Koko järjestelmä pitäisi uusia siten, että oikeat sairaanhoitajat eivät tekisi mitään vuoteensijauksia, tuuletuksia, siivouksia, ruoan tarjoilua yms, vaan siihen voitaisiin palkata harjoittelijoita ja osin täysin kouluttamattomia ihmisiäkin.

        Kyllä minusta ne pilleritkin voisi jakaa sairaanhoitoapulainen. Naurettavaa, että ensin toinen henkilö tuo ruoan ja perässä kävelee lääkkeenjakaja, jonka pitää olla sairaanhoitaja. Ihmisethän ottavat kotonaan itse niitä samoja lääkkeitä. Miksi pitää olla hoitajakoulutus, että voi jakaa lääkkeet sairaalassa? Lääkärihän ne lääkkeet on määrännyt ja kirjoittanut annostelusta ohjeet.

        Toisaalta kokeneemmille sairaanhoitajille annettaisiin valtuuksia tehdä nykyisiä lääkärien töitä. Omakohtaisena esimerkkinä mainittakoon tapaus, jossa ihmettelin kun sairaanhoitaja ei saanut ommella haavaan paria tikkiä, vaan paikalle piti odottaa lääkäri(kesti 2 tuntia). Hoitajia oli ympärillä kyllä kolme ihmettelemässä varsin turhautuneena, koska varmasti heistä kaikki olisivat homman voineet tehdä.

        Olisihan se hoitajillekin mielenkiintoisempaa tehdä vastuullisempaa työtä ja siten oikeuttaa palkankorotuksetkin. Korotukset voitaisiin rahoittaakin ilman verokorotuksia, kun lääkärityöstä saataisiin säästöä ja toisaalta kun noita edellmainittuja "ei niin vaativia töitä" ei tarvitsisi enää hoitajien tehdä.


    • hah!

      Helppo se on katsoa vierestä ku ei oo ite tekemässä eikä oo ite ammatiltaan. Mietipä esimerkiksi teho-osastoa, leikkaussalissa anestesiahoitajan työtä tai päivystystä, jossa sairaanhoitajalla on iso vastuu potilaan HENGESTÄ. Annamee potilaille suonensisäisiä lääkkeitä, tarkkailemme potilaan tilaa ja pienikin virhe voi olla kohtalokas. Tuntuu, että olet saanut vain pintaraapaisuin sairaanhoitajan työnkuvasta. Työmme on henkiisesti, että fyysisesti rankkaa, riippuen työpaikasta tietenkin.
      Joudumme myös kestämään hankalia potilaita ja tekemään ihmissuhdetyötä, jossa joudumme kuuntelemaan valituksia yms.

      • shvuodeOS

        Ja PALJON paperityötä. Paljon puhelimessa soittelua, paljon työkaverin kanssa hoidon suunnittelua. Se vaan on välttämätöntä suunnitella, kuka hoidetaan seuraavaksi, kuka menee milloinkin syömään ja kuka kahvitauolle. Ja esim. meidän osastolla osa hoitajista syö taukohuoneessa, kahvit kaikki juo siellä. Silloin se 20 minuuttia on hoitajan omaa aikaa. Mikä toki usein keskeytyy.

        Ja on, monestikin on jossain vaiheessa kevyempää aikaa. Vuodeosastolla, jossa suurin osa potilaista pystyy itse kävelemään ja on omatoimisia, ei minulla ehkä ole juuri nyt mitään, en voi lähteä tekemään illan antibioottikiertoa ennenkuin kello on tarpeeksi, en voi kirjata potilaiden voinnista ennenkuin olen puhunut heidän kanssaan (samalla kun vien antibiootit). Ja samalla kun istun kansliassa tällöin puhumassa työkavereiden kanssa (monesti myös omista asioista), joku meistä käy 5 minuutin välein tarkkailemassa jotain potilasta, se ei silti keskeytä juttelua. Sitten minulla onkin 12 potilaan antibiootit klo 19 ja ensimmäinen soittaa jo 19.03, että antibioottini on myöhässä..

        Koko ajan ei ole yhtä kiire, mutta kyllä hommaa riittää, paljon siitä on myös suunnittelua, arviointia, selvittelyä, mikä ei niin hyvin potilaille näy.


    • ..hmm..

      miettikäähän hyvät ihmiset.. on inhimillistä että hoitajilla on toisena pv.nä rennompaa kuin toisena.. hoitajat auttavat ihmisiä maailmaan sekä saattavat eettisesti oikein elämänsä päähän. ovat tukena ja turvana sekä läsnä asiakkaansa rinnalla. huomioivat myös heidän omaisensa yms.. on oikeutettua että hoitaja voi toisinaan istua alas ja keskustella tuntemuksistaan, jotta pystyy olemaan ihminen ihmiselle ja ettei näin toisi töitä kotiin ja miettisi työasioita ja elämän julmuutta kotona. hoitajan työ ei ole kokoaikaista suoriutumista vaan empaattistatyötä, jossa on myös synkkänsäkkin puoli, jota usein ei tule ajatelleeksi. hoitajantyö on kutsumusammatti ja on tietenkin ymmärrettävää että ne jotka eivät ole valinneet tätä alaa eivät pysty sitä näin näkemään. hoitajat eivät ole kaikkitietäväisiä robotteja vaan ihmisiä, jotka pyrkivät oman ammattitaitoisen osaamisensa mukaan auttamaan ihmisiä oli kyse sitten mielenterveystyöstä, sairaanhoidollisesta työstä tai ohjaustyöstä. nauttikaamme kaikki turvallisinmielin elämästä.

    • Anestesiahoitaja

      Olet oikeassa, missä on se ammattitaito......Se on leikkurissa ja sielläkin muutamilla anestesiahoitajilla, joilla työ on todellakin ns hanskassa. Suurin osa sairaanhoitajista on niin paskoja ammatissaan, että oikein hävettää, siinä syy huonoon palkkaan. Koulutus on täysin perseestä, hoitotieteitä, mitä niilläkin kukin tekee ei mitään. Mennyt huonompaan suuntaan koko koulutus. Olisi parempi jos valmistuisi siivoojaksi ensin sairaalaan, josta nousisi koulutuksen kaytta perushoitajaksi ja lisä koulutusta niin olisi alempi sairaanhoitaja josta loulutusta ja sairaanhoitaja jne jne....

      Sitten on aina näitä vanhanliiton hoitajia jotka ajattelee, että pitää sen nyt joku tehdä, ne pitäisi saada sieltä pois, helvettiin ja samoin perseen nuolijat joita hoitajissa todella arsyttävän paljon.

      AMK tutkinnon pääsee läpi kiitettävin arvosanoin lukematta yhtään kirjaa, niin paska se koulutus on.

    • Lähihoitaja vm. -13

      Olen ollut työssä (harjoittelu aikana) ksityisessä hoitokodissa jossa työntekijät nauraa horottivat ruokaa jakaessaan potilaille ja puhuivat omia asioitaan samalla toisillee, tauolla nauraa horottivat taas kertaallee suuuuureen ääneen joka päivä. Potilaat ruokittiin nopeasti, että pääsevät tauolle juoruamaan. Kun potilas soitti ranteessaan olevaa 'hätäkelloa', hoitajat vain katsoivat kuka soittaa ja totesivat, 'taas se ***** soittaa, en viitsi mennä, ei sillä mitään asiaa ole' tai 'mitä hel**ä toikin taas soittaa, just kävin siellä' tai 'nyt on soittaa kun paskaistunto on ohi, no istukoon vielä siellä pöntöllä, mä juon nyt kahvini' !!!!!!!!!!! Niin että mistä tälläisille aivottomille hoitajille pitäisi maksaa!!!!!!!!!!!!!

    • Työssä

      Ilmeisesti et ole ollut työelämässä, kun työyhteisön kanssakäyminen on vieras käsite. Sitä voi tehdä myös terveydenhuoltoalalla ja ihan potilaiden kuullenkin. Tilannetaju kyllä kehittyy kun tutustut työelämään.
      Varmaan tajusit itsekin, jos potilas soittaa kelloaan sata kertaa päivässä huomionhakuisuuttaan, sinne ei mennä joka kertaa.
      Taukojen pitäminen on myös ongelmallista, ne on pakko pitää oman jaksamisen takia. Vessassa istuja voi odottaa sen viis minuuttia, että joku tulee auttamaan.

    • pate7

      Suomessa on tällä hetkellä ns. hoidettavia 100 työssäkäyvää kohden 50. 15 vuoden päästä näitä on ennustettu olevan 75 (lisäys 50%). Ei ihme että puhutaan hoitajapulasta.
      Hoitajien palkkoja pitää nostaa, mutta mistä ne rahat revitään kun talous on nyt jo kuralla?

    • Lähihoitaja, sh-op.

      Olen tehnyt lähihoitajan töitä sairaalassa 2 vuotta ja sairaanhoitajan opintoja on takana puoli vuotta. Kun aloitin pari vuotta sitten lh:n työt, ajattelin että palkka on ihan hyvä (verrattuna ravintola-alaan, missä aiemmin työskentelin). Nyt olen avannut silmäni ja mielestäni hoitajat ansaitsisivat paljon paremman palkan tästä työstä! Tässä muutamia syitä miksi, kaikki perustuvat omiin kokemuksiini:
      1. Työ on raskasta fyysisesti. Nostelen painavia ihmisiä joka ikinen päivä monta kertaa. Täytyy olla oikeasti vahva, että saa siirrettyä yli 100 kg painavan, puoliksi halvaantuneen ihmisen vuoteesta pyörätuoliin.
      2. Työ on raskasta henkisesti. Joudun kohtaamaan kuolemaa, kärsimystä ja surua. Jotkut omaiset osaavat olla todella hankalia, valittavat kaikesta ja tiuskivat hoitajille. Jotkut potilaat ovat myös hankalia, komentelevat, tiuskivat, passuuttavat, huorittelevat ja uhkailevat. Usein hoidan hyvin sekavia vanhuksia, humalaisia/deliriumissa olevia juoppoja, kamoissa olevia nistejä yms. En tunne oloani aina 100% turvalliseksi työtä tehdessäni.
      3. Joudun kohtaamaan fyysistä väkivaltaa työssäni ja joudun sietämään sitä. Dementoitunut vanhus lyö minua, vaikka yritän vain auttaa. Rauhoittelut ja ystävällinen lähestyminen ei aina auta. Psyk. ongelmainen, sekava ihminen ehtii lyömään minua useita kertoja päähän, ennenkuin työkaveri ehtii hätiin. Päälleni on syljetty, minua on purtu, lyöty ja kynsitty. Tekee myös pahaa nähdä, kun työkaveri joutuu yllättäen väkivaltaisen potilaan iskujen kohteeksi.
      4. Työ on paljon muutakin kuin "pelkkää verenpaineen mittaamista" niinkuin aloittaja mainitsi. Vaikka olen "vain" lähihoitaja, minun täytyy hallita ja osata todella paljon erilaisia asioita! Mm. ravitsemus nenämahaletkuun ja PEG:iin, minun täytyy tuntea monenlaisia lääkkeitä ja osata tarkkailla vaikutuksia ja haittavaikutuksia, minun täytyy osata elvyttää, osata tehdä hyvin vaativia haavanhoitoja, osata tehdä tietenkin hyvää perushoitoa, hoitaa trakeostomoituja, katetroituja, halvaantuneita tai puoliksi halvaantuneita potilaita, antaa lääkkeitä monin eri tavoin, tuntea moooonia erilaisia sairauksia ja niiden oireita jotta osaan hoitaa potilaita oikein ja paljon, paljon muuta.
      5. Työssä pitää olla skarppina koko ajan. En halua tehdä hoitovirheitä.
      6. Minun täytyy hallita hyvin monia kirjallisia töitä, raportointeja, kirjaamisia, tilauksia, yhteistyötahojen kanssa toimimisia, hoitoneuvotteluja, lääkärinkiertoja, potilaiden kotiuttamisia ja niiden järjestelyjä yms yms.
      7. KIIRE! aina ei ehdi pitää edes ruokataukoa. Se on kylmä fakta. Turhalle juoruamiselle, ristikoille yms. ei todellakaan ole aikaa. Kiukuttaa että aloittaja kehtaa edes väittää moista. Henkilökuntaa usein liian vähän töissä. Jos joku on kipeänä, aina ei ole sijaista. Kun 25:ttä potilasta hoitaa kolme hoitajaa, ei takuulla ehdi taukoja pitää.
      8. Kolmivuorotyö. Todella raskasta!!!! Yövuoroista palautuminen on todella vaikeaa välillä. Ja ilta-aamuvuorot vasta ovatkin rankkoja. Ei ole kiva olla väsyneenä töissä :(

      Varmaan keksisi vielä lisääkin esimerkkejä :) tästä kaikesta käteen jää noin 2000 euroa, kun verot on maksettu pois. Joskus vähemmän, jos ei ole ollut paljon sunnuntaityövuoroja. Rakastan silti työtäni (vaikka joskus ärsyttää), mutta työn vaativuuteen nähden haluaisin saada LISÄÄ PALKKAA!

      • lähihoitaja, sh-op.

        Pakko lisätä vielä tämä :D eli kohta 9:

        Moni saattaisi pitää hoitajan työtä melko ällönä. Ollaanhan tekemisissä jos jonkinlaisten eritteiden ja haisulien kanssa. On räkää, limaa, kuolaa, oksennusta, jaskaa, ripulia, pissaa ja vaikka mitä. On tarttuvia tauteja, loisia, syyhypunkkeja ja vaikka mitä pientä kivaa mille hoitaja altistaa itsensä hoitotyötä tehdessään. Aikoinaan ravintola-alalla jos asiakas oksenti baarin nurkkaan, piti hänen itse siivota se tai maksaa oksennuksesta 70 euroa (ilmeisesti siivoojat velottivat erite-lisän jos joutuivat siivoamaan virtsaa/oksennusta/vastaavaa). Hoitajille pitäisi olla samanlainen eritelisä ni johan alkaisi palkka nousta! :D :D :D


    • Huh huh

      Juoksemisestako se hoitajattaren liksa maksetaan, vai tehdystä työstä?

      • Anonyymi

        Ottakaapa selvää kuka tämä kirjoittaja on?Ei ole lähihoitaja, ei sairaanhoitaja ei metsätyöntekijä¿????????????? ¿¿!!!!!!


    • abcdefghhhh

      Verojen jälkeen 2000? Enemmän kuin luulin. Mutta näitä tarinoita kun lukee niin ei ihmettele miksei ihmiset hakeudu alalle/ siirtyy pois.

      • 7+5

        Ei se 2000e/kk nettona ole ollenkaan hyvin kun pidät mielessä sen että se on kolmivuorotyötä eli siellä on niitä yövuoroja ja sunnuntaita nostamassa säälittävän pientä palkkaa. ei pidä erehtyä luulemaan tuota päivävuoron palkaksi.


    • Huh huh

      1500€/kk netto, jos ei tee vuoroduunia!

    • ....

      Itse aamuvuoroisa ehdin pitämään nopean ruokatauon vasta 13.30 jälkeen, iltavuoroissa tauko pidetään jos ehditään (usein ei ehdi). Iltavuoroissa syön banaanin tai jugurtin illalla ennen työvuoron loppumista. En sanoisi, että töisä on kiire, mutta hommaa riittää jos haluat tehdä duunit kunnolla. On toki päiviä jolloin on kiire mutta välillä on rauhallisia päiviä hoitoalallakin. :) Hoitoalalla on paljn kirjallisia töitä, jolloin hoitajat eivät ole potilaiden luona. Näitä kirjallisia töitä on esim. kirjaaminen (turvallisuustekijä) ja erilaiset lähetteet, hoitosuunnitelmat...

      Ihmiset, älkää jookos mustamaalatko koko alaa jos olet kerran nähnyt hoitajien pitävän ruokataukonsa rauhassa ja jopa nauraneet työajalla. Eikös kylläinen hoitaja ole parempi kuin nälkäinen ja äkäinen hoitaja? ;)
      Ja palkasta... Hoitoalalla olet vastuussa toisesta henkilöstä. Eikös silloin ole oikeutettu saamaan parempaa palkkaa kuin kaupan kassa?

    • Anonyymi

      Taitaa olla hoitajien kiire ainakin osastotyössä enimmäkseen itse aiheutettua. Seurasin taannoin sivusilmällä yli puoli päivää yhden terv. keskuksen vuodeosaston hoitajien toimia ja tuona aikana käyttivät kyllä enemmän aikaa taukoihin ja kansliatyöhön kuin varsinaiseen hoitotyöhön. Korkeampi palkkataso varmasti houkuttelisi hoitoalalle lisää työntekijöitä, mutta taitaa sitten myös lisääntyä entisestään alalle sopimattomien ja työtänsä hampaat irvessä rahan takia tekevien määrä.

      • Anonyymi

        Ja vielä jotain ihme koronalisää kinuamassa....

        Kaikki tässä koronasta kärsii, ja joutuu venymään muillakin aloilla.

        Esim teollisuudessa työtaakka ihan käsittämätön mm.karanteenien takia.
        Ylityötä itselläni tänä vuonna 366 tuntia.
        Kotoa töihin hälytyksiä 25 kertaa.
        Työaikamuodon vaihtoja kymmeniä, päivän varoajalla.
        19h työpäiviä useita.
        Lämpötila joissain työkohteissa 45 astetta, kesät talvet.
        Kypärä, kuulosuojaimet, suojalasit ja nyt myös maskit päällä lähes kokoajan.
        Mutta hoitajilla vain rankkaa??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja vielä jotain ihme koronalisää kinuamassa....

        Kaikki tässä koronasta kärsii, ja joutuu venymään muillakin aloilla.

        Esim teollisuudessa työtaakka ihan käsittämätön mm.karanteenien takia.
        Ylityötä itselläni tänä vuonna 366 tuntia.
        Kotoa töihin hälytyksiä 25 kertaa.
        Työaikamuodon vaihtoja kymmeniä, päivän varoajalla.
        19h työpäiviä useita.
        Lämpötila joissain työkohteissa 45 astetta, kesät talvet.
        Kypärä, kuulosuojaimet, suojalasit ja nyt myös maskit päällä lähes kokoajan.
        Mutta hoitajilla vain rankkaa??

        2020 vuonna kotihoidossa 315 työvuoroa, asiakkaiden kotona kesäisin yli 30 astetta, siinä sitten puet suojavarusteet ja mahdollisesti peset asiakkaan. Talvisin peset asiakkaan saunassa hikoillen, sitten palaat kylmään autoon. Mutta ymmärrän toki sinua, saatat tehdä teollisuudessa virheen, saattaa vaikkapa esim Harvian kiuas mennä kakkoslaatuun, voi voi. Mutta onneksi kukaan ei kuollut...
        Ja mitä tulee muille kateellisille, niin ei kuin mukaan hoiva-alalle, töitä riittää...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2020 vuonna kotihoidossa 315 työvuoroa, asiakkaiden kotona kesäisin yli 30 astetta, siinä sitten puet suojavarusteet ja mahdollisesti peset asiakkaan. Talvisin peset asiakkaan saunassa hikoillen, sitten palaat kylmään autoon. Mutta ymmärrän toki sinua, saatat tehdä teollisuudessa virheen, saattaa vaikkapa esim Harvian kiuas mennä kakkoslaatuun, voi voi. Mutta onneksi kukaan ei kuollut...
        Ja mitä tulee muille kateellisille, niin ei kuin mukaan hoiva-alalle, töitä riittää...

        Minä kun kommentoin tähän keskusteluketjuun niin se tekee minusta automaattisesti hoitajan tai hoitoalalle aikovan.. Eihän kukaan kommentoi mihinkään keskusteluketjuun ellei se kosketa itseä jollakin tapaa, eihän?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2020 vuonna kotihoidossa 315 työvuoroa, asiakkaiden kotona kesäisin yli 30 astetta, siinä sitten puet suojavarusteet ja mahdollisesti peset asiakkaan. Talvisin peset asiakkaan saunassa hikoillen, sitten palaat kylmään autoon. Mutta ymmärrän toki sinua, saatat tehdä teollisuudessa virheen, saattaa vaikkapa esim Harvian kiuas mennä kakkoslaatuun, voi voi. Mutta onneksi kukaan ei kuollut...
        Ja mitä tulee muille kateellisille, niin ei kuin mukaan hoiva-alalle, töitä riittää...

        Hmmm...315 työvuoroa, 8 tunnin?
        Eli reilu 2500 tuntia töitä, joten ylitöitä vuodessa jotain 900 tuntia?
        Tolle pitää jo kumartaa....

        Taitaa tosin työaikalakia olla rikottu aika räikeästi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hmmm...315 työvuoroa, 8 tunnin?
        Eli reilu 2500 tuntia töitä, joten ylitöitä vuodessa jotain 900 tuntia?
        Tolle pitää jo kumartaa....

        Taitaa tosin työaikalakia olla rikottu aika räikeästi?

        Noi luvut tuli kahdesta eri firmasta, pääasiallisesta työstä, ja keikkailusta muualle, ja mukana pitkiä päiviä. Tänä vuonna olen jättänyt keikkailun pois, eli teen ylitöitä vain omaan yhtymään, parempi palkka ylityökorvauksineen ja hälyineen. Vuoden alusta olen tehnyt tasan 60 lisävuoroa, keskim 7.5 h/vuoro.
        Tiedän monia muitakin hoitajia, ketkä tekevät ylitöitä samanverran.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Olen pitkään ihmetellyt tätä hoitajien itkua huonoista palkoista. Jos kerran palkat on huonot, niin miksi ette tee asialle mitään?

      Vaatikaa seuraavissa neuvotteluissa vähintään 20% korotukset ja jos ei korotuksia tule, niin menkää lakkoon. Sairaanhoitajilla on varmasti yksi yhteyskunnan tehokkaimmista lakkoaseista käytössään, mutta sitä ei käytetä? Miksi ei?
      Ja jos jollain lakipykälällä yritetään lakkoon puuttua, niin joukkoirtisanoutukaa.

      Jos vain aina valitetaan ja alistutaan tekemään töitä surkeilla palkoilla, niin eihän ne koskaan tule nousemaan.

    • Anonyymi

      Hoitoalan lakko on kinkkinen juttu. Töitä on tehtävä, sillä muuten ihmisiä kuolee. Kuka lakkoilee, kuka hyväksyy lakkoilevan/töitä tekevän kollegan, kuka pärjää ilman lakkoajan palkkaa, kenen omatunto kestää lakon kun viattomien ihmisten henki on kyseessä...

    • Anonyymi

      Ja vielä edelliseen liittyen; hoitoalalla kun irtisanoudut, pilaat maineesi koko alalla. Kukaan ei tule palkkaamaan ihmistä, joka jättää potilaat/asiakkaat hoitamatta lakon vuoksi.

      • Anonyymi

        Sitten pitää hyväksyä huono palkka ja olla hiljaa.

        Turha valittaa, kun itse ei ole valmis mitään omien etujen eteen tekemään.


    • Anonyymi

      Hoitoalalta on lakko-oikeus viety, vedotaan potilasturvallisuuteen. Osastolla on oltava tietty määrä hoitajia. Nyt jos menette lakkoon, ei se näy mitenkään osastolla, koska jo nyt on hoitajien määrä liian pieni, vajaalla menette siellä joka päivä. Vaihtoehtona on irtisanoutuminen. Tuolla ajattelulla, että tulee huono omatunto ja pahamieli, kun ihmiset jäävät hoitamatta, saadaan pidettyä hoitajien palkat alhaalla ikuisesti. Jos hoitajien ammatti on yhteiskunnalle niin tärkeä, kannattaisi silloin maksaa kunnolla. Nuoret vaihtavat alaa tai muuttavat muualle, eikö silloinkin ihmiset jää hoitamatta? Tuo, että pilaa maineensa on silkkaa p...a puhetta. Itse sanouduin irti vakituisesta työpaikasta ja työnantaja suorastaan rukoili minua jäämään ja työkaverit kannustivat, koska uskalsin tehdä sen. Kärsikää te siellä huonoa omaatuntoa, minä nautin kunnon palkkaa Ruotsissa.

      • Anonyymi

        Ei lakko-likeutta voi viedä. Hoitajilla on oikeus mennä lakkoon siinä missä kaikilla muillakin.

        Ainahan työnantaja vetoaa johonkin, että lakkoon ei mentäisi eikä enempää palkkaa tarvitsisi maksaa.

        "huono omatunto ja paha mieli" Tuolla ajattelulla on turha odotella palkankorotuksia. Tietenkin kun on kyseessää naisvaltainen ala ja naiset ovat luonnostaan miehiä empaattisempia, niin työnantajan on helppo sairaanhoitajan huonolla omatunnolla ratsastaa.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Mitä ihmettä sairaanhoidossa tapahtuu? Olen muuttanut jo vuosia sitten Ruotsiin. Siellä työskentelen Linköpingin yliopistosairaalassa. Nyt jouduin henkilökohtaisista syistä palaamaan muutamaksi kuukaudeksi Suomeen. Ajattelin, että voisi vähän katsastaa taas työpaikkoja täällä ja tehdä muutaman keikan. Katsoin minne sairaanhoitajaa tarvittaisiin ja kysyin lyhytaikaista sijaisuutta. Ensin minulta kysyttiin missä olin työskennellyt ja koulutus. Ihan asialliset kysymykset. Tietysti ne täytyy kysyä, mutta sitten, olenko suorittanut jonkun Loven???, Kysyin, minkä? Osastonhoitaja selitti sen minulle ja minä kuuntelin silmät pyöreinä. Kysyin, miksi ihmeessä joudun täällä käymään jonkun kurssin, vaikka olen koulusta valmistunut. Ruotsissa työskentelen akuuttiosastolla. En joudu omassa työpaikassani Ruotsissa käymään mitään kursseja muutaman vuoden välein, jossa kuulemma näytän, että osaan laimentaa esim. antibiootit oikein. Tämäkään ei vielä riittänyt, vaan osastonhoitaja jatkoi, että käytössä on myös laitepassi ??? Kysyin mikä? Siinä kuulemma näytetään, että osaa käyttää sairaalasänkyä, verenpainemittareita ja kuumemittareita, kaikki sairaalassa olevat apuvälineet ovat lääkintälaitteita. Voisin kuitenkin tehdä lähihoitajaa, koska minulla ei ole näitä lupia voimassa, en voi osallistua lääkehoitoon. Kiitin kohteliaasti ja ilmoitin, etten olekaan käytettävissä. Taidan jättää väliin työskentelyn Suomessa ja ottaa loman kannalta. Ihme, että täällä on yhtään sairaanhoitajaa, niin ala-arvoista ammatin väheksyntää en ole koskaan kuullut muualla, kuin Suomessa. Onneksi lähdin täältä ajoissa. Ruotsissa liitto ei koskaan hyväksyisi moista käytöstä työnantajilta

      • Anonyymi

        Voisiko se kertoa jotain sairaanhoitajien osaamisesta, että tarvitaan vielä erikseen nämä kurssit?

        Ihan hyvät palkat on. Palkkojen nosto EI lisää työssäjaksamista. Sairaanhoitajien määrän lisääminen sensijaan lisää.

        Kohta alkaa sama itku, että ei jakseta, kun liikaa työtä, jos ei palkata lisää työntekijöitä. Palkka riittää hyvin, kun ei ajeta aina uusimmalla autolla, harrasteta tennistä ja lomailla ulkomailla 3-5 kertaa vuodessa.

        Todella ahne palkankorotusvaatimus Tehyltä ja Superilta.

        Oma neuvoni on: irtisanoutukaa ihmeessä. Haluan nähdä moniko on mieluummin ilman työpaikkaa, kuin 12 kuukauden palkkaa 11 kuukauden työstä.


    • Anonyymi

      Minunkin mieleni tekisi lähteä Ruotsiin. Katselin juuri työpaikkoja Platsbankenista. Trollhättanin sairaalassa on monta sairaanhoitajan paikkaa avoinna. Sairaala on käsittääkseni iso, mutta ei kuitenkaan yliopistosairaala. En haluaisi mihinkään isoon kaupunkiin töihin. Tukholma on poissuljettu. Olen siellä joskus ollut töissä.

      • Anonyymi

        Joo, isoon kaupunkiin ei kannata lähteä. Voi joutua oikeasti tekemään töitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, isoon kaupunkiin ei kannata lähteä. Voi joutua oikeasti tekemään töitä.

        Ruotsin vuokrat on isoissa kaupungeissa pilvissä, että jos se ei ole työsuhde-etu ja hyvä kämppä, niin ei kannata.


    • Anonyymi

      Ei tossa ole vielä kaikki. Laitepassiin kuuluu myös rollaattorin käyttö, pyörätuolinkäyttö, suihkutuolin käyttö, jne. Sen joutuu myös lähihoitajat tekemään. Kyllä tää on ihmeellinen maa. Koulu ei enää riitä. Onneks riittää muissa maissa. Milloinhan tulee laitepassit putkimiehille ja autonasentajille ? Heidän täytyy näyttää, että osaa käyttää jakoavainta ja ruuvimeisseliä.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      No tuota tämä asiaa! Mun emäntä laitoshuoltaja sairaalassa ja he tekevät todella runsaasti töitä. Osastoilla on 4-5 hoitsua per osasto pääosin istuu tilassaan. Ei jouda pikkuhommia tekemään, kun kiire yrittää nakittaa l.huoltajalle semmoisetkin asiat mitkä kuuluu hoitajien töihin🤔 ja mitä tulee palkkaa on oma valinta mihin kouluttautuu. Raskaampaa työtä tekee laitoshuoltaja, kun hoitaja. Ja saa todella vähän arvostusta.

      • Anonyymi

        Juu näin on.
        Ottaisin kuitenkin esille lähihoitajat jonne on ohjautunut työntekijöitä joiden ei pitäisi olla koko alalla.
        Minulla on kokemusta useammalta vuodelta ja nämä ns työntekijät ovat niin kantasuomalaisia kuten myös maahan muuttaja taustaisia.
        Alalla on myös ahkeria ja tunnollisia työntekijöitä jotka ovat lähes poikkeuksetta aasialaisia.
        Nämä ahkerat työntekijät joutuvat kovan rasituksen alle ja on vain ajankysymys milloin se massa hakeutuu toisille aloille.
        Suurin syyllinen tässä asiassa on TE-toimisto joka ohjaa väkisin nämä ihmiset lähihoitaja alalle jonne heidän ei pitäisi kuulua.


    • Anonyymi

      Laitoin jo kommentin vertaa laitoshuoltajaan. Mutta hoitsulla tämäkin voi valita työpaikkansa ja ottaa vaikka sen tonnin pari lisää kylkiäisinä. Niitä ei mainita kurjuudessa ja tätä etuutta, että voi valita työnantajansa. Perkule

    • Anonyymi

      Miksi vain hoitajien palkoista natistaan,hyvin luulisi riittävän, ja kun vielä kaksi perheestä ansaitsee.. kun taas toiset ikänsä töitä tehneet ja valitettavasti leskeksi nuorina jääneet eivät saa asiaan kuuluvia muita etuja kuin leskeneläkkeen,josta maksetaan vuokrat,sähköt ym pakolliset kulut,asumistukea ei saa,koska tulot ylittävät 5 euron verran yli
      Sen määrän mitä asumistukea saaminen edellyttää. Kyllä luulisi hoitajien toimeen tulevan...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe