Uusi nurmi

Avuton

Kertokaahan nyt ihan vaihe vaiheelta nurmikon uusimisesta.

Asun rivitalossa, jossa on melko suuri takapiha. Piha on todella epätasainen ja nurmi on huonossa kunnossa. Tottakai haluaisin nurmesta tasaisen ja kauniin. Auttakaa!

Mistä aloitan ja mitä sitten..

3

1296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • painetaan peukkua

      ihan kuin tilauksesta tuli pyyntö,eilinen.Itse juuri ajattelin kirjoittaa saman kysymyksen.Toivottavasti ei vain ole niin että yksikään viisas ei ehdi vastata monen "hullun" kysymykseen.

    • uusiminen

      vaatii paljon työtä ja aikaa. Ensin kannattaa (ei ole pakollista, mutta tuottaa paremman lopputuloksen) "tappaa" round-upilla tai vastaavalla vanha nurmi ja rikkaruohot ((vaatii n.2vk. aikaa ja pitää olla lehtivihreää) nyt voi kyllä riittää tuo maan myllääminenki ja turppaiden poisto, jos ei vielä viheriöi), sen jälkeen maa myllätään eli kynnetään ja tasoitetaan jyrällä. Tässä vaiheessa kannattaa maa kalkita (jos on ollut sammaloitumisen kanssa ongelmia) ja lannoittaa ja sitten kylvää jokin hyvälaatuinen siemen (ei kannata halpaa siementä laittaa, ei tule kestämään ja työ menee hukkaan). Haralla kannattaa hieman sekoittaa siementä multaan tai voi ohuen kerroksen multaa laittaa siemenen päällekin ja kannattaa muutenkin lisätä uutta multaa maahan.

      Kastelun kanssa pitää olla tarkka. Jos kastelee, niin sitä pitää kastella niin paljon, että multa kastuu myös syvältä, eikä vain pari senttiä pinnasta. Mullan kastuessa vain pinnalta, ruoho tekee juuret pintaan eikä tule sitten kestämään pienintäkään kuivuutta eikä kulutusta. Eli jos kastelet, kastele kerralla paljon ja kauan.

      Näin minä tein viime syksynä oman rivarin takapihalle ja nyt odotellaan uutta ja ehompaa nurmea :). Itämään lähti kyllä jo syksyllä, mutta ei ole aivan valmis vielä.
      Kannatta välttää myös kulkemista siellä, ennenkuin nurmi on päässyt kunnon kasvuun.

      Jospa tästä olisi jotain apua teille molemmille :) ja hauskoja hetkiä uuden nurmikon parissa :D.

    • tuli22

      moikka kannattaisi laittaa 10-20 multakerros eli koko takapiha uusiksi poista roskat ynnä muut levitä alue tasaiseksi muotoile rakennuksesta pois päin lisää kalkki lannoite levitä tasoita jyrää levitä siemenet kevyt jyräys kastele. itää noin 2 viikossa tasainen kosteus

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2052
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      55
      1924
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1388
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe