Olen aina ollut kovin huono saunomaan, koska alan voida siellä pahoin.
Enkä juurikaan kaipaa saunaa, ehkä talvella vilussani tai joku ihana rantasauna vetää puoleensa.
Saunaillat ovat kuitenkin meillä niin tyypillinen illanviettotapa, että toisinaan niitä on vaikea välttää. Tällaisen ”pakon” edessä yritän sitten lusmuilla pitkistä, kuumista löylytuokioista ja keskittyä enemmän siihen vilvoittelupuoleen ja sisäisen kosteustasapainon ylläpitoon.
Tähän asti olen luullut, että näiden iltojen jälkeisen aamun migreenikohtaus johtuu tästä runsaasta ”vilvoittelusta”, mutta eihän se niin olekaan!!
Tänään luin:
”Venäjällä ja Virossa saunojat käyttävät saunahattua, sillä saunojat
eivät halua päänsä kuumenevan. Hattu on yleensä tehty huovasta, joka eristää lämpöä”
Tämä nauratti koomisuudellaan ;D
Sitten juttu jatkui syillä miksi tulisi välttää saunaa ja yksi niistä:
” jos, sinulla on migreeni. Sinun kannattaisi kokeilla käyttää saunassa lämpöä eristävää päähinettä, kuten pipoa tai pyyhettä, ettei pään lämpötila nouse liian korkeaksi.”
Tässä siis ratkaisu ongelmaani, saunapipo!! Kesällä keltainen ja talvella
sininen *lähtee kutomaan keltaista*
Nautitko sinä saunasta ja teetkö sen pipolla vai ilman? ;DD
Ratkaisuna saunapipo?
37
5275
Vastaukset
Huopahattu & sauna -yhdistelmä :))
Mutta josko siitä oikeasti on hyötyä, tuskin tulen kuitenkaan kokeilemaan? :)
Kampaajilla taitaa myös olla vähän eri versioita, miten hiusten kans' saunassa menetellään;
hoitoaine & pyyhe päässä yhdistelmä jne.
Pärjään hyvin ilman saunaa, mutta
mä myös, pakkasilla sinne kaipaa.
Ja kaikkein upeinta se on tietysti yhdistettynä kesään, rantasauna uinteineen.
Mahtavaa, kohta pääsee :))- MysNa
pyyhe aja, ainakin lähes, saman asian kuin villapipokin... :D
Silloin harvoin, kun saunaan menen yritän kyllä samalla ottaa siitä irti juuri nämä hoitohyödyt, hiushoidot, vartalohunajat ja sen sellaiset.
Kyllä kyllä, kesään kuuluu ehdottomasti rantasauna uinteineen!! Sauna, ainakin lämmittelyn ajan :)
- ropelipipo
jäähdyttää pään
- MysNa
kokemuksesta? :)
- tuffe
Tai laita ämpäriin kylmä vettä ja pidä päässä, heh :)))
Tai lainaa mun muksut, he tietävät miten kylmää vettä saa kraanasta :/- MysNa
sun oiva kekseliäisyys ei pettänyt tälläkään kertaa :))
Ilman muuta kokeilen tuota, kun tulen luoksesi saunaan. Sinä saat vaan ensin demata mulle miten se tapahtuu :DD
Ilman pipoo, tietennii...=))))
Talvella kylläkin villapöksyissä... saunasta kotiin... ettei paikat palellu...=))))- MysNa
kannattaa varata muutama muukin vaatekappale ;)
MysNa kirjoitti:
kannattaa varata muutama muukin vaatekappale ;)
ne villahousut riittää... täytyyhän sitä naapurin rouville olla silmänruokaa...=))))
- ...ngg
rakastan saunomista, mutta sekin pitää tehdä
järjen kanssa.
Omalla kohdallani yksin saunominen on mukavaa ja
rentouttavaa, kun ensin levitän pitkän aluspyyh-
keen, kastan sen toisen pään, asetun pitkälleni
ja kiedon sen märän puolen pääni ympärille ja
rupean lukemaan vaikkapa päivän lehteä. Näin pää
saa viilentävää verta ja enemmän happea. Jalat
taivutettuina niin, että polvet ovat kohollaan,
jolloin pieni torkahdus estyy, kun jalat romahta-
vat niin, että k****li vinkuu tuskissaan...
Löylyttämisen ja vihtomisen jätän saunomisen lop-
pupuolelle.
Kimppasaunan ongelma onkin tilan ahtaus ja hapen
vähyys. Monet nykysaunat on rakennettu pusseiksi
ilman riittävää ilmanvaihtoa, jolloin väsyminen
on nopeampaa.
Kiedottu pyyhe päässä on ihan kelpo ratkaisu, mut-
ta ensisijaisesti tulisi katsoa, minkälainen ha-
pensaanti on. Se on ensimmäinen syy päänsärkyyn ja
uupumukseen.
PHSSIIHHSSSSS.....- MysNa
kyllä kadehdin ihmisiä, jotka todella osaavat nauttia saunomisesta ja saavat sillä jopa mahtavan olon!
Tuo happijuttu on kyllä totta, mitä "hatarampi" sauna sen paremmin siellä viihdyn.
Ikkunaton pieni koppi on huonoin vaihtoehto. Tosin monesti on niin, etteivät muut saunojat halua pitää ikkunaa auki, edes raollaan, vaikka sellainen olisikin...
Turkkilaistyyppinen höyrysauna saa viihtymään parhaiten.
Yritin kovasti täyttää tuota, mikä sinulla vinkuu tuskissaan, mutten millään saanut **** määrää täsmäämään :D
- meriv
kostea pyyhe pään ympäri kiedottuna ehkäisee saunanjälkeistä päänsärkyä ja saunomisen aikana esiintyvää pahoinvointia.
Rantasaunoissa tapahtuneen tuntikausia kestäneen kylpemisen jälkeen sitä pyyhettä tarvittaneen myös dagen efter..
Kuulemma myös eräänlaisten saunassa vietettyjen liikeneuvotteluiden, polttareiden ym. suomalaisten kansallisomaisuudessa vietettyjen tuntien jälkeen seuraavana päivänä kovin monella esiintyy pahoinvointia ja päänsärkyä.
Häkää lienee aina turha syyttää, koskapa sähkösauna on, kaupunkiolosuhteissa varsinkin, kovinkin yleinen.
Tietenkin voidaan osoittaa sormella pieleen mennyttä nestetankkausta..lähinnä siis nesteen yliannostusta.
Minusta kovalla helteellä ei mikään voita saunaa..sen jälkeen olo on pitkään vilpoinen ja raikas.
No juu..voi olla, että yksi juttu voittaa, mutta tämä on kait se perheohjelma..- MysNa
on tullut tässä jo monesti esiin, joten taitaa olla kokeilemisen arvoinen juttu. Päänsärky tulee vasta tosiaan dagen efter...mutta jos pyyhkeellä saisi estettyä myös sen kuvottavan olon?? Tosin se kuvotus kyllä poistuu heti, kun pääsen sanunasta ulos, happea haukkaamaan.
Minua ei kyllä saisi edes kirveellä ajettua saunaan kovalla helteellä!
No, onhan minullakin todella hyviä muistoja rantasaunailloista. On saunottu, syöty, juotu, uitu ja na.... utittu hyvin. Tosin en ole ihan varma mikä sen saunan rooli asiassa on - vai onko mikään? ;)
tuolta venäjältä ei tulekkaan mitään muuta kuin hyviä ideoita, :"Saunahatut kesäkäyttöön, Siperialainen karvis talvikäyttöön," huikeeta!
Minä ajattelin tänä kesänä koittaa tuota suklaanaamiota kesämökin kuumissa huuruissa, sitä en tiedä miltä saunanlauteet sen jälkeen näyttää, mut väliäkö sen, järvessä vettä riittää pesuhommiin!- MysNa
hyviä ideoita ainakin yläpään lämmönsäätelyyn :)
Suklaanaamio? Hmm.... haluiskohan miespuolinen saunakaveri nuolla naamion pois saunan jälkeen :D MysNa kirjoitti:
hyviä ideoita ainakin yläpään lämmönsäätelyyn :)
Suklaanaamio? Hmm.... haluiskohan miespuolinen saunakaveri nuolla naamion pois saunan jälkeen :D...Jääköhän miespuoliselle seuralaiselle mitään nuoltavaa. Minä ainakin olen perso suklaalle, ja kehtaan myöntää et notkeuttakin riittää yllin kyllin!
- MysNa
mihin ne ambulanssimiehet katos? :(
setin, jossa oli selänpesin ja saunapipo, jolla voi suojata hiukset.
Kokeilin kerran, mutta kuumuutta välttelevänä en viitsi parin minuutin löylyihin "pukeutua".
Miestä ainakin nauratti..;)- MysNa
nauratti, on se pipo saunassa kuitenkin sen verran outo näky :D
Itselläni on vähän sama, etten muutenkaan siedä kauhean kuumaa. Esim. kuumalla tuulettomalla rannalla makoilu ei kuulu lempilajeihini, siitäkin tulee vaan paha olo. Muuten viihdyn kyllä auringossa.
- Sydämenilo
Tykkään saunoa, mutta saunapipo on kyllä ihan uusi tuttavuus. Omaan puulämmitteiseen saunaani tottuneena huono olo saattaa joskus yllättää sähkökiukaallisessa saunassa. Ota saunaan vesipullo mukaan, se saattaa helpottaa oloa. Turvesaunassa saunottaja tarjoaa meille aina jäätelöä saunan lauteilla istuessamme - viilentää mukavasti, joten kokeilehan sitäkin!
- ...meinasi....
...aina nukahtaa lauteille istuvilleen. Häntä ei voinut jättää yksin saunomaan ettei olisi rojahtanut koko 140 kg painolla lauteilta. Johtui kuulemma siitä kun verenpaine laski löylyssä. Kun hän söi pari voileipää tai jotain muuta kevyehköä, ei tullut uni. Minä itse pidin aina saunan ovea pari senttiä raollaan ja löylyt olivat paljon paremmat. Samoin kastelin seinät vedellä ennen saunomista, tuli hyvät löylyt.
Upein saunomis kokemus on ollut ne kerrat kun on istunut hämärässä saunassa ja katsellut ulkona riehuvaa upeaa ukonilmaa. Ja kiuashan oli tietenkin puulämmitteinen. - MysNa
vinkeistä :)
Tiedätkö, mulla on näiden kaikkien saamieni vinkkien ansiosta kohta niin iso saunomisestaselviytymispakkaus mukana, etten ihan pieneen saunaan mahdu :D
Kävin katsomassa profiilistasi, että sinä onnellinen taida asua juuri sellaisessa unelmapaikassani!!
Et tarvitsisi puutarhuria?
Tai mitä jospa muuttaisimme koko konkkaronkka teille? Meidän ei tarvitsis hakea sitä apupoikaa Virosta, kun voitas auttaa toisiamme!!
*lähtee pakkaamaan* - MysNa
...meinasi.... kirjoitti:
...aina nukahtaa lauteille istuvilleen. Häntä ei voinut jättää yksin saunomaan ettei olisi rojahtanut koko 140 kg painolla lauteilta. Johtui kuulemma siitä kun verenpaine laski löylyssä. Kun hän söi pari voileipää tai jotain muuta kevyehköä, ei tullut uni. Minä itse pidin aina saunan ovea pari senttiä raollaan ja löylyt olivat paljon paremmat. Samoin kastelin seinät vedellä ennen saunomista, tuli hyvät löylyt.
Upein saunomis kokemus on ollut ne kerrat kun on istunut hämärässä saunassa ja katsellut ulkona riehuvaa upeaa ukonilmaa. Ja kiuashan oli tietenkin puulämmitteinen.itsekin saanut yhdeksi syyksi huonoon löylynsietokykyyni tuon matalan verenpaineen?
Varmasti upea kokemus! Katselen itsekin mielelläni ukkosmyrskyä, vaan olinpaikan vaihtaisin saunasta vaikkapa rantokallioon! - Sydämenilo
MysNa kirjoitti:
vinkeistä :)
Tiedätkö, mulla on näiden kaikkien saamieni vinkkien ansiosta kohta niin iso saunomisestaselviytymispakkaus mukana, etten ihan pieneen saunaan mahdu :D
Kävin katsomassa profiilistasi, että sinä onnellinen taida asua juuri sellaisessa unelmapaikassani!!
Et tarvitsisi puutarhuria?
Tai mitä jospa muuttaisimme koko konkkaronkka teille? Meidän ei tarvitsis hakea sitä apupoikaa Virosta, kun voitas auttaa toisiamme!!
*lähtee pakkaamaan*Tää on mun unelmapaikka, joten miksei sitten sinunkin: joen rannassa vanha rintamamiestyylinen talo, ympärillä 50-luvulla istutetut omenapuut ja marjapensaat ja kaikenlaista ruusua ja pionia kasvaa siellä sun täällä...Toistaiseksi meillä ei ole huoneita vapaana, mutta ilmoitan sinulle heti, kun tuo yläkerran väki muuttaa pois. Mutta puutarhaa saat tulla kuopsutteleen ihan koska vaan: siinä riittää tekemistä :-)) * laittaa puutarhurille valkoviinipullon viilenemään*
- MysNa
Sydämenilo kirjoitti:
Tää on mun unelmapaikka, joten miksei sitten sinunkin: joen rannassa vanha rintamamiestyylinen talo, ympärillä 50-luvulla istutetut omenapuut ja marjapensaat ja kaikenlaista ruusua ja pionia kasvaa siellä sun täällä...Toistaiseksi meillä ei ole huoneita vapaana, mutta ilmoitan sinulle heti, kun tuo yläkerran väki muuttaa pois. Mutta puutarhaa saat tulla kuopsutteleen ihan koska vaan: siinä riittää tekemistä :-)) * laittaa puutarhurille valkoviinipullon viilenemään*
aivan JUURI tuollainen talo ja paikka *huoks*, mutta kyllä minullakin joku päivä sellainen on, olen siitä aivan satavarma :)
Pihassa ja talossa on paljon työtä ja huolehdittavaa, mutta ah miten ihanaa jos sellaisesta puuhasta tykkää ja se on ikäänkuin harrastus,jota voi tehdä kotona!! Hienoa!
Mutta nykytilanteessa otan mielelläni vastaan puutarhurin paikan. Ja koska sinulla oli se puulämmitteinen sauna voisin sielläkin pyörähtää ennenkuin korkkaamme tuon viinin :)
- keskiyonkehraaja
Sain pojaltani sellaisen kirkkaanpunaisen saunahatun joululahjaksi. Aikas vinkee keksintö. Pää tosiaan pysyy viileänä moisen huopahatun sisällä ja ainaskin saunakavereilla oli todella hauskaa...No enhän mä sitä oikein oppinut käyttään kun on tähänkin asti ilma oppinut saunomaan..
- MysNa
hauska lukea, että ihmisillä todella on kokemuksia näistä saunahatuista ja -pipoista, joko omassa tai toisten päässä :)
Huvittava ja kaikesta päätellen kokeilemisen arvoinen juttu!
- buteo
Nautin saunomisesta!Ja ilman pipoa,hattua,huivia tai myssyä.
Onneksi ei ole migreenivaivaa.
Juuri muuten tulin "keskeltä korpea",eilen tehtiin kämpässä kunnon siivot.Kaikki hiirien pippaloiden jäljet puunattiin.
Helteisessä säässä.Sen jälkeen olikin UPEA saunoa,vilvoitella,saunoa,vilvoitella...
Maata lauteilla,torkkua.
Eikä minkäänlaista sivilisaation ääntä.- sitroen.
"kovilla saunamiehillä" on villalangasta virkatut myssyt ja käsineet. Ne liotetaan kylmässä vedessä, sitten myssy päähän ja käsineet käteen. Ja sitten löylyyn.
Löylyssä ollaan muutamia minuutteja, sanotaan "huh-huh, huh-huh" muutamia kertoja ja sitten pesulle.
Pesun jälkeen pukuhuoneeseen, lakana harteille ja syömään eväitä joihin kuuluu mm. vodkaa.
Vaatimattomampi venäläinen ei omista saunapipoa vaan hän joutuu tyytymään huopahattuun. Sekin liotetaan kylmässä vedessä ennen päähän panoa ja saunaan menoa. - MysNa
mukavan "savotan" jälkeen ja noissa olosuhteissa voisin itsekin kuvitella saunasta ihan oikeasti nauttivani!
- remmari
Olin langanlaiha enkä hikoillut! Kuuma löyly vain poltti nahkaani. Useimmiten ensimmäinen rektio löylyssä oli kylmät väreet ja ihon meneminen kananlihalle. Halusin vain äkkiä pois.
Nyt saunapäivä on viikon kohokohta! Kaikki muuttui, kun aloitin juoksemisen ja kuntosalilla käymisen. Aloin hikoilla juoksulenkin aikana, ja hikoilu jatkui saunassa. Se muutti jollakin ihmeen tavalla kroppani aineenvaihduntaa. Nyt sauna on nautinto.
Minulla oli nuorena migreeni, mutta en koskaan huomannut mitään yhteyttä saunan ja migreenikohtauksen välillä. Vältin saunaa ihan muista syistä.
Joskus aikojen alussa olin kesätöissä mielisairaalassa. Potilaat vietiin viikottain saunaan. Monet heistä halusivat lähteä löylystä pois parin minuutin jälkeen. Hoitajat ärjyivät, että älä lähde mihinkään. Minä olin kyllä ihan samaa mieltä potilaitten kanssa: Miksi olla löylyssä, jos se tuntuu pahalta? Itse olisin silloin ollut halukas lähtemään pois löylystä ensimmäisenä.
Voi hyvin olla, että saunapiposta olisi jotakin hyötyä.
Minua on aina ihmetyttänyt se, että kun on firman saunailta ja juhlat sen päälle, niin naiset menevät löylyyn täysissä kampauksissaan eivätkä pese tukkaansa. Se tuntuu aivan kauhealta. Miten voi käydä saunassa pesemättä päätään? Luulisi, että olo sen jälkeen on kaikkea muuta kuin miellyttävä. Ymmärrän toki, että se on useimmiten pakon sanelemaa, mutta miksi sitten menee saunaan ollenkaan?- MysNa
olisikin ryhdyttävä? :)
Vaikken ihan langanlaiha ole, jonkunlainen ruipelo kuitenkin.... enkä hikoile saunassa. Tosin ei siinä lyhyessä ajassa minkä siellä viihdyn voi hiki tullakaan.
Uskon, että kertomasi aineenvaihduntajuttu on ihan totta ja tuo avun hikoilun muodossa. Minä en helpolla hikoile edes lenkillä? Jotenkin kuiva tyyppi!!
Nuo firman saunailtajutut... viedään naisasiakkaita saunaan, jonka jälkeen lähdetään vielä jonnekin kapakkaan tms. MIKSI saunaan??
En usko, että kovinkaan moni nainen tykkäisi huonoa, jos saunan tilalla olisi jotain muuta "alkulämmittelyksi".
Itse en näissä tilanteissa mene koskaan saunaan, tutut asiakkaat yms. sen jo tietävät. Saan sitten hoitaa ruoka- ja juomapuolta ja se sopii hyvin niin muille kuin itsellenikin.
- Metusalem
pitää olla rehellinen vanhanajan karvalakki, joka laitetaan päähän kun mennään saunaan. Minulla on ollut se tapa jo yli viiskyt vuotta. Hyvänä on kiharat säilyny ja ei oo tullut migreeniä.;))
- MysNa
tullu kanssasi puheeksi jo vuosikymmeniä sitten....monelta säryltä ja vaivalta olisin säästynyt :))
- Penelope Peabody
Hassu yhteensattuma, koska lauantaina ostin kaljulle ystävälleni lahjaksi pellavafroteesta ommellun saunapipon. Siinä on tiitti/ antennintynkä päälaella. (alle kympin Kittarista) Samaan sarjaan kuuluu myös saunatossut ja tarranauhalla varustettuja eri pituisia puuheliinoja, ja eteerisiä löylyöljyjä/ esansseja.
- MysNa
ystäväsi kokemuksia pipon mahdollisesta testaamisesta? :)
- Anonyymi
Mun siskon mies harrastaa tapella saunassa, hän pitää siitä kun Munat läiskyy reisille tapellessa
Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1411775- 401678
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa631430- 681315
Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei2161197Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi2791123- 701093
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää19979- 74955
Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106898