Hiv-pelko on todella katala asia, vaikka kyseistä tautia ei olisi saanutkaan ja taudin oireitakin itsellään luullut. Imusolmukkeita ei ole turvonnut, flunssaa ja sen jälkeinen angiina oli
2 viikon jälkeen riskitilanteesta ja alkoi lomalla festareilla ulkomailla.angiina sitten viikon terveen ajanjakson jälkeen parin viikon ajan(antibioottikuuri) kunnes antibioottikuurin loppuessa hävisi kokonaan.
Sitten menin lukemaan netistä hivin oireista jne. ja aloin miettimään ja vatvomaan asiaa päässäni. Hiv-testissä kävin 11 viikon jälkeen ja testi näytti negatiivista. Toisen kerran kävin 15 viikon jälkeen (3 kalenterikuukauden ja puolentoista viikon jälkeen). Onko kokemuksia samanlaisesta pelosta? tai kokemuksia muuten vain hiv-testeistä?
Hiv-pelko
10
1831
Vastaukset
- `reima
ja olen vm.-82, eli sekin pienentää mahdollisuuttani saada tauti, kun kyseessä tavan suomalainen nainen -84, eikä käyttänyt huumeita.
- Rocky
Se, että nainen oli 84 ja suomalainen eikä käyttänyt huumeita, ei alenna taudin tarttumisriskiä. Jos kyseinen nainen sairastaa hiviä, niin se voi tarttua, vaikkei se käytä huumeita ja asuu suomessa.
- Harri Negatiivinen
Rocky kirjoitti:
Se, että nainen oli 84 ja suomalainen eikä käyttänyt huumeita, ei alenna taudin tarttumisriskiä. Jos kyseinen nainen sairastaa hiviä, niin se voi tarttua, vaikkei se käytä huumeita ja asuu suomessa.
Mulla on samoja kokemuksia,
Käynyt testeissä 3 kertaa, ensin 1 kk ja sitten 3 kk ja sanottiin että kuivilla oot mutta sitten kävin vielä 6 kk jälkeen riskitilanteesta ihan "varmuuden" vuoksi. Kyllä minä olin "kipeä" kun kuuntelin kehoni kaikkia mahdollisia oireita joten kaikki kolotukset ym meni HIV:n piikkiin.
Sitten kun ei saanut unta ja oli masentunut ja stressaantunut niin sen tietää mitä seuraa. Joka paikkaa kolotta entistä enemmän. Ja kukaan ei ymmärrä että HIV-pelko on sinänsä jo tauti! - reima
Harri Negatiivinen kirjoitti:
Mulla on samoja kokemuksia,
Käynyt testeissä 3 kertaa, ensin 1 kk ja sitten 3 kk ja sanottiin että kuivilla oot mutta sitten kävin vielä 6 kk jälkeen riskitilanteesta ihan "varmuuden" vuoksi. Kyllä minä olin "kipeä" kun kuuntelin kehoni kaikkia mahdollisia oireita joten kaikki kolotukset ym meni HIV:n piikkiin.
Sitten kun ei saanut unta ja oli masentunut ja stressaantunut niin sen tietää mitä seuraa. Joka paikkaa kolotta entistä enemmän. Ja kukaan ei ymmärrä että HIV-pelko on sinänsä jo tauti!niin mäkin stressannut niin paljo et kolottaa paikkoja niskaa,kainaloita jne., mutta kun ei ole miettinyt asiaa ja rentoutunut niin ei ole kolottanut. Kohta saan tulokset ja voin unohtaa koko jutun toistaiseksi!
- HN
reima kirjoitti:
niin mäkin stressannut niin paljo et kolottaa paikkoja niskaa,kainaloita jne., mutta kun ei ole miettinyt asiaa ja rentoutunut niin ei ole kolottanut. Kohta saan tulokset ja voin unohtaa koko jutun toistaiseksi!
Ja sehän on positiivinen juttu tässä tapauksessa :)
Jos oot Suomalaisen tytön kanssa ollut niin todennäköisyys on niin pieni ja se ei aina edes tarti joten kyllä se siitä tsemppiä...
HN
- Tytteli-79
Mulla oli vähän sama juttu, kesällä olin (tyhmyyttäni) suojaamattomassa yhdynnässä tyypin kaa, jolla oli ollu tosi paljon seksikumppaneita ja oli (sain kuulla myöhemmin) käynyt myös useasti huorissa. Se ei ite tykänny käyttää kortsua, joten en voinu varmax tietää oliko käyttäny edes niitten huorien kaa...joten voin sanoo et olin nää kolme kk ihan hirveessä paniikissa....ja oireitakin tietty löyty...Tänään sain vihdoin vastauksen: negatiiivinen! Huh, en suosittele kenellekkään, KÄYTTÄKÄÄ AINA KORTSUA!!!!
- reima
tulokset kävin hakemassa tuossa niin negatiivinenhan sieltä!en enää ikinä ilman kortsua lyhyissä suhteissa! Kesä tyhmisti, ja onneksi nyt parantelen vain pienemmän ja paljon vaivattomamman taudin, onneksi ei pahinta tullut.
- Viisas
Hei lue alkulause tarkkaan!
Yritän nyt olla syyllistämättä ketään yksilöä!!!!
Mutta ihmettelen suuresti niitä tyttöjä/naisia, jotka antavat epämääräisille miehille ja epävarmoille tapauksille - ja mikä kauheinta - vielä paljaalla.
Minä väitän, että jokainen suomalainen nainen saa itse VALITA kenelle antaa ja milloin ja kuinka usein.
Minä en tosiaan ymmärrä, että ne sitten antavat paljaalla epävarmoille jätkille ja jopa ulkomaalaisille. Sellaisille, joista eivät tunti pari sitten olleet kuulleet sanaakaan???
Mikä ihme se ajaa noin itsetuhoiseen käyttäytymiseen.
Seksin puute se ei voi olla. Jokainen nainen saa kymmenessä minuutissa, jos vain haluaa.
Ja taatusti turvallista seksiä.
Onko kellään vastausta tähän suomalaisten naisten/tyttöjen ihmeelliseen antamiseen? - tyhmä
menin likan kaa jolla oli luultavasti käamydia ja oiskohan muutakin.. siis odotan tuloksia. saa nähä mitä sinne on kiertynny. ei viel oo ollu mitää pahempii oireita. käamydia vaan.. saa nähä miten käy. masennus iskee koko ajan ... en tiiä mitä tekis
- ex-pelokas
Reima,
et todellakaan ole ainut pelkoinesi. Kerronpa oman tarinani.
Olin juuri täyttänyt kuusitoista sinä kesänä ja ensimmäistä kertaa harrastamassa seksiä loppuun saakka oikeastaan "puolitutun" tytön kanssa. En siis tuntenut häntä kovin hyvin, valitettavasti. Olimme (jo siinä vaiheessa yötä) suht selvin päin ja kaikki meni aluksi ihan ok, mutta sitten huomasin kondomin hajonneen. (Kyllä, osa jäi hänen sisäänsä ja ne piti sitten koettaa noukkia pois..). Tyttö vakuutti olevansa terve ja unohdin asian sitten hetkeksi.
Viikon päästä minulle iski kuume. Tavallista voimakkaampi, 38,5. Voimakkaampi siis minulle, kun normaalisti se flunssassa pysyttäytyy alle 38:ssa. En vieläkään tajunnut panikoida, kunnes vasta jutellessani puhelimessa kaverini kanssa hän vitsaili minulla olevan "klamydian ensioireita". Siinä vaiheessa herkkänä ihmisenä säikähdin. Kaivoin jonkun ihme kaikille 9-luokkalaisille lähetetyn seksivalistuslehden esille ja sieltähän se sitten pärähti silmille. "HIV:n ensioireet voivat ilmetä 2vk:n päästä mm. kuumeiluna.." ja niin edelleen. Eihän hommasta tosin ollut kuin viikko, mutta luulin silti huonon tuurin osuneen kohdalleni.
Tilannetta pahensi se, että sain kuulla tytön olevan varsin villi noissa asioissa ja aloittaneen touhut jo 13-vuotiaana ja pitäneen sen jälkeen varsin vilkasta elämää. Jaiks.
Viikon verran tuskailin hommaa mielessäni enkä oikein pystynyt syömään taikka nukkumaan. Lopulta löysin itseni Auroran päivystyksestä, jossa ystävällinen lääkärinainen hyväntahtoisesti hymähti pelolleni eikä katsonut HIV-testiä edes tarpeelliseksi. Klamydiatestin kuitenkin teki.
En kuitenkaan rauhoittunut vaan pelko kyti kaverien rauhoittelusta huolimatta. Parin kuukauden päästä olisin voinut mennä testaamaan itseni, mutta jotenkin vain lykkäsin ja lykkäsin asiaa. Aloin ajatella tyyliin "no kyllähän tässä nyt helposti pari vuotta menee ennen kuin mitään ilmaantuu" ja työnsin asiaa kauemmaksi pois mielestäni. Tottakai aloin tarkkailla itseäni ja olin huomaavinani kurkkukipua tai muita oireita vähintään kerran viikossa sinä syksynä. Ja tietysti silmiini osuivat kaikki mahdolliset aihetta käsittelevä lehtijutut jne. City-lehti omisti sinä syksynä oikein lähes koko numeron aiheelle ja uutisissa kerrottiin tartuntojen määrän olevan kasvussa ja puhuttiin (=peloteltiin) epidemiasta.
Ole nyt siinä sitten kuusitoistavuotiaana nuorena rahuhallisena ja normaalina, kun päässä jyskyttää aina välillä suunnilleen kuolema.
No, seuraavaan talveen mennessä olin aika tehokkaasti työntänyt asian pois mielestäni. Lähinnä jotain uutisotsikoita tai muita nähdessäni asia palasi hetkeksi mieleeni mutta sain sen työnnettyä sivuun.
Silti pelko kyti mielessäni ja huomasin, etten pystynyt iloitsemaan tavallisista asioista normaalisti, kuten muut ikäiseni. En nyt tarkoita seksiä vaan ihan kaikkia asioita. Opettelin elämään pelkoni kanssa.
Kului kolme vuotta. Sitten aloin ajatella, että "nyt alkaa olla jo aika, että ensimmäiset kunnon oireet ovat käsillä". Aloin taas tarkkailla itseäni ja sain aina välillä hepulin flunssasta jne. Lopulta, lähestyttäessä neljän vuoden "rajapyykkiä", oli elämä jo aika tukalaa. Asia pyöri koko ajan mielessäni ja huomasin selviä pakkoneuroosin oireita itsessäni. (tiedättehän, koetin jotenkin maagisesti suojella itseäni pitämällä asiat aina tietyssä järjestyksessä, tekemällä asiat samalla tavalla jne.. ettei "jotain pahaa tapahdu".) Pelkäsin vastata minulle tuntemattomiin numeroihin siinä pelossa, että tuo tyttö neljän vuoden takaa soittaa ja kertoo olevansa positiivinen. En myöskään uskaltanut poistaa hänen GSM-numeroaan puhelimestani.
Lopulta neljän vuoden tullessa täyteen pakotin (ja ystävät pakottivat) itseni testiin. Olin kerran jo lähes matkalla lääkäriasemalle, mutta peruin viime hetkellä. Toisella kerralla yhtenä heinäkuisena lauantaina lopulta uskaltauduin verikokeeseen. Hoitaja oli oikein miellyttävä ja hoiti asian rutiininomaisesti. Jotain höpöttelin tyyliin, että "työnantaja vaatii" tms. mutta häntä ei juurikaan tuntunut kiinnostavan. Tulokset luvattiin seuraavaksi tiistaiksi tai keskiviikoksi.
Nuo neljä päivää olivat tähänastisen elämäni pisimmät. Sain lieviä rauhoittavia, että pystyin edes jotenkin nukkumaan ja hetkeksi unohtamaan asian. Ajattelin koko ajan mielessäni, että "mitä jos". Samalla koetin järkeillä ettei minulla ole mitään mahdollisuutta olla HIV-positiivinen ja toisaalta valmistauduin hyppäämään junan alle. Olin päättänyt (luullakseni), etten aio elää HIV-positiivisena hetkeäkään. Luin varmaan rippikoulun jälkeen ensimmäistä kertaa elämässäni raamattuakin. Lopulta koetti tiistaiaamu ja tiesin, että tulokset tulisivat puoleltapäivin (tai seuraavana päivänä samaan aikaan).
Soitin vapisevin käsin lääkäriasemalle ja kysyin, ovatko tulokset tulleet.
- Juu, kyllähän nämä täällä ovat, vastattiin.
- No, mitäs se näyttää? Kysyin.
- Ööh, valitettavasti minä en voi niitä tässä kertoa, mutta voin toimittaa tämän meidän päivystävälle lääkärillemme, jolta voit sitten kysellä.
Kerkesin panikoida jo kunnolla. Miksi ihmeessä lääkärille? Sitten selvisi, että vain lääkäri saa antaa tiedot puhelimitse. Päätin lähteä hakemaan tuloksen itse. Taisin ylittää kaikki nopeusrajoitukset ja omat ennätykseni matkalla lääkäriasemalle. Lopulta viiden pitkän odotushuoneessa kulutetun minuutin jälkeen hoitaja ojensi tulokset minulle. Haa, ei kirjekuorta. Lupaa hyvää, ajattelin. Olin päättänyt avata tulokset vasta ulkona, mutta kun paperi ei ollut kirjekuoressa, vilkaisin sitä heti.
" HIV-A vasta-aineet NEG."
Minun piti istua alas ja lukea rivi moneen kertaan. Sitten lopulta asia valkeni. Hyppäsin niin lujaa ilmaan, kuin jaloistani lähti ja huudahdin ilosta. Hoitajat katsoivat, kuin hullua..
Olin luonnollisesti helpottnut, mutta en ehkä niin paljon kuin olin odottanut. Se helpotus alkoi sitten vähitellen viikon kuluessa ja elämä alkoi taas hymyillä. Kesää ja kesälomaakin oli onneksi vielä viikko jäljellä ennen töiden alkua.
Pähkäilin tuon neljän vuoden aikana lukuisasti, miten piina loppuisi, kun vain kävelisin testiin. Samalla heti perään yleensä ajattelin, että niin loppuisi elämäkin, jos huono tuuri kävisi. Halusin mielummin elää tietämättömänä edes vähän pidempään kuin lopettaa kaiken siihen paikkaan.
Uskomatonta kyllä, suoritin lukion kolmessa vuodessa ihan tyylipuhtaasti ja elin tietääkseni (ainakin ulkoisesti näytin elävän) ihan normaalisti.
Mietin usein myös, olisinko joutunut tuohon kaikkeen, jos kaverini ei olisi vitsaillut alunperin minulle sukupuolitaudin mahdollisuudesta. Todennäköisesti olisin. Kyllähän HIV:istä puhuttiin muuallakin.
Jos jotain positiivista pitää ajatella koko jutusta, niin pari asiaa tulee mieleen. Sain tavallaan aloittaa elämän "uudestaan" ja kokea taas kunnolla iloa - vapautuneesti. Lisäksi tuon neljän vuoden aikana tein päätöksen, etten eläessäni tule harrastamaan yhden yön suhteita. Seksi ja kaikki siihen liittyvä sekä oma terveys on liian hienoa pilattavaksi pelehtimällä jonkun ventovieraan kanssa.
Nyt ainut huoli on, että siirtyykö pelko muihin sairauksiin, esim. syöpään. (Sairaalloinen sairaudenpelko, joo.. tiedän.) Oli miten oli, mikään ei tunnu HIV:n rinnalla niin pahalta. HIV:iin kun liittyy sellainen sosiaalinen häpeä ja jotenkin "saastaisuus" ja muutenkin suuri negatiivinen lataus. Eikä siihen ole vielä oikein täysin varmaa parannuskeinoa, vaikka kuulemma kovaa vauhtia on tulossa.
Näin minulla. Jos jotain haluaisin muille samassa tilanteessa nyt oleville sanoa, kannustaisin ehdottomasti sinne testiin. Monen vuoden piina on energian ja elämänilon haaskausta. Valitettavasti näemmä jotkut asiat pitää opetella kantapään kautta..
Pahoittelen pitkää viestiäni. Piti päästä purkamaan koko juttu..
Jos joku haluaa keskustella asiasta lisää, saapi lähettää minulle postia. Osoite on
[email protected]
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi362789Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs182597100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es432288Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201881Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo381644Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa511575- 381493
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä251373- 341271
- 261171