Kasvattajan vastuu?

Mikäs se on?

Hirveästi on perusteluja miksi kannattaa ostaa paperillinen koira hyvältä kasvattajalta, terveystutkituista näyttely vanhemmista.....Tietää mitä saa? Mutta kuinka on..Onko kasvattaja OIKEASTI koravusvelvollinen jos koiralla todetaan esim häntämutka joka huomataan myöhemmällä iällä, tai jos koiralla todetaan epilepsia, sydänvika, rakennevika,ei ole aikuisena rotumääritelmän mukaisen kokoinen vaan huomattavasti pienempi/suurempi tms...itse ostin aikoinani harrastekoiran, ja hyvältä kasvattajalta ostin..noh,aikuis iän saavutettuaan koirassa olikin vikaa joka esti harrastukset joita olin suunnitellut,mutta vika e kuulemma ollut niin iso,että kasvattaja olisi joutunut palauttamaan osan ostorahasta.Hieman harmittaa yhä, vaikka maailman rakkain koira silti on :)

10

3563

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä sovitte. Koko on aika vaikea niillä roduilla joilla määrätty säkäkorkeus.
      Sydänvikoja kun on niin erilaisia. Eivät kaikki perintönä tule.
      Kasvattajana olen itse sitä mieltä että synnynnäinen häntämutka korvataan. Outoa vain ellei sitä luovutusikäisellä pennulla näy.
      Kaikki ei ole kasvattajan vallassa.
      Kauppasopimus ja mitä siihen on merkitty on aika painava.
      Mielestäni kauppasopimuksessa jonka ostaja ja myyjä ovat allekirjoittaneet koskien kohtaa kolme, niin siihen jatkoksi että näistä vioista olette keskustelleet. Sopimuksessa pitäisi myös mainita ovatko vanhemmat tutkittu rodun jalostusohjesäännön mukaisesti ja tulokset. Ellei ole tutkittu, sekin pitäisi mainita.

Kohta neljä on myös hyvin tärkeä. Se kannattaa lukea huolella.

Kaikesta eivät kasvattajat sentään korvausvelvollisia ole. Ostajalla on myös vastuu.
      Kasvattaja kohtaista myös pitkälti.

Mikäli koet tulleesi väärin kohdelluksi laita asia kuluttajasuojaan.

Itse olen korvannut legg calve perthesin, eli tarjoutunut maksamaan leikkauksen. Omistaja vain ei huolinnut korvausta.

• näin......

minulla on papillon/phalene, jonka kanssa olisin alkanut näytelyitä harrastamaan, mutta toinen korva "tipahti" muistaakseni puolen vuoden ikäisenä.Nyt on toinen korva pysy, toinen luppa.persoonallisen näköinen, mutta ne näytelyt saivat siten jäädä.Kasvattaja tietää tästä, mutta ei ole korvannut tästä mitään, tosin en ole pyytänytkään, en ole oikeastaan ajatellut edes asiaa...olisiko kasvattaja korvausvelvollinen jälkeenpäin?

• korvausvelvollinen

Kyllä on velvollinen korvaamaan osan hinnasta takaisin.

• joku vain
        korvausvelvollinen kirjoitti:

Kyllä on velvollinen korvaamaan osan hinnasta takaisin.

Kasvattaja ei ole tiennyt pentua myydessään että toinen korva tulee tipahtamaan. Ei ole tahallisesti myynyt "viallista" koiraa. Itselläni kasvattaja on kyllä korvannut koiran purentaan liittyviä ongelmia(tiedä sitten onko yleinen käytäntö?).

• umalehtinen

korvausvelvollinen. Jälleen toistan, riippuu sopimuksesta. Jos ostit näyttely koiran ja se lukee sopimuksessa, silloin on kasvattaja korvausvelvollinen.
        Sopimuksen kohdassa 4 sanotaan selkeästi mm. mikäli sairaus,TAI MUU OLENAINEN VIKA, JOKA ON OLLUT KOIRASSA PIILEVÄNÄ JO LUOVUTUSHETKELLÄ,on ostajalla oikeus vaatia korvausta virheen perusteella jos,
        koira on kauppahinta, koiran käyttötarkoitus ja muut seikat huomioonottaen muuten olennaisesti huonompi, kuin ostajalla oli aihetta olettaa. jne.

• pitäisi saada
        joku vain kirjoitti:

Kasvattaja ei ole tiennyt pentua myydessään että toinen korva tulee tipahtamaan. Ei ole tahallisesti myynyt "viallista" koiraa. Itselläni kasvattaja on kyllä korvannut koiran purentaan liittyviä ongelmia(tiedä sitten onko yleinen käytäntö?).

onhan se korvausvelvollinen, jos ilmenee vikoja, vaikkeivät heti näkyisikään. Riippuu paljon mitä sopimuksessa lukee myös... Mutta jos esim. on näyttelytarkoituksella ollut pentua ostamassa, eiokä siitä siihen ole, niin... Useinhan ns. kotikoira on halvempi, kuin näyttelykelpoinen. Eli tuo erotus pitäisi minusta kyllä saada.

• molossi

Ei ole,ellet ole ostanut pentua nimenomaan näyttelykoiraksi ja sitä ei ole kirjattu myös myyntisopimukseen ;)

• vastuu

Mulla on yksi koira jonka ostin korkealla hinnalla tunnetulta suomalaiselta kasvattajalta,
      mutta koirasta ei tullut näyttelykoiraa, vähän mua harmittaa, mutta....ei ole tullut mieleenkään, että menisin kasvattajalle ruikuttamaan korvausta...hitto kun se raha ei poista sitä vikaa koirasta.

• *^*^*

Hei hei, kyllä häntämutka huomataan heti jo syntymähetkellä..mitähä sä taas yriität.

• molossi

Ensinnäkin kannattaa muistaa,että koira on elävä olento,ei esine.Kukaan kasvattaja ei pysty kloonaamaan täydellistä koiraa,vaikka kuinka parhaansa yrittäisi.Ostaja ottaa aina jonkinmoisen " riskin",kun pennun ottaa,koska ei siitä kukaan pysty mitään takamaan.

Jos kasvattaja kertoo rehellisesti koiristaan ja antaa tarkkaa tietoa rodusta,sen erityispiirteistä,sairauksista ym.( Kannattaa tehdä ne vielä kirjallisesti) ,tarkat hoito-ym.ohjeet kirjallisesti ( se onkin sitten toinen juttu,noudattaako ne pennun ostajat niitä...),EIKÄ myy pentua mihinkään tarkoitukseen esim.näyttelykoiraksi (jos myy,niin mielestäni kasvattajan korvausvastuu kasvaa silloin,kun on " luvannut" koiran tiettyä tarkoitusta varten),niin olen sitä mieltä,että korvattavia ei ole kuin ne perinteiset Kennelliiton suosittelemat.
      Ostajan velvollisuus on tarkoin miettiä,minkä rodun valitsee ja ottaako yleensä " riskin" ja sen pennun,kun monennäköistä voi tulla vastaan,kun on elävistä olennoista kyse.

Häntämutka useinmiten todetaan viimeistää luovutusiässä eläinlääkärin tarkastuksessa.Siksikin itse kannatan pentutarkastusta,koska kyllä siinä aina jotain tietoa saa mm.edellinen.Selkeät sydänoireet kyllä yleensä myös kuulee siinä.

Jos koirasta ei tule harrastuskoiraa jonkun vian takia ( terveydellisen),niin oleellista korvausvastuussa on mielestäni se, että onko kasvattaja nimenomaan myynyt harrastuskoiran,koska se on sitten jonkinmoinen tae.Samoin esim.jos koirasta ei ole näyttelyyn tai jalostukseen.

Jos varman päälle haluaa ottaa,niin sitten pitää ostaa aikuinen koira,millä on jo näyttöä...

Minusta siis oleellinen asia on ostajan asemassa,että tietää mitä on saamassa ja mitä kaikkea voi tulla vastaan valitsemansa rodun kanssa.Kuin myös yleensäkin miettiä,ottaako elävän pienen alun,mistä ei kukaan pysty sanomaan vielä mitään.
      Kasvattajan tehtävä sitten kertoa näistä niin hyvin kuin taitaa.

Joskus vaan tuntuu,että se maalaisjärki on pahasti kadoksissa mm.koiraa hankittaessa, hmm...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen

"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-8
      Sinkut
      379
      4159
    2. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      254
      3119
    3. Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi

Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy
      Maailman menoa
      72
      2553
    4. Kuka lääketeollisuuden lahjoma "professori" on tämän takana

Lääkäri Ari Miettinen on otettu kiinni poliisin toimesta. Ari on avoimesti tuonut esiin lääketeollisuuden bisneksen vast
      Helsinki
      4
      2194
    5. Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa

MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har
      MTV3
      25
      1670
    6. Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?

Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1585
    7. Drone-epäily Uudellamaalla

Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html
      Maailman menoa
      182
      1580
    8. Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!

Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j
      Kotimaiset julkkisjuorut
      17
      1210
    9. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      50
      1103
    10. 62
      1056
    Aihe