pian on edessä niskapoimu ultra ja olisi mukava kuulla mitä siellä tehdään.
tutkimushan tehdään sisäkautta, onko kovinkin epämiellyttävä/kivulias kokemus?
Mitä muuta lääkäri tekee vai tekeekö vain tuon tutkimuksen?
Saako jo tästä ultrasta kuvia mukaan vai vasta rakenneultrasta?
Kaikki tieto tervetullutta!
NP-ULTRA
10
5536
Vastaukset
- ingrid26
Niskapoimu-ultra oli mulle ensimmäinen ultra, sillä en käynyt yksityisellä esitutkimuksissa. Kätilö teki ultran ainakin täällä Helsingissä, ja tutkimukset tehtiin sekä alakautta että vatsan päältä. Tutkimus ei sattunut yhtään. Kätilö käski käydä vielä pissalla ennen tutkimuksia.
Kävimme läpi vauvan päästä varpaisiin. Pää-perämitta otettiin ja myös reisiluu mitattiin. Kätilö totesi, että onpa pitkäsäärinen vauva. Seurailimme vauvan liikkeitä pitkään ja se oli oikein suloista.
Kun vauva asettui aloilleen, katsoimme päätä, aivojen rakennetta ja niskapoimun paksuuden. Jos poimun paksuus on alle 3 mm, asioiden pitäisi olla OK. Toisaalta yli 3 mm:n paksuus ei välttämättä tarkoita, että jotakin on vialla sekä päinvastoin: kromosomiongelmattomuutta ei voi taata, vaikka paksuus on alle 3 mm. Sain mukaani kaksi kuvaa.- kkk
Mulla tehtiin alakautta, koska olin käynyt ennen ultraa vessassa, mitä ei kuulemma olis saanut tehdä. Muutoin olisi tehty vatsan päältä. Ei tuntunut yhtään pahalta.
- ===
Meillä lääkäri teki ultran sisäkautta ja vessassa piti käydä ennen ultrausta. Ei ollut kivuliasta, mutta ei tietenkään mitään erityisen miellyttävääkään, mutta oli ihanaa nähdä pikkukaveri ensimmäistä kertaa! Samalla kertaa lääkäri teki pikaisen sisätutkimuksen. Sain kaksi kuvaa mukaan. Mulle sanottiin, että tutkimus tehdään sen takia sisäkautta koska sikiö on vielä niin pieni ettei kaikki näy vatsanpeitteiden läpi. Voi olla että jossain muualla on paremmat laitteet joilla näkyy.
- yritetään
aluksi saada kunnon kuva vatsanpeitteiden päältä. silloin tutkimukseen kannattaa mennä täydellä rakolla. jos näkyvyys on hyvä, ei vaginaalista ultraa tarvita. joissakin paikoissa tehdään molemmilla tavoilla joka tapauksessa.
- ................
Ei ole olleknaan kivulias. Rentoudu niin ei tunnu oikeastaan miltään. Vähän viileältä se levitin. Muistaakseni se lääkäri katsoi samalla että onko kohdunsuu avautunut.
Sitä kuvaruutua on kiva katsoa, kun se lapsi sätkii siinä... Ainut huono puoli on että tekisi mieli olla pitempäänkin. Lääkäri näyttää kuvaa ja selittää missä on mikäkin kohta lapsesta. Aika vauvan katsomiseen on niin lyhyt. Ja koko ajan tulee virnuiltua kuin idiootti!
Kuvan saa mukaan. Tosin pitää olla hyvä mielikuvitus että siitä lapsen älyää. Ehkä jo 3 tunnin kuvan tuijottamisen jälkeen alkaa ymmärtää että tuossa on pää (kun se lääkäri niin sanoi). Enempää en muista, aikaa kun on reilu 5 vuotta.- siipiorava
sattui aika tyly hoitaja joka ei kertonut mitä tekee mutta oli kiva katella vauvaa siinä ruudulla. Sydänäänet se otti kuuluviin siihen kuvaan myös ja oli ihan kivaa eikä sattunu ollenkaan. Tutkimus tehtiin alakautta ja myös vatsanpäältä. Mulla oli mies mukana, että jos pelottaa (mullakin eka raskaus ja eka ultra) ota mies tai joku kaveri mukaan? :) Tsemppiä! Kannattaa kysellä kaikkea kyllä ne sitten kertoo. :)
- spiral87
siipiorava kirjoitti:
sattui aika tyly hoitaja joka ei kertonut mitä tekee mutta oli kiva katella vauvaa siinä ruudulla. Sydänäänet se otti kuuluviin siihen kuvaan myös ja oli ihan kivaa eikä sattunu ollenkaan. Tutkimus tehtiin alakautta ja myös vatsanpäältä. Mulla oli mies mukana, että jos pelottaa (mullakin eka raskaus ja eka ultra) ota mies tai joku kaveri mukaan? :) Tsemppiä! Kannattaa kysellä kaikkea kyllä ne sitten kertoo. :)
kiitos kaikille vastauksista.
mies tulee onneksi mukaan=)
Toivotaan että ei ole kivulias, aina kun minulle on tehty alakerran tutkimus, on sattunut todella paljon se "levitin" vai miksi sitä muovinokkaa kutsutaan... painaa todella kovasti häpyluuta vasten ja tuntuu että taju lähtee...
Muut ovat aina sanoneet että ei heillä levitin paina ikävästi, en tiedä miksi minulla sitten niin suuret kivut, vaikka yritänkkkin olla rentona.
Kohta on ultraan lähtö, toivotaan että kaikki on kunnossa.
- odottaja :)
Niskapoimuultra ei satu yhtään. Se ultra vaan tehdään tuolta alapäänkautta sellaisella sauvan tyylisellä välineellä. Ei oo epämiellyttävääkään,joskaan nyt en ite ainakaan kovin paljoo koskaa noista sisätutkimuksista oo pitänyt. Mutta se on nyt sivuseikka,siinä on niin jännittynyt,kun saa nähdä oman vauvansa ekaa kertaa mönkimässä masussa. En tiedä mikä on muilla paikka kunnilla käytäntö,mutta ainakin täällä satakunnassa saa kuvia pienokaisesta ja se NP-Ultra tulos tulee ihan heti,se mitataan siinä ultran yhteydessä sillä ultra laitteella vauvan niskasta. Ei kannata turhia jännittää ja jos vaan mahdollista kannattaa ottaa mies mukaan,meillä ainakin mies oli ihan onnessaan,kun sai olla mukana ja nähdä vauvan masussa. Tuli asiasta paljon todellisempi molemmille,kun näki ja kuuli,että kaikki on hyvin. Ja sen vuoksi ei kannata jättää miestä pois,että se toimenpide tehdään alapäästä,lääkäri on hyvin huomioon ottava ja mies ainakin täällä istutettiin sinne minun pääni puolelle katselemaan,että ei ollu siellä alapäässä katselemassa,mitä tapahtuu. Joka nyt toisaalta olisi ollut aivan sama,mutta onhan se kivempi kuitenkin niin. Tulikohan tässä nyt mitään järjellistä kirjotettuu,toivotaan,että sait irti sen mitä odotitkin vastaukselta..oikein mukavaa odotusta sinulle =)
- Johanna
Turussa ultran teki erikoislääkäri ja sisäkautta. Ei tuntunut laisinkaan pahalta. Pissalla piti käydä, koska lääkäri tarkisti samalla munasarjojen kunnon yms. Turussa ainakin Välikadun neuvolassa on sellainen erikoisuus, että kaikki lääkäritutkimukset tekee gynekologi. Antaa varmuutta asioihin.
- spiral87
nyt on sitten np-ultra takana ja hyvä kokemus oli=) mukava ja asiantunteva lääkäri, hyvät ja tarkat laitteet, mukava henkilökunta... jäi hyvä maku ko. paikasta suuhun.
Niskapoimun turvotus 1,1mm eli hyvä.
Oli aivan upeaa nähdä pikkuinen ensimmäistä kertaa, kuvakin saatiin mukaan jota tulee nyt vähän välein katseltua=)
Kiitos teille kaikille jotka vastailitte ja mukavaa kesää!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236965Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271042- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733