Olin pienehkössä leikkauksessa ja jo sairaalassa kipulääkkeeksi annettiin kotiin lähtiessä 1g Panacodia, ennen toimenpidettä olin saanut myös yhden Panacodin. Kahtena seuraavana päivänä otin Panacodia 3 tbl päivässä, kolmantena päivänä yhden ja sen jälkeen ei kivun puolesta enää tarvista ollutkaan enkä ole Panacodia ottanut. Nyt on muutaman päivän ollut todella ahdistunut ja toivoton olo, mikään ei kiinnosta. Hikeäkin pukkaa päälle.Itkettää välillä ja välillä kaikki hermostuttaa. Ei kai näin vähäinen Panacodin käyttö voi tällaisia vieroitusoireita aiheuttaa? Mitään muutakaan syytä en oireille keksi.
Panacodia
25
3457
Vastaukset
- ei sentään
Ei tosiaankaan. Oletko lueskellut panacodista tällä keskustelupalstalla??? Aivan käsittämättömiä juttuja. Panacod oikein käytettynä on erittäin hyvä lääke. Nuo määrät mitä mainitsit ovat pieniä, ei mitään ongelmia. Nyt on syy jossakin muualla. Panacodista "voi" tulla vieroitusoireita, huom voi. Silloin puhutaan pitkäaikaisesta käytöstä ja isoista määristä. Ole rauhassa.
- kokemusta
oon kahlannu kaikki maailman opiaatit läpi ja voin kokemuksesta sanoa että; kyllä mys panacodeihin voi jäädä koukkuun ja niiistä tuleee vieroitusoireet.
Olen tällähetkellä metadoniylläpidossa että tiedäön mistä puhun ja varoitan....Älä syö koskaan kipulääkkeitä pitkään jo 3 pv:n säännöllinen annostelu saattaa joillakin ihmisillä johtaa koukkuun. - Oikea asiantuntija
kokemusta kirjoitti:
oon kahlannu kaikki maailman opiaatit läpi ja voin kokemuksesta sanoa että; kyllä mys panacodeihin voi jäädä koukkuun ja niiistä tuleee vieroitusoireet.
Olen tällähetkellä metadoniylläpidossa että tiedäön mistä puhun ja varoitan....Älä syö koskaan kipulääkkeitä pitkään jo 3 pv:n säännöllinen annostelu saattaa joillakin ihmisillä johtaa koukkuun.Pakkohan se on syödä kipulääkettä jos kerran tarvitsee. Ei lääkärit niitä huvikseen kirjoita, päinvastoin, hyvä jos edes ilman moraalisaarnaa kirjoittaa.
Syö lääkettä juuri niin kauvan kuin tarvit! - tyyne
kokemusta kirjoitti:
Olen tällähetkellä metadoniylläpidossa että tiedäön mistä puhun ja varoitan....Älä syö koskaan kipulääkkeitä pitkään jo 3 pv:n säännöllinen annostelu saattaa joillakin ihmisillä johtaa koukkuun.metadonivieroituksessa Panacodin takia, tuskin tai muunkaan kipulääkkeen jossa opiaattia. Varmaankin käytössä ollut muutakin ja sekaisin. Elimistö ei kehitä näille lääkkeille riippuvuutta alle kahden viikon käytössä siis fyysistä. Voihan tällainen addikti kerätä Buranaankin riippuvuuden.
- utelias
kokemusta kirjoitti:
Olen tällähetkellä metadoniylläpidossa että tiedäön mistä puhun ja varoitan....Älä syö koskaan kipulääkkeitä pitkään jo 3 pv:n säännöllinen annostelu saattaa joillakin ihmisillä johtaa koukkuun.ne vieroitusoireet? Miten huomaa kipulääkkeen esim Panacodin vieroitusoireet millaisia ne ovat?
- Tipi81
utelias kirjoitti:
ne vieroitusoireet? Miten huomaa kipulääkkeen esim Panacodin vieroitusoireet millaisia ne ovat?
..flunssainen olo, nuhaa, hikoilua, kylmän tunnetta (joutuu olemaan peiton alla ettei olisi kylmä ja sitten tulee kuuma ja sitten taas kylmä jne.) silmien vuotoa, lihas- tai hermosärkyä ja muuta vastaavaa. Perus opiaatti viekkarit. Kato mitä heroiinin vierotusoireisiin kuuluu, niin suunnilleen samat on kodeiinissa pahimmillaan, mutta se vaatii jo suurien määrien käyttöä ainakin useimmilla. Toiset tietenkin reagoivat herkemmin, joten vaikea sanoa tarkemmin.
- Panacod
Tipi81 kirjoitti:
..flunssainen olo, nuhaa, hikoilua, kylmän tunnetta (joutuu olemaan peiton alla ettei olisi kylmä ja sitten tulee kuuma ja sitten taas kylmä jne.) silmien vuotoa, lihas- tai hermosärkyä ja muuta vastaavaa. Perus opiaatti viekkarit. Kato mitä heroiinin vierotusoireisiin kuuluu, niin suunnilleen samat on kodeiinissa pahimmillaan, mutta se vaatii jo suurien määrien käyttöä ainakin useimmilla. Toiset tietenkin reagoivat herkemmin, joten vaikea sanoa tarkemmin.
Vieroitusoireet ja riippuvaiseksi tulo ovat täysin yksilöllisiä. Itse käytin panacodia 8 tabl. päivässä pitkään, mutta lopettaessani seinään ei tullut muuta vieroitusoiretta kuin lievä päänsärky. Päänsärky meni ohi yhdellä panadolilla. Mistään lääkkeestä ei voi sanoa että miten se vaikuttaa henkilöön jolle sitä määrätään. Olen pahoillani kohtalostasi, mutta sinä olet asiantuntija VAIN ja AINOASTAAN omassa tapauksessasi. Panacod on turvallinen ja hyvä lääke oikein käytettynä.
- Ei sentään
Panacod kirjoitti:
Vieroitusoireet ja riippuvaiseksi tulo ovat täysin yksilöllisiä. Itse käytin panacodia 8 tabl. päivässä pitkään, mutta lopettaessani seinään ei tullut muuta vieroitusoiretta kuin lievä päänsärky. Päänsärky meni ohi yhdellä panadolilla. Mistään lääkkeestä ei voi sanoa että miten se vaikuttaa henkilöön jolle sitä määrätään. Olen pahoillani kohtalostasi, mutta sinä olet asiantuntija VAIN ja AINOASTAAN omassa tapauksessasi. Panacod on turvallinen ja hyvä lääke oikein käytettynä.
Tämän halusinkin kuulla. Olen lukenut tätä palstaa ja seurannut keskustelua panacodista. Olen samaa mieltä siitä, että panacod on turvallinen ja hyvä lääke oikein käytettynä. Minä olen saanut siitä ison avun olkapääleikkauksen jälkeen. Minäkin söin aluksi 6-8 tablettia päivässä. Nyt otan enää yhden yöksi. Ei mitään kummallisia tuntemuksia.
Harmittaa tällainen typerä hyvän lääkkeen mollaaminen. Eivät kaikki lääkkeet kaikille sovi...ei kaikki ruokakaan kaikille sovi.
Tipin jutut kannattaa jättää omaan arvoonsa. - Tipi81
Ei sentään kirjoitti:
Tämän halusinkin kuulla. Olen lukenut tätä palstaa ja seurannut keskustelua panacodista. Olen samaa mieltä siitä, että panacod on turvallinen ja hyvä lääke oikein käytettynä. Minä olen saanut siitä ison avun olkapääleikkauksen jälkeen. Minäkin söin aluksi 6-8 tablettia päivässä. Nyt otan enää yhden yöksi. Ei mitään kummallisia tuntemuksia.
Harmittaa tällainen typerä hyvän lääkkeen mollaaminen. Eivät kaikki lääkkeet kaikille sovi...ei kaikki ruokakaan kaikille sovi.
Tipin jutut kannattaa jättää omaan arvoonsa...ja minä vastasin. En tietääkseni väittänyt että niitä tulee aina ja kaikille, vaan jos niitä tuleen niin nyt kysyjä tietää mitä ne ovat. Sinulla taitaa olla jotain vakavia ongelmia, kun pitää aina hyökätä mun kimppuun?!!
Olen tarinani jo kertonut ja nyt vain vastailen ihmisten kysymyksiin niiltä osin mitä tiedän, Mikä siinä on teillä ongelmana? Idiootteja tämä palsta täynnä ja mitään tietämättömiä typeryksiä. Ja vielä tiedoksi teille hyvät paskiaiset:Kodeiinin käyttöni ei vaikuta millään tavoin tulevan lapseni terveyteen. Olen ottanut asiasta selvää joten turha tulla enää pelottelemaan ja antamaan niitä vääriä neuvoja ja tietoja.
Todistettavasti minä olen ainut täällä joka oikeasti tietää kodeiinista jotain ja te muut näköjään vaan oletatte. Että turha väittää enää kenenkään olevansa lääkäri tai farmaseutti sillä jos joku täällä sellainen on, niin suosittelen jotain jatko-opintoja, sillä tietonne ovat todella puutteellisia. On se kumma että tällainen tavallinen työtön nainen tietää jostain lääkkeestä enemmän kuin yksikään "alan ammattilainen". Että menkäähän opiskelemaan ja tulkaa sitten vasta neuvomaan! - lääkäri-
Tipi81 kirjoitti:
..ja minä vastasin. En tietääkseni väittänyt että niitä tulee aina ja kaikille, vaan jos niitä tuleen niin nyt kysyjä tietää mitä ne ovat. Sinulla taitaa olla jotain vakavia ongelmia, kun pitää aina hyökätä mun kimppuun?!!
Olen tarinani jo kertonut ja nyt vain vastailen ihmisten kysymyksiin niiltä osin mitä tiedän, Mikä siinä on teillä ongelmana? Idiootteja tämä palsta täynnä ja mitään tietämättömiä typeryksiä. Ja vielä tiedoksi teille hyvät paskiaiset:Kodeiinin käyttöni ei vaikuta millään tavoin tulevan lapseni terveyteen. Olen ottanut asiasta selvää joten turha tulla enää pelottelemaan ja antamaan niitä vääriä neuvoja ja tietoja.
Todistettavasti minä olen ainut täällä joka oikeasti tietää kodeiinista jotain ja te muut näköjään vaan oletatte. Että turha väittää enää kenenkään olevansa lääkäri tai farmaseutti sillä jos joku täällä sellainen on, niin suosittelen jotain jatko-opintoja, sillä tietonne ovat todella puutteellisia. On se kumma että tällainen tavallinen työtön nainen tietää jostain lääkkeestä enemmän kuin yksikään "alan ammattilainen". Että menkäähän opiskelemaan ja tulkaa sitten vasta neuvomaan!niin sinä olet elävä muumio. Synnytät vammaisen lapsiraukan tai vähintään vieroitusoireissa tärisevän pienen. Maksasi nekrolisoitunut mutta sinä tunnet vain sappikivut....tiedätkö mitä nuo kivut ennakoivat??? Hyvää loppuelämää!!!
- sylvesteri
Tipi81 kirjoitti:
..ja minä vastasin. En tietääkseni väittänyt että niitä tulee aina ja kaikille, vaan jos niitä tuleen niin nyt kysyjä tietää mitä ne ovat. Sinulla taitaa olla jotain vakavia ongelmia, kun pitää aina hyökätä mun kimppuun?!!
Todistettavasti minä olen ainut täällä joka oikeasti tietää kodeiinista jotain ja te muut näköjään vaan oletatte. Että turha väittää enää kenenkään olevansa lääkäri tai farmaseutti sillä jos joku täällä sellainen on, niin suosittelen jotain jatko-opintoja, sillä tietonne ovat todella puutteellisia. On se kumma että tällainen tavallinen työtön nainen tietää jostain lääkkeestä enemmän kuin yksikään "alan ammattilainen". Että menkäähän opiskelemaan ja tulkaa sitten vasta neuvomaan!moro moro kiva kuulla et oot hengissä! luulin et oot kuollut tai vauvalle jotain ikävää sattunut, kun ei oo kuulunut mitään. Kivaa ett kaikki ok, oot ollut niin hiljaa....Älä murehdi noiden jutuista, kaikki vauvat on suloisia vaikka olisi vähän ...tsemppiä koetahan jaksella!! Voimia!!!
- Panacod
Tipi81 kirjoitti:
Todistettavasti minä olen ainut täällä joka oikeasti tietää kodeiinista jotain ja te muut näköjään vaan oletatte. Että turha väittää enää kenenkään olevansa lääkäri tai farmaseutti sillä jos joku täällä sellainen on, niin suosittelen jotain jatko-opintoja, sillä tietonne ovat todella puutteellisia. On se kumma että tällainen tavallinen työtön nainen tietää jostain lääkkeestä enemmän kuin yksikään "alan ammattilainen". Että menkäähän opiskelemaan ja tulkaa sitten vasta neuvomaan!Korjasin väitteesi siinä mielessä että sinä väitit Panacodin vieroitusoireiden olevan LIEVIMMILLÄÄN (otsikko) jotakin tiettyä. Alkuperäinen kirjoittaja käyttänyt Panacodeja niin lyhyen aikaa että on jopa enemmän todennäköistä että hänen oireilunsa johtuvat nukutusaineista.
Toisekseen, en ole aiheesta ennen kirjoittanut, en sinulle enkä muille. Tietoni Panacodista ovat omasta käytöstäni sairauden hoitoon, sekä tutulta anestesiologilta saamiani tietoja, enkä suuremmin kiihkoile puoleen enkä toiseen. Itse en pysty muita särkylääkkeitä käyttämään kuin parasetamolipohjaisia, kuten on tilanne monilla muillakin erinäisistä syistä, ja kivun hoito on tärkeä osa paranemisprosessia, joten en kehottaisi ketään olemaan ottamatta heille määrättyä lääkettä.
Kenties sinulla on prosenttilukuja siitä kuinka moni Panacodin käyttäjistä tulevat kodeiinista riippuvaiseksi? Entä miten suuri osuus heistä ovat psyykkisesti riippuvaisia ja kuinka moni fyysisesti? Uskoisin kuitenkin (ja kyllä, myönnän ettei tämä ole tieto) että suurin osa Panacodin käyttäjistä käyttävät lääkettään oikein eivätkä tule siitä riippuvaiseksi.
"Idiootteja tämä palsta täynnä ja mitään tietämättömiä typeryksiä"
"Todistettavasti minä olen ainut täällä joka oikeasti tietää kodeiinista jotain"
Nämä väitteesi eivät kovin tehokkaasti aja sinun asiaasi, pikemmin päinvastoin... - Tipi81
Panacod kirjoitti:
Korjasin väitteesi siinä mielessä että sinä väitit Panacodin vieroitusoireiden olevan LIEVIMMILLÄÄN (otsikko) jotakin tiettyä. Alkuperäinen kirjoittaja käyttänyt Panacodeja niin lyhyen aikaa että on jopa enemmän todennäköistä että hänen oireilunsa johtuvat nukutusaineista.
Toisekseen, en ole aiheesta ennen kirjoittanut, en sinulle enkä muille. Tietoni Panacodista ovat omasta käytöstäni sairauden hoitoon, sekä tutulta anestesiologilta saamiani tietoja, enkä suuremmin kiihkoile puoleen enkä toiseen. Itse en pysty muita särkylääkkeitä käyttämään kuin parasetamolipohjaisia, kuten on tilanne monilla muillakin erinäisistä syistä, ja kivun hoito on tärkeä osa paranemisprosessia, joten en kehottaisi ketään olemaan ottamatta heille määrättyä lääkettä.
Kenties sinulla on prosenttilukuja siitä kuinka moni Panacodin käyttäjistä tulevat kodeiinista riippuvaiseksi? Entä miten suuri osuus heistä ovat psyykkisesti riippuvaisia ja kuinka moni fyysisesti? Uskoisin kuitenkin (ja kyllä, myönnän ettei tämä ole tieto) että suurin osa Panacodin käyttäjistä käyttävät lääkettään oikein eivätkä tule siitä riippuvaiseksi.
"Idiootteja tämä palsta täynnä ja mitään tietämättömiä typeryksiä"
"Todistettavasti minä olen ainut täällä joka oikeasti tietää kodeiinista jotain"
Nämä väitteesi eivät kovin tehokkaasti aja sinun asiaasi, pikemmin päinvastoin.....tyhmyydellänne. Eli JOS viekkareita tulee, niin ne ovat lievimmillään kuvaamiaini oireita. Mutta teille täytyy varmaan rautalangasta vääntää, että ymmärrätte kirjoitukseni oikean sisällön, kun te puututte vaan niihin väärin kirjotettuihin osuuksiin. Oletteko huomanneet sen? Mulla on tarkkaavaisuus häiriö ja en vain pysty kirjottamaan asioita pilkun tarkkaan, tai siihen menisi useita tunteja. Ja siihen en vaivaudu. Eikö pääasia ole että kerron noin niinku suunnilleen asioista, joita voi tapahtua?
Mitä pahaa vierotusoireitten kertomisessa on? Pitääkö se vieläkin salta? Minä kun luulin että nämä salailu ajat ovat ohi, mutta taisin olla pahasti väärässä. Elämän työsi taitaa olla minun tärkeän varoitteluni vähättely?
Kerroppa mitä helvettiä mun pitäis vastata jos joku kysyy kodeiinin vierotusoireista ja siitä millaisia ne ovat? Pitäiskö valehdella? Väittää ettei sellaisia ole? Jotkut sentään välittää ihmisistä ja haluaa kertoa TOTUUDEN.
Voisitko ystävällisesti vastata kysymyksiini? Ja vielä, miksi minua pitää piinata? Väität ettet ole aiheesta kirjottanut, mutta silti osasit hyökätä mun kimppuun..? Taidat olla kuitenkin lukenut riippuvuudestani. Ja jos näin ei ole niin turha tulla tänne puuttumaan tähän aiheeseen, kun ilman mun tekstejen lukua et tiedä tilanteestani yhtään mitään. - Tipi81
sylvesteri kirjoitti:
moro moro kiva kuulla et oot hengissä! luulin et oot kuollut tai vauvalle jotain ikävää sattunut, kun ei oo kuulunut mitään. Kivaa ett kaikki ok, oot ollut niin hiljaa....Älä murehdi noiden jutuista, kaikki vauvat on suloisia vaikka olisi vähän ...tsemppiä koetahan jaksella!! Voimia!!!
..pysty mua lannistamaan. Kyllä ne parhaansa varmaan yrittää, mutta minä taidan olla vähän liian vankkaa tekoa, kun tuollaiset tyhjänpäiviset kommentit vaan saa mut tuntemaan itteni ainoaksi järkeväksi ihmiseksi täällä. Palaute on pääasiassa negatiivista ja käsittääkseni se kertoo näistä ihmisistä enemmän kuin paljon. Olen ehdottanut tapaamisia ja vaikka mitä, mutta kukaan näistä jänishousuista ei uskalla näyttää naamaansa. Ja se jos joku on häpeän tai pelkuruuden merkki, vai mitä sylvesteri? Kiitos siitä että olit huolissasi minusta ja lapsesta, se merkitsee minulle paljon, kun yleensä mua vaan halutaan häätää pois täältä.
Mutta tiedoksi kaikille, että minähän en lähde täältä ihan äkkiä. Olen luvannut kertoa raskauteni etenemisestä ja syntymän jälkeen siitä, mikä on lapseni kohtalo, joten palaan vielä monesti tänne, koska laskettu aikani on tuossa lokakuun lopulla, että puolisen vuotta viellä. Ja se syy miksi en paljoa kirjoittele täänne, on se että kirjoitan myös muille palstoille ja pelkään netti riippuvuutta, joten taukoja on pakko olla.
Ja turha tulla kenenkään sanomaan, että tämä aihe ei kuulu tälle palstalle, sillä vaikka kyse on raskaudesta, niin se lääkeriippuvuus on hyvin olennainen osa tätä raskautta. - Panacod
Tipi81 kirjoitti:
..tyhmyydellänne. Eli JOS viekkareita tulee, niin ne ovat lievimmillään kuvaamiaini oireita. Mutta teille täytyy varmaan rautalangasta vääntää, että ymmärrätte kirjoitukseni oikean sisällön, kun te puututte vaan niihin väärin kirjotettuihin osuuksiin. Oletteko huomanneet sen? Mulla on tarkkaavaisuus häiriö ja en vain pysty kirjottamaan asioita pilkun tarkkaan, tai siihen menisi useita tunteja. Ja siihen en vaivaudu. Eikö pääasia ole että kerron noin niinku suunnilleen asioista, joita voi tapahtua?
Mitä pahaa vierotusoireitten kertomisessa on? Pitääkö se vieläkin salta? Minä kun luulin että nämä salailu ajat ovat ohi, mutta taisin olla pahasti väärässä. Elämän työsi taitaa olla minun tärkeän varoitteluni vähättely?
Kerroppa mitä helvettiä mun pitäis vastata jos joku kysyy kodeiinin vierotusoireista ja siitä millaisia ne ovat? Pitäiskö valehdella? Väittää ettei sellaisia ole? Jotkut sentään välittää ihmisistä ja haluaa kertoa TOTUUDEN.
Voisitko ystävällisesti vastata kysymyksiini? Ja vielä, miksi minua pitää piinata? Väität ettet ole aiheesta kirjottanut, mutta silti osasit hyökätä mun kimppuun..? Taidat olla kuitenkin lukenut riippuvuudestani. Ja jos näin ei ole niin turha tulla tänne puuttumaan tähän aiheeseen, kun ilman mun tekstejen lukua et tiedä tilanteestani yhtään mitään.Jos minun vastauksiini viittaat niin ei tarvitse teititellä :D
Pyysit niin ystävällisesti vastauksia kysymyksiisi niin tokihan minä vastaan, tosin jää vähän epäselväksi mihin haluat vastausta.
Edelleen väitän että jos Panacodin käytöstä tulee vieroitusoireita niin ne ovat lievimmillään niin lieviä ettei niitä huomaa jollei niitä hakemalla hae. Itselleni tuli lievää päänsärkyä, kuten aiemmin taisin mainita - tosin päänsärky olisi yhtä hyvin voinut johtua siitä että olin liikaa auringossa sinä päivänä. Ihminen on siitä hassu olento että jos lukee esim. keskustelupalstalla jonkun kertovan kärsivänsä hirvittäviä vieroitusoireita käyttämästään lääkkeestä, hän saattaa peloissaan etsiä niitä samoja oireita itsestään. Ja joka esimerkiksi flunssan oireita tarkkailee sen pelossa, on aivan taattua että niitä löytää. Tästä syystä en pidä sinun tavastasi lietsoa paniikkia suhteellisen vaarattomasta lääkkeestä (oikein käytettynä). Rauhallinen keskustelu ja asiallinen tiedottaminen ilman hurmanhenkeä on aivan paikallaan.
Huomaa etten pyydä sinua vaikenemaan enkä valehtelemaan. Tämä keskustelu kuitenkin alkoi muutaman päivän Panacodinkäytöstä, ei kodeiiniriippuvaisen henkilön vieroitusoireista. Luonnollisesti olisi parempi jos potilaat kysyisivät lääkäriltään tai apteekista tietoa, mutta onhan se hyvä jos täälläkin saisi asiallista tietoa. Keskivertopotilaalle riittäisi lyhyt selostus Pharmacasta, se on niin lähellä "totuutta" kuin kukaan pääsee internetin välityksellä tutustumatta potilaaseen.
Totta puhuen minusta tuntuu ettet kovin tarkkaan tätäkään tekstiä lue, mutta jos niin teet, niin vastaapa sinä vuorostasi: uskotko edustavasi keskivertoista Panacodinkäyttäjää?
Ja kyllä, olen lukenut aiempia kirjoituksiasi. Miksi tulkitset kirjoitteluni olevan hyökkäys sinua vastaan? Olet väärinkäyttäjä, omien sanojesi mukaan. Olet toivottavasti pikkuhiljaa paranemassa, toivon sitä hartaasti sillä en toivo kenellekään pahaa, ja tilanteesi on todella vaarallinen. Sinun kysymyksessäsi on kuitenkin juuri väärinkäyttö, eli samat säännöt eivät päde sinuun kuin tavalliseen kipuansa Panacodilla hoitavaan. Olen toki tietoinen siitä että lääkkeitten väärinkäyttö on vakava ongelma, ja että tämä erityisesti koskee kipulääkkeitä. Kukaan järkevä diabeetikko ei piikittäisi ylimääräisiä insuliiniannoksia siinä toivossa että se auttaisi enemmän, ja samaa periaatetta pitäisi soveltaa myös kipulääkkeisiin: ylimääräinen annos ei auta enemmän, vaan tärkeintä olisi pitää lääkkeen tason mahdollisimman tasaisena vuorokauden ympäri. Ei kannata päästää kipua liian kovaksi, mutta ei liioin kannata ottaa lisää lääkettä ns. varmuuden vuoksi koska verenkierto tavallaan kyllästyy eli ei pysty käyttämään lisäannosta hyväkseen.
Sitten vielä lisäkysymys: mihin pyrit tällä kampanjallasi? Siihenkö että Panacod luokiteltaisi huumaavaksi lääkkeeksi, että sitä harvemmat lääkärit kirjoittaisivat? Kuten sanottua, meitä on monta jotka eivät pysty muita lääkkeitä käyttämään. Jo nyt särkylääkkeitä kirjoitetaan kitsaasti, mikä usein johtaa siihen että kiputilat pitkittyvät ja kroonistuvat, ja siinä tilanteessa on tekemistä että jaksaa vaatia itselleen avun. Hyvin äkkiä tulee se tilanne vastaan että saa vatsahaavan tai hengenvaarallisen allergisen reaktion apteekin käsikauppalääkkeistä. Ei hyvä.
Vielä lopuksi, jos joku tätä luettuaan vielä pelkää vieroitusoireita: ei ne loppuelämää kestä. Vai mitä sanoo Tipi? - Tipi81
Panacod kirjoitti:
Jos minun vastauksiini viittaat niin ei tarvitse teititellä :D
Pyysit niin ystävällisesti vastauksia kysymyksiisi niin tokihan minä vastaan, tosin jää vähän epäselväksi mihin haluat vastausta.
Edelleen väitän että jos Panacodin käytöstä tulee vieroitusoireita niin ne ovat lievimmillään niin lieviä ettei niitä huomaa jollei niitä hakemalla hae. Itselleni tuli lievää päänsärkyä, kuten aiemmin taisin mainita - tosin päänsärky olisi yhtä hyvin voinut johtua siitä että olin liikaa auringossa sinä päivänä. Ihminen on siitä hassu olento että jos lukee esim. keskustelupalstalla jonkun kertovan kärsivänsä hirvittäviä vieroitusoireita käyttämästään lääkkeestä, hän saattaa peloissaan etsiä niitä samoja oireita itsestään. Ja joka esimerkiksi flunssan oireita tarkkailee sen pelossa, on aivan taattua että niitä löytää. Tästä syystä en pidä sinun tavastasi lietsoa paniikkia suhteellisen vaarattomasta lääkkeestä (oikein käytettynä). Rauhallinen keskustelu ja asiallinen tiedottaminen ilman hurmanhenkeä on aivan paikallaan.
Huomaa etten pyydä sinua vaikenemaan enkä valehtelemaan. Tämä keskustelu kuitenkin alkoi muutaman päivän Panacodinkäytöstä, ei kodeiiniriippuvaisen henkilön vieroitusoireista. Luonnollisesti olisi parempi jos potilaat kysyisivät lääkäriltään tai apteekista tietoa, mutta onhan se hyvä jos täälläkin saisi asiallista tietoa. Keskivertopotilaalle riittäisi lyhyt selostus Pharmacasta, se on niin lähellä "totuutta" kuin kukaan pääsee internetin välityksellä tutustumatta potilaaseen.
Totta puhuen minusta tuntuu ettet kovin tarkkaan tätäkään tekstiä lue, mutta jos niin teet, niin vastaapa sinä vuorostasi: uskotko edustavasi keskivertoista Panacodinkäyttäjää?
Ja kyllä, olen lukenut aiempia kirjoituksiasi. Miksi tulkitset kirjoitteluni olevan hyökkäys sinua vastaan? Olet väärinkäyttäjä, omien sanojesi mukaan. Olet toivottavasti pikkuhiljaa paranemassa, toivon sitä hartaasti sillä en toivo kenellekään pahaa, ja tilanteesi on todella vaarallinen. Sinun kysymyksessäsi on kuitenkin juuri väärinkäyttö, eli samat säännöt eivät päde sinuun kuin tavalliseen kipuansa Panacodilla hoitavaan. Olen toki tietoinen siitä että lääkkeitten väärinkäyttö on vakava ongelma, ja että tämä erityisesti koskee kipulääkkeitä. Kukaan järkevä diabeetikko ei piikittäisi ylimääräisiä insuliiniannoksia siinä toivossa että se auttaisi enemmän, ja samaa periaatetta pitäisi soveltaa myös kipulääkkeisiin: ylimääräinen annos ei auta enemmän, vaan tärkeintä olisi pitää lääkkeen tason mahdollisimman tasaisena vuorokauden ympäri. Ei kannata päästää kipua liian kovaksi, mutta ei liioin kannata ottaa lisää lääkettä ns. varmuuden vuoksi koska verenkierto tavallaan kyllästyy eli ei pysty käyttämään lisäannosta hyväkseen.
Sitten vielä lisäkysymys: mihin pyrit tällä kampanjallasi? Siihenkö että Panacod luokiteltaisi huumaavaksi lääkkeeksi, että sitä harvemmat lääkärit kirjoittaisivat? Kuten sanottua, meitä on monta jotka eivät pysty muita lääkkeitä käyttämään. Jo nyt särkylääkkeitä kirjoitetaan kitsaasti, mikä usein johtaa siihen että kiputilat pitkittyvät ja kroonistuvat, ja siinä tilanteessa on tekemistä että jaksaa vaatia itselleen avun. Hyvin äkkiä tulee se tilanne vastaan että saa vatsahaavan tai hengenvaarallisen allergisen reaktion apteekin käsikauppalääkkeistä. Ei hyvä.
Vielä lopuksi, jos joku tätä luettuaan vielä pelkää vieroitusoireita: ei ne loppuelämää kestä. Vai mitä sanoo Tipi?..oireet kestävät noin kolme viikkoa ja jotkut sanovat että kestävät vieläkin pidempään, mutta minulla ne on sen kolme viikkoo ja varsinainen lääke-, siis -kodeiini, himo on jatkuvaa.
Ja mitä sitten lääkäriltä kysymiseen tulee, niin ne eivät valitettavan usein tiedä noita kodeiinin vierotusoireita ja monet ei halua tuhlata lääkäreiden aikaa tuollaisilla kysymyksillä pitkien jonojen vuoksi.
Jos kerran olet lukenut tekstini, niin miten voit kysyä pidänkö itseäni kesiverto panacodin käyttäjänä? Olen kyllä ihan tietoisesti kaukana siitä.
Ja mitä kodeiinin liika käyttöön tulee, niin siinä aineessa kun se toleranssi nousee, niin sitä annosta on pakko nostaa, että se toimisi taas, kun mikään muu lääke ei ole toiminut minulla.
Panacod on ollut huume reseptin takana joskus -80 luvulla ja kyllä, toivoisin että se palaisi sinne takaisin. Ja olen kirjoittanut siitä täällä ennenkin. - elena
Tipi81 kirjoitti:
..oireet kestävät noin kolme viikkoa ja jotkut sanovat että kestävät vieläkin pidempään, mutta minulla ne on sen kolme viikkoo ja varsinainen lääke-, siis -kodeiini, himo on jatkuvaa.
Ja mitä sitten lääkäriltä kysymiseen tulee, niin ne eivät valitettavan usein tiedä noita kodeiinin vierotusoireita ja monet ei halua tuhlata lääkäreiden aikaa tuollaisilla kysymyksillä pitkien jonojen vuoksi.
Jos kerran olet lukenut tekstini, niin miten voit kysyä pidänkö itseäni kesiverto panacodin käyttäjänä? Olen kyllä ihan tietoisesti kaukana siitä.
Ja mitä kodeiinin liika käyttöön tulee, niin siinä aineessa kun se toleranssi nousee, niin sitä annosta on pakko nostaa, että se toimisi taas, kun mikään muu lääke ei ole toiminut minulla.
Panacod on ollut huume reseptin takana joskus -80 luvulla ja kyllä, toivoisin että se palaisi sinne takaisin. Ja olen kirjoittanut siitä täällä ennenkin.En käytä panacodeja lääkärin ohjeiden mukaisesti, vaan olen riippuvainen näistä lääkkeistä. Riippuvuus on tullut pikkuhiljaa, varsinaisesti noin 6-9 kk sitten kunnolla, lääkkeitä olen syönyt n. 3 vuotta. Vaikka vierotusoireista selviäisinkin, niin kestääkö se kodeiinin himo oikeesti ikuisesti? haluan eroon näistä lääkkeistä ja pian, mutta se ei oo helppoo... Oon kuitenkin ennenkin pystyny lopettaan, joten pystyn siihen nytkin. Nyt vaan tuntuu että riippuvuus on paljon pahempi kuin aikasemmin... Otan keskimäärin 4-7 lääkettä päivässä, oikeestaan illassa. En minä niitä päivisin syö, ellei oo oikeeta tarvetta. Iltaisin sitten...
- Panacod
Tipi81 kirjoitti:
..oireet kestävät noin kolme viikkoa ja jotkut sanovat että kestävät vieläkin pidempään, mutta minulla ne on sen kolme viikkoo ja varsinainen lääke-, siis -kodeiini, himo on jatkuvaa.
Panacod on ollut huume reseptin takana joskus -80 luvulla ja kyllä, toivoisin että se palaisi sinne takaisin. Ja olen kirjoittanut siitä täällä ennenkin.Hyvä, tällä tasolla voi käydä ihan asiallista keskustelua. En missään nimessä lähde väittelemään sinun kanssasi lääkeriippuvaisen vieroitusoireista, niistä minulla ei ole kokemusta, sinulla on. Ja siksi kysyinkin tuosta että oletko mielestäsi keskivertokäyttäjä, koska en itsekään koe sinun sitä olevan. Toki saat lääkeriippuvaisuudestasi kertoa, ja se on vakava ongelma, ilman muuta. Mutta sinun kokemuksesi Panacodeista eroaa keskivertokäyttäjästä huomattavasti juuri siksi. Esimerkkinä voin verrata allergiaan, josta minulla on kokemusta: jos minä syön pähkinän, olen välittömässä hengenvaarassa. Mutta, ei tulisi mieleeni lähteä varoittelemaan että kaikki allergikot kuolevat välittömästi tuskaisen kuoleman syötyään pähkinää. Minä voin toki kertoa omista kokemuksistani, oireista, lääkkeistä jne, mutta en lähtisi alleviivaamaan sitä miten vaarallista syöminen on, sillä pelkkä stressi ja pelko vaikeuttaa allergikon oireita. Sinä olet varmaan varsin verraton tukihenkilö esim. alle kirjoittaneelle henkilölle joka painii samanlaisten ongelmien kanssa, mutta kun kerrot muille esim. vieroitusoireista he eivät välttämättä osaa suhteuttaa kertomaasi itseensä.
Itse en lähtisi suosittelemaan Panacodin sulkemista huumereseptin taakse. Sen sijaan voisi perustaa uusia virkoja, erillisiä lääkeaineohjaajia terveyskeskuksiin jonne esim. Panacodinkäyttäjät ohjattaisiin saadakseen asiallista, puolueetonta opastusta, nykyäänhän on esim. allergiahoitajia ja diabeteshoitajia, miksei olisi lääkehoitajia. No, tällainen ajatus tuli näin äkkiseltään mieleen, ehkä tällainen palvelu on jo olemassa jollain toisella nimikkeellä. Mutta tosiaan, lääkehoidon alkaessa, minkä tahansa lääkkeen, olisi hyvä käydä läpi miten ja milloin lääkettä tulee käyttää, miten se vaikuttaa jne. Usein ei tosiaan ehdi kysyä lääkäriltä kaikkia yksityiskohtia, tai asiat juolahtaa mieleen pikkuhiljaa. Se miten terveyskeskukset saisivat lisää määrärahoja onkin sitten toinen juttu... - Erisan
Panacod kirjoitti:
Minä käytin Panacod poretapletteja 8-10kpl päivässä..siis leikkauksen jälkeen. En edes tiennyt kyseistä lääkettä vahvaksi...käytin sitä kipuun ja kipu hellittikin..irti pääsin ilman mitään sivuvaikutuksia..Käytin niitä sen 2 viikkoa. Nykyään otan samoja tapletteja myös pääsärkyyn, koska tiedän että buranasta ei mitään apua. Itse en jäänyt koukkuun..ehkä koukkuun jääminen kiinni elämäntavoista ja enemmänkin asenteesta. Joku samoja kokemuksia?
- mandeliini
RIIPPUVUUTTA TULEE:
Mulle määrättiin vuoden alussa Panacodia särkylääkkeeksi selkäsärkyyn/jalkakipuun. Olin käytännössä liikuntakyvytön. Lopulta oli edessä keskisuuri selkäleikkaus. Panacod helpotti kovasti, kun oli julmat kivut päällä ennen leikkausta. Ilman sitä lääkettä en olisi kyennyt liikkumaan ollenkaan!!
Leikkauksen jälkeen Panacod ja tulehduskipulääke (Arcoxia 120mg) aiheuttivat mulle todella KUVOTTAVAN, VOIMATTOMAN OLOTILAN !! Arcoxia-kuuri loppui, mutta Panacodia jouduin syömään kipuun. Jatkuvasti oli ETOVA FIILIS!! - Enkä jaksanut tehdä mitään. Luovuin vapaaehtoiseti Panacodista. Tilalle sain "Ei-kolmiolääkettä"-särkylääkkettä, joka ei ollut "ihan tarpeeksi vahvaa", mutta selvisin sillä. HUOM: Kun lopetin Panacodin, vasta kolmantena päivänä lopettamisesesta, etova fiilis katosi!! Melkein viikon mietin, että jospa kuitenkin ottaisin Panacodin ja NAUTTISIN SEN TUOMASTA "PÖHELÖSTÄ"!! Luin netistä muiden kokemuksia Panacodista = vahvisti käsitystäni; Mulla oli vieroitusoireita.
Kohti terveempää menen, ilman Panacodia.- ei sentään
Panacod voi aiheuttaa joillekin riippuvuutta pitkään tai väärin käytettynä. Useimmille se on erittäin hyvä lääke. Ihmettelen miksi et vaihtanut lääkettä heti kun huomasit ettei se sovi sinulle? Älä silti tuomitse hyvää lääkettä.
"Ei-kolmiolääke" auttoi sinua, hyvä. Tiedätkö, mitä se kolmio lääkkeessä tarkoittaa? Se on todella monessa lääkkeessä.
Pikkuhiljaa kyllästyttää tämä älytön jauhaminen panacodista. Ihmiset ovat erilaisia ja kaikki lääkkeet eivät sovi kaikille. Ei panacod ole sen kummempi kuin muutkaan lääkkeet. Oikein käytettynä ei ole mitään vaaraa.
sanoit nauttivasi panacodin tuomasta "pöhelöstä". Mahdoit ottaa niitä aika tavalla. 1-2 tablettia korkeintaan 3-4 kertaa päivässä ei sitä tee. Mitä liioittelua. - Petro
ei sentään kirjoitti:
Panacod voi aiheuttaa joillekin riippuvuutta pitkään tai väärin käytettynä. Useimmille se on erittäin hyvä lääke. Ihmettelen miksi et vaihtanut lääkettä heti kun huomasit ettei se sovi sinulle? Älä silti tuomitse hyvää lääkettä.
"Ei-kolmiolääke" auttoi sinua, hyvä. Tiedätkö, mitä se kolmio lääkkeessä tarkoittaa? Se on todella monessa lääkkeessä.
Pikkuhiljaa kyllästyttää tämä älytön jauhaminen panacodista. Ihmiset ovat erilaisia ja kaikki lääkkeet eivät sovi kaikille. Ei panacod ole sen kummempi kuin muutkaan lääkkeet. Oikein käytettynä ei ole mitään vaaraa.
sanoit nauttivasi panacodin tuomasta "pöhelöstä". Mahdoit ottaa niitä aika tavalla. 1-2 tablettia korkeintaan 3-4 kertaa päivässä ei sitä tee. Mitä liioittelua.Psst.
Koska sanoit, ettei Panacodista aiheudu (ISOJA)HAITTAVAIKUTUKSIA, voisit varmaan valaista mikä on oma käyttökokemuksesi Panacodista?! Vai oletko kenties lääke-alan edustaja, joka myy Panacodia?! Alkaa tuntua, että sama tyyppi käy aina näillä terveyspalstoilla Panacodin puolesta "puhumassa", sillä ihmeen hanakasti Panacodiin suhtaudutaan PUOLUSTUSKANNALLLA, joka kerta kun joku kertoo sen aiheuttavan haittavaikutuksia. - käsiongelmainen
Petro kirjoitti:
Psst.
Koska sanoit, ettei Panacodista aiheudu (ISOJA)HAITTAVAIKUTUKSIA, voisit varmaan valaista mikä on oma käyttökokemuksesi Panacodista?! Vai oletko kenties lääke-alan edustaja, joka myy Panacodia?! Alkaa tuntua, että sama tyyppi käy aina näillä terveyspalstoilla Panacodin puolesta "puhumassa", sillä ihmeen hanakasti Panacodiin suhtaudutaan PUOLUSTUSKANNALLLA, joka kerta kun joku kertoo sen aiheuttavan haittavaikutuksia.Hei!
Mietin ensiksi, että viitsikön laittaa kommenttiani, koska tämä keskustelu näyttää olevan aika kiihkeää.
Pakko kuitenkin kertoa omat kokemukseni Panacodista. Minulta leikattiin reilu viikko sitten olkapää, jonka kivun hoitoon sain Panacodia ja Burana 600:sta.
Olen kärsinyt tämän viikon aikana todella kauheasta huimauksesta ja etovasta olosta. Ajattelin, että se johtuu varmaankin Panacodista. Jätin sen pariksi päiväksi pois ja etova olo häipyi, mutta kipu tuli tilalle. Ajattelin, että pakko on jatkaa, koska kipukaan ei ole kiva kaveri. No kun aloitin Panacodin uudestaan reilun vuorokauden aloittamisen jälkeen alkoi taas tämä huimaus ja etova olo.
Nyt yritän etsiä Panacodin ja kivun hallintaan oikeaa määrää ja yritän selviytyä sillä, että otan Panacodia vain yötä vastaan.
Joten kyllä tuo Panacod ikävä kyllä aiheuttaa toisille ikäviäkin sivuoireita. Luin tuoteselostetaasta, että pahoinvointi on yksi haittavaikutuksista, tosin huimauksesta ei siinä puhuttu mitään ja itselläni tuo huimaus on aika paha oire. - ei sentään
käsiongelmainen kirjoitti:
Hei!
Mietin ensiksi, että viitsikön laittaa kommenttiani, koska tämä keskustelu näyttää olevan aika kiihkeää.
Pakko kuitenkin kertoa omat kokemukseni Panacodista. Minulta leikattiin reilu viikko sitten olkapää, jonka kivun hoitoon sain Panacodia ja Burana 600:sta.
Olen kärsinyt tämän viikon aikana todella kauheasta huimauksesta ja etovasta olosta. Ajattelin, että se johtuu varmaankin Panacodista. Jätin sen pariksi päiväksi pois ja etova olo häipyi, mutta kipu tuli tilalle. Ajattelin, että pakko on jatkaa, koska kipukaan ei ole kiva kaveri. No kun aloitin Panacodin uudestaan reilun vuorokauden aloittamisen jälkeen alkoi taas tämä huimaus ja etova olo.
Nyt yritän etsiä Panacodin ja kivun hallintaan oikeaa määrää ja yritän selviytyä sillä, että otan Panacodia vain yötä vastaan.
Joten kyllä tuo Panacod ikävä kyllä aiheuttaa toisille ikäviäkin sivuoireita. Luin tuoteselostetaasta, että pahoinvointi on yksi haittavaikutuksista, tosin huimauksesta ei siinä puhuttu mitään ja itselläni tuo huimaus on aika paha oire.Ihmiset ovat erilaisia. Joku lääke on hyvä toiselle, toiselle taas se ei käy ollenkaan. Useimmilla lääkkeillä on sivuvaikutuksia. Onneksi useimmat ovat lieviä. Minä haluan vain kertoa, että panacod on yksi hyvä vaihtoehto. Tietenkin oikein käytettynä. Sitä ei pidä tuomita. Jos se ei sovi, löytyy muita vaihtoehtoja.
Panacodilla on myös omat etunsa. En viitsi enää luetella niitä, sillä täällä on useita viittauksia siihen. Eli, lue muita juttuja panacodista.
Harmi, ettei lääke sovi sinulle. Toivottavasti löydät jonkun muun. Kysypä lääkäriltäsi. Minulta on myös olkapää leikattu ja panacod on ollut oiva apu. Ei mitään ongelmia. Buranakin sopii minulle mutta se ei tehoa olkapääkipuihini. Se auttaa puhtaasti lihaskipuihin. Sitten taas päänsärkyyn auttaa vain aspiriinityyppiset lääkkeet.
En ole lääkkeiden suurkuluttaja. Päänsärkyyn otan lääkettä muutaman kerran vuodessa. Nyt olkapää on vaatinut hoitoa ja ONNEKSI on sellainen lääke kuin panacod.
Se, miksi olen muutaman kommentin tänne kirjoittanut on se, että täällä on useita "hörhöjä", väärinkäyttäjiä jotkalääkkeen tuomitsevat. Ihmettelen!!! - vaikutuksia
Petro kirjoitti:
Psst.
Koska sanoit, ettei Panacodista aiheudu (ISOJA)HAITTAVAIKUTUKSIA, voisit varmaan valaista mikä on oma käyttökokemuksesi Panacodista?! Vai oletko kenties lääke-alan edustaja, joka myy Panacodia?! Alkaa tuntua, että sama tyyppi käy aina näillä terveyspalstoilla Panacodin puolesta "puhumassa", sillä ihmeen hanakasti Panacodiin suhtaudutaan PUOLUSTUSKANNALLLA, joka kerta kun joku kertoo sen aiheuttavan haittavaikutuksia.Lääkkeissä on aina sekä hyöty- että haittavaikutuksia. Uskoisin että suurin osa tätä palstaa lukevista toivoo neutraalia, kiihkotonta keskustelua, ei fanaattista propagandaa puoleen eikä toiseen.
Usein täällä on myös sekoitettu keskenään sivuvaikutukset ja vieroitusoireet. Panacod on toki keskivahva kipulääke, eikä sitä tule käyttää mihin tahansa pikkukipuun. Panacodista voi tulla sivuvaikutuksia, tämä on täysin yksilöllistä. Samoin on yksilöllistä miten kipunsa kokee, ja onko kipu vai sivuvaikutukset pahempia. Jos kipu on kovaa, eikä muut kipulääkkeet syystä tai toisesta käy, on parempi syödä kipulääkettä jonkin aikaa, pienimmällä mahdollisella tehokkaalla annostuksella, kuin jättää kipu hoitamatta jolloin se saattaa kroonistua. En puhu lääkkeiden puolesta, vaan fanaattista pelottelua vastaan. Lääkkeitä tulisi syödä siksi että saisi lääkityksen lopetettua, sama koskee niin panacodia kuin verenpaine- tai astmalääkitystä. Tervehtyminenhän tässä on päämääränä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2454452Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1232899Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412652Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?811644Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1161528- 501238
- 851164
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2031054- 591003
- 45996