Kanien kasvattaminen koirien ruuaksi voisi olla hyväkin konsti saada koirien ruokavalioon vaihtelua. Onko jollakin kokemuksia, millaisia kaneja kannattaisi kasvattaa? Varmaan jotain liharotuja? Miten olisi järkevää laittaa kanin lihaa koirien ruokaan. Keitättekö? vai syötättekö raakana? Miten hoidatte teurastuksen?
Kaneja koiranruoaksi
36
2862
Vastaukset
- ihminen
Väärä palsta sinunkaltaisellesi monsterille.
- kanityttö
Jätetään ne kanit rauhaan!!! Koirille on ruokaa tarjolla kaupan hyllyt notkollaan.Kyllä ne pärjää ilman kaninlihaakin.
- voi taivas..
Kirjoituksesi tarkoitus on toden näköisesti saada ihmiset reagoimaan. Vaivaako sinua kenties läheisyyden ja huomion puute? Hae apua ajoissa. Tämä ei ole oikea paikka...
- benedi
Minä halusin saada asiallista tietoa, kuinka kanit soveltuvat parhaiten koirien ruuaksi? Tiedän toki, että osa kaneista on lemmikkejä ja osa näyttelykaneja. Niistä ei paljon kerry lihaa. Kanejahan syövät ihmiset kaikkialla maailmassa mm. venäjällä. Minä en syö! Mutta kasvatan koiria, ja niistä saisi tuoretta lihaa pennuille, ja kasvaville koirille. Hyvää proteiinia. Mitä kani lajeja suosittelette lihaksi kasvatettavaksi? Minua ei vaivaa mikään muu kuin lisäproteiinin puute koirille. Tästä on kyse. Asiallista tietoa haluan saada niiltä jotka kanirotuja tuntevat, Selkiskö?
- elämätäs
benedi kirjoitti:
Minä halusin saada asiallista tietoa, kuinka kanit soveltuvat parhaiten koirien ruuaksi? Tiedän toki, että osa kaneista on lemmikkejä ja osa näyttelykaneja. Niistä ei paljon kerry lihaa. Kanejahan syövät ihmiset kaikkialla maailmassa mm. venäjällä. Minä en syö! Mutta kasvatan koiria, ja niistä saisi tuoretta lihaa pennuille, ja kasvaville koirille. Hyvää proteiinia. Mitä kani lajeja suosittelette lihaksi kasvatettavaksi? Minua ei vaivaa mikään muu kuin lisäproteiinin puute koirille. Tästä on kyse. Asiallista tietoa haluan saada niiltä jotka kanirotuja tuntevat, Selkiskö?
lihan proteiinipitoisuudella ei ole mitään tekemistä kanirodun kanssa, älä esitä idioottia. lisäproteiinia koiranruokaan saat, kun syötät lihaa kuin lihaa raakana ja annat vähemmän sitä luppaa. mahtaiskohan koiranruokintapalstalta löytyä enemmän tietoa tästä KOIRANruokinnasta. sanoo kai se nyt maalaisjärkikin että jos lihakania kasvattaa, niin kasvattaa sitten lihakania eikä mitään hermeliiniä?
- töpö
elämätäs kirjoitti:
lihan proteiinipitoisuudella ei ole mitään tekemistä kanirodun kanssa, älä esitä idioottia. lisäproteiinia koiranruokaan saat, kun syötät lihaa kuin lihaa raakana ja annat vähemmän sitä luppaa. mahtaiskohan koiranruokintapalstalta löytyä enemmän tietoa tästä KOIRANruokinnasta. sanoo kai se nyt maalaisjärkikin että jos lihakania kasvattaa, niin kasvattaa sitten lihakania eikä mitään hermeliiniä?
Ei tuolla proteiinipitoisuudella ole tekemistä kanirodun kanssa, mutta yleensä ottaen
kanin liha on paljon proteiinipitoisempaa kuin monien muiden eläinten. - Anonyymi
benedi kirjoitti:
Hei,
Kasvata kaneja ihmisten ruuaksi ja ei ole halpaa. Kilohinta luiden kanssa on noin 25€. Kani tarvitsee kasvaakseen paljon ruokaa ja heinää, lisäksi on työtä paljon sillä pikkupoikaset sairastuu helposti aikaisessa häkissä ja kasvu hidastuu
- Manteli, Miska & Mustikka
Ilmeisesti haluat tosiaan saada ihmiset raivoamaan täällä... parempi, että tällaisiin viesteihin ei reagoitaisi millään lailla, ja annettaisiin aloittajan pohtia rauhassa ihan omia asioita ja hankkia oma kaunis elämä.
- suski87
Tietenkinhän kaneja kasvattamalla saisi ruokavalioon vaihtelua, ja tietäisi myös missä oloissa ruuaksi käytettävät eläimet ovat kasvaneet. Helpoin tai halvin tapa kanien kasvattaminen ei kuitenkaan varmasti olisi.
Kanien kasvatus kun vaatii ensinnäkin paljon tilaa ja aikaa. Etenkin liharoduiksi alunperin kasvatetut jättikanirodut vaativat jo lainkin mukaan vähintään 0,9m2 pinta-alaltaan olevat ja o,6m korkeat häkit (eli siis esim. 100*90*60cm). Tämä siis ehdoton minimi yhdelle. Kun ottaa vielä huomioon, että kanin tulisi olla yli puolivuotias ja alle vuoden saadessaan ensimmäiset poikaset ja senkin jälkeen poikueita voi teettää korkeintaan 3 poikuetta/vuosi/lisääntymisikäinen kani, tulisi kaneja olla useampia.
Jokaisella kanilla pitää olla koko ajan saatavilla laadukasta kuivaa heinää. Tämän lisäksi niiden ruokavalioon olisi hyvä kuulua päivittäin laadukasta pellettiä ja tuoreruokaa. Jättikanit syövät varsin paljon, eli ellei näitä saisi esim. joltain talleilta suurina erinä halvalla, voisi ruokinta tulla melko kalliiksi. Ruokinnan lisäksi aikaa ja rahaa menee myös häkkien puhtaana pitoon ja kuivikkeisiin. Kanien hyvinvoinnin kannalta olisi myös suotavaa, että ne pääsisivät päivittäin jaloittelemaan häkkiään suurempaan tilaan, näin kesäisin esim. suureen ulkoaitaukseen. Hyvässä kunnossa olevat kanit pysyvät terveempiä, jolloin ne todennäköisesti selviävät myös synnytyksistä helpommin.
Kanien käsittelyä olisi myös syytä harrastaa jonkin verran, sillä vaikka niillä olisikin seuraa toisistaan, esim. kynsien leikkuu on hankala suorittaa, mikäli kani on täysin käsittelyyn tottumaton.
Kaneista ja niiden hoidosta löytyy tietoa esim. osoitteista http://kaniyhdistys.com/ ja http://www.puput.net/keskustelu/ Sivuilla käsitellään lähinnä kaneja lemmikkeinä, mutta Suomessa saman yhdistyksen alle kuuluvat kaikki kaniharrastajat.
Muihin en osaa vastata, itselläni kun on kokemusta vain kääpiörotuisista lemmikkikaneista.- voi vee
rupesit sitten oikein puhumaan ja pätemään ja puolustamaan moista mänttiä. Menkää kuuseen kimpassa hautomaan noin typeriä.
- Manteli, Miska & Mustikka
voi vee kirjoitti:
rupesit sitten oikein puhumaan ja pätemään ja puolustamaan moista mänttiä. Menkää kuuseen kimpassa hautomaan noin typeriä.
..vaan tähän, että suski87 tietää varmasti enemmän kaneista kuin sinä... Älä nyt loukkaannu, mutta oon kyllä seurannu muillaki palstoilla häntä, ja todennut, että suski vastaa erittäin asiantuntevasti muiden kysymyksiin.
- ....
Manteli, Miska & Mustikka kirjoitti:
..vaan tähän, että suski87 tietää varmasti enemmän kaneista kuin sinä... Älä nyt loukkaannu, mutta oon kyllä seurannu muillaki palstoilla häntä, ja todennut, että suski vastaa erittäin asiantuntevasti muiden kysymyksiin.
...on ihan hyvä, että suski kertoo faktat, vaikka itse en kanien kasvatusta ruokatarpeiksi hyväksy. Saa ainakin ketjun aloittaja tietää, mihin meinaisi muka ryhtyä. Helpommalla pääsisi kun ostaisi koiralleen ruoan kaupasta. Saahan sieltä myös naudan sisäelimiä yms, jotka tulevat varmasti halvemmaksi kuin kanien pito...
- Miu
.... kirjoitti:
...on ihan hyvä, että suski kertoo faktat, vaikka itse en kanien kasvatusta ruokatarpeiksi hyväksy. Saa ainakin ketjun aloittaja tietää, mihin meinaisi muka ryhtyä. Helpommalla pääsisi kun ostaisi koiralleen ruoan kaupasta. Saahan sieltä myös naudan sisäelimiä yms, jotka tulevat varmasti halvemmaksi kuin kanien pito...
Minä kyllä tiedän paikan, josta jotkut käyvät hakemassa kaneja, jotta koirat saisivat opetella niiden kautta metsästystä. Se vain on niin... minustakin julmaa, mutta joo...
- töpö
Suski87 todellakin puhuu asiaa.
Jättikanien ruokinta tulee kalliiksi.
Koska niille ei voi syöttää Racing Prix:ä (hevospelletti) sen vähäisen kalkin takia.
(Jätit kasvavat nopeasti ja kalkin puutos vioittaa luuston kasvua.)
Yleensä lihaksi kasvatetaan ranskanluppaa (5kg ->) tai belgianjättiä (7kg ->). - vain
Miu kirjoitti:
Minä kyllä tiedän paikan, josta jotkut käyvät hakemassa kaneja, jotta koirat saisivat opetella niiden kautta metsästystä. Se vain on niin... minustakin julmaa, mutta joo...
..että tyhmästi tekevät jos opettavat koiriaan metsästämään kanien avulla. Eräs tuttavani kysyi vuosia sitten samaa, että kannattaisikohan opettaa koiraa kanilla. Sen lisäksi, että sai kunnon ryöpytyksen asiasta, sai myös tietoa siitä, että kani käyttäytyy eri tavalla kuin jänis. (Noniin, voi riippua kanistakin) Jänishän juoksee pitkiä matkoja karkuun koiria, kani puolestaan juoksee pienen matkan, pysähtyy kyyristelemään, ja jos jäi vielä aikaa, niin juoksee lisää. Eipä nuo koirat välttämättä sitten enää ymmärrä, kun jänis ei pysähdykään odottelemaan.. että mitäs sitten? Inhottavaa tuollainen kanien käyttö!
- minä
antaa olla piskin ilma kani lihaa saatanan kanin surmaaja
- tietoa
Jos haluat antaa koirillesi kanin lihaa vain jotta niiden proteiini taso nousisi niin käyppä kuule pikasesti kysyy eläinlääkäriltä apua ja jätä pupu ressut joita ei oo tarkotettu koiran proteiini ruuaks rauhaan tai mee veke tält palstalt.Ja jos tarviit jotai koira ruoka vinkkei niin mee mielluummi koirien palstalle riehuu.
- ???
HYI! miten joku voi antaa kaneja koirien ruuaksi?!?!?!?! SIIS en voi ees kuvitella!!!!!
- benedi
En minä ole vielä antanut kaneja koiranruoaksi, mutta haluaisin kasvattaa niitä koiranruoaksi, ja siksi kyselen mikä kani rotu sopisi siihen parhaiten. Eihän sillä ole väliä, kenelle lihan tarjoaa ruuaksi, kun eläin on ensin laillisesti teurastettu. Miksi ette sano:" Hyi! Kuinka joku voi antaa pikkuporsaan,vasikan,lampaan karitsan, tai ihanan ankan,tai kultaisen hanhen, tai söpön vasikan ihmisruuaksi tai koiranruoaksi. Kun ajattelette-ajatelkaa oikein
- meilläkin
benedi kirjoitti:
En minä ole vielä antanut kaneja koiranruoaksi, mutta haluaisin kasvattaa niitä koiranruoaksi, ja siksi kyselen mikä kani rotu sopisi siihen parhaiten. Eihän sillä ole väliä, kenelle lihan tarjoaa ruuaksi, kun eläin on ensin laillisesti teurastettu. Miksi ette sano:" Hyi! Kuinka joku voi antaa pikkuporsaan,vasikan,lampaan karitsan, tai ihanan ankan,tai kultaisen hanhen, tai söpön vasikan ihmisruuaksi tai koiranruoaksi. Kun ajattelette-ajatelkaa oikein
kanit vapaana pihassa ja navetassa asustelee, koirat sitten itsekseen pyydystää siitä kun nälkä yllättää.
- onnellinen kana
Tämä on mielenkiintoinen aihe. Itsekin ruokin koirani raakaruualla, ja pohdin tulevaisuudessa mahdollisuutta kasvattaa maalla esim kaneja ja kanoja, jotka sitten päätyisivät lopulta koirille. Eli ei mitään liukuhihnatuotantoa.
En oikein ymmärrä, mikä ihmisten mielestä tässä on niin kamalaa? Koirille syötetään nautaa, sikaa ja broileria joka on yleensä aina tehotuotettua ja niiden eläinten olot vasta kurjia ovatkin. Miksi hyvin ja onnellisena elänyt kani olisi huonompi vaihtoehto, kuin se täyteen lääkkeitä ja tehorehuja täyteen pumpattu possu?... Entäs sitten nappulat, joita nyt ei voi koiranruuaksi edes kuvailla. Täynnä lisä- ja säilöntäaineita, teollinen tuotantoprosessi.. kyllä, koira elää sillä mutta ei minun kokemukseni mukaan ole parhaimmillaan tai edes voi kovin hyvin.
Minä suosin koirieni ruokinnassa riistaa, lammasta ja hevosta, koska niiden olot ovat yleensä huomattavasti luonnonmukaisemmat kuin muiden vaihtoehtojen. Tehotuotetun lohen olen korvannut suomalaisilla järvikaloilla ja silakalla.
Ihmiset ovat naurettavan tunteellisia lemmikkieläinten suhteen. Samat ihmiset syövät sitten niitä omassa paskassaan eläneitä, lähes liikuntakyvyttömiä kananpoikia jotka eivät eläessään ole nähneet auringonvaloa.
Hohhoijaa. - ??
Kysynpähän vaan että ootko ihan terve jos tollasta meinaat......
- Tiikerililja1
Lemmikkikanien tilavaatimukset eivät koske tuotantokaneja. Varmistin asian itse Evirasta. Suora lainaus sähköpostista:
"Valtioneuvoston asetus koirien, kissojen ja muiden pienikokoisten seura- ja harrastuseläinten suojelusta (674/2010) koskee lemmikkinä pidettäviä kaneja, mutta ei tuotantokaneja. Asetuksen vaatimuksia voi kuitenkin käyttää apuna arvioitaessa esimerkiksi tuotantokanien tarvitseman tilan suuruutta."
Yleiset säännökset toki koskevat myös tuotantokaneja, mutta lemmikkikaneille tehdyt tilavaatimukset eivät.
Jättikanien ruokinta ei välttämättä tule kalliiksi. Tuoreruoaksi riittää ulkoa tuotu ruoho/heinä silloin kun sitä on saatavilla ja kaneille voi syöttää paljon myös ihmisille kelpaamatonta ravintoa kuten porkkanoiden päät ja naatit, perunan kuoret, leivänkannikat, ym... Näin syksyllä maahan pudonneita omenoita saa ilmaiseksi kun vain osaa pyytää. Porkkanaa suoraan tuottajalta ostettuna on naurettavan halpaa.
Prixiä en syöttäisi millekään kanille muutenkaan. Varsinkaan lihakanille. Syy ei ole kalsiumissa vaan valkuaisessa, jota Prix sisältää valitettavan vähän. Huomattavasti parempi ja meillä hyväksi havaittu vaihtoehto on Primo (I & II), joka on siis tarkoitettu lihanaudoille. Tällä hetkellä meillä syödään myös Auto-Krossi III-rehua joka on sisällöltään hyvin samankaltaista kuin Primo I. Näitä rehuja saa siis Agrimarketista.
Eikä lihakanien välttämättä tarvitse edes olla jättikaneja! Meillä lihakanit ovat risteytyksiä, suurin osa painaa aikuisena vajaat 3 kg. Sen kokoisesta kanista syö kaksi ihmistä hyvin ja ylikin jää. Ihan kaikkein suurimmat kanit kuten belgianjätit eivät edes ole kovin hyviä tähän tarkoitukseen, keskikokoiset ja hieman suuremmat (2,5 - 5 kg) ovat yleensä parempia. Suomessa varsinaisten liharotujen (esim. Californian, New Zealand White ja Red) saatavuus on huono ja kanit ovat hinnakkaita joten olen itse päätynyt sotkemaan eri rotuja keskenään. Puhdasrotuisia poikasia ei synny, mutta joukosta löytyy mm. venäläinen, sininen wiener ja belgianjätti.
Mutta, varsinaiseen asiaan. Kanien kasvatus lihaksi vaatii aikaa, työtä ja jonkun verran toki sitä rahaakin. Suurin menoerä lienee rehu. Meillä on siitä hyvä tilanne, että heinät saadaan omasta pellosta. Mutta suoraan tuottajalta, kuten vaikka meiltä ostettuna heinäpaali (7-10 kg) maksaa sen euron pari. Siihen kylkeen kauraa (tuottajalta 10-20 snt/kg) ja naudanrehua (50 snt / kg) ja vähän tuoreita/ruoantähteitä lisukkeeksi. En tiedä mitä sitten kaninlihakilo tulisi itselle maksamaan, mutta ei se kovin paljon voi olla. Jos siis esim. tällaisilla rehuilla mennään, kalliilla rehuilla saa kulut nousemaan taivaisiin... Eurolla kuitenkin saa jopa (yli) kymmenen kiloa kauraa/paalin heinää/pari kiloa naudanrehua.
Jos haluaa ottaa turkit talteen kannattaa kanit teurastaa sellaisena ajankohtana, että niille on jo kasvanut aikuiskarva eikä niillä ole karvanvaihto kesken. Parasta olisi teurastaa syksyllä kun kanit ovat vaihtaneet paksumman karvan. Sopiva teurastusikä turkkia ajatellen on 6-8 kk (joidenkin ulkomaisten lähteiden mukaan jo 5-6kk?), kun taas pelkästään lihaa ajatellen kani on valmis jo 4-5-kuisena. Kaupallisessa lihakasvatuksessa kanit teurastetaan noin 10-viikkoisina. Sen ikäisten turkeista ei ole käytönnössä mihinkään.
Kaninlihassa on paljon proteiinia, kyllä, mutta koiraa ajatellen valitettavan vähän rasvaa. Kaninliha olisi varmasti mitä erinomaisin proteiinilisä koiran ruokavalioon ja vähärasvaisuutensa vuoksi se sopii hyvin koirille jotka ovat herkkiä lihomaan. Kuitenkin jos koira tekee vähänkään työtä tai esim. asuu ulkona se vaatii paljon rasvaisempaa ravintoa. Mutta eipä sillä, kani osana ruokavaliota olisi varmasti oikein hyvä.
Jos minulta kysytään niin itsekasvatettu kaninliha on mitä mainioin vaihtoehto kaupan lihalle (miettikää mitä sille on tehty ennenkuin se päätyy kauppaan). Kania vain ei pidetä Suomessa tuotanto- vaan lemmikkieläimenä ja niiden kasvatus tässä mielessä nostaa monilla karvat pystyyn. Tälle on olemassa termikin "Easter Bunny Syndrome" eli pääsiäispupusyndrooma ;) Meidän kulttuurissamme kani on söpö lasten lemmikki. Kanat, siat ja lehmät sen sijaan ovat ruokaa. - ???
KANIN LIHAA KOIRILLE RUUAKS?? ?? Meijän koira ei kyll ees söis kanin lihaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! KUKA TYHMÄ KOIRILLE KANIN LIHAA SYÖTTÄ!??!??!?!???? KOIRILLE ON IHAN OMAA RUOKAA JA LIHAA YMS.......
- tania78
Minun mielestäni vuosia sitten aloittanut keskustelija aloitti ihan asiallisesti.
Ainoana miinuksena se, että tämä on lemmikkipalsta...
Tuotantokaneista kannattaa kysellä muualla.
Mutta verrannollisesti: Minulla on akvaario ja kalat ovat minulle tärkeitä lemmikkejä. Silti syön kalaa ja se on mielestäni hyvää... Jos omistaisin minipossun en kuitenkaan ehkä luopuisi hyvästä possupihvistä...
Olen kasvanut maatilalla ( sikoja ) ja ollut töissä sellaisella.( lihakarjaa )
Mutta kuten aijemmin jo totesin niin ehkä lemmikkipasta on väärähkö paikka kysellä...
PS. Tähän voisin todeta, että kanin ohella en koskaan ole syönyt rapuja tai simpukoita, sillä minusta niiden valmistamistapa on epäinhimillinen. En myöskään koskaan ole syönyt mitään elävää. ( vaikka eläinmaailmassa se on jokapäiväistä ) - Niilo1937
Jopas on puolesta ja vastaan. Haluaisin kasvattaa kaneja omaksi ruuaksi hyvissä olosuhteissa. Osaisiko joku vastata mistä niitä saa ostaa?
Pitäisin niitä todella hyvin, ja lopetus kivuton.
Verratkaa lihatuotantoon, eläimiä kuljetetaan kivuaalisti teurastamolle. Miten on ollut elinolosuhteet? Jos kaikki nämät tietäisi taitaisi jäädä moneelta lihapalat kurkkuun.
Olen ollut töissä teurastamolla ja tiedän jotain tältäkin puolelta lanttia. - tania78
Edelleenkin tämä on lemmikkipuolen palsta, mutta kaniyhdistyksen sivuilta saat varmasti lisää tietoa.
Siellä järjestetään lihakanien kasvatuskurssejakin. - voihelevetti
Tietääkseni tämä on väärä palsta sinulle.
On tosi aliarvostettua jos syötät LEMMIKKIKANEJA koirille. MIeti vähän, jos aivoja löytyy. Jätetään lemmikit rauhaan. Ammu vaikka jäniksiä jos on lupaa ja syötä niitä, mutta LEMMIKKIkaneihin ei tarvitse semmosta tulevaisuutta pistää, idiootti. Katsele muutama rääkkivideo (kaneista) youtubesta, niin ehkä ymmärrät itse miksi LEMMIKKIKANEJA ei kannata tommoseen hommaa pistää.
Sanot että lopetus kivuton, jokainen lopetus koskee, katkaiset sen niskan tai viet piikille tai ammut yms. Jokainen koskee, ja toivon todella että koskee sinuunki. Syötä kaupasta saatavia ravintoja koirilles, äläkä lemmikkejä ruppee kasvattamaan koirie ruuaks, tosi mautonta. Häivy ainaki täältä helevettii, täällä tuskin sulle kauheesti kannattajia. ETTÄ heippa ja hyvää matkaa, omantunnon onneee. - janica82
Muutamia asiallisia vastauksia aiheesta joka itseäkin kiinnostaa. Lihakani olisi eettistä lähiruokaa, joka vastaavasti saisi elellä mukavasti arvokkaan elämän verrattuna tavanomaisiin tuotantoeläimiin. Itseltä tulisi heinä ja naapurilta viljat, pelletit kaupasta. Kysyisinkin montako kania pitäisi olla että omaan ja tuttujen käyttöön lihamäärä olisi sopiva ja kanipesueen jatkuvuus riittävä? Isoäitini on nuoruudessaan käsitellyt lihaa ja onkin opettanut miten eläin lopettamisen jälkeen käsitellään. Myydähän itse teurastettua lihaa ei taida saada? Vakuumiin ajattelin pakastella sitten myöhempää käyttöä varten.
Pahoittelen jos joku pahastuu mutta en nyt keksinyt parempaakaan palstaa tälle ja kun aiheesta hyvä ketjukin oli jo olemassa. - jotakimuuta
miksi juuri kaneja? tiedätkö mikä hoitaminen ja kuinka paljon tilaa ne veis? eiks vaikka kanat ois helpompia? niistä sais sitte muniakin itelleen. ja tipujen kasvatus on helpompaa kuin kanin poikasten kasvatus, ei tarvitse huolehtia odottovasta emosta ja synnytyksestä.
ja miksei kelpaa eläinkauppojen pakaste ruuat? valikoimahan on suuri: nautaa, sikaa, poroa, hirveä, lammasta, kanaa ja kalkkunaa. paljon halvempaa ja helpompaa, nehä on jo valmiina paloina senku sulattaa ja viskaa koirille.
ja joku sanoi että pitää kaneja vapaana ja koirat syö ku huvittaa, eikös se ole laitonta? ei saisi syöttää eläimille eläviä eläimiä. eihän käärmeillekään saa eläviä hiiriä antaa. - bärtiljönsson
Luulen että se kaneja vapaana pitävä ja koirien itse kun siltä tuntuu ruokailla antava oli trolli. MItä tulee edelliseen kirjoittajaan niin luulen hänen taas tarkoittavan ihan ihmisten ruuaksi kanien kasvatusta, eikä koirille. Mielestäni ainakain koiralle ei tarvitse niiin "hyvää" lihaa syöttää laisinkaan, mutta ihmisen ravinnoksi epäeettisempiäkin vaihtoehtoja varmasti löytyy paljon.
Itsellä on joskus ollut kanoja. Ne olivat kyllä helppohoitoista porukkaa, ja palkitsivat hyvin erinomaisilla luomu-lähimunilla. Söivät lähes kaikki tähteet, ja pitivät kompostin ilmattuna kesäaikaan tepastellessaan pihalla. Tosin näitä kanoja ei sitten myöhemmin syöty, vaan annettiin ihan kuolla vanhuuteen tai sairastuessa lopeteltiin ja sitten kettu sai löytää pienen herkkupalan metsästä. - Oneli
En ymmärrä mitä väärää tässäon . Tietenkin kanifaneina / omistajina tämä saattaa tuntua pahalta mutta totta tämä on , useat tekevät näin ja jatkavat vielä , kritisoinnistamme huolimatta . Meidän aukomisella ei ole vaikutusta heihin ylipäätänsä . Onhan tuo raakaa mutta minkäs sille voi , se on elämän osa kiertokulkua . Ihmiset syö eläimiä - Eläimet eläimiä . Näin se toimii luonnossakin .
Tietty , olisihan tämän aiheen voinut laittaa eri " osioon " ettei näin paljoa kaaosta /kritisointia olisi syntynyt .
Ja turhaluulla että olisin jokin tunteeton , itsellänikin kaksi kääpiöluppaa .
Ja vielä , mitä sitä tässä ihmistä kritisoimaan ,kukin tavallaan .- Aijaijai
Kyllähän kaneja saa kukin kasvattaa siihen tarkoitukseen mihin haluaa, lemmikiksi, kasvatukseen, jalostukseen, villantuotantoon, lihantuotantoon.. ym. Sotaaikaanhan kaneja kasvatettiin paljon ihan ihmistenkin ruaksi. Mutta nykyään ovat tosiaan enemmän lemmikkinä, lihantuotanto on hiipunut. Kyllä mun mielestä kaneja voi kasvattaa lihantutantoon, jos asialliset tilat ja hoito.
Kyllä kania koskee kuolema saman verran, jos esim kuolee johonkin sairauteen kuin "kuula kalloon" tai niskat nurin (on mun mielestä paljon helpompi ja vaivattomampi tapa kuolla kuin et kuolla sairauteen, joka on kestänyt tyyliin 2 viikkoa ja kani sit kuolee loppuje lopuks ihan naattina kouristuksiin..) hohhoijaa..
Puput.netistä löytyy enemmän tietoa tälläisestä aiheesta.
Kyl kanikin on ihan tuotantoeläin siinä missä siat, naudat, tai kanat ym papanat.
- kanijuoksi
Lapset, lapset.
Se paska mitä koirillenne ostatte (tai vanhempanne ostaa) marketin hyllyltä, on täynnä säilöntä-ja väriaineita. Niissä harvoin on paljoa sitä, mitä koiran oikeasti syö: lihaa. Niissä on mm. myös erilaisia viljoja (ja paljon) jotka eivät oikeasti kuulu koirien ruokavalioon ja jotka aiheuttavat kaikenlaisia allergioita koirille.
Ja jos oikeasti miettii, eläinystäviä ovat ne, jotka RUOKKIVAT KOIRAN RAAKARUOKINNALLA, eli kunnon lihalla (mm. kalkkuna, kana, KANI, yms). Ne koirat voivat hyvin samalla, kun teidän koiranne kärsii kaikenlaisista puutoksista, liikalihavuudesta, ripuleista ja muista sairauksista, joita markettien ruuat aiheuttavat. Joten jospa ottaisitte asioista selvää, ennen kuin alatte puolustella "viattomia pupuja", jotka elävät parempaa elämää ennen teurastusta kuin mitä teidän koiranne elää tällä hetkellä.
Ja jos syötte muuta lihaa, teillä on vielä vähemmän oikeutta valittaa. Jollekin lehmä on samanlainen lemmikki kuin kani teille. Ja te vain hymyssäsuin syötte sitä niin, että veri valuu (muahha :'D)- kanijuoksi
ainiin.. ja vielä sen verran, että joku tuossa mainitsi, että koirille ei kannata syöttää "niin hyvää lihaa"
Mainitse minulle yksikin syy, miksi koiralla ei olisi oikeutta syödä kunnon lihaa? Miksi koiran pitäisi syödä sinun rääppeesi tai miksi sen pitäisi syödä sellaista ruokaa, joka ei sille ole HYVÄKSI.
Moni kutsuu itseään eläinystäväksi, mutta ei kuitenkaan ajattele kuin omaa egoaan. Monikaan teistä ei tiedä eläinten hyvinvoinnista yhtään mitään. Haluatte vain leikkiä sankaria pelastelemalla eläimiä. Todellinen sankari on se, joka vaikuttaa eläimen hyvinvointiin ja pitää sen linjan.
- Jape11
Kani on tosi hyvää meillä sitä syödään viikottain 10 vuotias lapsemme kasvattaa niitä Nam.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2412428Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101848Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse731716Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801285- 651198
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171168TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161048Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901040Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42894- 70872