Myyräsuojaus

kaiken kokenut

Myyrätuhoihin kyllästynenä, kerron muille vastaavassa tilanteessa oleville hiukan omista kokemuksistani.
Puutarhassa on kokeiltu kaikkia tavallisia hedelmäpuita, kuten omena-, luumu, kirsikka- ja päärynäpuita. Lähes kaikki ovat myyrille kelvanneet, lukuunottamatta maatiasta luumua, "kriikunaa". Usein niin, että vastaistutettu taimi on keväällä irrallinen kuiva keppi, kun kaikki juuret on syöty.
Vastaavasti torjunnassa on kokeiltu lähes kaikkea myrkyistä, ja mädistä kaloista myyräkäytävissä tuntikausien pakokaasutukseen.
Sillä tuloksella, että kun auto työnsi pakokaasua käytäviin, joiden näkyvät suut olin tukkinut, myyrät olivat avannueet ne taas seuraavana aamuna.
Erästä vanhasta kirasta löytämääni ohjetta en ole voinut kokeilla. Nimittäin karbidia. Se on kuulemma tehokas ja halpa aine, joka erittää hitaasti asetyleeniä myyrän käytävään pantuna, ja jollei tapa, niin ainakin pitää myyrät poissa.
Ongelma on se, että se on niin halpaa, etteivät rauta- taika putarhakaupat sitä myy. Ei ilmeisesti tule katetta tarpeeksi. Vai onko paremminkin este uusille taimikaupoille, mene-tiedä. Yhdessä apteekissa vanha apteekkari sanoi tuntevansa keinon ja ostaneensa itse osuuskaupan viimeiset karbidit käyttöönsä. Mutta, kuten sanottu, kyseistä ainetta ei ole enää Suomeen tuotu.
Luulisi, että joku yksityinen tuontifirma voisi ottaa ohjelmaansa, vaikka suuret keskusliikkeet eivä ole kiinostuneita aineesta, joka voisi syrjäyttää kalliit myrkyt.

5

2783

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juffe

      Paljonko autta puiden ympäri kävely alkutalvesta? Itse olen tallannut lumen omenapuiden ympärillä, jotta maa jäätyisi pinnasta nopeammin. Lumen olen tallannut ihan rungon juuresta ja myös jänisverkon ulkopuolelta. Jäätyneessä maassa ei ole niin helppo kaivaa koloja. Meillä myyrän reikiä löytyy, mutten huomannut niissä tallatuissa paikoissa. Omenapuut säilyivät myyriltä.

      Tuo menetelmä vaatii kengät eli ei ole sekään kallis ;) Aikaa ja muistamista tarvitaan eli onnistuminen ei ole varmaa.

      • tehtäväksi

        Toisaalta lumen tallaaminen juurien päältä voi olla haitallistakin. Puiden juuret kestävät pakkasta yleensä huonommin kuin varret, ero on ihan huomattava. Tallattu lumi on huonompi eriste. Parempi keino on käyttää kunnon myyrä- ja jänissuojia, puiden aluset mlloksella ja heinät kurissa ( - niin ja hirvikarkote MOTA saattaa auttaa myyriäkin vastaan jos jotain erikoisempaa haluat kokeilla. Sitä vain ei saa aivan pienissä päniköissä.)


    • finngubbe

      Morjens,Ruotsissa löytyy,ainakin Jönköpingissä.Ostin juuri kilon täkäläisestä,vanhan ajan rautakaupasta.
      Hinta on n.16E kilo.
      Uskon,että kyllä häipyvät.Minulla on näitä kavereita eka kerran siirtomaapalstallani,ovat jo syöneet aika
      hyvän läjän tulppaanin ym. sipuleita.
      Että Ruotsiin vaan,huvi ja hyöty,on eurokin niin hyvässä kurssissa.
      Tervetuloa!
      Markku

    • verkotin ne

      Myyrät ovat meillä myös herkutellet, mutta eivätpä herkuttele enää! Olen ottanut tavaksi hedelmäpuita istuttaessani (luulen että niille maistuu parhaiten omppu) kaivaa valtavan kuopan jonka sisään rakennan ikäänkuin riitävän tiheäsilmäisestä verkosta katiskan (ilman muuta sisäänkäyntiä paitsi mitä nyt varrella ylöspäin aurinkoa kohti) minkä sisään istutan puun ja täyttelen ja lannoitan ja kalkitsen maan. Tuleepa tehtyä sekin laajemmalta alueelta. Suhteellisen pienikin "katiska" kuulema riittää mutta otin tässäkin varman päälle ettei verkoista olisi puun juurille haittaa. Eli nyt ärsyttää myyriä mutta ei ärsytä minua. Melko työläs projekti mutta onpa mukava katsella keväisin hankien sulaessa kun puun vieressä kulkee myllätyt myyrän käytävät mutta eivätpä päässeet juuristoon kurjat.

      • laatta.....

        Hyvä vihje. Kiitos! Vaikuttaaa hyvin varmalta menetelmältä.

        Itse ole vain istutuksen yhteydessä pannut pohjalle betonisen laatan, jonka päälle istutan taimen. Tähän asti sekin on auttanut.
        Kai tärkeintä on sen nuoren pääjuuren suojaaminen. Onko asiaa jotenkin tutkittu?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6649
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4300
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2730
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2060
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1603
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1417
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1094
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1051
    Aihe