Alapaine 110

Barbi

Tänään lääkäri mittasi verenpaineen. Yläpaine normaali, mutta alapaine 110. Jatkotutkimuksiin määrättiin, syytä ei vielä selvinnyt mutta jäi vaan mietityttämään miten korkea se paine onkaan! Onko kamalan vaarallista? Sain kyllä verenpainetta alentavan lääkityksen heti, mutta pitäisikö nyt itse koittaa vielä jollain tavoin sitä laskea? Onko ohjeita? Ystävät ollut kauhuissaan tuosta lukemasta...siitä vähän itsekin huolestuin kun en niin tarkkaan tiedä näistä paineista.

13

18082

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jukka

      Eihän tuo paine nyt ihan hirveä vielä ole... Siis ei mikään päivystysasia.

      Itseäni jäi mietityttämään tuo "normaali yläpaine". Mitä se tarkoitti?

      Pulssipaineeksi kutsutaan painetta, joka on ylä- ja alapaineen erotus. Jos yläpaineesi on normaali 125, niin pulssipaineeksi jää 15.

      Se olisi aika mielenkiintoinen tilanne, sillä tällöin paine suonissa on melkein sama silloin kuin sydän lyö tai lepää. Normaali pulssipaine on luokkaa 50. Nykytutkimuksissa on korostettu paljon pulssipaineen merkitystä. Tosin, kohonneen sellaisen. Alentunut pulssipaine voi olla merkkinä muista ongelmista. Yhden mittauksen perusteella niitä on kyllä 100% turha lähteä edes miettimään.

      Mutta... Tuo lienee hyvin väliaikaista. Paljonkohan pulssisi oli? Se korreloi monesti alapaineen kanssa.

      Ei ihmisten hämmästelyistä kannata stessata. Se vain lisää tukalaa oloa ja nostaa painetta. Kyllähän tuo nyt vaatii useita mittauksia ja kotimittausten tekemistä myös, että tuon vaarallisuudesta tai merkittävyydestä voisi jotain sanoa.

      Osta kotiin mittari ja mittaile painetta illalla ja aamulla omassa rauahassa. Jos arvot ovat koko ajan tuota luokkaa, niin sitten tosiaan tarvitsee alkaa keksiä jotakin.

      • Kotimittaaja

        Itsekin olen kuullut puhuttavan, että ennemmin vaikka 110/160 kuin 70/160. Itselläni ollut pitkäaikaisissa kotimittauksissa 70/140, eli pulssipaine 70, ja normaali olisi kai 40, eli minulla on pulssipaine miltei kaksinkertainen normaaliin nähden.

        Onko tämä miten vaarallinen tilanne? Mitä tälle tilanteelle voidaan tehdä?

        Toki muutkin kuin Jukka saa vastata.

        Huolestuttaa, olen vielä nuori aikuinen.


      • Jukka
        Kotimittaaja kirjoitti:

        Itsekin olen kuullut puhuttavan, että ennemmin vaikka 110/160 kuin 70/160. Itselläni ollut pitkäaikaisissa kotimittauksissa 70/140, eli pulssipaine 70, ja normaali olisi kai 40, eli minulla on pulssipaine miltei kaksinkertainen normaaliin nähden.

        Onko tämä miten vaarallinen tilanne? Mitä tälle tilanteelle voidaan tehdä?

        Toki muutkin kuin Jukka saa vastata.

        Huolestuttaa, olen vielä nuori aikuinen.

        Suoraan sanottuna en tiedä =) Tuohon on alettu ylipäätään kiinnittää vasta ihan viime vuosina huomiota ja alettu asiaa ylipäätään tutkia. Joissakin tutkimuksissa se on tosiaankin havaittu pahemmaksi riskitekijäksi kuin korkea verenpaine sinänsä. Ymmärtääkseni kuitenkin niin, että verenpaineen pitää olla ylipäätään koholla. Eli 120/50 ei ole mitenkään paha, vaikka pulssipaine onkin 70. Ymmärtääkseni vasta, kun yläpaine on kohonnut alkaa pulssipainekin vaikuttaa asiaan.

        Osaava lääkäri, jolla on aivan uusinta tietoa osaisi tuohon jotain varmaa sanoa, mutta voi kyllä olla vaikeaa löytää tuohon kysymykseen oikein kunnon vastausta.

        Oikeastaan mikään verenpainetilanne ei ole akuutisti vaarallinen, vaan vaatii vuosien ja vieläpä yleisemmin vuosikymmenten altistuksen. Siksi ne on helppo ohittaa olankohautuksella, kun vaikutukset tulevat vasta vuosikymmenten päästä.

        Hienoa, että olet kiinnostunut omasta terveydestäsi. Yrittäisin vielä hivenen saada tuota yläpainettasi alemmas, jolloin pulssipaineasiakin jäänee toissijaiseksi. 140 yläpaineena on kuitenkin vain lievä nousu, joskin nuorella sellainen, ettei sitä voi merkityksettömänä vuosikymmenten kuluessa pitää.


      • tavat
        Jukka kirjoitti:

        Suoraan sanottuna en tiedä =) Tuohon on alettu ylipäätään kiinnittää vasta ihan viime vuosina huomiota ja alettu asiaa ylipäätään tutkia. Joissakin tutkimuksissa se on tosiaankin havaittu pahemmaksi riskitekijäksi kuin korkea verenpaine sinänsä. Ymmärtääkseni kuitenkin niin, että verenpaineen pitää olla ylipäätään koholla. Eli 120/50 ei ole mitenkään paha, vaikka pulssipaine onkin 70. Ymmärtääkseni vasta, kun yläpaine on kohonnut alkaa pulssipainekin vaikuttaa asiaan.

        Osaava lääkäri, jolla on aivan uusinta tietoa osaisi tuohon jotain varmaa sanoa, mutta voi kyllä olla vaikeaa löytää tuohon kysymykseen oikein kunnon vastausta.

        Oikeastaan mikään verenpainetilanne ei ole akuutisti vaarallinen, vaan vaatii vuosien ja vieläpä yleisemmin vuosikymmenten altistuksen. Siksi ne on helppo ohittaa olankohautuksella, kun vaikutukset tulevat vasta vuosikymmenten päästä.

        Hienoa, että olet kiinnostunut omasta terveydestäsi. Yrittäisin vielä hivenen saada tuota yläpainettasi alemmas, jolloin pulssipaineasiakin jäänee toissijaiseksi. 140 yläpaineena on kuitenkin vain lievä nousu, joskin nuorella sellainen, ettei sitä voi merkityksettömänä vuosikymmenten kuluessa pitää.

        Kohonneen verenpaineen ehkäisy ja hoito elintapamuutoksilla

        http://www.kaypahoito.fi/kh/kaypahoito?suositus=hoi04010#s7


      • Oulusta päin
        Kotimittaaja kirjoitti:

        Itsekin olen kuullut puhuttavan, että ennemmin vaikka 110/160 kuin 70/160. Itselläni ollut pitkäaikaisissa kotimittauksissa 70/140, eli pulssipaine 70, ja normaali olisi kai 40, eli minulla on pulssipaine miltei kaksinkertainen normaaliin nähden.

        Onko tämä miten vaarallinen tilanne? Mitä tälle tilanteelle voidaan tehdä?

        Toki muutkin kuin Jukka saa vastata.

        Huolestuttaa, olen vielä nuori aikuinen.

        Eli tässä ainakin jotain pulssipaineesta sydänongelmien riskitekijänä.

        http://cc.oulu.fi/~sisawww/esit/021114.htm

        Itselläni on pulssipaine keskimärin 80 ja parhaimmillaan jopa 100. Ongelman aiheuttaa erittäin matala alapaine ja kuitenkin jonkin verran koholla oleva yläpaine.

        Oliko se muuten niin, että matalan alapaineen syynä voi olla jäykistyneet suonet? Itselläni ei vielä iän vuoksi vaan lähinnä diabeteksen.


      • Harvinaista
        Oulusta päin kirjoitti:

        Eli tässä ainakin jotain pulssipaineesta sydänongelmien riskitekijänä.

        http://cc.oulu.fi/~sisawww/esit/021114.htm

        Itselläni on pulssipaine keskimärin 80 ja parhaimmillaan jopa 100. Ongelman aiheuttaa erittäin matala alapaine ja kuitenkin jonkin verran koholla oleva yläpaine.

        Oliko se muuten niin, että matalan alapaineen syynä voi olla jäykistyneet suonet? Itselläni ei vielä iän vuoksi vaan lähinnä diabeteksen.

        Asiaan on paneuduttu vasta viime vuosina. Minulla ero (pulssipaine) on myös usein 100. Olo on parempi kun ero on pienempi, alapaine voi olla toisinaan 70 tai allekkin ja yläpaine 150-190. Jostain luin että munuaissairaus saattaisi olla ko. oireiden takana. Siis sen yläpaineen korkeuden. Alapainehan olisi ihan hyvä, jos yläpaine olisi 130-140


    • Nita

      paine vastaanotolla. Luokkaa 180/110. Kotona aivan normaali. Lääkäri luottaa kotimittauksiin koska jännitän niin paljon kun lääkäri mittaa.

    • ------?

      Täällä tällainen 'sydäntautinen' vastaa, että alapaineen pitäisi olla n. 80 ja jos siitä menee yli - alkaa tarkkailu ja hoito... Kannattaa ehdottomasti hoidattaa, koska seuraukset ovat ikävät ellei hoidata...

    • Kkjjkkll

      Entäpä jos yläpaine on yli 300 ja alapaine on 256

      • Huiii

        Mikä pulssi on?
        Onko lääkitystä?

        Sain exforge vpainelääkkeen.
        Lääkkeen kanssa noin 120-130/85-100
        Ennen lääkettä:
        220/150 lääkärissä
        140/90 kotona
        Pulssi ok


      • Anonyymi

        Paineet ylensä 217/207 ja syke 90 - 130 3krt viikkoo urheilen. Mitään ei löydy tutkimuksis. Oripid 15mg/vrk ja orloc 10mg vuorokaus. Sydän muljuu koko aika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paineet ylensä 217/207 ja syke 90 - 130 3krt viikkoo urheilen. Mitään ei löydy tutkimuksis. Oripid 15mg/vrk ja orloc 10mg vuorokaus. Sydän muljuu koko aika.

        Siis alapaineko oikeesti 207? Lääkkeet ei auta? Onhan kalium ollut ok? Jos on alhainen, siitäkin voi tulla rytmihäiriöitä ja korkeet paineet.


    • paineet

      Minulla oli vähän yli 20:nä alapaine 100-115. Opiskeluaikana sitä terveydenhoitaja seuraili ja siihen se jäi. Nyt 50:nä sydämmen tukoksia pallolaajennettu 2 kertaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      19
      1831
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1358
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1240
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      10
      1164
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1115
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1068
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1019
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1012
    Aihe