Havaitsin parisen viikkoa sitten kaulassani, hieman solisluukuopan yläpuolella noin 1 cm halkaisijaltaan olevan patin, joka tuntuu liikkuvan sormen alla.
Olen nyt tämän pari viikkoa seurannut tilannetta itsekseni, jos se vaikka olisi mennyt pois, mutta ei ole (ei ole myöskään suurentunut). Äsken tilasin ajan terveyskeskukseen ja pääsen torstaina sitä näyttämään.
Olo on muuten ihan hyvä. Jätin e-pillerit pois helmikuussa ja sen jälkeen olen laihtunut n. 6 kg, mutta olen ihan tarkoituksella muuttanut myös ruokailutottumuksiani. Jossain välissä ruokahalu vähän väheni, mutta nyt tilanne on normalisoitunut. Aikaisemmin kevättalvella olin väsynyt, mutta silloin tein pitkiä päiviä töissä jne. joten väsymyksen voi hyvin pistää sen piikkiin eikä se ollut edes kovinkaan huomattavaa.
Toivon tietenkin kyseessä olevan rasvapatti tai vastaava, mutta toki sitä tulee mietittyä muutakin.
Olisi kiva jakaa ajatuksia samassa tilanteessa olleiden/olevien kanssa on sitten lopputulos ollut mikä hyvänsä.
Patti kaulassa
11
11849
Vastaukset
- tyttö..
minulla on patti ollut niskassa jo puoli vuotta.. Sen ilmaanuttua kävin lääkäris ja lääkäri vain sanoi, että ei tätä tarvitse tutkia.. Tänään olen menossa uusiks lääkäriin ja aijon vaatia päästä verikokeisiin oman mielen rauhani takia.. Pelottaa älyttömästi mikä se patti on, mut sehän selviää, kuhan tutkimuksiin pääsisi.. Minulla patti on kova ja koko vaihtelee koko ajan. Nyt muutaman päivän se ollut iso ja kipeä..
Hyvä, kun olet ajoissa lähtenyt selvittämään patin syytä. Kannattaa vaatia tutkimuksia. Itse tein sen mokan, että luotin lääkärin sanaan ja tässä sitä patin kanssa olen vielä puolenki vuoden jälkeen..
Hyvää kevään jatkoa sinulle:)- Nainen 25 v.
Toivottavasti sun tilanne nyt selkiää lopullisesti, ettei sun tartte enää stressata, että ollako vaiko eikö olla... Se on kyllä vähän niin, että lääkärien ajattelee olevan "Jumalia" ja heidän sanansa laki, mutta ihmisiähän hekin vain ovat.
Luulen ja toivon, että meillä molemmilla huoli on turha :-). Poikaystävälläni on patti kainalon alapuolella ja se osoittautui ihan vain rasvapatiksi.
Mä olin ihan varma, että kun soitan terveyskeskukseen, he käskevät mun seurailla tilannetta jonkin aikaa. Siksi yllätyin ja ehkäpä aavistuksen huolestuin, kun sen enempiä kyselemättä sain heti ajan lääkärille.
Pääasia on, että asia tutkitaan. Jos se on harmiton pahkura, niin loistavaa, mutta jos ei ole, niin ainakin olen ollut ajoissa asialla (ainakin toivottavasti, mistäs sen tietää kauan toi patti tuossa on ollut ja nyt vasta huomasin sen).
Kiitos tsemppaamisesta ja hyvää kevättä myös sinulle! - tyttö..
Nainen 25 v. kirjoitti:
Toivottavasti sun tilanne nyt selkiää lopullisesti, ettei sun tartte enää stressata, että ollako vaiko eikö olla... Se on kyllä vähän niin, että lääkärien ajattelee olevan "Jumalia" ja heidän sanansa laki, mutta ihmisiähän hekin vain ovat.
Luulen ja toivon, että meillä molemmilla huoli on turha :-). Poikaystävälläni on patti kainalon alapuolella ja se osoittautui ihan vain rasvapatiksi.
Mä olin ihan varma, että kun soitan terveyskeskukseen, he käskevät mun seurailla tilannetta jonkin aikaa. Siksi yllätyin ja ehkäpä aavistuksen huolestuin, kun sen enempiä kyselemättä sain heti ajan lääkärille.
Pääasia on, että asia tutkitaan. Jos se on harmiton pahkura, niin loistavaa, mutta jos ei ole, niin ainakin olen ollut ajoissa asialla (ainakin toivottavasti, mistäs sen tietää kauan toi patti tuossa on ollut ja nyt vasta huomasin sen).
Kiitos tsemppaamisesta ja hyvää kevättä myös sinulle!Lääkäri kokeili pattia ja sanoi sen olevan vain imusolmuke jonka koko vaihtelee ja kuulema ei ole vaarallinen toi patti.. Helpotti tosiaan oloa:)
- Matti
Minulla sama,lääkäri totesi sen liikkuvan sormen alla,sanoi olevan imurauhasen,määräsi ultraäänikuvaukseen,tutkivat koko kaulan.Sain ajan 23pv,saa nähdä mitä löytyy..terveydenhoitaja huomasi et patti näkyi ulospäin ja tilas ajan lekuriin.Mulla myös väsymystä talvella,mut en tiä miks..mut luottavaisin mielin eteenpäin,vai mitä? :)jos haluut jutella,ilmoita niin annan mun meiliosoitteen.:)
- Nainen 25 v.
Hienoa "tyttö", että pattisi osoittautui vain imusolmukkeeksi! Sama homma mulla mitä luultavimmin. Lääkärin mielestä kokokaan ei ole huolestuttava, mutta verikokeisiin mun pitäisi vielä joku päivä mennä, että saadaan kokonaan poissuljettua muut mahdollisuudet.
Matille tsemppiä! Käyhän täällä sitten kertomassa, että mitä kuvassa näkyi. Ja ehdottomasti luottavaisin mielin eteenpäin :-)!! - Vii
Nainen 25 v. kirjoitti:
Hienoa "tyttö", että pattisi osoittautui vain imusolmukkeeksi! Sama homma mulla mitä luultavimmin. Lääkärin mielestä kokokaan ei ole huolestuttava, mutta verikokeisiin mun pitäisi vielä joku päivä mennä, että saadaan kokonaan poissuljettua muut mahdollisuudet.
Matille tsemppiä! Käyhän täällä sitten kertomassa, että mitä kuvassa näkyi. Ja ehdottomasti luottavaisin mielin eteenpäin :-)!!Itsellänikin on tuossa solisluun sivussa pari pattia. Juuri tuollaisia liikkuvia, jotka ovat mitä ilmeisemmin turvonneita imusolmukkeita, koska ne turposivat siihen kun olin tuossa pääsiäisenaikaan kipeä. Ja sillon niihin sattui, mutta nyt ei. Lisäksi ole löytänyt pieniä patteja mm. hartiaseudulta ja korvantakaa yhden. Mutta luulen että ne ovat ihan tavallisia turvonneita imusolmukkeita kun ne ovat niin pieniä..
Mutta nyt paripäivää sitten havaitsin vieläkin vähän kipeän patin leuan "alapuolella" olevasta kohdasta. Eli siis kun kurkusta mennään ylöspäin niin siellä. Se tuntuu olevan aika iso ehkä 2 cm läpimitaltaan.
Minua pelottaa kamalasti että jos se/ne ovat jotain vaarallisempaa. Ja olen vasta 15-vuotias. Olisi ihan kamalaa jos minulla olisi nyt joku syöpä. Kannattaisiko minun käydä näyttämässä noita vaikka terveydenhoitajalle? Vai suoraan lääkäriin?
Voiko tuollaisia imusolmukkeiden turpoamisia tulla tietokoneen liiallisesta käytöstä? Koska siinähän hartiat usein ovat jäykistyneenä tiettyyn asentoon, ja minulla on ollut pientä hartia-kipua aiemmin. Ja nuo hartian ja solisluun vieressä olevat imusolmukkeet ovat olleet jo tuossa ( turvonneina ) yli puolisen vuotta. Eikä se minua kyllä ole mitenkään häirinnyt.
Häviävätkö ne itsestään? Ja mitä minun kannattaisi nyt tehdä? Kiitos vastanneille. - katka
Vii kirjoitti:
Itsellänikin on tuossa solisluun sivussa pari pattia. Juuri tuollaisia liikkuvia, jotka ovat mitä ilmeisemmin turvonneita imusolmukkeita, koska ne turposivat siihen kun olin tuossa pääsiäisenaikaan kipeä. Ja sillon niihin sattui, mutta nyt ei. Lisäksi ole löytänyt pieniä patteja mm. hartiaseudulta ja korvantakaa yhden. Mutta luulen että ne ovat ihan tavallisia turvonneita imusolmukkeita kun ne ovat niin pieniä..
Mutta nyt paripäivää sitten havaitsin vieläkin vähän kipeän patin leuan "alapuolella" olevasta kohdasta. Eli siis kun kurkusta mennään ylöspäin niin siellä. Se tuntuu olevan aika iso ehkä 2 cm läpimitaltaan.
Minua pelottaa kamalasti että jos se/ne ovat jotain vaarallisempaa. Ja olen vasta 15-vuotias. Olisi ihan kamalaa jos minulla olisi nyt joku syöpä. Kannattaisiko minun käydä näyttämässä noita vaikka terveydenhoitajalle? Vai suoraan lääkäriin?
Voiko tuollaisia imusolmukkeiden turpoamisia tulla tietokoneen liiallisesta käytöstä? Koska siinähän hartiat usein ovat jäykistyneenä tiettyyn asentoon, ja minulla on ollut pientä hartia-kipua aiemmin. Ja nuo hartian ja solisluun vieressä olevat imusolmukkeet ovat olleet jo tuossa ( turvonneina ) yli puolisen vuotta. Eikä se minua kyllä ole mitenkään häirinnyt.
Häviävätkö ne itsestään? Ja mitä minun kannattaisi nyt tehdä? Kiitos vastanneille.Kannattaa ehkä mennä lääkäriin jos itsestään vaan tuntuu että se vaivaa mieltä koko ajan, siis patti/patit.. Voi tosiaan olla turvonneita imusolmukkeitakin vain, mutta aina kannattaa käydä tarkastuttamassa että ei tule ikäviä yllätyksiä sitten jossain vaiheessa myöhemmin:/..
Mulla on tuossa niskassa ylhäällä vasemmalla puolella pieni patti, huomasin sen maanantaina, ja painelin sitä silloin aika paljon kun kokeiln onko kipeä, ei ollu, mutta seuraavana päivänä se tuli sitten suuremmaksi..Mietin vaan että mitäköhän tää oikein on. Olen 16-vuotias.. - katka
katka kirjoitti:
Kannattaa ehkä mennä lääkäriin jos itsestään vaan tuntuu että se vaivaa mieltä koko ajan, siis patti/patit.. Voi tosiaan olla turvonneita imusolmukkeitakin vain, mutta aina kannattaa käydä tarkastuttamassa että ei tule ikäviä yllätyksiä sitten jossain vaiheessa myöhemmin:/..
Mulla on tuossa niskassa ylhäällä vasemmalla puolella pieni patti, huomasin sen maanantaina, ja painelin sitä silloin aika paljon kun kokeiln onko kipeä, ei ollu, mutta seuraavana päivänä se tuli sitten suuremmaksi..Mietin vaan että mitäköhän tää oikein on. Olen 16-vuotias..ja patti ei ole oikeastaan liikkuva edes.
- Erja
Onneksi olet jo menossa lääkärille. Itselläni on patti kainalossa koko on 2*3. Kävin tutkimuksissa ja verikokeissa ei näkynyt mitään, mutta otettiin myös ohutneula näyte ja siitä tulikin tulos: melanooma.
Olen 13v. sitten jo sairastanut saman taudin, se todettiin silloin luomesta. Nyt oottelen aikaa jatkotutkimuksiin ja leikkaus on eessä. Mutta onko se levinnyt siitä ei ole vielä tietoa joten mieliala ei ole kovin korkealla.
Mutta tsemppiä sinulle ja toivotaan että se on jokin vaaraton "patti" - kumma juttu
mulla on kova pattti kaulassa. TPO arvot otettiin ja ultra. Ultrasa näkyi 5 cm pitkä kyhmy.. Nyt kyselen, onko TPO atvot koholla jos on kilpirauhassyöpä. Mulla on luukipuja, pikkusen mietityttää..
- irmeli64
Tpo ei ole koholla kilpirauhasyövässä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856304
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303783törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283150Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691706- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46949Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11946Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42859