Painepesuri Kärsher 210, jossa on automaattikäynnistys. Pesuri vm 1997.
Vika: vuotaa vettä etuosasta silloin kun pidän pesuri laitetaan ”toimintaan” eli se antaa paineen. Entä öljyt?
Avasin keltaisen ulkokotelon ja koeajoin laitetta ilman suojaa; yhä vuosi vettä ja yritin tutkia mistä vuotaa. Näytti vuotavan jos paine oli vesijohdosta kokeeseen huolimatta siitä onko kone päällä.
Etuosassa on 4 kpn isohja thorsk –pulttia – avasin niitä hieman ja kiristin takaisin. Vuoto ei lakannut. Tästä ”päättelin” että jokin tiiviste vuotaa ja avasin uudelleen niitä 4:ää äsken mainittua ruuvia. Voi kauhistus; yht’äkkiä ’ etuosa aukesi raolleen ja ÖLJYÄ tuli ulos.
Nostin koneen äkkiä pystyyn ja tuli muutama %¤%¤¤.
Nyt kysyn seuraavaa:
- mikä öljy ulos valuneen tilalle pitää laittaa? Onko se moottoriöljy ja mikä luokka 10-30 vai jokin muu. Entä määrä ja täyttötapa
- miten saan sen etuosan uudelleen tiiviiksi; en tohtinut ruuvata ”kaikkia” pultteja irti; pultissa oli 2 kpl kierteitä –toinen oli pultin päässä ja toinen pultin puolivälissä. Mikä on noiden merkitys
- yritin käsin painaa etuosaa takaisin paikalleen – ei liikunut – ottaako sisällä jokin kiinni??
- tohtiiko avata kaiki pultit ja poistaa etuosa?
- miten saan koneen tiiviiksi ettei se vuoda enää vettä
Kone on pitänyt mielestäni aika kipakkaa ääntä – sitä ei ole läheltä viitsinyt kuunnella – lieneekä tuo ääni johtunut jostakin –esim vanhoista öljyistä.
Muutoin kone on toiminut hyvin ja paine on ollut hyvä – NYT pitäisi saada se uudelleen kasaan ja toimintaan
Kertokaa kellä on asiasta tietoa ja kokemusta.
Kärcher 210; vuotaa vettä; miten öljyt
15
23066
Vastaukset
- pesuri epäkunnossa
Tarkennus; kone ei ollut käynnissä tai "paineistettu", kun avasin niitä isoja pultteja. Ja kun öljyä vuosi ulos.
Siten konetta ei ole ajettu kuivana tms. Nyt on kyse vain öljyjen takaisin laitosta ja "kopan" kiinnityksestä. Täytyyhän tuollainen laite nyt kasaan saada - joku kutenkin tietää - älä pihtaa tietoasi vaan kerro.
En löytänyt netistä tarkempaa tietoa ko. laitteen huollosta - jopa trumatic on paremmin "räjäytyskuvina" kuin tuo Kärcher. - matias
halki mahdollisesti, jos vuotaa vetta kun kaikki letkut ovat kunnolla kiinni. Eihän ole jäänyt koskaan pakkaseen ja pumpun sisälle mahdollisesti jäänyt vettä?
Tarkasta vielä paineletku että se on varmasti kunnolla kiinni.
Avasin eilen yhden Kärcherin ja vaihdoin kammion uuteen. Minusta se öljy muistuttaa lähinnä löysää vaseliinia mitä siellä sisällä on.
Itse laitoin auton vetoniveliin tarkoitettua erikoisvaseliinia sinne sisälle. Sitä en tiedä mitä siellä alunperin on, mutta moottoriöljyä se ei ole. Jos sieltä ei paljoa tullut, anna asian olla. Ei vaikuttane laitteen toimintaan.
Pumpussa on jouset ja ne vastustavat kannen kiinni laittamista. Kansi vedetään niillä kiristyspulteilla kiinni. Se on helpoin tapa saada
ne jouset alas.
Eli laita se pesuri kasaan ja kuivaa se. Sitten uudelleen vesi kiinni ja tarkasta mistä se vesi oikein ekana tulee. Se eka sekuntti on tärkeä tässä hommassa ;)- pesuri kuntoon
Hei.
Mukava kuulla että löytyi asiallinen mies vastaamaan.
Öljymäärä oli todella vähäinen, ehkä "kahvikupillinen". Se saattaisi olla jotain hydraaliöljyä - oli mahdottoman litkua.
Vesi tuli edestä siitä tulo ja poistoletkun välistä "suurinpiirtein". Tarkoitatko kammiolla juuri sitä muovista kotelo-osaa, johon liitetään nämä molemmat vesiletkut?
Kun pääsen töistä niin kokeilen menetelmääsi.
Suuret kiitokset tästä toistaiseksi saamastani avusta. - pesuri kuntoon
Hei.
Siltä varalta että myös omastani olisi kammio "vesikammio" mennyt rikki niin ...
Mistä sait uuden kammion - ja paljonko sellainen maksaa? Vertailen asiaa onko uusi kone edullisempi? Varaosat lienevät hinnakkaita? - matias
pesuri kuntoon kirjoitti:
Hei.
Siltä varalta että myös omastani olisi kammio "vesikammio" mennyt rikki niin ...
Mistä sait uuden kammion - ja paljonko sellainen maksaa? Vertailen asiaa onko uusi kone edullisempi? Varaosat lienevät hinnakkaita?merkkihuollosta.
Minun pesurista oli esikoinen kiertänyt kierteet rikki painevesipuolelta
Osa oli alumiinia ja kustansi 42 euroa.
Kun kerroit että öljyä oli mennyt kahvikupillinen,
siellä tuskin enää on paljoakaan jäljellä ;(
Eli tilalle pitää laittaa jotakin. Jos ostat osan, kysy huollosta mitä öljy/rasva on.
Kerroit että se osa johon sekä vesijohto että paineletku liittyvät, on muovia.
Tästä päättelen että pesuri on pienehkö ja mahd. halpa vehje?
Silloin korjaus ei varmaankaan kannata.
Jos taas useamman satasen kone, kannattaa laittaa
kuntoon. - pesuri kuntoon
matias kirjoitti:
merkkihuollosta.
Minun pesurista oli esikoinen kiertänyt kierteet rikki painevesipuolelta
Osa oli alumiinia ja kustansi 42 euroa.
Kun kerroit että öljyä oli mennyt kahvikupillinen,
siellä tuskin enää on paljoakaan jäljellä ;(
Eli tilalle pitää laittaa jotakin. Jos ostat osan, kysy huollosta mitä öljy/rasva on.
Kerroit että se osa johon sekä vesijohto että paineletku liittyvät, on muovia.
Tästä päättelen että pesuri on pienehkö ja mahd. halpa vehje?
Silloin korjaus ei varmaankaan kannata.
Jos taas useamman satasen kone, kannattaa laittaa
kuntoon.Hei.
Kärcher 210 plus, teho 1,6 Kw, maksoi vuonna 1997 nykyrahaa 167 €.
Kun tarkemmin sitä katson, niin tuleva letkuliitin on muovia, mutta se lähtevä kierreosa on metallia.
Siispä koitan kasata tuon - jos kertovat öljyn merkin/mallin laitan sitä.
Voitko kertoa, pitääkö "öljyä" olla niin paljon kuin mahtuu (jos ei saa tietoa esim maahantuojalta). Miten oli sinun tilanteessasi.
Se painepesuri on suurinpiirtein mallia http://www.bauhaus.fi/fileadmin/mounts/fi/documents/flyers/15.pdf tuo edullinen versio, mutta ilman noita "kahvoja". Pesurin mallia vastaava parempi kuva ( ja hinta -saksassa ) on parempi sivulla http://cgi.ebay.de/Kaercher-Hochdruckreiniger-2-08-PLUS-neu-ovp_W0QQitemZ6055157182QQcategoryZ26685QQrdZ1QQcmdZViewItem
Harmi se on pienikin harmi – sen tässä ainakin huomasi. - matias
pesuri kuntoon kirjoitti:
Hei.
Kärcher 210 plus, teho 1,6 Kw, maksoi vuonna 1997 nykyrahaa 167 €.
Kun tarkemmin sitä katson, niin tuleva letkuliitin on muovia, mutta se lähtevä kierreosa on metallia.
Siispä koitan kasata tuon - jos kertovat öljyn merkin/mallin laitan sitä.
Voitko kertoa, pitääkö "öljyä" olla niin paljon kuin mahtuu (jos ei saa tietoa esim maahantuojalta). Miten oli sinun tilanteessasi.
Se painepesuri on suurinpiirtein mallia http://www.bauhaus.fi/fileadmin/mounts/fi/documents/flyers/15.pdf tuo edullinen versio, mutta ilman noita "kahvoja". Pesurin mallia vastaava parempi kuva ( ja hinta -saksassa ) on parempi sivulla http://cgi.ebay.de/Kaercher-Hochdruckreiniger-2-08-PLUS-neu-ovp_W0QQitemZ6055157182QQcategoryZ26685QQrdZ1QQcmdZViewItem
Harmi se on pienikin harmi – sen tässä ainakin huomasi.olevan pykälää pienempi Kärcher kuin omani.
Minä jouduin vaihtamaan sen osan josta lähtee
suurpaineletku.
Öljy sijaitsee seuraavassa osastossa kuin se laippa josta suurpaineletku lähtee.
Jos öljyä tulee muualta kuin koneen varsinaisen rungon ja tämän mainitsemani laipan välistä, täytyy joku laippa olla murtunut.
Oletko jo löytänyt tarkan paikan mistä vesi tulee?
Jos et, kannattaa varmaan purkaa se laite kokonaan.
Jos olet jo löysännyt pultit, olet jo aika pitkällä.
Jouset työntävät laipat eroon rungosta kun
löysäät pultit. Pidä pesuri pystyasennossa
kun löysäät ja irrotat pultit. Näin rasvat
pysyvät sisällä. - Pesuri kuntoon
matias kirjoitti:
olevan pykälää pienempi Kärcher kuin omani.
Minä jouduin vaihtamaan sen osan josta lähtee
suurpaineletku.
Öljy sijaitsee seuraavassa osastossa kuin se laippa josta suurpaineletku lähtee.
Jos öljyä tulee muualta kuin koneen varsinaisen rungon ja tämän mainitsemani laipan välistä, täytyy joku laippa olla murtunut.
Oletko jo löytänyt tarkan paikan mistä vesi tulee?
Jos et, kannattaa varmaan purkaa se laite kokonaan.
Jos olet jo löysännyt pultit, olet jo aika pitkällä.
Jouset työntävät laipat eroon rungosta kun
löysäät pultit. Pidä pesuri pystyasennossa
kun löysäät ja irrotat pultit. Näin rasvat
pysyvät sisällä.Sain pesurin kuntoon. Öljyksi ehdotettiin 20W40 täyssynteettistä. Laitoin 0w40. Hankalinta oli jaksaa painaa jouset alas, käsin sen tein, ja sain kiinni. Toimii hyvin ja tuli hiljainen. Arvattavasti öljy oli jo aikansa elänyt. Hieman vuotaa vettä kun laitan kytken koneen päälle -ja arvaan mistä se johtuu - jokin niistä 6:stä tiivisteestä jotka koneen "venttileitä" tiivistää, vuotaa. Mutta ei haittaa tässä vaiheessa. Vaihdan tiivisteet kunhan äitienpvä on mennyt ohi.
Kiitos sinulle rohkaisusta - olit suurinpiirtein ainoa joka asiallisesti neuvoi. Hyvin moni varsinkin toisella palstalla "nauroi ja ilveili tapahtuneelle". Eivät varmaan tienneet että olen vaihtanut jopa kannentiivisteen traktoriin ja autoihin tehnyt vaikka mitä. Mutta painepesuri oli ihan uusi "tuttavuus". Ja ikääkin on tullut jo puoli vuosisataa, joten ihan "pojaksi" ei voi kutsua -kuten eräissä tarinoissa joku "rikkiviisas" sanaili.
K i i t o s vielä kerran - kebabvarras
Pesuri kuntoon kirjoitti:
Sain pesurin kuntoon. Öljyksi ehdotettiin 20W40 täyssynteettistä. Laitoin 0w40. Hankalinta oli jaksaa painaa jouset alas, käsin sen tein, ja sain kiinni. Toimii hyvin ja tuli hiljainen. Arvattavasti öljy oli jo aikansa elänyt. Hieman vuotaa vettä kun laitan kytken koneen päälle -ja arvaan mistä se johtuu - jokin niistä 6:stä tiivisteestä jotka koneen "venttileitä" tiivistää, vuotaa. Mutta ei haittaa tässä vaiheessa. Vaihdan tiivisteet kunhan äitienpvä on mennyt ohi.
Kiitos sinulle rohkaisusta - olit suurinpiirtein ainoa joka asiallisesti neuvoi. Hyvin moni varsinkin toisella palstalla "nauroi ja ilveili tapahtuneelle". Eivät varmaan tienneet että olen vaihtanut jopa kannentiivisteen traktoriin ja autoihin tehnyt vaikka mitä. Mutta painepesuri oli ihan uusi "tuttavuus". Ja ikääkin on tullut jo puoli vuosisataa, joten ihan "pojaksi" ei voi kutsua -kuten eräissä tarinoissa joku "rikkiviisas" sanaili.
K i i t o s vielä kerranAvasit siis kannenpultit ja öljyä tuli ulos. Laitoit uutta öljyä tilalle ja pultit kiinni. Tämän jälkeen vesivuoto korjaantui? Miten pelkkä öljyn poistaminen ja uuden tilalle laittaminen voi korjata vuodon? Siinä on luultavasti halkeama sylinteripäädyssä. Ja oikea öljy on muuten 15w40. Noiden pikkupesureiden korjaus ei kannata koska uusi sylinteripääty maksaa saman verran kuin kokonaan uusi vastaava pesuri. Hyvin on sulla kestänyt jos jo melkein 10v on vanha.
- matias
Pesuri kuntoon kirjoitti:
Sain pesurin kuntoon. Öljyksi ehdotettiin 20W40 täyssynteettistä. Laitoin 0w40. Hankalinta oli jaksaa painaa jouset alas, käsin sen tein, ja sain kiinni. Toimii hyvin ja tuli hiljainen. Arvattavasti öljy oli jo aikansa elänyt. Hieman vuotaa vettä kun laitan kytken koneen päälle -ja arvaan mistä se johtuu - jokin niistä 6:stä tiivisteestä jotka koneen "venttileitä" tiivistää, vuotaa. Mutta ei haittaa tässä vaiheessa. Vaihdan tiivisteet kunhan äitienpvä on mennyt ohi.
K i i t o s vielä kerransen pesurin ja hyvä jos olin avuksi.
Yleinen käsitys on ettei niitä kannata korjata, mutta jos itse tekee sen homman, osat ei kuitenkaan maksa niin paljon kuin luullaan.
Hyvä tieto se öljy-asia :)
Tarkista myös että se painepuolen liittimen tiiviste on kunnossa. Sieltä pyrkii vesi usein
ulos.
Itsekin lähentelen jo viittäkymmentä. Nykyajan nuoret aikuiset ei itse lähde tekemään ja korjaamaan enää mitään mitä ei voi hiirellä tehdä. Sen takia "ei kannata laittaa mitään kuntoon" ;) - kebabvarras
matias kirjoitti:
sen pesurin ja hyvä jos olin avuksi.
Yleinen käsitys on ettei niitä kannata korjata, mutta jos itse tekee sen homman, osat ei kuitenkaan maksa niin paljon kuin luullaan.
Hyvä tieto se öljy-asia :)
Tarkista myös että se painepuolen liittimen tiiviste on kunnossa. Sieltä pyrkii vesi usein
ulos.
Itsekin lähentelen jo viittäkymmentä. Nykyajan nuoret aikuiset ei itse lähde tekemään ja korjaamaan enää mitään mitä ei voi hiirellä tehdä. Sen takia "ei kannata laittaa mitään kuntoon" ;)Itselleni nimittäin maahantuojalta kerrottiin että noihin 200 sarjan pesureihin ei ole saatavana pumpun osia erikseen vaan koko sylinteripääty, eli siis koko pumppuyksikkö on uusittava jos siinä ilmenee vuotoa. Uuden päädyn hinta oli muistaakseni reilu 80e. Eli siitä vaan korjaamaan jos intoa riittää maksaa lähes uuden pesurin hinta varaosasta.
ps. Pyrin kyllä korjaamaan laitteet itse mikäli se on taloudellisesti järkevää. Ja 50iin on vielä matkaa reilusti. - matias
kebabvarras kirjoitti:
Itselleni nimittäin maahantuojalta kerrottiin että noihin 200 sarjan pesureihin ei ole saatavana pumpun osia erikseen vaan koko sylinteripääty, eli siis koko pumppuyksikkö on uusittava jos siinä ilmenee vuotoa. Uuden päädyn hinta oli muistaakseni reilu 80e. Eli siitä vaan korjaamaan jos intoa riittää maksaa lähes uuden pesurin hinta varaosasta.
ps. Pyrin kyllä korjaamaan laitteet itse mikäli se on taloudellisesti järkevää. Ja 50iin on vielä matkaa reilusti.ei kannattane korjailla laitetta jos osat maksaa puolet uuden hankintahinnasta.
Taitaa olla yleisin vika pesureissa tämä vuoto.
Eli ei taida kannattaa etsiskellä romutetettavaa pesuriakaan mistään varaosiksi. - kebabvarras
matias kirjoitti:
ei kannattane korjailla laitetta jos osat maksaa puolet uuden hankintahinnasta.
Taitaa olla yleisin vika pesureissa tämä vuoto.
Eli ei taida kannattaa etsiskellä romutetettavaa pesuriakaan mistään varaosiksi.Jos tuurilla löytää jostain samanlaisen pesurin jossa moottori palanut mutta pumppu ehjä niin korjaus voi kannattaakin. Mutta pitäis sitten saada se varsin halvalla.
- VESI TOI JA VEI
""PAKKANEN PANEE JA RUOSTE RAISKAA"" Tiiviste tai pakkanen ehkä lohko halki : KOrjaus on yleensä kallis..Letku kiinitykset irvistelee ja hokee vaihda merkii se auttaa Erkii..
- KewAlto
http://www.karcher.com/scripts/bta/document/ETL-59583330-DE.pdf
Tsekkaapa tuosta linkistä vastaisuuden varalle räjäytyskuvat. Jos pesurityyppi ei ole oikea, mene www.karcher.com => maavalinta Germany => Service => Ersatzteilelist => koneesi tyyppi !
Ilmeisesti saksalaiset asiakkaat ovat luotettavampia kuin me suomalaiset, joille ei räjäytyskuvia ym. kättä pidempää omatoimisiin remontteihin anneta. Omaan Altoonkin apu löytyi Saksan sivuilta ja taas mennään - omalla avulla, kun ensiksi tuli käytyä valtuutetulla Alto serviisillä, johon manuaalissa joka vaivan kohdalla usutetaan, kuulemassa, että ei näitä kannata korjata jne. jne. Tosin Kärcherin räjäytyskuvahaussa sinua pyydetään laittamaan rasti lauseeseen, jossa vakuutat ymmärtäneesi, että nämä kuvat ovat vain ammattilaisten käyttöön...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1195214- 472879
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332812Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺312581Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231959En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä111747- 1181657
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231445Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101418- 971407