Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Paksusuolen tulehdus - tähystys

Annonymouse

Kävin tänään lääkräissä pitkittyneen ripulin takia. Sairastin samaa tautia viime syksynä silloin ripuli kesti 2kk ja katosi yhtä oudosti kuin ilmaantuikin.Nyt lääkärin diagnoosi oli paksusuolen tulehdus ja oireet kyllä viittaavatkin siihen kun oireita netistä lueskelin. Sain lähetteen tähystykseen ja se vähän pelottaa minua kun on kuullut juttuja kuinka tuskallinen operaatio se on.. Ensinnäkin tehdäänkö paksusuolitähystys suun vai peräreiän kautta. Onko se niin kivulias kuin huhutaan ,entä saako siihen nukutuksen.

31

22795

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mä..

      kyllä se minun tietääkseni tehdään peräreiän kautta. Itse odottanut aikaa jo useamman kuukauden siihen tähystykseen kun ollut huono maha ( joka aamu tosi sekaisin) n. 5 vuotta. Ja kuulemma se litkun juominen edellisenä päivänä on pahempi kuin itse toimenpide. Ja voi olla että joudutaan laittamaan ilmaa suoleen jotta menee mutkista niin se saattaa vähän nipistellä, mutta en tiedä sitten varmaksi, näin olen kuullut.
      Niin ja on siihen kuulemma mahdollisuus saada ainakin rauhoittavaa mutta nukutuksesta en tiedä..
      Hyvin se menee.. :)

      • aikaa ootellaan

        Minulle on tehty tähystys 5-6 kertaa, eikä se pelota yhtään. Pahinta on sen litkun juominen, mutta senkin olen saannut tehdä toisella tavalla. Olen ottanut kaksi pientä pullolista juotavaa (drinkki pullojen kokoisia), toisen aamulla ja toisen illalla. Hyvin on toiminut, suolet tyhjentyneet. Tähystys ei ole mukavaa, mutta älä ujostele vaan anna "pierun" tulla silloin helpottaa. Haistelkoon lekurit saahan ne siitä hyvän palkankin.


    • sairaanhoitaja_82

      Paksusuolen tähystys tehdään peräsuolen kautta n. peukalonpaksuisella tähystimellä. Tähystimen päässä on kamera ja lääkäri tekee tähystyksen monitorin avulla, saattaa ottaa kuvia tai pieniä näytteitä. Tutkimuksen aika sairaanhoitaja painelee potilaan vatsaa ohjatakseen tähystintä tiukoissa mutkissa. Tähystimellä voidaan myös puhaltaa ilmaa suoleen, jotta näkyvyys paranee ja kuten varmaan tiedät ilmavaivat voivat joskus olla kovinkin kivuliaita. Paksusuolen tähystys ei ole varmasti mikään mukava kokemus mutta sinut lääkitään jos niin pyydät. Eli sanot vaan rohkeasti, että haluat rauhoittavaa koska jännität niin paljon. Muista ottaa kuski mukaan jos kuljet autolla, koska rauhoittavien alaisena ei saa ajaa autoa

    • iso_bee

      Moro,

      Se nyt on vaan mahdotonta tehdä suun kautta. Sellaista letkua ei olekaan, joka selvittäisi ohutsuolen mutkat ja peräsuolen ennenkuin päätyy tähystettävään paksusuoleen :-)

      Itselläni on 1987 diagnosoitu Colitis Ulcerosa ja minä joudun tuohon tähystykseen vähintään kahden vuoden välein.

      Tässä on nyt vielä kaksi vaihtoehtoa. Jos lääkärisi haluaa tutkia ainoastaan paksusuolta niin siihen saattaa riittää lyhyempi jäykkä skooppi. Todennäköisempää tuon sairauden kyseessä ollessa kuitenkin on että lääkäri haluaa mennä pohjaan saakka, eli umpilisäkkeelle asti.

      Se tyhjennysneste on pahaa. Mut jos juot sitä kylmänä niin maku on miedompi ja joka lasillisen jälkeen voin ottaa tilkan vaikka appelsiinimehua (älä rupea kuitenkaan juomaan sitä mehua). Tulet käymään pytyllä vähintään 20 kertaa. Jos sulla on mahdollisuus huutoa peräpääsi käsisuihkulla niin tee se. Paperilla hieromalla peräaukkosi on pian tosi kipeä.

      Seuraavana aamuna sua palelee kun elimistöllä ei ole polttoainetta. Letkua on noin metrin verran jonka pitäisi taipua paksu- ja peräsuolen mutkista. Suoleen pumpataan ilmaa jotta reitti pysyisi avoimena, mutta sivuvaikutuksena olosi on kuin ilmapallolla. Lääkäri antaa sinulle kuitenkin luvan päästää ilmaa pois jos suinkin pystyt. Muista että suolessa ei ole tuntohermoja!

      Menomatkalla letku saattaa tehdä tiukoissa mutkissa lenkkiä ja se sattuu. Tässä tilanteessa hoitajat painelevat vatsaasi ja yrittävät auttaa letkun pään mutkan ohi. Yleensä tässä auttaa asennon vaihto kyljeltä selällä.

      Kun letku on perillä ja näet umpilisäkkeesi sisäpuolelta TV-ruudusta niin silloin voit huokaista helpotuksesta. Pahin on ohi. Letku tulee poispäin vaikeuksitta ja tutkimustyöt (valokuvat, koepalat) tehdäänkin vasta tässä vaiheessa.

      Ja ei, sua ei nukuteta. Tää on epämiellyttävää mutta sen kestää. Pysy kovana, näytä niille!!!

      Bruno

      • Tutkimus tulostettavaksi

      • Uudelleen...

      • Tuolta löytyy

      • iso_bee
        Tutkimus tulostettavaksi kirjoitti:

        http://www.stakes.fi/palvelut/kay/RAY_raportti15_Potilasjärjestöt.pdf

        Miksi mun pitäisi olla mitään mieltä jostain Raha-automaattiyhdistyksen raportista? Olen kyllä Crohn&Colitis Ry:n jäsen.

        Ja miksi ihmeessä multa pitäisi olla suoli viety? Ei tauti kaikilla ole yhtä paha.

        Bruno


      • Jäsen minäkin

      • Ei kiinnosta?

      • iso_bee
        Jäsen minäkin kirjoitti:

        http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?board=suolistovaivat_area;action=display;num=1140344845

        Ei se mitään, kysele vaan. En vaan ymmärtänyt kysymysten merkitystä... Se raportti oli ainaskin viis miljoonaa sivua pitkä enkä jaksanut edes lukea sitä. Otsikko ei tuntunut liippaavan mua millään tavalla.

        Ja mulla on C.U. tosiaan sen verran rauhallinen että pistelen poskeeni sen enempää miettimättä tulisia ja rasvaisiakin ruokia ja harrastan jopa laitesukellusta. Eli tautini ilmenee päivittäin vain siinä että syön lääkkeitä. Näiden 20 vuoden aikana se on oirehtinut pahemmin vain kolmeen otteeseen.

        Bruno


      • Solut ja limakalvot tarvii ...
        iso_bee kirjoitti:

        Ei se mitään, kysele vaan. En vaan ymmärtänyt kysymysten merkitystä... Se raportti oli ainaskin viis miljoonaa sivua pitkä enkä jaksanut edes lukea sitä. Otsikko ei tuntunut liippaavan mua millään tavalla.

        Ja mulla on C.U. tosiaan sen verran rauhallinen että pistelen poskeeni sen enempää miettimättä tulisia ja rasvaisiakin ruokia ja harrastan jopa laitesukellusta. Eli tautini ilmenee päivittäin vain siinä että syön lääkkeitä. Näiden 20 vuoden aikana se on oirehtinut pahemmin vain kolmeen otteeseen.

        Bruno

        http://www.gastrolab.net/show.htm


      • Rasvattomuus suuri syy

    • ...

      se kamera työnnetään. Liuosten juominen on todella oksentelevaa, puhumatta vatsahuudellusta. Vettä laitetaan niin paljon perseestä sisään, että meinaa tulla suusta ulos. Ja kyllä itse toimenpidekin sattuu aika lailla. Tuli aikuiselta mieheltä melkein itku. Mitään positiivista ei jäänyt mieleen, varsinkin kun se tonkiminen on yleensä täysin turhaa. Ei sieltä koskaan mitään löydy.

      • iso_bee

        Hyppää jorpakkoon. Vollottavan miehen pelotteluahan tuo viestiketjun aloittaja tässä juuri kaipasikin. Olet vain heikko...

        Ja mitä tulee siihen että sieltä ei löydy mitään niin hyvä kun kerroit. Nyt kun luotettavasta lähteestä sain tietää totuuden niin ensi kerralla kerronkin lääkärille että hän varmaan teki väärän diagnoosin kun löysi perseestäni pahanlaatuisen kasvaimen.

        Tukehdu Colonsteril:iisi!

        Bruno


      • ...
        iso_bee kirjoitti:

        Hyppää jorpakkoon. Vollottavan miehen pelotteluahan tuo viestiketjun aloittaja tässä juuri kaipasikin. Olet vain heikko...

        Ja mitä tulee siihen että sieltä ei löydy mitään niin hyvä kun kerroit. Nyt kun luotettavasta lähteestä sain tietää totuuden niin ensi kerralla kerronkin lääkärille että hän varmaan teki väärän diagnoosin kun löysi perseestäni pahanlaatuisen kasvaimen.

        Tukehdu Colonsteril:iisi!

        Bruno

        kuvaat ylemmällä toimenpidettä aika samalla tavalla kuin minä. Ei se mitään herkkua ole, turha sitä on kiistää. Itse menin lekkuriin päivittäisen ripulin takia ja siitä että perseestä valui verta. Loppudiagnoosi oli että, jollain on tämmösta toisilla taas ei.
        Voi toki olla, että kipu johtui siitä kuin en kehdannut piereskellä tohtoria päin naamaa, jos siellä olisikin ollut sitä nestettä vielä jäljellä.


    • tähystys

      Ei se niin kivulias ole että nukuttaa pitäisi, se vähän turvottaa kun lasketaan ilmaa suoleen ettei se olisi lytistynyt ja pystytään tarkkailemaan suolen sisäpintaa sekä ottamaan pieniä koepaloja, koepalojen ottaminen ei tunnu missään, pahinta on se pelko mikä etukäteen aina on, onhan se epämiellyttävää kun takareikään työnnetään jotain mutta kamera ei ole mikään tv- kamera kuvausryhmän kera, vaan ohut sondin päässä oleva laite, joka välittää kuvan tv-ruudulle.Sitä ruutua kun seurailet niin huomiosi kiinnittyy muuhun.Ilmasta johtuva turvotus turvotus voi vähän nipistellä mutta se on sellainen tilaisuus että jos pystyt laskemaan ilmaa pois eli pieremään niin se on sallittua ja suositeltavaa siinä tilanteessa, hoitajat kehoittavat sinua tekemään niin.

      • epämieluisaa

        tietysti kun toiset ronkkivat persettäsi.Toista se oli kun minulla oli äänihuulissa jotain vikaa ja jouduin tähystykseen ja se letku työnnettiin nenän kautta kurkkuun puudutus suihkeen kera mutta silti meinasin tukehtua siihen hommaan.Ei onnistu varmaankaan pikku lapsella kuin nukutuksessa.Löytyi polyyppi mutta hyvän laatuinen äänihuulesta ja tuntui paranevan niin en mennyt enään jälkitarkastukseen per.....ei letku kurkussa enään kiihoittanut.On toi peräsuolen kautta kuvaaminen sentään 1000 kertaa suorastaan hauskempaa joten sinne vain ja homma ohi.


      • on se
        epämieluisaa kirjoitti:

        tietysti kun toiset ronkkivat persettäsi.Toista se oli kun minulla oli äänihuulissa jotain vikaa ja jouduin tähystykseen ja se letku työnnettiin nenän kautta kurkkuun puudutus suihkeen kera mutta silti meinasin tukehtua siihen hommaan.Ei onnistu varmaankaan pikku lapsella kuin nukutuksessa.Löytyi polyyppi mutta hyvän laatuinen äänihuulesta ja tuntui paranevan niin en mennyt enään jälkitarkastukseen per.....ei letku kurkussa enään kiihoittanut.On toi peräsuolen kautta kuvaaminen sentään 1000 kertaa suorastaan hauskempaa joten sinne vain ja homma ohi.

        kyllä minäkin menen mieluummin peräsuolen kautta tapahtuvaan tähystykseen koska ne käyttää samaa letkua tähystäessä myös suun kautta, pesevät vain laitteen välillä, ja jos sattuu ettei välinehuolto ole kunnolla pessyt letkua...voivoi..se voi varmaan maistua pahemmalle jopa kuin maksalaatikko..


    • Kanister1

      Minulla sama tilanne puolenvuoden ripuloinnin jälkeen vihdoin tähystykseen,mutta suurin pelkoni ei ole se itse tähystys vaan se mitä sieltä löytyy. paksu suolen tulehdus tai Crohnin tauti ovat luultavasti ikuisia. Ainakin näin olen lukemastani materiaalista käsittänyt. Välissä vähemmän ja välissä enemmän aktiivisina ,mutta kuitenkin vessanpöntön orja lopun elämää kuulostaa aika pahalta. Itse olen vasta hiukan yli 20 elämä edessä.. Tai pitäisi olla ,mutta jos joudun lopun elämääni viettämään pöntöllä en tiedä haluanko elää sitä ollenkaan.. Kaikki hauska jää elämässä väliin.. Kuinka voin alkaa surustelemaan ikinä jos joudun jo tutustumis vaiheessa ramppaamaan varrtin välissä paskalla.. kuka nyt haluaisi kurahousun kanssa seurustella ,jos olisin terve niin en minä ainakaan. Rakennusalan työt joihin olen opiskellut taitaa jäädä haaveiksi sillä mitenkä rakennustyömailla voisi työskennellä tehokkaasti jos joutuu vessassa juoksemaan varsinkin kun työmailla ei yleensä ole vessaa ollenkaan. Ja kavereiden kanssa reissuunlähtö esim.. festareille yms.. on ohi. Ei uskalla lähteä siinä pelossa että joutuu paskantamaan housuihinsa enään 10 kilsaa kauemmas kotoa.. Onko se sitten jotain elämää mieluumin ottaisin vaikka luodin molempiin polviini ja linkuttaisin koko ikäni.. Eipä ainakaan tarvitsisi rampata vessassa koko aikaa... :-( Tämä asia on stressanut minua niin paljon että olen viimeiset 2 kk ollut niin rajusti masentunut etten ole oikeastaan enään edes pihalla käynyt ,enkä vastannut puhelimeen kenellekkään ettei joku vain soita ja pyydä messiin johonkin mukavaan reissuun johon joutuisin sanomaan "sori en voi lähteä sillä pelkään että paskon housuihini"..

      • Parempaa tietoa

      • Liian vähän unta/sopimaton ...
        Parempaa tietoa kirjoitti:

        http://www.gastrolab.net/kscolif.htm

        "Maidoton ruokavalio saattaa olla eduksi; noin yksi viidestä potilaasta kokee oireitten selvästi helpottuneen kun tavallinen maito on jätetty pois ruokavaliosta. Sen sijaan potilaat yleensä voivat käyttää muita maitotuotteita, kuten piimää, viiliä, jogurttia ja juustoa, mikä onkin tärkeää riittävän kalkin saannin kannalta.
        Crohnin taudissa on muutaman tutkimuksen perusteella todettu olevan edullista rajoittaa sokerin käyttöä. Rajoituksen ei tarvitse olla kovin ankara: riittää, kun jätetään makeiset ja näkyvä sokeri pois. Siis hedelmä suklaapatukan sijasta välipalana! On myös viitteitä siitä, että kaikenlainen pikaruoka ei olisi hyväksi - tavallinen kunnollinen kotiruoka on ilmeisesti kaikkein paras ruokavalio.

        Varsinkin Crohnin taudissa saattaa suolitulehduksen ja myös leikkaushoidon jäljiltä esiintyä ahtaita kohtia suolistossa. Tällöin ruoka on pureskeltava erittäin hyvin. Lisäksi on vältettävä sellaisia ruokia (esim. sitkeä liha), joista voi joutua liian iso pala suoleen. Kuivatut hedelmät (esim. rusinat), jotka kokonaisina nieltyinä laajenevat voimakkaasti mahalaukussa ja suolistosta, saattavat aiheuttaa tukosta.

        Ruokavaliossa on kuitenkin paljon yksilöllisiä piirteitä. Jos potilas jossakin taudin vaiheessa huomaa, että jokin ruokalaji aiheuttaa vaivoja, voi kyseisen ruokalajin toki jättää pois.

        Tässä yhteydessä on syytä mainita, että tupakoinnista on paljon haittaa Crohnin taudissa. Tupakointi lisää selvästi riskiä, että tauti pahenee siinä määrin, että leikkaushoito tulee välttämättömäksi. Sen sijaan tupakointi näyttää, ihmeellistä kyllä, estävän haavaista paksusuolitulehdusta. Silti ei kannata aloittaa tupakointia tässäkään taudissa - tupakointiin liittyy niin monet muut haittavaikutukset."


    • Colitis Ulcerosa vuodesta 02

      Moi!

      Halusit tietää paksusuolen tähystyksestä.Se tehdään peräsuolen kautta ja se puudutetaan. Mulle on tehty se kolme kertaa, mutta ainakin mun pelkoni osoittautui turhaksi. Siinä ei nukuteta, mutta saat Diapamia ja särkylääkettä n.tunti ennen tähystystä. Ainut mikä on hieman epämukavaa on ilman pumppaaminen suoleen, mutta kun hengittelee normaalisti ja pysyy rauhallisena niin ei se tunnu pahalta. Ei kannata panikoida, mutta toimenpiteen jälkeen kannattaa istua wc:ssä hetken aikaa:)

    • kipupotilas

      Minut nukutetaan tähystyksen ajaksi, koska viime kerta oli kertakaikkiaan liian kivuliasta.

    • a.s 82

      sairastuin ite kaks vuotta sitte eli siis taa haavainen paksusuolen tulehdus....oon joutunu pari kertaa olemaas sairaalas sentakii ja kivut oli äääälyttömät mut nyt suoli taas toimii kunhan muistaa stödä lääkkeet aamuin illoin....mulla on vaa melkein pahin mahdollinen tulehdus...saatan sydä lopun ikäni lääkkeitä mut ei se mitn jos vaa pysyy terveenä...mut se tähystys on mulla ainaki ollu suht kivuton ku saan siihen kaiken näkösii kipu/rauhottavii mielin määrin =) ni se menee melkein nauraen....muista kysyä kunnon lääkitys ennen nöyryytystä ni kaikki ookoo...onnee ja toiv paranet pian =)

    • Maisa17

      Minä kävin ihan pari päivää sitten tähytyksessä..ja sanon etten ikinä anna enään tehdä ilman nukutusta..oli niin kivuliasta....:(

      • ashjgeyfgryrgt

        Oot tosi erikoinen, koska mä esimerkiks en edes huomannut että ketjun aloitus oli vuodelta 2006 ja sinä olet sitten ilmeisesti tän sellasen osannut etsiä. En olis vastannut ketjuun, jos olisin katttonut tarkemmin. Kerro mullekin, että miten osaat Suomi24-palstoilta etsiä vuoskymmenen vanhoja ketjuja? Mulla ei sellaista kykyä ole. En ole sosiaalisten medioiden jäsen -enkä tiedä oletko sinäkään tai tiedä mitään sinusta... Muuten, kirjoittamaasi viitaten: aivan hvetin hyvä, että paksunsuolen tähystykseen ei anneta nukutusta, nyky-lääkärit on erittäin fiksuja! Mitä itse olen yli kymmenen kertaa, ja vähintäänkin kerran vuosittain sen toimenpiteen läpi käynyt, niin kyllä siihen kivun lievitykseen riittää pelkkä morfiini tutkimuskohteena olevan potilaana olevan toimeenpiteen kipujen minimoimiseen riittäen. Joku nukutus ihmisen paksusuolentutkimuksessa sotkisi mahdollisesti esimerkiksi joidenkin moniin sairauksiin monia lääkkeitä omaavien potilaiden varmaan kaiken lääkityksen tai ylipäätään pistäisi ihmisten kopat ihan sekaisin. TOIVON ERITTÄIN VAKAVASTI, että täällä ei pelleillä niin vakavila asioilla kuin vaikkapa IBD- sairaudet ja niiden tutkimukset.:(


        Minä ainakin uskoin, kun mulle ensimmäistä paksusuolentutkimusta tehtäessä sanottiin että nukutusta paksusuolentutkimukseen ei saa, ja hyvä niin, koska niin ei pidä ollakaan - jos ei ole kuolemansairas, niin siinä tapauksessa ei tosiaan mitään nukutuksia paksusuolentutkimukseen, koska se on potilaan etu. Ja minäkin olen ollut jopa niin sairas, että yhteiskunnan tukina saanut sairauteeni 0 euroa, vaikka viitisen verensiirtoa yksikin yksittäinen lasareettikeikka vaati, seurannan missä kahden viikon välein Helsingissä seurattiin verinäytteitäni ja istuin kerrankin yli kuukauden keskussairaalassa esimerkiksi maksasyöpään kuolevan naisen kanssa samassa huoneessa punasoluplasmat toisessa kädessä ja suolaliois toisessa kädessä na morviinit tipumassa kipujen minimoimiseksi. Siinä raivostutti silloinkin, muistan sen että sieltä lasareetista pois päästyäni ja toetttuani, vain se, että yhteiskuntaa kiiinnosti vain, että miksi minä en ole ajallani valmistunut maisteriksi. Muistan sen ikuisesti ja niiin kauan kuin elän, että Kela oli heti lasaretista päästyäni, että mitäs lusmuilet, etkä valmistu - vaikken, muutenkaan - noin kymmeneen vuoteen valtion mielisairaiden lakien mukaisesti, btw, sairastuttuani saanut tai ole hakenut edes sosiaaliturvaa. Mitäs pikku verenhukkasairauksista ja mitäs mistään, hei haloo tarvitaan veronmaksajia! Kyllä ihan terveitä on ne ihmiset joo! Jotka saa Kelalta 46 prosentin erityiskorvauksen elinikäisiin sairauksiinsa, vittu pitäis varmaan olla joku keliakia, niin hyysättäisiin!


    • kudfherufgtigthy

      Kysyvälle tiedoksi, että sairaalassa toteutettava paksunsuolentähystys on lääketieteellisine moderneine kipulääkkeineen melko kivuton toimenpide potilaalle, missä potilaan anusaukkoon kulkemaan laitetaan kamera ja missä sekä potilaat että lääkärit näkevät screeniltä samanaikaisesti potilaana olevan sisuskalut: jonkun asiaa ymmärtämättömän mielestä tämä on ehkä huvittavaa, mutta potilaiden jotka sen vuosittain joutuvat kokemaan, ei ole erityisen huvittavaa, koska paksunsuolen tähystyksessä tutkitaan suolistotoimintaa ja sen tutkimuksen tarkoitus - kaiketi ja maallikkona sanoen- on tutkia, ettei potilaalla ole akuuttiin suolistosyöpään viittaavaa diagnostisia löydöksiä arpikudosta tai muuta. Paksunsuolen tähystystä ennen ei sairaalaan tutkimukseen tuleva saa syödä ainakaan vuorokauteen mitään ja tutkimussairaalat antavat tarkoitukseen erityisen lääkkeen ja ohjeet, että potilaan röörit ovat mahdollisimman tyhjät ennen tutkimusta. Itselläni on vuosittaisten paksusuolentähystysten jälkeen ollut oksu olo lähinnä sitä edeltävän pakkonälän vuoksi, plus sitten kun siihen lisätään ne kivun minimoivat - lääkkeet, niin aika urpona sitä on elimistö ja pää vielä vuorokauden tutkimuksen jälkeenkin. Keskussairaalan lääkärit osaavat kuitenkin onneksi tehdä sen tutkimuksen hajottamatta ihmisen suolta. Tutkimuksessa ei koskaan ole vain yhtä henkilöä, vaan yleensä vähintäänkin ainakin yksi sairaanhoitaja auttamassa potilasta kestämään sen epäluonnollisen tilanteen ja auttamassa tutkimuspiuhaa potilaan vatsaa oikeaan suuntaan painelemalla läpi suoliston ja lisäksi on tietysti lääkäri.


      Paksunsuolen tähystys tehdään alapään persreiän kautta, sitten jos sulla olis ongelmaa suussa tai kaulassa tai hengitysteissä tai paksusuolta ylempänä olevassa ohutsuolessa, sitten tutkimus olis suun kautta.


      Jos olet menossa paksusuolen tähystykseen, muista pyytää läääkäreiltä kipulääkkeet, se on lääketieteellisen henkilökunnankin toive aivan varmasti. Itse ainakin olisin huutanut kuin villi sika kivusta ja pyörtynyt paksusuolentähystykseen, ilman kipulääkkeitä. Paksusulentutkimus ei kuitenkaan ole lääketieteellisistä tutkimuksista mitenkään erityisen kivulias, eikä sellaista pidä pelottavana tutkimuksena edes ajatella. Jos lääkärit ovat sitä mieltä, että sinunn suolistosi pitää tutkia, he ovat oikeassa.

    • Sattuuhanse

      Sattuu niin perhanasti ,että yritän kaikintavoin välttää toimenpidettä.Mutta nyt olis taas sinne kuitenkin mentävä...

      • Anonyymi

        miten voi sattua jos kerran saa kipulääkettä etukäteen?


    • Anonyymi

      luin netistä että ruoan kulku suusta paksusuoleen kestää ainakin 10 tuntia. joten miksi käsketään olla tutkimusaamu syömättä jos tutkimus on vasta päivällä tai iltapv. siis järkeilin siitä että turha olla syömättä se tutkim. pv aamu, koska se ei yllä paksusuoleen niin nopee, eli parin tunnnin sisään. toisaalta taas, edeltävä ilta pitää olla syömättä koska se ruoka taas olisi juuri tutkim. aikaan paksusuolessa. jos vähän viitiii ottaa selvää niin pääsee helpommalla. mulla kun on opiaattilääkitys niin tyhjään mahaan otettuna aiheuttaa pahoinvointia, mut sen kipulääkkeen kuitenkin tarvin. yritin soittaa tähystyspaikkaan muttei ne ei vastannu koskaan. ja onpahan sit heidän vika jos tän takia menee pilalle. ohjelapuissa sanotaan vaan että edeltävä ilta syömättä, aamusta ei puhuta mitään. eli epäselvää tiedotuksesssakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2184
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2023
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1632
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1460
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      77
      1438
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1347
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1324
    8. 51
      1222
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe