Apua Köynnöskrassin kasvatukseen!!!

Maya

Kasvatan köynnöskrassia ensimmäistä kertaa parvekkeellani. Tarkoituksena on saada krassi nousemaan ristikkoa pitkin, mutta taimet eivät tunnu olevan kovin innostuneita ajatuksesta, vaan kasvavat valtoimenaan ruukuissa? Taimet nyt n. 30cm mittaisia ja niitä on paljon. Neuvoja?

4

7894

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kohta

      alkavat kiipeillä ihan omatoimisestikin - vähän. Krassi "kiipeää" kiertymällä hissukseen kehikkoon. Vähän laiskasti siis kiipeää ja sitä saa kyllä välillä ohjailla vaikka leveällä nauhalla (pehmeä, leveä nauha on paras, ettei hankaa poikki koko kasvia).

      Mutta kunhan se siis kasvaa reippaasti, niin kyllä se kiipeilee lopulta hakemaan valoa yläilmoista.

    • eija -66

      kyllä ne krassin alut lähtee luikertelemaan kehikkoa pitkin kunhan ne vankistuu ja pituutta tulee vielä. Voit avittaa jo hiukan. Pujotat kehikkoon varren alun niin kyllä se siitä kipuaa ylös. Se on mun lempikukkani ja syksyllä muista ottaa siemenet, jotka ovat isoja pallukoita talteen.Kuivatat ne ihan koviksi koppuroiksi ja laitat ilmavaan rasiaan oottamaan ensi kesää.

    • sandru

      mä kasvatan kanssa toista vuotta krassia parvekkeella, viime kesänä kasvoi hyvin ja kukki jossai vaiheessa myös, mulla ei kasva ruukussa vaan kukkalaatikossa koko helahoito ja mä ohjailen niitä taimia siihen ristikkoon päin ja hyvin ne siihen kiinnittyvä, vaivaahan se näkee, mutta harjoitus tekee mestarin:-)

    • Krassi

      Jos sulla kasvaa monta alkua samassa ruukussa, niin minä sinuna koulisin taimet erilleen taimiastiaan (esim. maitopurkista leikkaat sopivan kokoiset astiat) ja istutat vaikka pari samaan törppöön.Saapi laittaa niin syvälle, että ensimmäiset lehdet tulevat mullan pinnalle.Siinä ne voimistuvat ja ovat sitten kesäkuussa valmiina istutettavaksi isompaan astiaan.Ei niitä taimia voi älyttömästi kasvattaa samassa ruukussa, sillä eihän niillä ole tilaa kasvaa kesän aikana. Tila ja voima loppuvat mullasta ja niistä tulee honteloita ja vaaleita pienilehtisiä krasseja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe