Voiko tämä olla jotain ihottumaa?

kauhiast kutisee

Viime päivinä jalkoihini on tullut omituisia läikkiä. Ne kutisevat ja muistuttavat hyttysenpuremia, mutta niitä on toisen jalan nilkassa neljä melko lähekkäin joten se vaihtoehto tuntuu hieman omituiselta. Toiseenkin jalkaan on nyt tullut. Ensin ne ovat aivan vaaleita, muistuttavat itikan puremaa mutta kun niitä vähän raapii niin koko ympäristö muuttuu punertavaksi. Joissain kohdissa on ikään kuin kaksi pientä "paukamaa" ihan vierekkäin. Vanhat näppylät ovat kyllä paranemaan päin mutta tänään tuli uusia.

Voiko tämä olla jotain ihottumaa vai mitä tämä on? Niitä on ilmennyt vain jaloissa.

17

36134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puremia

      Kirpun puremia.

    • mitä tämä on ?

      Aivan samanlaista täällä !
      Niitä on minullakin, sekä lapsellani, joka sai ne nyt taas ensin.
      Mies väittää, että tarttuvat koirasta, joka nukkuu sängyssä...(!?)
      Olen miettinyt myös, voivatko levitä jostain raadoista, joita kissat raahaa sisälle ?
      Voivatko pölypunkit aiheuttaa tällaista ?
      Entä homeongelmat talossa ?

      Edellisen kerran oli samanlaista ensin viime vuoden elokuussa lapsella, sekä minulla. Se elokuinen ihottuma meni itsekseen ohitse, mutta tammikuussa tuli uudelleen (silloin vain minulle) Siloin söin kaksi antibioottikuuria ja ihottuma hävisi (muuttui kuurin aikana oikein kunnon paukamiksi, rykelmäksi selässä). Lääkäri diagnosoi sen silloin märkärupityyppiseksi.

      Kummalliselta kyllä tuntuu. Nyt olen käynyt terveyskeskuksessa kahteen kertaan ja kaksi ihmistä on ollut siellä sitä mieltä, että ovat hyttysenpuremia. Olishan ne silloin tammikuussakin varmaan diagnosoitu "vain" hyttysenpuremiksi, jos silloin olis hyttysiä ollut, olen ihan varma.
      Hassua vaan, että näppyjä on tullut kokoajan lisää, enkä ole ollut edes ulkona, kun nämä viimeisimmät tulivat (ja eilen ja tänään on noita hyttysiä kyllä sään takia ollut täällä ulkonakin muutenkin n. 0 kpl !) ja sisällä ei ole takuuvarmasti yhtäkään ja lapsellekin tuli eilen aamulla lisää esim. vaipan alle pari-kolme ja yleensäkin sellaisiin paikkoihin, että ei ole hyttynen voinut todellakaan päästä millään pistämään ! Näppylöitä on vieläpä ihan vieri vieressä (suunnilleen kiinni toisissaan) kolmekin kappaletta.

      Ärsyttää suunnattomasti tuo terveyskeskuksen lääkäri, kun ei uskonut millään, vaikka kuinka yritin selittää, melkein suuttui ja selitti vaan, että kun niitä on nyt vaan toisessa jalassa ja yleensäkin sillä puolella kehoa, niin ei muka voi olla märkärupea :/

      No, aikaisemminkin yksi terkkari väitti, että nämä minun näppyni eivät voi olla märkärupea, kun ei näytä siltä ihan tyypilliseltä sellaiselta, mutta yksi lääkäri sitten totesi, että luultavasti ovat sitä, ainakin sen tyyppistä, jos ei ihan sitä tavallisinta muotoa.

      No, ota tästä nyt sitten selvää...

      Jostain sain samoihin aikoihin nyt myös pariin otteeseen nokkosrokon, että aloin jo epäillä tuleeko jostain allergisesta reaktiostakin mahdollisesti tällaista ihottumaa ? Kuka tietää ?
      Lapsikin on atooppinen.

      • edelliseen

        Niin, noista hyttysistä vielä. Onhan tuossa aika outoa sekin, että jos olisivat hyttysenpuremia, niin miksi ei missään paljaana olleella ihokohdalla näy piston pistoa, ainoastaan vaatteiden alla...!
        Itikanpuremat sitäpaitsi lievittyy parissa päivässä ja nyt on näitä meilläkin ollut jo kohta viidettä päivää. Useissa näpyissä on keskellä vesikelloa muistuttava rakkula, joka erhdyttävästi muistuttaa vesirokkoa (joksi sitä ensin, viime vuonna, lapsellani luultiinkin), mutta kaikissa näpyissä ei tätä ole ja se on nyt muutenkin pois suljettu (tämän sentään terkkarikin vahvisti tällä kertaa).


      • ja vielä...
        edelliseen kirjoitti:

        Niin, noista hyttysistä vielä. Onhan tuossa aika outoa sekin, että jos olisivat hyttysenpuremia, niin miksi ei missään paljaana olleella ihokohdalla näy piston pistoa, ainoastaan vaatteiden alla...!
        Itikanpuremat sitäpaitsi lievittyy parissa päivässä ja nyt on näitä meilläkin ollut jo kohta viidettä päivää. Useissa näpyissä on keskellä vesikelloa muistuttava rakkula, joka erhdyttävästi muistuttaa vesirokkoa (joksi sitä ensin, viime vuonna, lapsellani luultiinkin), mutta kaikissa näpyissä ei tätä ole ja se on nyt muutenkin pois suljettu (tämän sentään terkkarikin vahvisti tällä kertaa).

        Googletin nyt vasta tuon lintukirpun ja tuoltahan nuo puremat ihan näyttävät !
        Meillä nukkuu sängyssä kaksi kissaa ja joskus koira ja tinteillä on kait pesiä kylppärin välikaton päällä, jostain sinne näyttävät menevän...Apua !
        Mutta voiko noita olla talvellakin, vai onkohan ollut sitten ihan oikeasti se märkärupi ?
        Kissat kyllä tosin on raahanneet joskus talvellakin, nyt kun tarkkaan muistelen, linnunraadon sisään (ja sängyn alle...) :(


      • olipa riesa
        ja vielä... kirjoitti:

        Googletin nyt vasta tuon lintukirpun ja tuoltahan nuo puremat ihan näyttävät !
        Meillä nukkuu sängyssä kaksi kissaa ja joskus koira ja tinteillä on kait pesiä kylppärin välikaton päällä, jostain sinne näyttävät menevän...Apua !
        Mutta voiko noita olla talvellakin, vai onkohan ollut sitten ihan oikeasti se märkärupi ?
        Kissat kyllä tosin on raahanneet joskus talvellakin, nyt kun tarkkaan muistelen, linnunraadon sisään (ja sängyn alle...) :(

        iho-ongelma ja ihan samanlaista!Koskaan ei ole ollut ihottumia.Tämä oli todella rasittava koska kutina alko illalla ja oli niin kovaa että raavin itseni verille,eka lääkäri sano et on syyhyä,2 lääkkäri sano et linkukirppuja ja ne on niin pieniä et silmä ei erota.leviää lenkillä tuulen mukana ja menee vaatteiden alle hihan ja lahkeensuista eli ihottuma oli juusi niissä paikoissa,kunnes...menin ihotautulääkärille ja hän totesi.pesen liikaa itseeni,kielsi kuukaudeksi kaikki pesuaineet ja erityisesti suihkugeelit!
        Vain apteekin tuotteet sopii ja ihottuma on kyllä loppunu mutta vielä meinaa kutittaa mutta raapia ei saa,ihmettelen mitä tämä on kun ei ole ollut ja kun muistelen niin koiran aikana,se nukku jalkopäässä oli kyllä keväisin samanlaista mutta ei näin voimakasta!


      • miehellä oli

        Vain toisella puolella kehoa olevat näpyt, jotka hiukan muistuttaa vesirokkoa, mutta pienempiä eikä niin vesikellomaisia, olivat vyöruusua. Ei saa sekoittaa ruusuun, joka on bakteeritulehdus. Vyöruusussa pienenä sairastettu vesirokkovirus herää pitkästä unesta jossain selkäytimessä tms. Tekee myös hermosärkyä näpyn ympäristöö, silittely auttaa.


    • kutisee

      on ollut jo kolme päivää samanlaisia patteja.Minun miehelle ilmestyi noita patteja n.kolme viikkoa sitten eka kerran kun oli käymässä mökillä.Minä olin siellä viikonloppuna ja nyt on sit jalat purtuna.Mieheni kävi lääkärissä ja diagnoosi oli lintukirpun purema.Eli minä san ne sieltä mökiltä kun rapsutin pihaa ja oli lenkkarit jalassa.Eli kirput tarttuu vaateisiin ja purevat siitä missä ovat kosketuksissa ihoon.Allergia lääkkeitä suun kautta ja kortisoni-voidetta patteihin niin vahan helpottaa.

    • tuulis-tilda

      Hei kohtalotoverit! Näinkin myöhään vielä kommentoin lintukirppuasiaa. Käväisin ennen juhannusta Enäjärvellä ja kotiin palattuani alkoi kaula kutista vietävästi, ja raapimisen seurauksena oli valtava rykelmä rikkimenneitä paukamia. Lisää löytyi rintojen yläosasta ja jaloista. Pahinta on, että vieläkin purmakohdissa on paikoitellen ikävät isot sinelmät. Tietääkö joku, häipyvåtkö ne koskaan.

      • kirppuko?

        Minä olen koko heinäkuun kärsinyt vastaavasta vaivasta. Olen ollut paljon kallioisilla rannoilla Hesassa ja saanut vastaavia oireita.
        Ensin iho kutisee kovasti, jonka jälkeen tulee isoja paukamia, osittain rykelminä. Lisäksi iho turpoaa välillä hyvinkin voimakkaasti ja paukamiin on osittain jäänyt rupi.
        Luulin jo päässeeni oireista, mutta tänään taas sain vastaavia paukamia kolmeen kohtaan.
        Lääkärin mielestä kyseessä oli lintukirppu.
        Lääkkeenä Xyzal ja kortisonivoide.
        Kutina on todella paha. Mietin vaan voisiko kyseessä olla jokin muu syy. En koskaan aiemmin ole tälläistä kokenut.


      • *Kärsivä*

        Jep, olisi kiva tietää millä näistä pääsee eroon ja tuleeko pysyviä jälkiä?

        Luulin ensin, että sain lintukirppuja koirasta mutta ulkoilemme enimmäkseen Hgin keskustassa joten minulla ei ainakaan tietoa mistä olemme koiran kanssa näitä saaneet... En ole ikinä aiemmin kärsinyt mokomasta vaivasta, vaikka olen "maalla" koko ikäni asunut.

        Söin Aeriusta (antihistamiinia) alussa kutinaan ja oireet helpotti vaikka punaiset patit eivät hävinneet. Nyt silmäkulmassa (!) paha turvotus kun sielläkin (?) purema...

        Kertokaa hyvät ihmiset miten näistä pääsee eroon??? Poltanko kaikki vaatteet, sohvat ja matot ja ajelen koiran kaljuksi vai mikä on ratkaisu?


    • Tästäkin selvitään

      Omat puremani sain sunnuntaina 13.7.08 aamupäivällä. Kutina on aika pirummoista, mutta onneksi kaapista löytyi jotakin lievittävää voidetta hönteisten puremiin. Sain sentään nukuttua. Maanantaina työterveyshoitajalle paukamia näyttämään. Lintukirppuja totesivat sekä hoitaja että katsomaan tullut lääkäri. Ohjeeksi sain hankkia Hydrocortison emulsiovoidetta ja tulehdusten estämiseksi Bacibact voidetta. Ja vielä tarvittaessa allergialääkettä, antihistamiinia esim. Zyrtec. Hydrocortison emulsiovoidetta ostin varmuuden vuoksi vahvempaa 2,5 %. Kutina ja pahemmat tulehdukset ovat kurissa, mutta muuten kroppani on kauhea näky!

      Kotona kirppuja ei ole ollut ja sain ne jossakin Saksan reissulla Frankfurtista autollla Kasselin, Hampurin ja Tukholman kautta Turkuun. Näppylät ilmestyivät nukkuessni 13.8. aamupäivän laivan hytissä. Ihmeellistä, ettei kukaan muu seurueen kolmesta jäsenestä kokenut kohtaloani.

      • laitettuani

        peitot ja tyynyt parvekkeelle tuulettumaan koko päiväksi. Ajankohtana siis kevät... Juu ja linnunpesä juuri parvekkeen yläpuolella katonrajassa. Paukaumat tulivat nukkuessani (peiton ollessa korvissa asti). Puremia on säärissä, vyötärössä, selässä, jalkataipeessa yms. :C


      • yllättynyt

        Olin laivareissulla Hki-Tukholma Siljan laivalla.Eekana aamuna huomasin muutama näppylä ja nyt paripäivää reissun jälkeen aivan kamalia paukamia. Ovatkohan kirpun puremia?


      • ani_a
        yllättynyt kirjoitti:

        Olin laivareissulla Hki-Tukholma Siljan laivalla.Eekana aamuna huomasin muutama näppylä ja nyt paripäivää reissun jälkeen aivan kamalia paukamia. Ovatkohan kirpun puremia?

        Täälläkin alkoi tulla paukamia vajaa viikko sitten, muistuttavat hyttysenpistoa mutta eivät tule rykelminä vaan selkeästi erikseen (eroa vähintään 10 cm puremien välillä). Toisessa jalassa taitaa reidestä alaspäin olla viisi, toisessa kuusi, vatsassa yksi ja kyynärtaipeessa yksi. Pari näistä ovat jalkapohjassakin! Reidestäkin löytyy yksi ärhäkkä, ei kahden euron kolikko riitä peittämään.

        Pihaa en ole ruoputellut enkä ole kannellut puita, pihalla tulee toki koiran kanssa käytyä mutta lintujen saati linnunpaskan kanssa ei olla oltu tekemisissä. Kissojakin on mutta ne ovat täysin sisäkissoja joten ulos eivät edes pääse. Eilenkin työpäivän aikana tuli jälleen uusi näppy, ja ironista on se, että joudun työni puolesta pitämään työnantajan tarjoamaa suojavaatetusta ja niiden alla olevat omat vaatteet olivat vastapestyt. Kutittaa niin maan vietävästi!

        Lääkäri diagnosoi lintukirpun puremiksi, mutta tuntuu vähän epäuskottavalta varsinkin kun googlettelin puremien kuvia. Ikinä ennemmin mitään tällaista ei ole ollut, vaikka olen aiemmin lintuja pelastellutkin ja rymynnyt koiran kanssa pitkin metsiä. Noh, kait sitä sitten pitää niitä antihistamiineja napsia vaikken ihan diagnoosia allekirjoitakaan - jos jokin pystyy lievittämään kutinaa niin teen kyllä ihan mitä vain.


      • Trogir
        ani_a kirjoitti:

        Täälläkin alkoi tulla paukamia vajaa viikko sitten, muistuttavat hyttysenpistoa mutta eivät tule rykelminä vaan selkeästi erikseen (eroa vähintään 10 cm puremien välillä). Toisessa jalassa taitaa reidestä alaspäin olla viisi, toisessa kuusi, vatsassa yksi ja kyynärtaipeessa yksi. Pari näistä ovat jalkapohjassakin! Reidestäkin löytyy yksi ärhäkkä, ei kahden euron kolikko riitä peittämään.

        Pihaa en ole ruoputellut enkä ole kannellut puita, pihalla tulee toki koiran kanssa käytyä mutta lintujen saati linnunpaskan kanssa ei olla oltu tekemisissä. Kissojakin on mutta ne ovat täysin sisäkissoja joten ulos eivät edes pääse. Eilenkin työpäivän aikana tuli jälleen uusi näppy, ja ironista on se, että joudun työni puolesta pitämään työnantajan tarjoamaa suojavaatetusta ja niiden alla olevat omat vaatteet olivat vastapestyt. Kutittaa niin maan vietävästi!

        Lääkäri diagnosoi lintukirpun puremiksi, mutta tuntuu vähän epäuskottavalta varsinkin kun googlettelin puremien kuvia. Ikinä ennemmin mitään tällaista ei ole ollut, vaikka olen aiemmin lintuja pelastellutkin ja rymynnyt koiran kanssa pitkin metsiä. Noh, kait sitä sitten pitää niitä antihistamiineja napsia vaikken ihan diagnoosia allekirjoitakaan - jos jokin pystyy lievittämään kutinaa niin teen kyllä ihan mitä vain.

        Minulla ja tyttöystävälläni ensimmäiset kutisevat näppylät tulivat lauantaina Kroatian loman viimeisenä päivänä. Pari hassua rykelmää vyön korkeudella selkäpuolella. Sitten sunnuntaina minulla oli jo koko yläselkä ja hartiat kutisevien näppyjen peitossa ja tyttöystävällä olkapäät. Tänään sitten yksityislekurille.

        Eipä tullut diagnoosista valmista.. ei ilmeisesti vesirokkoa, herpestä, pikkurokkoa jne. Sanoin, että pakko olla jokin yhteinen juttu koska alkoi molemmilla samaan aikaan.

        Lintukirpuista ei siis sanaakaan.. sain allergialääkkeitä (en eläissäni ole ollut millekkään allerginen) ja hydrokortisonia.

        Kotiin palattuani avasin itse netin ja ihotauti.net sivuilta alle 5 minuutissa selkkis: lintukirput: Kroatiassa oltiin puskaretkellä vikapäivänä ja paljon muutenkin luonnossa.

        Jännä homma (kuten muutkin on täällä kuvailleet), että noita näppyjä tule vielä lisää vaikka kaikki vaatteet on vaihdettu ja pesty ja saunankin luulisi johonklin pikkuelävään tehoavan :)

        Tämä nykyaika: ensin tuli myyräkuume ja nyt lintukirput... ei moisista lapsuudessa ollut kuullut halaistua sanaa :)


    • Olivia...

      No se voi olla hyttysen purema mutta jos niitä on tullut nyt viime päivinä paljon niin se on ihottuma mutta en tiedä mikä.... Anteeksi en voi auttaa...

    • ompaskivaa

      matka seurueessamme oli myös useilla kirpun puremia, syksyllä 2013.lääkäri ilmoitti niiden alkaneen alkaneen lisääntyä tallinkin laivoilta välillä helsinki- tallinna. ei enään koskaan eestiläiseen paattiin vain kotimainen käy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      146
      10536
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3013
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2829
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2127
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1868
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1699
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1626
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1587
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1418
    Aihe