Mulla tulee usein peräaukosta verta.(wc-paperiin)Mistä saattaa johtua?? Jos lääkäriin asiasta menee nekö laittaa johonki peräsuolen tähystykseeen??kauheeta.En haluis sellaseen. Mut voiko tää olla jotain ihan vaaratonta?? Entä mitä tää pahimmilllaan saatta oll??
Entäs musta uloste..? ku oon kuullu että se ois merkki siitä että veri tulee jostain ylempää(esim mahasta) ..niin kuinka vaarallista se sit on?? Ku joskus ulosteeni on pikimustaa.
Ku ei muuten oo mitenkään sairas olo ni ei huvittais lähtee mihinkään tähystyksiin, vai onko pakko..??
Kiitos jos joku osaa auttaa..
verta.
33
41413
Vastaukset
- meitsi
musta uloste kyllä vaikuttaisi siltä, että asia kannattaa tutkia. Kyllä itsellänikin tulee joskus vähän kirkasta verta pyyhittäessä..ilmeisesti haavumia tai peräpukamia..ehkä kerran,pari viikossa. En ole erityisemmin huolissani.
- mm
Tullut pari kertaa, kurkussa todettu myös tulehdusta,huomenna kardiologi viikko sitten sydän monitorissa ja verenvuotoa, ilmeistesti asperiini aiheutti. Pari kuukautta olin ruokavaliolla -keitto ja jugurtti ym.
- tietoa...
Kirkas veri on, mitä todennäköisimmin, merkki peräpukamasta. Hoitona peräpukamiin tarkoitettu voide, jota saa apteekista. Ummetusta tulisi myös välttää syömällä runsaasti kuituja ja nauttimalla riittävästi vettä. Jos vatsa on kovalla, niin uloste saattaa raapia suolen verille (josta sitten johtuu se verinen vuoto).
Musta uloste voi johtua jostain syömästäsi ruoasta, esim. mustikoista tulee mustaa ulostetta. Jos syy ei kuitenkaan ole ruokavaliossa, niin silloin ehdottomasti lääkäriin (mikäli vaiva on jatkuvaa). Musta uloste voi, tosiaan, johtua jostain vakavasta, ja silloin tarvitaan lääkärin tutkimusta ja mahdollisesti hoitoa. Vaikka se kiusalliselta tuntuisikin mennä lääkäriin näinkin arkaluonteisessa asiassa, niin pakko se on. Sinun terveytesi on kysymyksessä! Tuli muuten mieleen että käytätkö paljon särkylääkkeitä? Niistähän voi tulla vakavia ongelmia vatsan kanssa, esim. vatsahaava.
Tuo musta uloste kuulostaa todella huolestuttavalta. Käyhän siellä lääkärissä.- 8 päivän vaikutus!!!
http://72.14.203.104/search?q=cache:THcauNBxiFcJ:www.laakelaitos.fi/uploads/Kampanja/shlehti-nsaid.doc suolistoverenvuotoja särkylääkkeet&hl=fi&gl=fi&ct=clnk&cd=3
- Ei huolta huomisesta
8 päivän vaikutus!!! kirjoitti:
http://72.14.203.104/search?q=cache:THcauNBxiFcJ:www.laakelaitos.fi/uploads/Kampanja/shlehti-nsaid.doc suolistoverenvuotoja särkylääkkeet&hl=fi&gl=fi&ct=clnk&cd=3
- nainen 30+
veri kirkkaan punaista vai tummaa?
Jos on kirkkaan punaista niin tulee luultavasti peräaukon suulta, haavauma tai pukamat.
Jos taas on tummaa niin silloin viittaa siihen että tulee syvemmältä.
Jos olet kovavatsainen niin veikkaisin kyllä tuota haavaumaa... Onko sitä tullut pitkään?- milla
..veri on kirkkaan punasta. Sitä on tullut n. vuoden ajan. Ei jatkuvasti mutta aika usein (viikottain) ja minulla kyllä on ummetusta usein että olet varmaan oikeassa siinä että se tulee varmaan pukamista (joita en ole tiennyt omistavani) tai ärsyyntyneestä peräsuolesta..
Mutta ihmetyttää se pikimusta uloste..
- milla
..kaikille avusta!! Uskon että verta tulee ummetuksen takia ärsyyntyneestä suolesta tai pukamista (en aiemmin osannut yhdistää ummetusta tähän.Enkä tiennyt pukamista)
Ja rupean tarkkailemaan aiheuttaako joku ruokalaji mustaa ulostetta..että jos se tosiaan johtuiski siitä (niinku joku kirjotti niistä mustikoista joita ainakin syön aika usein)Mikähän muu vois värjätä??
..mutta jos uloste jatkuvasti rupee oleen mustaa on kai pakko mennä lääkäriin vaikka ajatus tähystyksestä puistattaakin.
Se vatsahaavariski pelottaa koska olen joutunut syömään särkylääkkeitä paljon kuukautiskipujen takia :( Onkohan vatsahaava yleinen nuorilla?En ole kuullut kellään olleen..- että !
Onko sinulla ilmennyt noiden oireiden lisäksi (veri ja uloste) vatsakipua, joko ylä- tai alavatsassa? Koska siitähän voi päätellä jotain. Jos närästää, ja ylävatsa on kipeä, niin kyseessä voi olla - mutta ei tietenkään välttämättä! - vatsahaava, tai alkava sellainen. Se voi johtua särkylääkkeiden runsaasta käytöstä. Ehkä voisitkin särkylääkekuurin yhteydessä käyttää jotain vatsan limakalvoa suojaavaa lääkitystä, niitä saa apteekista, Ranitidiini on (joissakin) vaikuttavana aineena. Itse olen kokenut hyväksi. Ilman niitä vatsani tulee todella kipeäksi jos yhtään joudun enemmän käyttämään särkylääkkeitä. Niin, ja kyllä nuorellekin voi tulla vatsahaava, tiedän tapauksia. Kirkas veri on tod.näk. pukamista johtuvaa, kerroit että sinulla on ollut ummetusta. Ummetukseen voi käyttää, ainakin tilapäisesti, ummetuslääkettä, sitäkin saa apteekista. Yksi merkki ainakin on sellainen kuin Laxoberon. Minullakin on usein vatsa kovalla, joten ulostaessa tihkuu kirkasta verta. Se ei ole vakavaa, hoituu kyllä kotikonstein, apteekista saatavalla voiteella ja elämäntavoilla. Laxoberonin olen havainnut hyväksi avuksi vaikean ummetuksen hoitoon, tilapäisessä käytössä. Myös Microlax-peräruiske voi toisinaan olla paikallaan - niitäkään ei tietysti saa jatkuvasti käyttää, mutta tarpeen niin vaatiessa.
- perse-arskan perse
että ! kirjoitti:
Onko sinulla ilmennyt noiden oireiden lisäksi (veri ja uloste) vatsakipua, joko ylä- tai alavatsassa? Koska siitähän voi päätellä jotain. Jos närästää, ja ylävatsa on kipeä, niin kyseessä voi olla - mutta ei tietenkään välttämättä! - vatsahaava, tai alkava sellainen. Se voi johtua särkylääkkeiden runsaasta käytöstä. Ehkä voisitkin särkylääkekuurin yhteydessä käyttää jotain vatsan limakalvoa suojaavaa lääkitystä, niitä saa apteekista, Ranitidiini on (joissakin) vaikuttavana aineena. Itse olen kokenut hyväksi. Ilman niitä vatsani tulee todella kipeäksi jos yhtään joudun enemmän käyttämään särkylääkkeitä. Niin, ja kyllä nuorellekin voi tulla vatsahaava, tiedän tapauksia. Kirkas veri on tod.näk. pukamista johtuvaa, kerroit että sinulla on ollut ummetusta. Ummetukseen voi käyttää, ainakin tilapäisesti, ummetuslääkettä, sitäkin saa apteekista. Yksi merkki ainakin on sellainen kuin Laxoberon. Minullakin on usein vatsa kovalla, joten ulostaessa tihkuu kirkasta verta. Se ei ole vakavaa, hoituu kyllä kotikonstein, apteekista saatavalla voiteella ja elämäntavoilla. Laxoberonin olen havainnut hyväksi avuksi vaikean ummetuksen hoitoon, tilapäisessä käytössä. Myös Microlax-peräruiske voi toisinaan olla paikallaan - niitäkään ei tietysti saa jatkuvasti käyttää, mutta tarpeen niin vaatiessa.
Kärsin ummetuksesta lähes 20 vuotta, jatkuvasti oli pytty punaisena. Viime syksynä helpotti, kun aloin katsomaan mitä syön.
Talvella jouduin pari kertaa käyttämään laxoberonia, sekä viime lauantaina ja toissailtana. Seuraavana aamuina olikin sitten pytty veressä ja mielestäni melko tummaa on veri, voisiko laxoberon ärsyttää mahaa ? Yhdistin jotenkin vain tuon verenvuodon laxoberoniin, jota käytin n 10 vuotta säännöllisesti, mutta siis viime syksyn jälkeen vain muutaman kerran.
Eilen tuli kuumetta ja joka paikka oli kipeänä, ylävatsa on eilisestä alkaen ollut kipeä, illalla otin ASA 100mg,
uloste ei ole mustaa , siksi ajattelen veren tulevan kuitenkin melko alapäästä, on pukamia, pari kertaa on peräsuoli tähystetty, ei mitään vikaa, Tiedoksi vain, peräsuolen tähystys on helppo ja kivuton toimenpide,
jokin on pielessä, mutta mikä, kaksi kertaa olen lähetteen saanut mahatähystykseen mutten ole mennyt, enkä mene. Kuulin kyllä että tuo toimenpide tehdään myös nukuttamalla potilas, onko kokemuksia. - Tunnollinen
perse-arskan perse kirjoitti:
Kärsin ummetuksesta lähes 20 vuotta, jatkuvasti oli pytty punaisena. Viime syksynä helpotti, kun aloin katsomaan mitä syön.
Talvella jouduin pari kertaa käyttämään laxoberonia, sekä viime lauantaina ja toissailtana. Seuraavana aamuina olikin sitten pytty veressä ja mielestäni melko tummaa on veri, voisiko laxoberon ärsyttää mahaa ? Yhdistin jotenkin vain tuon verenvuodon laxoberoniin, jota käytin n 10 vuotta säännöllisesti, mutta siis viime syksyn jälkeen vain muutaman kerran.
Eilen tuli kuumetta ja joka paikka oli kipeänä, ylävatsa on eilisestä alkaen ollut kipeä, illalla otin ASA 100mg,
uloste ei ole mustaa , siksi ajattelen veren tulevan kuitenkin melko alapäästä, on pukamia, pari kertaa on peräsuoli tähystetty, ei mitään vikaa, Tiedoksi vain, peräsuolen tähystys on helppo ja kivuton toimenpide,
jokin on pielessä, mutta mikä, kaksi kertaa olen lähetteen saanut mahatähystykseen mutten ole mennyt, enkä mene. Kuulin kyllä että tuo toimenpide tehdään myös nukuttamalla potilas, onko kokemuksia. - Taas suututtaa:-X
jokin on pielessä, mutta mikä, kaksi kertaa olen lähetteen saanut mahatähystykseen mutten ole mennyt, enkä mene. Kuulin kyllä että tuo toimenpide tehdään myös nukuttamalla potilas, onko kokemuksia.http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/5032.pdf
sivulla 312 lukee E464 kohdalla:
"Ei saa käyttää kuivattuihin elintarvikkeisiin, jotka turpoavat ruoasulatuskanavassa"
K a p s e l i n k u o r i a i n e e n a tuo kuitenkin on ihan tavallinen aines?
Mitä useamman kapselin syöt päivässä, sitä enemmän ainetta saat "sulatella"... Mulal tosin närästää kaikki muu paitsi liivate- ja sokerikapselit, joten ei ole kertynyt muita kokemuksia. Esim kalaöljykapseleissa kuoriE407 tai guar tekee olon ihan mahdottomaksi - mut samaahan on kevytkermoissa ym, joten luomukermaa vaan ja kapseleiden tilalle oikeaa kermakalaa:-)
Katsopa tuolta sivulta 417, mitä kaikkea voikaan olla maitojauheessa!!! - opiskelemista
Taas suututtaa:-X kirjoitti:
http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/5032.pdf
sivulla 312 lukee E464 kohdalla:
"Ei saa käyttää kuivattuihin elintarvikkeisiin, jotka turpoavat ruoasulatuskanavassa"
K a p s e l i n k u o r i a i n e e n a tuo kuitenkin on ihan tavallinen aines?
Mitä useamman kapselin syöt päivässä, sitä enemmän ainetta saat "sulatella"... Mulal tosin närästää kaikki muu paitsi liivate- ja sokerikapselit, joten ei ole kertynyt muita kokemuksia. Esim kalaöljykapseleissa kuoriE407 tai guar tekee olon ihan mahdottomaksi - mut samaahan on kevytkermoissa ym, joten luomukermaa vaan ja kapseleiden tilalle oikeaa kermakalaa:-)
Katsopa tuolta sivulta 417, mitä kaikkea voikaan olla maitojauheessa!!!perunaakaan ei siis saisi syödä, pitäisikö ryhtyä jänikseksi, syö lunta ja juo vettä, tuskin sitten tulisi ummetusta eikä paska haisisi.
- Kaikki vaikuttaa...
jokin on pielessä, mutta mikä, kaksi kertaa olen lähetteen saanut mahatähystykseen mutten ole mennyt, enkä mene. Kuulin kyllä että tuo toimenpide tehdään myös nukuttamalla potilas, onko kokemuksia. - rautatabletteja
Kaikki vaikuttaa... kirjoitti:
ei ole koskaan käyttänyt, linkissä olevien kirjoitusten perusteella olisi pitänyt syödä rautaa, olisi maha toiminut "rennommin", eli löysemmin.
- Kukaan ei vastaa
rautatabletteja kirjoitti:
ei ole koskaan käyttänyt, linkissä olevien kirjoitusten perusteella olisi pitänyt syödä rautaa, olisi maha toiminut "rennommin", eli löysemmin.
- Olisin aina kipee:-(
- Sori, ei ehdi selitellä... ...
Olisin aina kipee:-( kirjoitti:
- Kaikki vaikuttaa kaikkeen
- joku vain...
luin noi kaikki keskustelut siis ja mulla tuli tänään kerran verta vähän peräaukosta ja alkoi pelottaa jos siinä on jotain... mutta siis onko se tavallista? ennen ei oo tullu tätä ennen... pitäiskö mun vähän seurata sitä että tuleeko joka kerralla kun käyn kakalla koska oli vasta eka kerta?
- ruskeatkalsariraidat
Moi! olen 4-6v kärsinyt erilaista vatsavaivoista.
Viime marraskuusta gastroskopialöydöksenä lievä ruokatorven tulehdus,joka nyt saatu kuntoon
Zolt ja Nexium lääkekuureilla.Dg:inä 4 eri lääkäriä antanyt mm:Ärtyneen Suolen Oireyhtymä,Refluksitauti,
Ummetus ja Luulotauti.Kehotettu lisäämään liikuntaa ja kuitija ruokavalioon,se tehty ei juurikaan vaikutusta.Ripuli ja Ummetus vuorottelee,kuulemma tyypillistä toiminnallisille vatsavaivoille,mihin ei ole olemassa mitään parannuskeinoa.Lääkärien mielestä paksusuolen tähystys ei ole tarpeellinen,alhaisen syöpäriskin takia.Kaikki verikokeet viime kesänä oli ok,eikä peräpukamia saati helikobakteeria löytynyt.
Oireina yhä mustia ulosteita,alavatsakipuja,jotka säteilee alaselkään sekä pakaroihin,kyljet kipeät.
Kohta ei ole muuta vaihtoehtoa kuin,pyytää lääkäriltä lähete koko vatsan UÄ-tutkimukseen tai sitten mulla on vaan päässä vikaa,ikää on 26v :/ - vihastunnut
ruskeatkalsariraidat kirjoitti:
Moi! olen 4-6v kärsinyt erilaista vatsavaivoista.
Viime marraskuusta gastroskopialöydöksenä lievä ruokatorven tulehdus,joka nyt saatu kuntoon
Zolt ja Nexium lääkekuureilla.Dg:inä 4 eri lääkäriä antanyt mm:Ärtyneen Suolen Oireyhtymä,Refluksitauti,
Ummetus ja Luulotauti.Kehotettu lisäämään liikuntaa ja kuitija ruokavalioon,se tehty ei juurikaan vaikutusta.Ripuli ja Ummetus vuorottelee,kuulemma tyypillistä toiminnallisille vatsavaivoille,mihin ei ole olemassa mitään parannuskeinoa.Lääkärien mielestä paksusuolen tähystys ei ole tarpeellinen,alhaisen syöpäriskin takia.Kaikki verikokeet viime kesänä oli ok,eikä peräpukamia saati helikobakteeria löytynyt.
Oireina yhä mustia ulosteita,alavatsakipuja,jotka säteilee alaselkään sekä pakaroihin,kyljet kipeät.
Kohta ei ole muuta vaihtoehtoa kuin,pyytää lääkäriltä lähete koko vatsan UÄ-tutkimukseen tai sitten mulla on vaan päässä vikaa,ikää on 26v :/tunnistan vaivasi ja sain itsekkin lääkäriltä lähes semmoisen kuvan vaivoistani että,taitaa olla pojalla päässä vikkaa .vaikka todettu vatsahaava ja siihen sain hoidoksi soma 40 mg sekä cavisonin .vaivat jatkunnut jo lähes vuoden. ja vaivat ovat lähes päivittäisiä vieläkin. ongelmana tuntuukin vatsan alueella olevan lääkäreiden tietämättömyys, vatsantoiminta ongelmista.tällä menolla ja lääkäreiden asenneongelma potilaita kohtaan. se suurin ongelma,taitaakin olla juuri siinä että lääkärit ei ota potilaitaan vakavasti. p.s jonkun pitäisi tosiaan tarttua asian ytimeen eikä siihen että.potilas itse hoitaa itsensä.
- 92e
Miulla on melko sama ongelma. Peräaukosta tulee verta paperille ja pikkuista kutinaa välillä, mutta ei tuu mustaa ulostetta. Pitäiskö mennä lääkäriin kummiskin?
Ehdotuksia?- mikimi
olisko peräaukossasi haavauma?
Osta sitä lambi tai jotain valkosta pehmeää vessapaperia, kuulostaa tyhmältä mut se ei ärsytä niin takapuolta niin paljon kun keltainen paperi. Jos siis paperiin tulee vähän verta voi se johtua haavasta peräaukon suulla joka tulee esim, jos olet kovalla tai löysällä ja joudut pyyhkimään usein. Tai sitten voi olla peräpukama.
Testaa tota paperin vaihtoo ja voit ostaa apteeksita jotain voidetta siihen. Jos verta tulee paljonkin niin mene ihmeessä lääkäriin voi olla sillonkin vaan pukama puhjennnu tms, tai jos tuntuu että verta tulee joka kerta eikä paperinvaihto tai apeteekin farmaseuttien neuvot auta niin kannattaa kysyä onko lääkärillä jotain neuvoja.
Kirkasveri tulee yleensä suolen loppupäästä ja tumma mahalaukusta tai suolen alusta. Joskus olen jopa lukenut että kirkasveri ei olisi niin vakavaa, mutta tosiaan en ole lääkäri ja nämä ovat vaan mitä olen vuosien saatossa asiasta lukenut ja kokenut. Veikkaisin että kutina ja pieni verimäärä sillon tällön paperissa olisi pienen haavauman tai pukaman oire. - mikimi
mikimi kirjoitti:
olisko peräaukossasi haavauma?
Osta sitä lambi tai jotain valkosta pehmeää vessapaperia, kuulostaa tyhmältä mut se ei ärsytä niin takapuolta niin paljon kun keltainen paperi. Jos siis paperiin tulee vähän verta voi se johtua haavasta peräaukon suulla joka tulee esim, jos olet kovalla tai löysällä ja joudut pyyhkimään usein. Tai sitten voi olla peräpukama.
Testaa tota paperin vaihtoo ja voit ostaa apteeksita jotain voidetta siihen. Jos verta tulee paljonkin niin mene ihmeessä lääkäriin voi olla sillonkin vaan pukama puhjennnu tms, tai jos tuntuu että verta tulee joka kerta eikä paperinvaihto tai apeteekin farmaseuttien neuvot auta niin kannattaa kysyä onko lääkärillä jotain neuvoja.
Kirkasveri tulee yleensä suolen loppupäästä ja tumma mahalaukusta tai suolen alusta. Joskus olen jopa lukenut että kirkasveri ei olisi niin vakavaa, mutta tosiaan en ole lääkäri ja nämä ovat vaan mitä olen vuosien saatossa asiasta lukenut ja kokenut. Veikkaisin että kutina ja pieni verimäärä sillon tällön paperissa olisi pienen haavauman tai pukaman oire.ja vielä, mustakaan uloste ei ole vaarallista jos olet syönnyt esim. mustikoita tai lakua lähipäivinä tai rautatabletteja
- 92e
mikimi kirjoitti:
ja vielä, mustakaan uloste ei ole vaarallista jos olet syönnyt esim. mustikoita tai lakua lähipäivinä tai rautatabletteja
Lakua olen syönnyt, mutta en vielä mustikoita ja rautatabletteja en tarvitse.
- Minää..
Mä oon 11 wee tyttö ja multa tulee wc paperiin verta ... Mitä pitäs tehä ? :o
- Minää....
Ja sattuu ku ulostan :DDDDD
- huolestunut-mä
multa on tullut noin viikon ajan pienet määrät verta vessapaperiin, en jaksaisi apteekissa käydä, paraneeko pukamat itestään?
Oletko tarpeeksi huolellinen, kun käyt pseulla?
- 3+20
Yleensä tuo johtuu pukamista/haavaumista, jotka paranevat itsestään. Niitä kannattaa rasvata jollain esim. Bepanthen on kuulemma hyvä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2394613Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii763055- 472463
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451767- 281703
- 791451
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851285PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143965- 69948
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894