lestaadiolaisuus

-emma-

kiinnoistuin pääsiäisenä eräästä pojasta, mutta kuulin myöhemmin että hän on lestaadiolainen, minun tietoni perustuvat vain luulopuheile, joten haluaisin päivittää ajatuksiani ja tietojani.. jos joku tietää mitä lestaadiolaiset ajattelevat armeijasta, alkoholista, seurustelusta, avioliitosta sekä seksistä ennen avioliittoa, voisiko hän kenties jakaa tietonsa minun kanssani, se olisi hyvin tärkeätä minulle, että en kohtele toista väärin..

10

3852

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lestan kaveri

Itselläni on muutama lestaadiolaiskaveri ja he ovat ainakin neitsyitä vieläkin, koska seksi harrastetaan vasta avioliitossa ja ilamn ehkäisyä. Heidän perheessään onkin sitten 12 lasta, mutta luulempa, että monet nuoret kapinoivat uskontoaan vastaan ja harrastavat seksiä ehkäisyn kanssa, mutta se kumpaa tapaa ihastuksesi noudattaa, on kysyttävä häneltä itseltään. Lestaadiolaisystäväni eivät myöskään saa meikata tai värjätä hiuksiaan, syytä en tiedä..

• on ihan kivoja

kun vain haluut 20 lasta. Katos niiden kuuluu tehdä lapsi joka vuosi. Muuten kyläraati puuttuu asiaan.

• Epälesta

Lestadiolaiset ovat väkeä, jotka pitävät yhtä. (Rauhanyhdistyksen kesäjuhla on Suomen suurin kesätapahtuma.) Lestadiolaiset kuuluvat kirkkoon, kuten 80% suomalaisista.

Heillä on varsin tiukkoja moraalisia arvoja.

Monet lestadiolaiset ovat erittäin hyvin menestyviä liike-elämässä.

Monet nuoret ja muutkin rimpuilevat tiukkuutta vastaan. Et kerro, missä asut. Jos asut Etelä-Suomessa, niin täällä saarnamiesten ote ei ole yhtä luja kuin pohjoisessa. Jotkut lestadiolaissuunnat eritoten pohjoisessa ovat herkkiä luovuttamaan vastaan pyristelevän jäsenensä "saatanan valtaan", mikä käytännössä saattaa eristää hänet suvusta ja tuttavapiiristä. Kaipa tämäkin on nykyisin lieventynyt.

Lestadiolaiset käyvät armeijan, kuten muutkin. Seksuaalimoraali on tiukka. Alkoholia ei suvaita. Ilmeisesti myös ehkäisy on vasoin heidän moraaliaan, koskapa useimmissa lestadiolaisissa perheissä on paljon lapsia.

Lestadiolaisia suuntia on useita. Niillä on erilaisia tapoja. Esimerkiksi esikoislestadiolaiset eivät hyväksy solmiota.

Minulla on kolme lestadiolaista yritystä asiakkaanani. En lakkaa ihmettelemästä heikälaisten bisnesnenää. He löytävät bisnestä sieltä, mistä kukaan muu ei löydä.

• dinssss

Jep, itse en syrji lestaadiolaisia uskontonsa perusteella, sillä omasta isän puolelta suvustani on suuri osa juuri näitä "ei seksiä ennen avioliittoa" -tyyppejä. Serkkuni ovat, ja heillä tosiaan on 12 lasta ja joka vuosi tehdään lapsi, tyyliin hautaan saakka :) Itse olen joutunut isän puolen suvusta helposti "eroon" meikkaamalla ja olemalla oma itseni, kuten olisin huonompi ihminen - en millään lailla :) Pidän omasta elämäntyylistäni, enkä sitä häpeä, juon ja pidän muilla jutuilla hauskaa, biletän ja olen kavereiden kanssa! Eli meidän suvussa olen se musta lammas, mutta eipä harmita yhtään :)

• ei katso uskontoonkaan

oon lesta itte, kävin armeijjan, harrastan seksiä vaikka en oo naimisissa, juon viinaa silloin tällöin, eli saman lainen kuin suurin osa meistä ihmisistä. vaikka lestat ei sallikkaan seksiä ja alkoholia mutta mikä estää niistä nauttimisen. lestaatiolainen uskoo jumalaan, ehkä.

kantee jutella sen jäbän kaa ja mun mielestä ei kannata pelätä sitä vaikka se olisikin lesta. ihminen joka tapauksessa. kyllä tulee toimeen joka asiassa uskontoon katsomatta. monesti meistä vain on nin paljon ennakko luuloja että puistattaa mutta elämää tää vain on.

ja todellakin pitää kutinsa tuo bisnes puoli, ainaki mun kohalla on onnistanut. vaikka enempi bisnes miehiä ja naisia on ei lesta piireistä mutta toimeen täällä tullaan kaikkien kaa.

• kerronpaha vaan

Voithan sä jutella sen jätkän kans, mut lestaadiolaiset (ainakaa vanhoillis) eivät seurustele muitten ku toistensa kans, no poikkeus vahvistaa säännön mutta periaate. Onko siinä muka jotain pahaa jos ei ala rapajuopoksi ja elää ns. hyvää elämä ja kunnollista. Perhe on tärkiä jne.

Sinä joka sanoit että tekevät lapsia joka vuosi, ei lapsia voi saaha joka vuosi vaikka haluaiski!!

• Hegeira

oon tutustunu lestadiolaisiin ystävieni kautta, jotka siis ovat uskavaisia. Eli tiedän mitä se perhe-elämä, seurat, suvarit ja uskonelämä siel suurin piirtein on. Itse tunnen olevani ainakin sisältä tällainen "kiltti tyttö" ja pidän heidän uskon lujuutta suuressa arvossa. Olen siis olen optimisti, enkä ehkä edes halua nähdä sinne kulissien taakse, vaikka tiedänkin mitä sieltä löytyy.
      No mutta asiaan. Mullakin on siis ollu noita ihastumisia, just uskovaisiin. Ja on ollu ihan jotain säpinääkin, eli ei oo ihan ykspuoliseks tää homma jääny. :D Mut mie en henkilökohtaisesti pysty aloittamaan mitään saeurustelua uskovaisen kanssa. Siihen on syynä juuri se uskon arvostus ja kun itse olen "maailmanlapsi". Arvostan siis niin suuresti pojan uskoa, etten halua tavallaan mennä siihen väliin.
      Mulla on omat elämän periaatteet, heillä ne ovat toisenlaiset. Pelkään sitä, että minä olisin tavallaan se henkilö, joka syöksee tämän poikaparan sitten ikuiseen kadotukseen, vai miten se ny menee. Eli ajattelen et pilaan toisen elämän sillä, et tuon sen niinku tähän heistä katsottuna ulkoiseen maailmaan, omaani.
      Mitä mieltä ihmiset, varsinkin uskovaiset ovat tästä ajatusmallistani? Jos haluu jutella näist jutuista vähän enemmänki ni mulle saa laittaa mailia. Nää asiat on nimittäin mulle aikas isoja ja ois kiva jutella niistä jonkun "asiantuntevan" kanssa. :)

Ääh, miksköhän mie ees kirjotin tän jutun tänne... Kai se on sit tää puhumisen pakko.. :D

• ev.lut

pysy kaukana...siitä ei seuraa sinulle muuta kuin pahaa mieltä,pystyt ehkä miellyttämään ihaststasi, mutta kun sinun tulisi miellyttää koko sukua ja yhteisöä...onko sinusta siihen. he juhlivat ja rakastelevat siinä missä me muutkin kuolevaiset,siitä ei vaan puhuta ääneen,muista tämä..itselläni on takana 10vuoden helvetti kyseisen lahkon kanssa,heidän jumalansa on sama kuin meillä,mutta jumalalle he ovat arvokkaampia,onne valitsemallesi tielle!!! :)

• jehudi...

saat synnyttää 15 - 20 lasta
      siihen kuolet
      Lestat tekevät lapsen joka vuosi

• döihgöskh

ei kukaan yksinään tee lasta eikä saa yleistää. jos vain toinen puolisoista on taustaltaan lestadiolainen, ei hän voi yksin päättää lasten hankkimisesta. eikä moneen synnytykseen automaattisesti kuole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen kannatusromahdus ilahduttaa

Siin' ei hyvä häviä. Luotto parempaan tulevasuuteen alkaa taas palautua.
      Maailman menoa
      199
      4740
    2. Avopuoliso, mies-/naisystävä vai mikä?

Kävin eilen irl keskustelun, joka jätti minut pohtimaan seuraavaa ... millä nimityksellä kutsua henkilöä, jonka kanssa o
      Ikävä
      204
      3410
    3. Huvittava ilmiö: Vasemmistolaiset uskoo sokeasti SDP:n parantavan heidän

elämäänsä, jos demarit johtaa seuraavaa hallitusta (Kyse on siis palstan vasemmistolaisista) Totuus on toinen, nimittäi
      Maailman menoa
      121
      2952
    4. Pitkän päivän ilta

Tarina elämättömästä miehestä, jonka elämän täytti velvollisuudentunto. Pikkutarkka, huolellinen, hyvällä katsottu, miel
      Ikävä
      156
      2932
    5. Riikka ohoi! Saksa alensi bensaveroa, missä euron bensa?

Perussuomalaisten yksi vaalilupauksista oli euron bensiini suomalaisille autoilijoille. Ei ole näkynyt. Jopa vasemmis
      Maailman menoa
      44
      2860
    6. Miksi Kuhmolaiset on niin nyrpeä ilmeisiä?

Miksi suurin osa (ei onneksi kaikki) on niin typääntyneen näkösiä elämäänsä? Tuijotetaan toisia pahansuopaisesti ja kat
      Kuhmo
      13
      2297
    7. Tulipalo rivitalossa, tuhoutuu täysin

Kainuun pelastuslaitos sai hieman puolenyön jälkeen maanantaina ilmoituksen rivitalon huoneistossa syttyneestä tulipalos
      Puolanka
      52
      2288
    8. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      73
      2186
    9. Totuus sattui demareihin, vaativat asiallisen jutun poistoon

ja oli vielä suosittu, mutta kun demarit tarpeeksi valittivat, niin poistettiin. Raukkamaista toimintaa. Eli siis juttu
      Maailman menoa
      55
      2025
    10. En selvinnyt ilman naarmuja

Vaikka ehkä kuvittelin sen olevan ilmoitusluonteinen asia, jonka jälkeen kaikki palaa entiselleen ja ilma puhdistuu. Naa
      Ikävä
      13
      1995
    Aihe