HEI!
Olisiko kenelläkään ideoita mistä saisi edullisesti parvekkelle kaikenlaista pientä kivaa? Myös halvoista parvekekalusteista olisi pulaa... Entä millaiset kasvit sopivat, kun parvekkeelle paistaa aurinko vain aamupäivällä? Kävisikö esim. verenpisara? Entä sitten vielä yretistä yms. hyötykasveista, onko niitä vaikea kasvattaa? Mulla ei ole varaa laittaa parvekkeeseen kuin maksimissaan 150 euroa..:(
Kiitos mahdollisista vastauksista!
Parvekkeen sisustus edullisesti
7
17729
Vastaukset
- Julia
Hei, sain pikkurahalla edellisessä asunnossamme parvekkeen tosi kivaksi ja tein mm. seuraavia juttuja:
-päällystin valkoisia/ruskeita parvekelaatikoita jätesäkillä (liimaa ensin kovasti pintaan ja sitten se kangas), tuli parempia kuin muoviset. Päällyistin myös halpoja isoja muoviruukkuja kun ei ollut varaa ostaa keraamisia, näin tuli kivoja
-päällystin seinille tulevia tosi halpoja seinäruukkuja sammalella niin, että laitoin ensin ruukun päälle kanaverkkoa ja sitten laitoin sammalta jekkulangalla pyörittämällä kiinni. Jälleen tuli kivan metsäisen näköinen.
-Kasvatin itse paljon kukkia laatikoihin ja ruukkuihin, (meillä myös paistoi vain osan päivää) meillä nousivat komeasti korkeuksiin siimoja pitkin ruusupapu sekä humala - molemmat ihan vaan siemenistä itse kasvattamalla. Laitoin siis siemenet tässä toukokuussa suoraan kasvulaatikoihin
-Ostin kukiksi aika paljon orvokkeja, kun laittaa esim. vain sinisiä ja vaaleansinisiä samaan isoon parvekelaatikkoon, tulee tosi tyylikäs. Sitten toiseen laatikkoon saatoin laittaa vain yhden ison valkoisen pelargonian ja sitten lisäksi jotain ihan ulkona kasvavaa lajia kuten anopin lemmikkejä tms.
-Katsopa löytyisikö läheltäsi metsää, jossa kasvaa maahumalaa - sitä voi laitella ruukkujen reunoille vähän muratin tapaan
-Hae isoja kiviä ruukkujen viereen lattialle
-Osta iso läkkipeltinen ämpäri ja laita se täyteen vettä sinne muutama vedessä kasvava heinä
-Edullisia ja kauniita kesäkukkia ovat myös lobeliat, joita voi laittaa useammanvärisiä juuri seinille tuleviin sammalruukkuihin
-tee itse puusta ritilöitä näkösuojaksi/köynnöstueksi, ostat rautakaupasta ja käsittelet esim. pähkinänvärikseksi
-käy katsomassa löytyisikö kirpputorilta vanhoja kalusteita parvekkeelle, esim. vanhaa sohvaa tai tuoleja, joihin voisit itse ommella vaikka patjaraitakankaasta kauniit päälliset.
-yrtit kasvavat loistavasti ruukuissakin!- Julia
Siis en tietenkään päällystänyt JÄTESÄKILLÄ :-D vaan siis säkkikankaalla!! Ostin kangaskaupasta ja halpaa on.
- löytöjä
ei missään nimessä kannata aliarvioida, sillä se on ihan totta, että kun vähän näkee vaivaa saa vaikka mitä ikvaa lähes ilman. Mutta vaivaa pitää viitsiä nähdä, ihan itskseen harvoin mitää tulee.
Monesti tällaiset sisustukset ovat paljon tyylikkäämpia ja hauskempia kuin rahalla tehdyt, sillä raha ei missään tapauksessa takaa hyvää makua :)
Iloa parvekksetasi koko kesäksi! - kalusteita!
Kyllähän tuolla 150 eurolla saa jo vaikka mitä kivaa ihan uutenakin! :) Onko sinulla jo jotain valmiina, vai onko parveke ihan tyhjä? Ja minkä kokoinen parveke on kyseessä..?
Kannattaa kysellä vaikka Suomi24-osto- ja myyntipalstalla, jos jollakin olisi antaa/myydä edullisesti jotain vanhoja kalusteita pois. Monilla voi lojua vanhoja kaluja ihan turhaan kotinurkissa. Vanhoja pihakalusteita voi kunnostaa jollain puuöljyllä/hoitoaineella, katsele isoista marketeista tai rautakaupasta.
Samoin kirppiksiltä tai rompetoreilta saattaa löytyä vanhoja tuoleja, joita pystyy itse kunnostamaan parvekekäyttöön. Ne voi vaikka maalata iloisen värisiksi!
Ehkäpä vähemmän on kaunista-sanonta toimii parvekkeellakin: sisusta vähän niukemmin ja anna asioille oma tilansa siellä. Keskity muutamaan väriin ja teemaan, älä sekoita kaikkea mahdollista sekaisin! Kodikkuutta saat esim. nätillä pöytäliinalla ja samansävyisillä ruukuilla, pienellä juuttimatolla, muutamalla tuikkulyhdyllä ja tietysti kasveilla. - eläin
minulla on parvekkeelle kerätty kiviä, ne on erilaisissa ryhmissä, esim. yhden kasan päällä on orvokki, toisen keraaminen lehmä. tukin pätkät toimii pöytinä, tuoleinä, kukkapöytinä ja kissan kiipeily/raapimapuina. metsästä keräilen oksia ym. koivun oksia on maljakossa ja kesemmällä luonnonkukkia. orvokit on halpoja ja krassin voit laittaa suoraan siemenestä parvekelaatikkoon. kirpputoreilla kannattaa kierrellä. tikapuut voi rakentaa vaikka luonnon kepeistä, sitoo välipuut narulla. tikapuihin voi laittaa erilaisia amppeleita tai ruukun poikkipuun päälle ja sitoo pystytolppaan kiinni. tämmöinen maku täällä.. :)
- Kevätheinä
Kiitos paljon vinkeistä, taidanpa tässä lähipäivinä lähteä etsimään metsän antimia. Parvekkeen koko on noin 2,5 m pitkä, metsin leveä, eli melko keskikokoinen. Valmiina siellä on lattialla laudat, jotka on painekyllästettyä. Ajattelin ostaa uutena pöydän ja tuolit, nimenomaan puiset. Olen saanut paljon hyviä ideoita vastauksista, kiitos! Heh, hyvä että joku huomautti siitä ettei kannata kaikkea änkeä yhdelle parvekkeelle, se nimittäin on usein mun vika et liikaa tavaraa pieneen tilaan.
- Peukalo paikallaan
Kevätheinä kirjoitti:
Kiitos paljon vinkeistä, taidanpa tässä lähipäivinä lähteä etsimään metsän antimia. Parvekkeen koko on noin 2,5 m pitkä, metsin leveä, eli melko keskikokoinen. Valmiina siellä on lattialla laudat, jotka on painekyllästettyä. Ajattelin ostaa uutena pöydän ja tuolit, nimenomaan puiset. Olen saanut paljon hyviä ideoita vastauksista, kiitos! Heh, hyvä että joku huomautti siitä ettei kannata kaikkea änkeä yhdelle parvekkeelle, se nimittäin on usein mun vika et liikaa tavaraa pieneen tilaan.
Tein tuossa pari vuotta sitten vanhempien parvekkeelle seuraavan jutun.
Parvekkeen kaideseinä (ulkoreuna) on ikävän näköistä betonia. No eikun kauppaan ja hakemaan valmista aitaelementtiä ja heittämään tähän etuseinämän sisäpuolelle liimamassan ja proppujen avulla.
Kannattaa katsoa, että löytää niin hiottuja eikä vaan niitä sahavalmiita.
Tämä vaan lisäykseksi äskeisiin hienoihin sisustusvaihtoehtoihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941749
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2411579- 891356
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651025Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47918
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38908Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9904- 46862
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika36842