Lintukirppu

vpa

Millä ihmeellä pääsee kesämökillä lintukirpuista
eroon. Yöllä purevat jalkoihin kutiavia läiskiä.
Lääkkeet mulla on puremiin, mutta millä niistä
pääsee eroon, etteivät enää pure?

6

19909

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoituri

eroon, mikäli et Raid-pullon kanssa kulje järjesetlmällisesti myrkyttämässä sentti sentiltä jokaista lähitienoon puuta. Lintukirppu on jokakeväinen vitsaus ympäri Suomen, ne jotka liikkuvat luonnossa tai touhuilevat puutarhassa saavat lintukirppujen puremia väistämättä. Kutina ja paukamat ovat helposti hoidettavissa ja itse kirppu täysin harmiton.

• helposti hoidettavissa, mulla tulee niihin puremiin nestepatit, puhjettuaan vuotavat vielä muutaman päivän. Kuinka kauan kirput viihtyy sisätiloissa?

• lhl

LINTUKIRPUT
      Mikä kutittaa huhti-toukokuussa?
      21.03.2004

Hartiaseudussa tyypillinen tarhama
      lintukirpun puremia (vk 17/2001)

Tavallisin kutisevien näppyjen aiheuttaja keväällä on lintukirppu. Lintukirppu on nyt liikkeellä - niin kuin linnutkin. Pesäpönttöjen puhdistus, liikkuminen linnun pesien alla, kesämökkikäynnit, pihan ruoputtelu yms. tilanteet päästävät lintukirput ihmisen iholle. Ne purevat yleensä vain vaatteiden peittämille alueille, muutaman näpyn, isommankin punoittavan laikun tarhamana. Kutina on kova. Lintukirppu ei tartu ihmisestä toiseen, se käväisee vain iholla ja poistuu pian.

Oireet syntyvät vain niille ihmisille, jotka ovat kyseiselle ötökälle allergisia. Kesämökkikäynnin yhteydessä (jälkeen) saattaa vain yksi perheenjäsen saada oireita. Kun ötökälle on herkistynyt, oireita syntyy todennäköisesti seuraavanakin keväänä (kesänä).

Hoitona käytetään antihistamiineja ja kortikoidivalmisteita, mutta vaiva paranee hoitamattakin, jos jaksaa kutinaltaan odotella.

• siirtyvät ihmiseen myös syys-lokakuussa, johtuukohan lintujen vähyydestä?

• Sapy
        vpa kirjoitti:

siirtyvät ihmiseen myös syys-lokakuussa, johtuukohan lintujen vähyydestä?

Ihmettelen, kun keväisin mulle on tullut kutiavia näppyjä muutamana vuonna. Ja nyt myös joulun seutuvilla ja niitä on vieläki ja tulee lisää. Mitähän kirppuja nää on? Onko muille tullu?

• Anonyymi

Jatkuva riesa lintukirpuista, oli kesä tai talvi, purevat sängyssä, vaikka kuinka puhdistaisi sängyn. Purevat jaloista työpöydän alla ym. Itseni myrkytän Punkki ässällä, koska perheessämme ei Raid´ia voi käyttää, tuo auttaa jonkun verran.Olen astmaattinen, siitäkö tämä harmi ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      92
      5288
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      56
      4121
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      25
      2229
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2078
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1815
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1464
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      28
      1280
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1066
    9. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      1001
    10. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      1000
    Aihe