Lintukirppu

vpa

Millä ihmeellä pääsee kesämökillä lintukirpuista
eroon. Yöllä purevat jalkoihin kutiavia läiskiä.
Lääkkeet mulla on puremiin, mutta millä niistä
pääsee eroon, etteivät enää pure?

6

19677

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoituri

      eroon, mikäli et Raid-pullon kanssa kulje järjesetlmällisesti myrkyttämässä sentti sentiltä jokaista lähitienoon puuta. Lintukirppu on jokakeväinen vitsaus ympäri Suomen, ne jotka liikkuvat luonnossa tai touhuilevat puutarhassa saavat lintukirppujen puremia väistämättä. Kutina ja paukamat ovat helposti hoidettavissa ja itse kirppu täysin harmiton.

      • helposti hoidettavissa, mulla tulee niihin puremiin nestepatit, puhjettuaan vuotavat vielä muutaman päivän. Kuinka kauan kirput viihtyy sisätiloissa?


    • lhl

      LINTUKIRPUT
      Mikä kutittaa huhti-toukokuussa?
      21.03.2004


      Hartiaseudussa tyypillinen tarhama
      lintukirpun puremia (vk 17/2001)

      Tavallisin kutisevien näppyjen aiheuttaja keväällä on lintukirppu. Lintukirppu on nyt liikkeellä - niin kuin linnutkin. Pesäpönttöjen puhdistus, liikkuminen linnun pesien alla, kesämökkikäynnit, pihan ruoputtelu yms. tilanteet päästävät lintukirput ihmisen iholle. Ne purevat yleensä vain vaatteiden peittämille alueille, muutaman näpyn, isommankin punoittavan laikun tarhamana. Kutina on kova. Lintukirppu ei tartu ihmisestä toiseen, se käväisee vain iholla ja poistuu pian.

      Oireet syntyvät vain niille ihmisille, jotka ovat kyseiselle ötökälle allergisia. Kesämökkikäynnin yhteydessä (jälkeen) saattaa vain yksi perheenjäsen saada oireita. Kun ötökälle on herkistynyt, oireita syntyy todennäköisesti seuraavanakin keväänä (kesänä).

      Hoitona käytetään antihistamiineja ja kortikoidivalmisteita, mutta vaiva paranee hoitamattakin, jos jaksaa kutinaltaan odotella.

      • siirtyvät ihmiseen myös syys-lokakuussa, johtuukohan lintujen vähyydestä?


      • Sapy
        vpa kirjoitti:

        siirtyvät ihmiseen myös syys-lokakuussa, johtuukohan lintujen vähyydestä?

        Ihmettelen, kun keväisin mulle on tullut kutiavia näppyjä muutamana vuonna. Ja nyt myös joulun seutuvilla ja niitä on vieläki ja tulee lisää. Mitähän kirppuja nää on? Onko muille tullu?


    • Anonyymi

      Jatkuva riesa lintukirpuista, oli kesä tai talvi, purevat sängyssä, vaikka kuinka puhdistaisi sängyn. Purevat jaloista työpöydän alla ym. Itseni myrkytän Punkki ässällä, koska perheessämme ei Raid´ia voi käyttää, tuo auttaa jonkun verran.Olen astmaattinen, siitäkö tämä harmi ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2640
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      91
      1976
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1511
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      933
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    9. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe