Golfin uusi pihistysennätys

Perä-Erkki

Shellin sponnssaama päriskunta oli ajattanut 1,6 FSI golffilla maapallon ympäri keskikulutuksella 4,5 litraa. Onko arvon raatilaisilla arveluja mikäköhän kusetus tuohon sisältyy? Lieneekö joku ajanut kuorma-autolla edessä ilmanvastuksen alentamiseksi tmv? Ei meinaan taida pakasta vedetyllä vakiolla bensa-golperolla päästä 4,5 litran keskikulutukseen edes 100 km matkalla jos ajaa muun liikenteen rytmissä vaikkapa nyt 80 km/h. Itse pääsin kerran TDI:llä 4,5 litran pihistysennätykseen 1100 km matkalla johon siihenkin laskettelin kaikki alamäet vapaalla enkä ylittänyt 85 km/h nopeutta.

15

2680

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitronisti

      Sinäpä et näköjään nykyautolla osa pihistää? Ei pidä rullata vapaalla, kulutus silloin n.0,3-0,5l/100km, kun moottorijarrutuksella 0,0l/100km. Itse ajelin C5 HDI breakilla savitaipale H:ki välin Vappuaattona kulutuksella 4,7l/100km nopeudet vaihteli 85-90km/h ja motarilla 102km/h. Yhteensä ajoin vapun aikana 750km josta paluumatkan alkaessa oli muotoutunut keskikulutus 5,8l/100km ja kotipihassa se oli 5,4l/100km paluumatkan pituus oli 297km, siitä voi epäilevä laskea.

      • Helga-neiti

        Jos ajan pitkää alamäkeä ja jarrutan moottorilla, onko hetkellinen kulutus ihan oikeasti 0L/ 100km?
        Onko moottori käynnissä moottorijarrutuksen aikana?
        Jos on, senhän täytyy ottaa polttoainetta.
        Eihän se voi pelkällä ilmalla käydä vai miten?
        Auttakaa naista alamäessä, mietityttää tämä asia!


      • prius
        Helga-neiti kirjoitti:

        Jos ajan pitkää alamäkeä ja jarrutan moottorilla, onko hetkellinen kulutus ihan oikeasti 0L/ 100km?
        Onko moottori käynnissä moottorijarrutuksen aikana?
        Jos on, senhän täytyy ottaa polttoainetta.
        Eihän se voi pelkällä ilmalla käydä vai miten?
        Auttakaa naista alamäessä, mietityttää tämä asia!

        Homma perustuu kai siihen, että moottorin osat pyörivät vierintävastuksen avulla. Vähän sama, kuin jos auton työntäisi käyntiin. Moottori kuitenkin alkaa viemään bensaa heti, kun kierrokset tippuvat tarpeeksi alhaisiksi.


      • Helga, neiti vieläkin
        prius kirjoitti:

        Homma perustuu kai siihen, että moottorin osat pyörivät vierintävastuksen avulla. Vähän sama, kuin jos auton työntäisi käyntiin. Moottori kuitenkin alkaa viemään bensaa heti, kun kierrokset tippuvat tarpeeksi alhaisiksi.

        Tapahtuuko polttomoottorissa polttoaineseoksen palamista moottorijarrutuksen aikana?
        Jos ei tapahdu, silloinhan ei mene bensaa.
        Ja jos ei tapahdu, kuinka se moottori sitten noin vaan lähtee edelleen käymään mäen alla , kun painaa kaasupoljinta?
        Minä epäilen yhä vain, että bensaa palaa moottorijarrutuksen aikana.Ihan piskojen verran, mutta kuitenkin.


      • Hugo
        Helga, neiti vieläkin kirjoitti:

        Tapahtuuko polttomoottorissa polttoaineseoksen palamista moottorijarrutuksen aikana?
        Jos ei tapahdu, silloinhan ei mene bensaa.
        Ja jos ei tapahdu, kuinka se moottori sitten noin vaan lähtee edelleen käymään mäen alla , kun painaa kaasupoljinta?
        Minä epäilen yhä vain, että bensaa palaa moottorijarrutuksen aikana.Ihan piskojen verran, mutta kuitenkin.

        Priushan tuossa jo selitti sinulle tuon asian.

        Eli uusissa autoissa moottori pyörii moottorijarrutuksessa auton liike-energian avulla ja tietenkin hidastaa vauhtia jollei esim. alamäki sitä pyri kiihdyttämään. Kun moottorijarrutus tapahtuu ei moottori kuluta polttoainetta lainkaan, sillä se pyörii tuolla liike-energian voimalla, mikäli vain vaihde on päällä. Kun sitten painat kaasua alkaa moottoriin polttoaineen suihkutus, joka alkaa pyörittää sitä polttoaineen voimalla - ei se moottori palaa käyntiin mitenkään kun se on ns. käynnissä tuon liike-energian voimalla koko moottorijarrutuksen ajan.

        Kuten prius tuossa jo selitti on tuo moottorijarrutus tavallaan sama kuin työntäisi auton käyntiin eli kun auto saadaan paikaltaan vauhtiin ja nostat kytkimen ylös antaen samalla kaasua käynnistyy moottori ilman starttimoottorin apua. Kytkin on tuossa tilanteessa alhaalla helpottamassa työntäjien urakkaa, moottorijarrutuksessa se on tietenkin ylhäällä ja vaihde päällä.


      • moottorihan
        Hugo kirjoitti:

        Priushan tuossa jo selitti sinulle tuon asian.

        Eli uusissa autoissa moottori pyörii moottorijarrutuksessa auton liike-energian avulla ja tietenkin hidastaa vauhtia jollei esim. alamäki sitä pyri kiihdyttämään. Kun moottorijarrutus tapahtuu ei moottori kuluta polttoainetta lainkaan, sillä se pyörii tuolla liike-energian voimalla, mikäli vain vaihde on päällä. Kun sitten painat kaasua alkaa moottoriin polttoaineen suihkutus, joka alkaa pyörittää sitä polttoaineen voimalla - ei se moottori palaa käyntiin mitenkään kun se on ns. käynnissä tuon liike-energian voimalla koko moottorijarrutuksen ajan.

        Kuten prius tuossa jo selitti on tuo moottorijarrutus tavallaan sama kuin työntäisi auton käyntiin eli kun auto saadaan paikaltaan vauhtiin ja nostat kytkimen ylös antaen samalla kaasua käynnistyy moottori ilman starttimoottorin apua. Kytkin on tuossa tilanteessa alhaalla helpottamassa työntäjien urakkaa, moottorijarrutuksessa se on tietenkin ylhäällä ja vaihde päällä.

        ei ole käynnissä ( palamistapahtumaa ei ole) moottorijarrutuksessa, mutta mäen alla kaasua painettaessa moottori käynnistyy uudelleen.
        Mäkikäynnistyksessähän tapahtuu niin, että kaasua nostettaessa kone starttaa vauhdin toimiessa ikäänkuin starttimoottorina.
        Moottorijarrutuksessahan kipinää tulee pyttyyn koko ajan ja kaasulla laitetaan vaan ne bensahöyryt sinne sekaan.


      • teorianpoikasta
        moottorihan kirjoitti:

        ei ole käynnissä ( palamistapahtumaa ei ole) moottorijarrutuksessa, mutta mäen alla kaasua painettaessa moottori käynnistyy uudelleen.
        Mäkikäynnistyksessähän tapahtuu niin, että kaasua nostettaessa kone starttaa vauhdin toimiessa ikäänkuin starttimoottorina.
        Moottorijarrutuksessahan kipinää tulee pyttyyn koko ajan ja kaasulla laitetaan vaan ne bensahöyryt sinne sekaan.

        Siis hommahan perustuu viime kädessä siihen, että kaasupoljin on ylhäällä. Moottorin kierroslukua valvotaan ja kun se on tyhjäkäyntiä korkeampi, suihkutussuuttimista ei bensaa koneelle syötetä yhtään. Moottori alkaa vetää vasta sitten, kun kierrosluku yrittää pudota kaasupolkimella määritellyn "tahtotilan" alapuolelle.


    • prius

      En tiedä miten se on tehty. Sitä luulisi, että ainakin kaikki ylimääräinen paino olisi otettu pois, mutta VW:n sivulla sanotaan sen olleen täysin standardi malli ilman muutoksia. Mistään en kyllä löydä tietoa siitä, mikä oli tuon matkan keskinopeus. Jos sen tietäisi, niin tietäisi myös mihin kulutusta pitää verrata.

    • 1syy

      ajat korkeempioktaanisella niin syo vahemman.
      Nythan on jo auto joka syo 1,5 litraa diiselia/100 km.

      • valehtelee.


      • ja perustele
        sitroen kirjoitti:

        valehtelee.

        Suurempi oktaaniluku antaa hiemna enemman tehoa joten samalla lailla ajaen kulutus on pienempi.

        AMS 6/06 s.6 esittelee Loremo merrkisen auton joka kuluttaa dielesia 1,5l/100km.

        Ja sinun faktat kuuluu....?


    • Jamppa1

      no sehän on taitolaji. Pari muuta esimerkkiä, ainakin pari vuotta sitten quinnesin ennätyskirjassa oli pisin tankillisella ajettu matka vakioautolla. Audi 100 TDI, yli 2000 km. Iso lotja, 2.5 litrainen kone ja silti alle neljän keskikulutus, tankkihan siinä on 80 litraa.

      Itse olen päässyt TDI golfilla matkassa neljään litraan. Parhaana pidän silti suhteessa Audi 80 -88. Täydellä kuormalla matkassa 5.7 litraa. Ei paha yli 300 tkm rullatulle 1.8 bensakoneelle, eikä tuokaan mikään pikkuauto ole.

      Tämä ei poista sitä että puolet ihmisten kulutuslukemista on täyttä puppua...

      • joo...

        Mun -05 Golf 1.6 farkun keskikulutus on ajotieturin
        mukaan 8.0/100km.

        80% kaupunkiajoa,20% maantieajoa.

        Ei ihan pääse siihen kuuteen litraan...:)


      • Jamppa1
        joo... kirjoitti:

        Mun -05 Golf 1.6 farkun keskikulutus on ajotieturin
        mukaan 8.0/100km.

        80% kaupunkiajoa,20% maantieajoa.

        Ei ihan pääse siihen kuuteen litraan...:)

        mites se kaupunkikulutus tähän liittyy? Ei takuulla ole luvattu kuutta litraa kirjassa kaupunkiin. Mulla on tossa kasikympissä seka-asjon kulutus myös 8 litraa.


    • JtP

      ...joka on lastutettu (103kw), talvirenkailla keskinopeudella 96km/h, sain keskikulutuksen 4,7l/100km matka-ajossa. Enkä todellakaan ajellut "pihistys" mielessäni...

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mieleni harhailee sinussa

      Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      18
      4811
    2. Jännitän sinua J mies

      Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      127
      1555
    3. Toivotko, että

      hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      101
      1440
    4. Kuinka kauan kesti että ihastuit

      Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      69
      1363
    5. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

      "Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      326
      1299
    6. Taposta murhaksi

      Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      48
      1276
    7. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

      Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      72
      1190
    8. Tunneälyä testaamaan!

      Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      3
      1011
    9. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

      paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      86
      925
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

      En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      49
      904
    Aihe