Kokemuksia lihasreumasta?

Fibro

Hei!

Kertokaa kokemuksianne lihasreumasta, please. Minulla on fibromyalgia vaihtumassa tuohon diagnoosiin ja olen aivan pihalla ajatuksesta että nämä kivut joskus loppuisivat!
Oletteko parantuneet lihasreumasta täysin vai tarvitsetteko joskus aina lääkitystä? Ja mitä lääkkeitä olette saaneet?
Kiitos jo etukäteen....

7

13553

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käynyt
      • Fibro

        Olen kiitos. Ja ihan hyvää tietoa muuten mutta olisin halunnut tietää kuinka nopsaan on lääkitys kelläkin auttanut ja ovatko he tosiaan parantuneet lopullisesti.
        Kiitos vastauksestasi ;)


    • rheumatica

      Minulla polymyalgia alkoi vajaa pari vuotta sitten eli 54-vuotiaana. Käsivarren lihakset ja nivelet olivat niin kipeitä, ettei pukeutuminen ja vaatteiden riisuminen onnistunut muuten kuin irvistellen. Reidetkin olivat niin kipeitä, ettei tehnyt mieli kyykistellä. Sairaus paheni muutaman viikon aikana niin, että lopulta töistä tultuani vain vääntäydyin sohvalle, jossa torkuin ja yritin vähän lueskella aikakauslehtiä, muutaman tunnin kuluttua vääntäydyin jotenkin sänkyyn. Lihakset tuntuivat paitsi kipeiltä niin myös kuumottavilta. Työterveyslääkäri lähetti minut kuvauksiin, eikä sieltä mitään kulumia tms. ilmaantunut. Särkylääkereseptin saatuani olin jo valmistautunut hyvästelemään työurani, koska viimeiset työpäivät näyttivät olevan käsillä. Lopulta lääkäri oli älynnyt määrätä senkan otettavaksi, arvo oli muistaakseni noin 80.

      Sain Prednisolon-kortisonia 10 mg päivässä, ja sehän tehosi hyvin nopeasti, parin päivän päästä pystyin jo kilometrin kävelemään, ja kivutkin olivat kuin taikasauvalla poispyyhkäistyjä. Osteoporoosin estoon lääkäri määräsi myöhemmin Optinate Septimum-lääkettä.

      Polymyalgia oli kuulemma hankala diagnisoida siksi, kun se tulee yleensä vanhemmille naisille kuin minä. Myöhemmin ilmeni, että enollani oli sama sairaus, tosin vanhempana ja lyhyemmän aikaa.

      Ikävä kyllä, nyt keväällä toinen työterveyslääkäri katsoi, että olen syönyt tarpeeksi kortisonia. Mitään erityisiä vaivoja lääkkeestä ei ollut. Verenpainelääkityshän minulla on, suvussa diabetesta ja sydänvikaa, joten kortisonin lopettaminen tietysti olisi järkevää. Vähensin lääkeannosta kuukauden ajan varovasti. Lääkkeen vähentämisen jälkeen tuli enemmän kipuja, mutta näytti kuin elimistö sittenkin sopeutuisi vähitellen tilanteeseen.

      Kuukausi sitten lopetin kortisonin käytön kokonaan, mutta kivut eivät tunnu häviävän. Senkkakin on taas lähellä 40. Yritän sinnitellä ilman kortisonia ja käyn kohta otattamassa uudestaan senkan. Särkytabletin voimin olen puutarhatöitä vähän yrittänyt tehdä, mutta keskenhän ne ovat. Aamukankeat ja kipeät jäsenet yritän saada vertymään voimistelemalla sängyssä ja hieromalla. No, meneehän se kesäloma näinkin...

      Useimmilla polymyalgia paranee kuulemma itsestään muutaman vuoden aikana. Kortisoni kyllä auttaa hyvin polymyalgiaan, siitä voit olla vakuuttunut. Toivottavasti näin onnellisesti käy Sinullekin, että saat kivut hellittämään!

      • Anonyymi

        Samat oiret


    • Anonyymi

      Oli kammottava lihasreuma,kivut seilasi koko kropassa , sain kortisoni kuurin ,kivut lähti kahdessa päivässä , toki kuuri jatkui pitkään ,mutta annos pieneni

    • Anonyymi

      Nyt 5 kk lihasreuma-diagnoosista (polymyalgia). Prednisolon-lääkitys. Kivut lähtivät kahdessa päivässä ja olo normaali. Oireet: jaloissa, käsissä ja selässä jäykkyyttä ja särkyä, käsiten puristusvoima aivan heikko, pystyin nukkumaan vain nojatuolissa tyynyjen varassa, sängyssä täysin mahdotonta lopulta, pääsin ylös sängystä ja tuolista vain mieheni avustuksella, samoin vessanpytyltä, tarvitsein apua vaatteiden kanssa, hiusten pesussa, jopa veitsi oli liikaa kädessä, yksikerroksien ok-talon rapuissa piti minua vetää sisään ja oli kivuliasta yms. Alkulääkitys 40 mg>20mg ja siitä edelleen vähentäen, 3 kk jälkeen 7,5 mg. Lääkitystä ainakin vuosi. Katsotaan sitten. Oireet eivät palanneet. Kaikki oireet pysyneet poissa, kaikki liikkuminen ja ty ö sujuu. Raskaat nostot rasittavat selvästi ja tulee hieman kipeyttä.

    • Anonyymi

      Sain lihasreumadiagnoosin 5 kk sitten (Polymyalgia). Oireet: käsien, jalkojen, selän särky ja paha jäykkyys ja käsistä puristusvoima täysin pois. Lopulta en pystynyt enää nukkumaan sängyssä vaan nojatuolissa tyynyjen varassa, mieheni auttoi minut tuolista, sängystä, wc-pytyltä ylös. Laskeutuminen niihin kivuliasta. Samoin 1-kerroksien ok-talon rapuissa oliavustettava ja kipeää teki. Vaatteiden kanssa täysin avustettava, tukanpesussa yms., edes kampaa ja juustoveistä ei pysynyt käyttämään. Tulehdusarvot koholla.
      Sain Prednisolon-kortisonilääkkeen ja kivut hävisivät kahdessa päivässä ja kaikki tuntui normaalilta. Olipa kokemus. Aloitusannos 40 mg>20 mg ja siitä vähitellen pienemmäksi, 3 kk jälkeen ylläpitoannos 7,5. Toivon kohta pääseväni 5 mg. Lääkitys ehkä 2 vuotta ja katsotaan sitten palaavatko oireet. Verikokeita ja tuntemuksia seurataan. 5 kk jälkeen olo muuten normaali mutta raskaiden tavaroiden (40 kg multasäkki yms) nosto tuottaa vaikeuksia ja aiheuttaa hieman kipua. Lihasreuma on varmasti vaivannut minua pitkään koska nukkuminen on selkäkivun takia ollut katkonaista ja kivuliasta. Nyt selkä antaa nukkua yön rauhassa. Sekin ihme. Toitottavasti pääsen kortisonista eroon, tämä on jo pitkäaikaislääkitystä jolla voi olla ikäviä sivuvaikutuksia. Minulla ei toistaiseksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1515
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1312
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1311
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1247
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      32
      1215
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1126
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1086
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1062
    Aihe