Koettakaa ymmärtää, että koittaa-verbi ei ole synonyymi yrittää-verbille. Ihmiset tuskin koittavat, vaan esimerkiksi uusi päivä koittaa. Koettakaa myös olla vetämättä hernettä nenään tästä viestistä.
Koittaa vs. koettaa
22
2989
Vastaukset
- Juicy.Fruit
Minä ainakin koitan hillitä itseni. :)
- Kauheesti väliä?
Kaikki eivät välttämättä kirjoita aivan täysin oikein, mutta mitä sitten? Ei siihen kenenkään maailma kaadu.
- Scheiße esser
Ei kaadukaan, mutta kirjoitustaidottomuus vaikuttaa ainakin minun mielestäni tekstin luettavuuteen ja antaa huonon kuvan kirjoittajasta. Kukin tietysti kirjoittaa miten haluaa.
- Murmurmur
Onko sillä niinkään merkitystä miten kirjoittaa? Eikö tärkeämpää ole kuitenkin se mitä kirjoittaa.
Jos kaikki kuitenkin ymmärtävät asian, niin miksi pitää valittaa kirjoitustaidoista? - Charles
Murmurmur kirjoitti:
Onko sillä niinkään merkitystä miten kirjoittaa? Eikö tärkeämpää ole kuitenkin se mitä kirjoittaa.
Jos kaikki kuitenkin ymmärtävät asian, niin miksi pitää valittaa kirjoitustaidoista?"Onko sillä niinkään merkitystä miten kirjoittaa? Eikö tärkeämpää ole kuitenkin se mitä kirjoittaa."
Kirjoitustavalla on paljonkin merkitystä. Virheitä täynnä oleva teksti on raskasta lukea ja helppo ymmärtää väärin. Osmo A. Wiion viestinnän 1. laki kuuluu: "Viestintä epäonnistuu aina - paitsi sattumalta". Viestinnän tarkoituksena on siirtää ajatus lähettäjän päästä vastaanottajan päähän. On monia kohtia, joissa tuo siirto epäonnistuu. Tekstin selkeys on erittäin ratkaisevaa viestin perillemenon kannalta. Mitä epäselvempää teksti on, sitä suurempi on todennäköisyys, että viesti ei mene perille.
"Jos kaikki kuitenkin ymmärtävät asian, niin miksi pitää valittaa kirjoitustaidoista?"
Pointti on se, että virheitä täynnä olevaa viestiä kaikki eivät ymmärrä. Huomioi myös se, että nykyaikana ihminen on koko ajan informaatiotulvassa. Viestejä tunkee esille joka puolelta. Sen vuoksi jokainen viestittäjä joutuu kilpailemaan muiden kanssa. Kukaan ei ehdi lukea jokaista viestiä, joten lukijat karsivat lukemiaan viestejä. Yksi karsintakriteeri on se, miten helppoa ja selkeää tekstiä viesti on. Virheellisesti kirjoitettu teksti on hidaslukuista, joten sellainen jää helpommin lukematta. Lisäksi on olemassa korrelaatio tekstin selkeyden ja sen sisällön älykkyyden kanssa. Keskimäärin kieliopillisesti oikein kirjoitettu viesti sisältää enemmän asiaa kuin täysin sekavasti kirjoitettu viesti.
Siis lyhyesti: Jos viestin kirjoittaja haluaa, että hänen viestinsä luetaan, hänen kannattaisi yrittää poistaa kaikki lukemista hidastavat asiat tekstistä. Huono kielioppi on yksi lukemista hidastava asia. - jepulis
Scheiße esser kirjoitti:
Ei kaadukaan, mutta kirjoitustaidottomuus vaikuttaa ainakin minun mielestäni tekstin luettavuuteen ja antaa huonon kuvan kirjoittajasta. Kukin tietysti kirjoittaa miten haluaa.
Mun mielestä viestin sisältö kertoo paljon enemmän kirjoittajasta kuin kirjoitustaito. Osaat vissiin arvata millaisen kuvan kirjoituksesi antavat.
- jepulis
Charles kirjoitti:
"Onko sillä niinkään merkitystä miten kirjoittaa? Eikö tärkeämpää ole kuitenkin se mitä kirjoittaa."
Kirjoitustavalla on paljonkin merkitystä. Virheitä täynnä oleva teksti on raskasta lukea ja helppo ymmärtää väärin. Osmo A. Wiion viestinnän 1. laki kuuluu: "Viestintä epäonnistuu aina - paitsi sattumalta". Viestinnän tarkoituksena on siirtää ajatus lähettäjän päästä vastaanottajan päähän. On monia kohtia, joissa tuo siirto epäonnistuu. Tekstin selkeys on erittäin ratkaisevaa viestin perillemenon kannalta. Mitä epäselvempää teksti on, sitä suurempi on todennäköisyys, että viesti ei mene perille.
"Jos kaikki kuitenkin ymmärtävät asian, niin miksi pitää valittaa kirjoitustaidoista?"
Pointti on se, että virheitä täynnä olevaa viestiä kaikki eivät ymmärrä. Huomioi myös se, että nykyaikana ihminen on koko ajan informaatiotulvassa. Viestejä tunkee esille joka puolelta. Sen vuoksi jokainen viestittäjä joutuu kilpailemaan muiden kanssa. Kukaan ei ehdi lukea jokaista viestiä, joten lukijat karsivat lukemiaan viestejä. Yksi karsintakriteeri on se, miten helppoa ja selkeää tekstiä viesti on. Virheellisesti kirjoitettu teksti on hidaslukuista, joten sellainen jää helpommin lukematta. Lisäksi on olemassa korrelaatio tekstin selkeyden ja sen sisällön älykkyyden kanssa. Keskimäärin kieliopillisesti oikein kirjoitettu viesti sisältää enemmän asiaa kuin täysin sekavasti kirjoitettu viesti.
Siis lyhyesti: Jos viestin kirjoittaja haluaa, että hänen viestinsä luetaan, hänen kannattaisi yrittää poistaa kaikki lukemista hidastavat asiat tekstistä. Huono kielioppi on yksi lukemista hidastava asia.Wiio vertauksesi on aivan suosta, (suorastaan raiskaat ja pahoinpitelet hyvän lain). Unohdit mainita erittäin keskeisen asian, eli kohderyhmän. Jos muutama pilkunviilari ei ymmärrä viestiä, ei se tarkoita viestinnän epäonnistumista. Kaikki viestit eivät vaan ole tarkoitettu kaikille.
Johan helpotti. Pääsin taas purkamaan patoutuneita äidinkielen traumoja. :P - Scheiße esser
jepulis kirjoitti:
Mun mielestä viestin sisältö kertoo paljon enemmän kirjoittajasta kuin kirjoitustaito. Osaat vissiin arvata millaisen kuvan kirjoituksesi antavat.
Ei selvitty ilman, että joku alkaa piikitellä. Anteeksi vain kauheasti!
- Äikän ope
Scheiße esser kirjoitti:
Ei selvitty ilman, että joku alkaa piikitellä. Anteeksi vain kauheasti!
Hah!
- J.a.n.e
Onko pipo liian tiukalla?
En itsekään jaksa lukea esim. vantaan peten juttuja, koska siitä ei saa mitään selvää, mutta ei kai se noin tarkkaa ole?! - Miehinen Suomimies
Miä koitan tänää päästä koettamaa yhtä pimuu...
- ni saksankielessä
substantiivit kirjoitetaan yhä isolla...:)
No enpä haluaisi moista nikkiäkään. Ei silti, mua ärsyttää suomenkielessä kun kaikki mahdollinen tippuu..hinnat ja vaikka mikä. Mun mielestä vain vesipisarat tippuu.- -PiiaM -
..arvosana lukiossa oli aina 10 tai 9 ja ylipistossakin on mennyt sen (äidinkielen) osalta ihan ok. Tiedän, että itse en varmaan tällasilla palstoilla kirjoita aina täysin oikeaoppista suomen kieltä, osin johtuen huolimattomuudesta ja spontaanisuudesta kirjoittamisessa ja osin myös välinpitämättömyydestä.;)
Mua ei oikeastaan haittaa muiden 'kirjoitusvihreet', jollei ne ole ihan mahdottomia tyyliin: poika- mies ja äidin kieli... Sen sijaan aivan h*lv*tisti haittaa, jos tyyppi kirjoittaa todella huonoa suomen kieltä ja LISÄKSI mielipiteet on suvaitsematonta ja ahdasmielistä p*skaa. Sit palaa sulakkeet aika hyvin.;) - Itämaantietäjä
-PiiaM - kirjoitti:
..arvosana lukiossa oli aina 10 tai 9 ja ylipistossakin on mennyt sen (äidinkielen) osalta ihan ok. Tiedän, että itse en varmaan tällasilla palstoilla kirjoita aina täysin oikeaoppista suomen kieltä, osin johtuen huolimattomuudesta ja spontaanisuudesta kirjoittamisessa ja osin myös välinpitämättömyydestä.;)
Mua ei oikeastaan haittaa muiden 'kirjoitusvihreet', jollei ne ole ihan mahdottomia tyyliin: poika- mies ja äidin kieli... Sen sijaan aivan h*lv*tisti haittaa, jos tyyppi kirjoittaa todella huonoa suomen kieltä ja LISÄKSI mielipiteet on suvaitsematonta ja ahdasmielistä p*skaa. Sit palaa sulakkeet aika hyvin.;)Tietysti oli kymppi äikässä, mutta seksissä PiaM on aina ollut orkeintaan 5.
Mistäkäö tiedän? Pojat kertoivat.
- miimikko
Kuitenkin urheilukisa on koitos. Murteet vaikuttavat.
Terv. pesen käet- meiguo
toisaalta on en pane pahakseni lueskella rakenteeltaan puhekielisempää tekstiä, kunhan sanavarasto on ymmärrettävää (ei liikaa slangisanoja), koska suomen kieli on rikas monimutkaisuudessaan, ja puhekieli on lähempänä suomen kielen juuria. Sen sijaan kirjakieli on saanut vaikutteita muista kielistä -- ymmärtääkseni. Valitettavasti tuttavapiirini ei käytä kovin vahvaa puhekieltä, enkä halua vieraantua puhekielen kieliopista, ajattelen sen olevan hienoa, että 15v. nulkkikin osaa käyttää puhekielessään tietämättä 500 vuotta vanhoja rakenteita. Vaalikaamme siis isiemme perinteitä ja antakaa kieliemme taipua
- he hee
koittamisen tälle palstalle. Sitähän tässä on naurettu jo iät ja ajat, kun "psykologian proffa" ei osaa kirjoittaa.
- l83257
hämmentävää, että näin tosiaan on, mutta missä ihmiset oppisivat kirjoittamaan suomea sitten kirjoitus asullisesti oikein? - ei meillä ainakaan koulussa äidinkielen tunnilla käyty suomen kielioppia pätkääkään.
eksyin muuten tänne käydessäni läpi erään vieraan kielen sanakirjaa, josta minulle selvisi tosiaan että koettaa ja koittaa ovat eri verbejä, (btw olen koko ikäni luullut että ne on molemmat koittaa, eikä koettaa olisi olemassakaan) hmm paitsi "koeta kestää" ilmauksessa- palsta_Jaana
Mie tuun palstal taas het ku uamu koettaa
- taguullako
palsta_Jaana kirjoitti:
Mie tuun palstal taas het ku uamu koettaa
100 rosenttisestikko?
- koekaniini
Miksei voisi kirjoittaa oikein? Koettaa? Ethän kirjoita myöskään hiakkaa vaan hiekkaa.
- koetan kirjoittaa
Päädyin tänne, koska oikea muoto mietitytti kesken kirjoituksen. Kiitos
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244666- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483105- 542667
- 2062621
- 512599
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322400- 1522328
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081539