2% liian vähän..

..moottorisahaan??

Onko joku sitä mieltä, että 2-prosenttissa bensiini/öljyseoksessa on liian vähän öljyä?

22

7676

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oikeaa tietoa

      Riippuu samallista mutta 2,5% on lähempänä!

      Toisaalta niin tämä kysymys kuin moni muukin tällä pienkonepalstalla saisi oikean ja luotettavan vastauksen kun te kysyjät ottaisitte yhteyttä ao. koneen maahantuojaan (ei siis myyntipisteisiin eikä rasvanäppeihin ei huoltoliikkeisiin). Itse lueskelen mielelläni kommentteja näitä sivuilta mutta en minä kommentoijien ohjeisiin luottaisi vaan valmistajien/maahatuojien.

      • 1% öljyäkin

        riittää kun se tehdään oikeasta öljystä. Siksi suositus 2,5-3% koska jos opetetaan asiakkaat tekemään tuo 1% niin ne tekevät sen mistä vaan öljystä. Joten kannattaa tehdä se 2,5 - 3 seos.


    • Peltsi

      Katso mitä ohjekirja sanoo. Ainakin husqvarnan omassa 2-tahtiöljypurkissa lukee 2% seos. Myyjät kyllä suosittelee varmuuden vuoksi 2,5% seosta, ei kuulemma siitä ylimääräisestä 0,5% ole haittaa.Pieniä määriä kun sekoittelee niin virheen mahdollisuuskin on suurempi.
      Purkin kyljessä olevat sekoitusohje ei tarkkaan ottaen pidä paikkaansa. Esim. jos laitetaan 2,5desiä öljyä 10litraan bensaa niin seos-suhde tulee 0,25/10,25 eli 2,44% eikä 2,5%. Tässä tapauksessa ei ole väliä mutta kun aletaan sekoittelemaan laihempia seoksia ja tulee muitakin virheitä kuten bensaa olikin hiukan reilu 10litraa ja kaksitahtiöljyä oli hiukan vajaa mitta niin seos voi olla mikä sattuu.

      • Avaaja*

        No, minä sekoittelen pieniä määriä, mutta otan esim. huoltiksen tankkauspistoolista tasan 5 litraa bensaa.
        Sitten laitan esim. Jonseredin kaksitahtiöljyä joko desilitramitan kanssa tai siitä sellaisesta kätevästä "kaksiosaisesta" kaksitahtiöljypurkista, jonka toiseen (pienempään)osaan voi puristaa tietyn määrän öljyä.
        Siis aika tarkkaa.

        Kysyin lähinnä siksi, kun tuntuu, että myyjien puheet on mitä sattuu joskus.
        Lehtipuhallinta ostaessani meinattiin tarjota neljää prosenttiakin, mutta myyjän soitto maahantuojalle muutti asian niin, että myyjä sanoikin, että älä missään nimessä neljäprosenttista mene käyttämään.
        (Ei ollut käytössä kuin lontoonkielinen ohjekirja puhaltimelle, kun puhallin oli ollut hyllyllä näytillä ja suomenkielinen ohjeistus hukattu).
        Maahantuoja lähetti sitten kotimaankielisenkin.

        Ja mielipiteitä tuntuu muutenkin olevan tässäkin asiassa joka lähtöön.

        Taidan ajella kaksiprosenttisella.

        "Purkin kyljessä olevat sekoitusohje ei tarkkaan ottaen pidä paikkaansa".

        Ei pidäkään, mutta ei saivarrella sillä.

        PS. Taidan käyttää varmuuden vuoksi tästälähin ysikasia, koska taannoin täällä käydystä oktaanikeskustelusta ei saanut muuta järjellistä tolkkua kuin, ettei siitä ainakaan haittaa ole.


    • metsur

      Tuli kokemusta kantapään kautta kun raivaussahasta meni mäntä hajalle. Ilmeisesti "merkkikohtaiset" (jonsered,huski ym.) öljyt riittää 2%, mutta esim teboilin self mix ym. pitää sotkea 2,5%. Muuten pitemmän päälle tulee vaurioita. Ainakin ammattikäytössä. Suosittelen kyllä kaiken varalle käyttämään 2,5% seosta, ihan varmuuden varalle. Ja muuten vinkki nro 2: kannattaa kokeilla myös esim. (urheilu-)moottorikelkoille tehtyjä ns. synteettisiä 2T öljyjä. Savuttaa ja käryää vähemmän, tosin hinta aika mojova.

      • Laakerivaurio

        Se mäntähän palaa tai männän renkaat / leikkaa ja pikku remontti edessä jos liian laihat öljyt bensan mukana. Tosi raskaassa eli tunteja jatkuvassa käytössä ei kannata alle 2,5 % seosta käyttää, jopa kolmekin prossaa voi olla tarpeen varsinkin jos tällaista raskasta käyttöä on kesähelteillä. Helpompi ja halvempaa se on silloin tällöin puhdistaa tulppa kuin vaihdella mäntiä/renkaita/kiertokankia/runkolaakereita.


      • lotraaja itsekin
        Laakerivaurio kirjoitti:

        Se mäntähän palaa tai männän renkaat / leikkaa ja pikku remontti edessä jos liian laihat öljyt bensan mukana. Tosi raskaassa eli tunteja jatkuvassa käytössä ei kannata alle 2,5 % seosta käyttää, jopa kolmekin prossaa voi olla tarpeen varsinkin jos tällaista raskasta käyttöä on kesähelteillä. Helpompi ja halvempaa se on silloin tällöin puhdistaa tulppa kuin vaihdella mäntiä/renkaita/kiertokankia/runkolaakereita.

        Tervehdys.
        Yleisohjeena kun käytät tavallista bensaa:
        Käytä 98, siitä ei ole vahinkoa!
        Älä käytä liikaa öljyä, varsinkin 95 kanssa. Öljy alentaa oktaaneja. 2-2,5% on ok.
        Käytä laadukkaita puoli- tai kokosynteettisiä 2T-öljyjä.
        Huolehdi ettei seos mene missään tilanteessa laihalle koska silloin tulee niitä mäntävaurioita.

        Jos tahdot että terveys säilyy ja kone kestää niin käytät EHDOTTOMASTI PIENKONEBENSIINIÄ joko 2T tai 4T versiona.

        Se mikä maksaa se maistuukin, koskee sekä bensaa, viinaa että naisiakin;-)))


      • 2T-öljyistä
        lotraaja itsekin kirjoitti:

        Tervehdys.
        Yleisohjeena kun käytät tavallista bensaa:
        Käytä 98, siitä ei ole vahinkoa!
        Älä käytä liikaa öljyä, varsinkin 95 kanssa. Öljy alentaa oktaaneja. 2-2,5% on ok.
        Käytä laadukkaita puoli- tai kokosynteettisiä 2T-öljyjä.
        Huolehdi ettei seos mene missään tilanteessa laihalle koska silloin tulee niitä mäntävaurioita.

        Jos tahdot että terveys säilyy ja kone kestää niin käytät EHDOTTOMASTI PIENKONEBENSIINIÄ joko 2T tai 4T versiona.

        Se mikä maksaa se maistuukin, koskee sekä bensaa, viinaa että naisiakin;-)))

        Älä käytä vain perämoottoreihin tarkoitettuja 2T-öljyjä koska ne käyvät paljon kylmempinä kuin moottorisahat ja koostumus on erilainen. Katso että purkin kyljessä on moottorisahan kuva.


      • Kylmempänä
        2T-öljyistä kirjoitti:

        Älä käytä vain perämoottoreihin tarkoitettuja 2T-öljyjä koska ne käyvät paljon kylmempinä kuin moottorisahat ja koostumus on erilainen. Katso että purkin kyljessä on moottorisahan kuva.

        Käyvät kun 2hv Suzuki kiertää 12000 kierrosta ja siinähän ei ole mitään vesipumppuja eli kyllähän lämpösenä käy järvenselällä.
        Seos 2%,nen ja hyvin pelittää ne öljyt moottorisahassakin.
        Kokeiltu kun perämoottori jäi vähemmälle käytölle ja öljyt piti käyttää johonkin pois kun vanhenevat.


      • 2T-öljyistä
        Kylmempänä kirjoitti:

        Käyvät kun 2hv Suzuki kiertää 12000 kierrosta ja siinähän ei ole mitään vesipumppuja eli kyllähän lämpösenä käy järvenselällä.
        Seos 2%,nen ja hyvin pelittää ne öljyt moottorisahassakin.
        Kokeiltu kun perämoottori jäi vähemmälle käytölle ja öljyt piti käyttää johonkin pois kun vanhenevat.

        Nuo ilmajäähdytteiset ovat eri asia. Suurin osa perämoottoreista on vesijäähdytteisiä. Kiertääkö muka suzuki noin paljon?


    • eee.

      Pitää käyttää suositeltua öljyä ja seosta.

      Runsaampi öljy nokittaa koneen, tulpan, pakosarjan ja kaikki,
      kun pakokanava nokiintuu, kone palaa pahimmassa tapauksessa.

      Jo jatkuva 1 % liikaa täysilläkäyttö väljistää konetta.

      • tavallista

        moottori öljyä sitä on käytetty iät ja ajat ja on vaan koneet toimineet.Turhia nöpöstelyjä nuo tuollaiset liruttelut ja loruttelut!


      • gastroil
        tavallista kirjoitti:

        moottori öljyä sitä on käytetty iät ja ajat ja on vaan koneet toimineet.Turhia nöpöstelyjä nuo tuollaiset liruttelut ja loruttelut!

        kyläkauppias sekoitteli aikoinaan kaikki 2-tahtipolttoaineet pystyjakajaan gastroil jotain hyvi pelitti pienet ja suuremmat 2-tahtikoneet,tänäpäivänä suuri tietomäärä luo turhaa tuskaa käyttäjille,tässä kun näitä lueskelee nii kummastuttaa toi jankutus jos valmistaja sanoo jonkun prosenttimäärän nii sitte vasta oikei viisaita löytyy vastustamaan tai muuten väittelee.


    • Ruuvvari

      käytät hyvälaatuista 2-tahtiöljyä ja 98 okt polttoainetta, saha on oikein säädetty, jäähdytys toimii etkä ylikuormita konetta.
      Käytännössä kannattaa kuitenkin tehdä 2,5% seos. Jos seos on lähempänä kolmea prossaa, niin se vaan karstoittaa konetta turhaan ja aiheuttaa männän, renkaan, laakerien ym. kulumista.

      • rane

        Katsoin viikonloppuna isävainajalta jäänyttä
        Homelitea ja siinä korkissa luki mix 1/2 pint oil
        with each gallon gas. Eikö tuo ole nykypäivän
        2-T öljylle aivan liian paljon?


      • sumaarum
        rane kirjoitti:

        Katsoin viikonloppuna isävainajalta jäänyttä
        Homelitea ja siinä korkissa luki mix 1/2 pint oil
        with each gallon gas. Eikö tuo ole nykypäivän
        2-T öljylle aivan liian paljon?

        Eli toiset laittaa enemmän ja toiset laittaa vähemmän 2-tahti tai norm.moot. ölj.Toiset käytää 98 jotkut 95okt.Pääasia että kaikki ovat saaneet päteä ja olla oikeassa,joten mitä näistä opimme.Emme yhtään mitään. Tärkeintä on kuitenkin että,pärinä kuuluu ja savu nousee, silloinhan leikki sujuu!


      • vähän noin..
        sumaarum kirjoitti:

        Eli toiset laittaa enemmän ja toiset laittaa vähemmän 2-tahti tai norm.moot. ölj.Toiset käytää 98 jotkut 95okt.Pääasia että kaikki ovat saaneet päteä ja olla oikeassa,joten mitä näistä opimme.Emme yhtään mitään. Tärkeintä on kuitenkin että,pärinä kuuluu ja savu nousee, silloinhan leikki sujuu!

        Palataan asiaan, kun pärinä lakkaa..


      • huskuvarna

        kohta kymmenisen vuotta on käytetty ja saha pelaa kuin enkeli .käväsin tuossa ruotsin puolella huskin likkeessä sanoivat että suomalaisille ei saa myydä huskin osia kun ne särkevät ne heti väärällä öljyllä ,sanovat etä TB öljy on paska öljyä .käskivät käyttää osasynteettistä öljyä niin kone pelaa parhaiten ja voitelee oikein .jos käyttää kolmea prossaa niin pakat se mitään karstota, on sen verran kokemusta noista pienkoneista , ja toisakseen sahan puhdistus on myös tärkeää eli puhdistaa ne sylinterin jäähdytys rivat ja samoten puhdistaa ilmansuodatin aika ajoin.Tuossa naapurissa on kans jääräpää ,sahaa ja huudattaa konetta niinkauan kuin saha pelaa ,ei koskaan puhdistele .Sitten se ihmetteli kun saha leipo kiinni heh muka ammatiltaan työnjohtaja siinä me nähdään kuinka tyhmiä osa ihmisistä on.


    • pomo

      kyllä 2% on käytännössä liian vähän.Pensan miksaajia on moneen lähtöön ja noin niukka % ei anna juurikaan pelivaraa mittavirheisiin. Ja meillä yks "ammattimies" särki sahan ulvottamalla sitä ylikirroksilla pensan loppuessa. Olette varmaan panneet merkille, että saha todella ottaa reilusti kierroksia pensan loppuessa. Pienet prosentit ja tästä ilmiöstä piittamaton saa sahan leikkaamaan kiinni.

    • timanttimies

      saha kovilla t:¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

    • ¤% kannattaja

      Kyllä ehdottomasti 4%.

    • *xXx*

      2 % on liian vähän kisakireissä koneissa.
      2,5 - 3 % oon käyttänyt ja ei karstaa jos käyttää hyviä öljyjä !!!

      Menkää kuule ihan alan liikkeeseen ja ostakaa moottorisaha öljyä niin loppuu savutus ja karstan kertyminen !! Maksaa enämmän mutta on siitä enämmmän hyötyä kuin leiponeesta sahasta.


      ite just otin husku 242 sylinterin irti puhdistusta varten, mutta eihän siellä mittään puhistusta tarvittavaa ollut. Vaan männän renkaan kolot ja männän laen puhistin.
      Ja rasvasin kampuran ja kietarin laakerit erikois vaseliinilla. Johan tykkäs uudesta rasvasta.

      Ja kanavat oli ihan puhtaat !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1822
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      786
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      661
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      639
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      569
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      481
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      52
      465
    Aihe