kesäsäilytys

latunainen

nyt olis aika laittaa sukset kellariin, mutta mikäs olisi sukselle paras säilytys? vahaa pohjii vai... ? mites syksyllä siiklaten pois vai lämmittäen? vinkkejä odotellen!

5

1088

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Latumies

      Laita vaikka sinistä normaalia parahfiiniä pohjiin,,,( ei fluoripitosta) sulata ja anna jäähtyä.
      siinä se on.
      syksyllä siklaat ja harjaat ja ei ku menoksi.

    • KT-ski

      Itse tein seuraavasti.
      1. Suksien puhdistus voiteenpoistoaineella.
      2. Pohjan avaus messinkiharjalla, 10-15 vetoa.
      3. Harjauspölyt pois paperilla.
      4a. Luistelusuksiin sulatin sinistä luistovahaa (noin -5 astetta) koko pohjalle. Voiteluraudan lämpö noin 130 astetta.
      4b. Pertsasuksiin samaa voidetta, mutta vain kärkeen ja kantaan. Pitoalueen suksen keskellä jätin ilman voiteita.

      Syksyllä sitten siklaus, harjaus ja kiillotus, minkä jälkeen hiihtämään.
      Jos pohjat ovat kuivat, niin kannattaa ensin pohjustaa kunnolla pohjustusvoiteella.

    • Nimetön

      1. Huoltovoidetta (tai jotain pehmeää) suksen pohjiin ja siklaus vielä kun voide on "nestemäistä" -> puhdistus
      2. Samaa voidetta perään raudalla, ei siklausta
      3. Perinteisissä pitoalue puhtaaksi voiteenpoistoaineella ja vähän santapaperia perään.
      4. Ulkopuolelta, kyljistä ihan yleinen putsaus voiteenpoistoaineella

      • Teippaaja

        Hyviä neuvoja tähän saakka, ja näiden mukaan on menty. Mutta miten tulisi menetellä pitoteipin kanssa? Jos jätetään pitoteipin käyttöä yleensä koskeva keskustelu sivuun, ja pohditaan vain kesäsäilytystä?

        Teippi nimittäin lähtee pohjista käytännössä vain liottamalla voiteenpoistoaineella yhdistettynä jumalattomaan jynssäykseen. Kahtena keväänä olen tämän nyt tehnyt, ja nyt rupesin ihmettelemään kun Taloussanomien hiihtokolumnisti antoi samat neuvot kesäsäilytykseen kuin edellä mutta heitti perään sivuhuomautuksena että "pitoteippi jätetään luonnollisesti suksen pohjaan"?!? Onnistuuko näin, ja millä teipin voi esimerkiksi suojata ettei se kerää koko maailman pölyä ja rikkoja itseensä kesäkauden aikana?


      • Joni
        Teippaaja kirjoitti:

        Hyviä neuvoja tähän saakka, ja näiden mukaan on menty. Mutta miten tulisi menetellä pitoteipin kanssa? Jos jätetään pitoteipin käyttöä yleensä koskeva keskustelu sivuun, ja pohditaan vain kesäsäilytystä?

        Teippi nimittäin lähtee pohjista käytännössä vain liottamalla voiteenpoistoaineella yhdistettynä jumalattomaan jynssäykseen. Kahtena keväänä olen tämän nyt tehnyt, ja nyt rupesin ihmettelemään kun Taloussanomien hiihtokolumnisti antoi samat neuvot kesäsäilytykseen kuin edellä mutta heitti perään sivuhuomautuksena että "pitoteippi jätetään luonnollisesti suksen pohjaan"?!? Onnistuuko näin, ja millä teipin voi esimerkiksi suojata ettei se kerää koko maailman pölyä ja rikkoja itseensä kesäkauden aikana?

        niin laitat ne päällysteipit,jos ei niin annat vaan olla,ei haittaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1248
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      914
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      94
      884
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      22
      818
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      283
      723
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      33
      617
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      571
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      125
      540
    Aihe