Onko palstalla muista Helsingin Steinerin käyneitä? Itse kävin koulua 13 vuotta ja esikoulun, joten olen aika pätevä kertomaan siitä.
Steineria ei voi tyrmätä kokonaan, mutta on huomattava, että kouluun liittyy monia epäkohtia. Hyvää Steinerissa on tutut opettajat, sama koulurakennus, samat kaverit ja luokka. Myös yksilöllisyyteen pyrkivä opetus oli ainakin minulle sopiva metodi. Steinerin kasvatusmenetelmät ovat kieltämättä hieman outoja, mutta on niissä joitakin järkeviäkin ulottuvuuksia, kuten lapsen kehityskaaren seuraaminen opetuksessa. Samaten koulussa vallinnut yhteisöllisyys on hienoa asia.
Ikäviä puolia ainakin Helsingin koulussa on myös runsaasti. Opettajakunta oli kaikenaikaa riidoissa keskenään, taustalla vallanhimoa, henkilökemioiden epäsopivuutta ja kaikenlaista kyräilyä. En tiedä onko tilanne muuttunut, kun muutama vanha jäärä on nykyään eläkkeellä. Lisäksi osa opettajista oli täysin epäpäteviä. Joillakin oli ainostaan käsitys Steinerin opeista, mutta ei itse opettamastaan aineesta. Joillakin ei kumpaakaan. Silti koulussa oli monia päteviä ja asiastaan innostuneita opettajia. Kunniamaininta biologian/maantiedon opettajalle (koulun käyneet tietävät kenelle).
Opettajien (ja koulun henkilökunnan) joukossa oli myös useita henkisesti tasapainottomia henkilöitä, jotka sysäsivät omaa pahaa oloaan oppilaisiin. Oppilaiden mielipiteitä ei juurikaan kuunneltu, vaan opettaja oli aina oikeassa. Silloin nuo tilanteet tuntuivat pahalta, mutta nyt niiden mielipuolisuudelle vain nauraa.
Järkyttävää oli myös se, että täysin kouluun sopimattomia oppilaita pidettiin väkisin mukana, vaikka tämä hidasti muun luokan etenemistä. Esimerkiksi eräs lievästi kehitysvammainen oppilas, jonka isä sattui olemaan kuuluisa. Tiedätte ehkä kenestä puhun...
Yksi ilmentymä koulussa olivat Steineriin hurahtaneet vanhemmat. Näiden perheet elivät steinerin oppien mukaan ja koettivat tartuttaa innostustaan muihinkin.
On totta, että yläasteella oppilaat ovat jäljessä peruskoulun tietotasossa ainakin matikassa, mutta lukiossa tämä otetaan kiinni. Tai ne ottavat jotka kykenevät. Monille alaluokkien löysä opetus vain on jäänyt päälle eikä lukiossa enää pystykään opiskelemaan kun sitä aletaan vaatia. Itse kuitenkin kirjoitin yo:n hyvin ja pääsin yliopistoon eli kyllä steinerista voi selvitä korkeaan asemaan.
Voin keskustella koulusta yksityiskohtaisemminkin, jos muita siellä olleita on palstalla.
Helsingin Rudolf Steiner -koulu
2
478
Vastaukset
- yksi Steineriin hurahtanut ...
Ei ole tainnut mikään muuttua lähtösi jälkeen. Mainitsemasi seikat ovat mielestäni paljon pahempi uhka koululle ja sen oppilaille, kuin lyijykynäkielto tai joku muu triviaali juttu, mitä tällä palstalla on ihmetelty. Etenkin harmittaa se, ettei oppilaiden mielipiteitä edelleenkään noteerata ja oppilaiden omat aloitteet, jotka ymmärtääkseni sopisivat hyvinkin steinerpedagogiikkaan ja koulun henkeen, tyrmätään usein koska ne eivät vastaa 50-luvun nostalgiasteinerkouluun jämähtäneiden opettajien mielikuvia oikeasta steinerpedagogiikasta. Ja nyt puhuu se luokan ainoa antroposofi-äiti, joka on opiskellut steinerpedagogiikkaa itsekin. Minä olenkin sitten ainoa, joka kyselen vanhempainilloissa näiden asioiden perään, monille vanhemmille tuntuu riittävän se, että rahaa luokkakassaan kerätään riittävästi ja kaikki näyttää harmoniselta (lue pastellinväriseltä ja vinoonkirjoitetulta). Steinerpedagogiikka on hyvä juttu ja väitänkin, että monet ongelmat johtuvat siitä, että sitä ei toteuteta johdonmukaisesti. Lisäksi, vaikka Snellman-korkeakoulu on saanut ulkopuolisessa arvioinnissa hyviä tuloksia, olisi kyllä hyvä, että steinerin opettajat olisivat opiskelleet yleisempääkin kasvatustiedettä. Monessa maassa systeemi onkin sellainen, että opettajilla on kaikilla sama tutkinto pohjalla ja sitten jotkut erikoistuvat steinerkoulun opettajiksi. Ja ehkäpä se on esim. englantilaisten ja amerikkalaisten steinerkoulujen arvostuksen takana.
- Rosvo Rudolf
Kiitos liioittelemattomasta oppilaan näkökulmasta. Totuus tällaisissa asioissa harvoin on pelkästään hyvä tai huono.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212606- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292242Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522139Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211742Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881617Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961556- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321389