Itsemurhasta...

make

Onko rikos lähettää tekstiviestin lähettäjälle viesti, joka hokee tappavansa itsensä, että "tapa sitte ittes"...

Onko rikollista uhata tappaa itsensä, entäs yrittäminen?

26

4417

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanelle

      Ei ole rikos uhata tai yrittää itsemurhaa,mutta itsemurhaan yllyttäminen on rikollista.

      • Koira

        Eipä taida olla rikos. Itsemurha ei ole rikos, joten miten voi olla kriminalisoitua yllytys sellaiseen tekoon, jota ei ole säädetty rangaistavaksi...

        Jos sulla on pykälä mikä tukee väitettäsi, nostan käteni pystyyn :)


      • big mac
        Koira kirjoitti:

        Eipä taida olla rikos. Itsemurha ei ole rikos, joten miten voi olla kriminalisoitua yllytys sellaiseen tekoon, jota ei ole säädetty rangaistavaksi...

        Jos sulla on pykälä mikä tukee väitettäsi, nostan käteni pystyyn :)

        Koira on täysin oikeassa.

        Itsemurha ei ole rikos, joten siihen yllytyskään ei ole.

        Sikäli erikoista, että joku heikko persoona voi tappaa itsensä toisen yllytyksestä


      • big mac kirjoitti:

        Koira on täysin oikeassa.

        Itsemurha ei ole rikos, joten siihen yllytyskään ei ole.

        Sikäli erikoista, että joku heikko persoona voi tappaa itsensä toisen yllytyksestä

        Itsemurhan tekee usein ihminen, joka on masentunut taikka skitsofreeni. Masennus ja skitsofrenia ovat sairauksia. Itsemurha on toki sallittu, ja hoidosta voi kieltäytyä, jos on mielenterveydeltään siinä kunnossa, että on kelpoinen päättämään omasta hoidostaan. Välttämättä skitsofreeni ja masentunut eivät tällaisessa kunnossa ole.

        Jos siis masentunut tai skitsofreeni jätetään hoitoa vaille ja hän tappaa itsensä, on joku mahdollisesti syyllistynyt heitteillepanoon.


      • Anonyymi

        Onko näin

        Hanki köyttä ja tee sillä jotakin


      • Anonyymi

        Kyllä, yllytys on rikos.


    • minzka79

      Muutama vuosi sitten otin yhteyttä poliisiin, koska eräs tuttava lähetti tekstiviestejä, jotka saattoi tulkita uhkauksiksi ("olethan jo varannut hautapaikan itsellesi?" jne). Poliisista sanottiin, että jos viestissä on kyse selkeästä uhkauksesta asiasta voi tehdä rikosilmoituksen, mutta epäselvässä tapauksessa laki ei oikein voi puuttua asiaan. Eli häiriöpuhelinsoitot on rikollisia, mutta tekstiviestit ei. Onkohan tähän tullut viime vuosina muutosta? Luulisin, että joka tapauksessa tuollainen "siitä vaan" -tyylinen kommentti jatkuvaan itsemurhauhkailuun ei täytä mitään itsemurhaan yllyttämisen kriteereitä oli kyse sitten tekstiviestistä tai mistä tahansa.

      "Onko rikollista uhata tappaa itsensä, entäs yrittäminen?" Tavallaan kai, koska Suomessa on mahdollista laittaa pakkohoitoon henkilö, joka on vaaraksi muille tai itselleen. Voi olla jopa pahempi kuin vankila, koska ei ole mitään tietoa, koska sieltä pääsee pois. Itsemurha on toki ikävää läheisten kannalta jne. mutta tokihan tuollainen laki tuntuu rikkovan yksilönvapauksia vastaan. En itse ainakaan keksi mitään pätevää loogista perustelua, miksei joku saisi tappaa itseään, vaikkei se minusta kovin hyvältä idealta tuntuisikaan.

      • Beagle Boy

        Kuten tiedämme, olemme vain käväisemässä täällä maan päällä. Siksi jokainen saa itse määritellä sen, että nyt minä lähden.
        Eli itsemurhan yrittäminen ei ole rangaistavaa, kuten ei itsemurhaan yllyttäminen tai jopa avuntoanto itsemurhaan. Eutanasia tai pyynnöstä surmaaminen poislukien.
        Esimerkiksi vaikka narun saa antaa ja sanoa, että tuossa on narua, hirtä itsesi. Sivullisen on kuitenkin itse siinä hommassa oltava tarkkana, ettei joudu syytteeseen murhasta tai taposta.


      • kari23
        Beagle Boy kirjoitti:

        Kuten tiedämme, olemme vain käväisemässä täällä maan päällä. Siksi jokainen saa itse määritellä sen, että nyt minä lähden.
        Eli itsemurhan yrittäminen ei ole rangaistavaa, kuten ei itsemurhaan yllyttäminen tai jopa avuntoanto itsemurhaan. Eutanasia tai pyynnöstä surmaaminen poislukien.
        Esimerkiksi vaikka narun saa antaa ja sanoa, että tuossa on narua, hirtä itsesi. Sivullisen on kuitenkin itse siinä hommassa oltava tarkkana, ettei joudu syytteeseen murhasta tai taposta.

        tarkottaakos tuo nyt sitten niin että jos, menen pihalle ja näen vittumaisen naapurin ja huudan sille "tapa ittes saatana"! en tee rikosta. voinko huudella vapaasti kaikille sen suuntasesti?


      • sdadqadq
        kari23 kirjoitti:

        tarkottaakos tuo nyt sitten niin että jos, menen pihalle ja näen vittumaisen naapurin ja huudan sille "tapa ittes saatana"! en tee rikosta. voinko huudella vapaasti kaikille sen suuntasesti?

        Ei itsemurhaan yllyttäminen ole rikos. Rikollista ei ole edes itsemurhan avustaminen. Tuolla tarkoitetaan vaikka tekovälineen hankkimista itsemurhaajalle, joka kuitenkin ITSE SUORITTAA TEON. Mutta jos toiselle sanoo vaikka "tapa ittes"/vastaavaa selvästi loukkaavassa tarkoituksessa niin voi varmaankin tulla kysymykseen herjaus.


      • sdadqadq kirjoitti:

        Ei itsemurhaan yllyttäminen ole rikos. Rikollista ei ole edes itsemurhan avustaminen. Tuolla tarkoitetaan vaikka tekovälineen hankkimista itsemurhaajalle, joka kuitenkin ITSE SUORITTAA TEON. Mutta jos toiselle sanoo vaikka "tapa ittes"/vastaavaa selvästi loukkaavassa tarkoituksessa niin voi varmaankin tulla kysymykseen herjaus.

        Herjaus se ei voi olla, koska laissa ei tuollaista rikosnimikettä ole.

        Nykyään kunnianloukkaus vastaa vanhoja "solvausta" ja "herjausta". Kunnianloukkauksen tunnusmerkistöön kuuluu, että "halventaa toista". Aika laajasti sanottu, mutta itse lähtisin siitä, että jos sanoo "tapa ittes" se on "huonoa käytöstä", mutta ei rikos.


      • Anonyymi

        Tuotto odottama kärsii.

        Orpo


    • Linda71

      Ei ole ei, mutta valitettavasti suunnilleen samoin mjnulle on sanottu.

    • Anonyymi

      Ihan vitun yhdentekevää tapa sinä itsesi niin katsotaan.

    • Anonyymi

      Hyppäämällä junan alle olet voittaja

    • Anonyymi

      Minun mielestäni kehotus "tapa ittes" (tai vastaava) ei ole itsemurhan avustamista vaan jonkinasteista toisen ihmisen hengen vaarantamista, ennen kuin tuo toinen on edes harkinnut riistävänsä hengen itseltään. Siis lähempänä murhaa kuin itsemurhan avustamista. Joku jolla on jo ennestään horjuva mielenterveys ja huono itsetunto, saattaa masentua tuollaisesta kehotuksesta kohtalokkaastikin. Se saattaa olla sellainen viimeinen oljenkorsi, joka katkaisee kamelin selän. Nettikeskusteluissa pitäisi moderaattorin olla tarkkana ja sensuroida tällaiset julmat kommentit.

      • Anonyymi

        Noh, sinulla, kuten kaikilla meistä, on oikeus mielipiteeseesi.


      • Anonyymi

        Juuri noin! Itsemurhan tekemisen suositteleminen voi olla esim. henkinen pahoinpitely, vaikka kohde ei itsemurhaa tekisikään. Uhri voi "suosituksen" johdosta päätyä ottamaan napit tms.

        Itsemurhan tekeminen, tai siinä avustaminen, ei Suomessa ole rikos!
        - avustamisen lainmukaisuuden suhteen pitää huolella miettiä, ettei syyllisty muihin laittomuuksiin, jos toista suostuu tämän pyynnöstä itsemurhan toteuttamisessa auttamaan.


      • Anonyymi

        Uli uli uli

        Hyppää kaivoon


      • Anonyymi

        Voipi tulla kyseeseen heitteillejättö jos toinen on noin sairas eikä auta. Lisäksi menee maine lopuksi ikää, kukaan ei pidä tuolla tavalla käyttäytyvästä ihmisestä. Täälä kyselet tyhmiä, nilkki


    • Anonyymi

      Tapa sinä ittes

      Ei me kokkarit jakseta köyhien ulinaa

    • Anonyymi

      Runkkaain juuri peilikuvalleni

    • Anonyymi

      Jos toteat toiselle: tapa ittes tms. ja sitten saat tietää, että niin se ko. henkilö todellakin sitten teki mm. koska sinä olit kehoittanut niin toimimaan, niin nauti siitä sitten loppu ikäsi ja ole onnellinen!

      • Anonyymi

        Niin olenkin varsinkin jos orpo tappaa itsensä


    • Anonyymi

      Kokoomuslaiset uuniin vaan

    • Anonyymi

      Tottakai on rikos yllyttää. Eikö silloin olisi viisainta yrittä etsiä asiaan muita näkökulmia.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5195
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3257
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1847
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1385
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1287
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe