Ompelukone ja alalanka!

paulinak

Sain uuden Eva -merkkisen ompelukoneen. En ole pro koneiden kanssa, mutta sain varmasti langat oikein laitettua. Mutta kone ei vedä alalankaa ollenkaan, vaan joko a) suttaa sen mytyksi tai b) ei ota sitä ollenkaan, vaan kankaan alapinnalla näkyy vain ylälangan silmukoita. Missä vika? Olen asettanut alalangan useita kertoja, kokeillut kaikki eri kireysasteet, vaihtanut neulan...Missä vika voisi vielä olla?

24

43744

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Daisy

Ensimmäiseksi tuli mieleen, että puola on oikeinpäin puolakotelossa. En tiedä minkälainen tuo puolakotelo Eva-koneessa on, mutta minulla Pfaffissa täytyy hiukan pyöritellä sitä puolakoteloa paikoilleen laitettaessa, niin, että se löytää paikkansa ja napsahtaa kohdalleen. Silloin tiedän sen olevan oikein, sitä on ainakin minun koneessani aika vaikea todeta vain silmämärääisesti.

• langanpujotus

Ohjekirjassa on kerrottu langanpujotukset, ainakin joissain kuvallisestikin. Jos uuden koneen olet saanut, sen mukana pitää olla ohjekirja. Jos ei ole, pitää pyytää se myyjältä.

Yleensäkin kannattaa ohjekirja säästää, siitä on myöhemminkin apua.

• sömmerska

Hei

Kuulostaa nyt kuitenkin siltä, että alalangan pujotuksessa on ongelma. Silloin kun langanpäästä vedetään, puolan pitää pyöriä puolakotelossa samaan suuntaan kuin kello.

Alalanka täytyy pujottaa puolakotelon kiristyslevyn alle. Ensin siis puolakotelon reunassa olevaan loveen ja siten kiristyslevyn alle, ikään kuin vetämällä lankaa ylös ja vasemmalle.

Sitten täytyisi vielä tarkastaa, että ylälanka on todellakin 1. kiristäjälevyjen välissä 2. jousen alla ja 3. langannostajassa, eikä lanka kulje missään vaiheessa ristikkäin.

Terveisin
        sömmerska

• tietävän
        sömmerska kirjoitti:

Hei

Kuulostaa nyt kuitenkin siltä, että alalangan pujotuksessa on ongelma. Silloin kun langanpäästä vedetään, puolan pitää pyöriä puolakotelossa samaan suuntaan kuin kello.

Alalanka täytyy pujottaa puolakotelon kiristyslevyn alle. Ensin siis puolakotelon reunassa olevaan loveen ja siten kiristyslevyn alle, ikään kuin vetämällä lankaa ylös ja vasemmalle.

Sitten täytyisi vielä tarkastaa, että ylälanka on todellakin 1. kiristäjälevyjen välissä 2. jousen alla ja 3. langannostajassa, eikä lanka kulje missään vaiheessa ristikkäin.

Terveisin
        sömmerska

näistä ompeluasioista - tiedätkö yleissääntöa sille, missä koneissa puola pyörii myötäpäivään langasta vedettäessä, ja missä vastapäivään? Ompelen kotona ja joskus ompelin muuallakin, ja oli aina vaikea muistaa, kun puola piti laittaa toisinpäin kussakin koneessa. Onko se ero tehdasompelukoneiden ja kotikoneiden välillä? Ja onko poikkeuksia? Olen aina ihmetellyt.

• Meimi
        tietävän kirjoitti:

näistä ompeluasioista - tiedätkö yleissääntöa sille, missä koneissa puola pyörii myötäpäivään langasta vedettäessä, ja missä vastapäivään? Ompelen kotona ja joskus ompelin muuallakin, ja oli aina vaikea muistaa, kun puola piti laittaa toisinpäin kussakin koneessa. Onko se ero tehdasompelukoneiden ja kotikoneiden välillä? Ja onko poikkeuksia? Olen aina ihmetellyt.

Minulle koulussa (Olen opiskellut ompelijaksi) opetettiin että myötäpäivään pitää langan mennä ja sillä olen kaikki koneet saanut toimimaan. Tosin voisin kuvitella että jas lanka jostain syystä tuleekin olis puolakotelon toiselta puolelta, laittaisin langankin toisin päin. Perusidea on että lanka tekee mutkan...

• koneissa
        Meimi kirjoitti:

Minulle koulussa (Olen opiskellut ompelijaksi) opetettiin että myötäpäivään pitää langan mennä ja sillä olen kaikki koneet saanut toimimaan. Tosin voisin kuvitella että jas lanka jostain syystä tuleekin olis puolakotelon toiselta puolelta, laittaisin langankin toisin päin. Perusidea on että lanka tekee mutkan...

on laitettava puola toisinpäin. Jos nyt en ihan väärin muista, niin ainakin Juki-teollisuusompelukone sen vaatii. Vai olikohan se Consew? Ihmettelin vaan, että onko se kunkin koneenvalmistajan mielenoikku, vai onko joku sääntö, miten se puola laitetaan. Olisi mukava kuulla, jos jollakin teistä on kone, jossa puola pyörii vastapäivään langasta vedettäessä. Minkä merkkinen kone, ja onko se kotiompelukone vai teollisuuskone?

Minäkin opiskelin ompelualalle.

• sömmerska
        tietävän kirjoitti:

Ainoa opportunisti tietojeni mukaan oli aikanaan keltainen Tikka, suomalaisvalmisteinen polkukone. Puola pyörii puolakotelossa aina kellon suuntaan, kun katsot pyörivää puolaa. Jos taas tuijotat puolakoteloa siltä puolelta, jossa on vipu, se pyörii tietysti kelloa vastaan.

sömmerska

P.S. Ohjekirjat ovat niin oivia apureita...

• pyörivät
        sömmerska kirjoitti:

Ainoa opportunisti tietojeni mukaan oli aikanaan keltainen Tikka, suomalaisvalmisteinen polkukone. Puola pyörii puolakotelossa aina kellon suuntaan, kun katsot pyörivää puolaa. Jos taas tuijotat puolakoteloa siltä puolelta, jossa on vipu, se pyörii tietysti kelloa vastaan.

sömmerska

P.S. Ohjekirjat ovat niin oivia apureita...

koneet eivät olleet kovin vanhoja. Merkkejeä en muista. Saattoi olla nuo edellä mainitsemani, tai ehkä Toyota. Tehdasompelukoneita, suoraommelkoneita. Oli hankalaa, kun töissä täytyi muistaa panna puola väärinpäin, ja oma kone kotona sillä tavanomaisella tavalla, jossa puola pyörii kellon suuntaan, kun langasta vetäessä katsoo puolaa. Toisaalta se pakotti edes hiukan ajattelemaan, ja olemaan tietoinen siitä, mitä teki. Ompelutyössä sitä ei yleensä paljon tarvita - voi hurautella rutiinilla.

Ehkä mitään sääntöä ei ole - jotkut koneiden valmistajat vain eivät ehkä tienneet noista kirjoittamattomista säännöistä. Vähän niinkuin monet kiinalaiset naistenvaatteita ompelevat tehtaat eivät tiedä, että naisten napitus on eri kuin miesten.

• espanjalainen
        pyörivät kirjoitti:

koneet eivät olleet kovin vanhoja. Merkkejeä en muista. Saattoi olla nuo edellä mainitsemani, tai ehkä Toyota. Tehdasompelukoneita, suoraommelkoneita. Oli hankalaa, kun töissä täytyi muistaa panna puola väärinpäin, ja oma kone kotona sillä tavanomaisella tavalla, jossa puola pyörii kellon suuntaan, kun langasta vetäessä katsoo puolaa. Toisaalta se pakotti edes hiukan ajattelemaan, ja olemaan tietoinen siitä, mitä teki. Ompelutyössä sitä ei yleensä paljon tarvita - voi hurautella rutiinilla.

Ehkä mitään sääntöä ei ole - jotkut koneiden valmistajat vain eivät ehkä tienneet noista kirjoittamattomista säännöistä. Vähän niinkuin monet kiinalaiset naistenvaatteita ompelevat tehtaat eivät tiedä, että naisten napitus on eri kuin miesten.

semi-industrial Berninan kopio, on kone, jossa puola pyörii vastapäivään langasta vedettäessä.

• .puola.
        Meimi kirjoitti:

Mulla kyllä neuvotaan puolan menosuunta ihan päinvastoin kuin myötäpäivään ja hyvin on toiminut.
        Brother on koneen merkki.

• jujuja
        koneissa kirjoitti:

on laitettava puola toisinpäin. Jos nyt en ihan väärin muista, niin ainakin Juki-teollisuusompelukone sen vaatii. Vai olikohan se Consew? Ihmettelin vaan, että onko se kunkin koneenvalmistajan mielenoikku, vai onko joku sääntö, miten se puola laitetaan. Olisi mukava kuulla, jos jollakin teistä on kone, jossa puola pyörii vastapäivään langasta vedettäessä. Minkä merkkinen kone, ja onko se kotiompelukone vai teollisuuskone?

Minäkin opiskelin ompelualalle.

Kyllä se on aina myötäpäivään siis samaan suuntaan kuin kello!

• satunnainen ompelija

oNHAN PUOLA OIKEINPÄIN KONEESSA! Ei tässä pitänyt olla capsit päällä ;) Ainakin se vaikuttaa ompelujälkeen. Minullakin oli puola väärinpäin ja ihmettelin alalangan löysyyttä, mutta katsoin ja laitoin uudelleen, ja sitten tikki oli ihan ok.

• korppu

Ihmettelin kun lanka suttasi samalla lailla ja langoitus oli oikein. Sitten vaihdoin puolan ja kone alkoi ompelemaan taas ihan siististi. Eli Jostain syystä yhdessä puolassa oli lanka puolautunut epätasaisesti, siinä minulla näytti olevan suttauksen syy.

• paulinak

....eli langat ja muut olivat ihan oikein, MUTTA kone ei suostunut ompelemaan näillä langoilla. Olivat edulliset ei-minkään-merkkiset ja vasta kunnon langoilla alkoi ommel olla tasaista. Kiitos kuitenkin vinkeistä ja aurinkoista kevättä!

• VOI EI
        paulinak kirjoitti:

....eli langat ja muut olivat ihan oikein, MUTTA kone ei suostunut ompelemaan näillä langoilla. Olivat edulliset ei-minkään-merkkiset ja vasta kunnon langoilla alkoi ommel olla tasaista. Kiitos kuitenkin vinkeistä ja aurinkoista kevättä!

No mulla on sama kone, mutta ongelmana on se, että kone jumittuu ja alhaalta tulee ainakin kymmenen lankaa!! Lankoja tulee erittäin paljon eikä niitä saa edes vedettyä niin on saksilla joutunut leikkaamaan.. Mistäköhän mahtaa johtua? Pitäisikö puolakoteloa jotenkin kiristää? Vastailkaahan mahdollisimman pian niin pääsisi taas ompelemaan! :D

• M C
        VOI EI kirjoitti:

No mulla on sama kone, mutta ongelmana on se, että kone jumittuu ja alhaalta tulee ainakin kymmenen lankaa!! Lankoja tulee erittäin paljon eikä niitä saa edes vedettyä niin on saksilla joutunut leikkaamaan.. Mistäköhän mahtaa johtua? Pitäisikö puolakoteloa jotenkin kiristää? Vastailkaahan mahdollisimman pian niin pääsisi taas ompelemaan! :D

Itsellä tulee ensimmäisenä mieleen mahdollinen ylälangan löysyys. Aina on myös tuo puolan väärinpäin laittaminen/ langanohjaimistalangan pois jääminen.
        Minkälaista materiaalia olet yrittäny ommella?

• mrrrh
        VOI EI kirjoitti:

Vastaan, vaikka sun viesti on hiukan vanha, mutta mulla on aivan sama ongelma, samalla koneella... Langat vaan kertyy suureks mytyks tonne alas, enkä tosiaan tajua mistä kiikastaa. Mullakin ois kauhee kiire päästä ompelemaan, mutku toi ei suostu yhteistyöhön!

• Ompeluongelma

Onko lisäneuvoja?

Ongelma on siis aivan sama kuin aloittajalla ja alalangassa näyttäisi mielestäni olevan vika.

Ylälanka on aivan varmasti oikein. Alalanka puolakotelossa aivan oikein kiristyslevyn alla ja pyörii kellonmyötäisesti. Langat ovat samat joilla olen onnistuneesti ommellut aikaiseminkin.

Tämä ongelma alkoi kun yritin ommella tavallista paksumpaa taitekohtaa. Yhtäkkiä kone jumittui ja alhaalta tunki parikymmentä langanpäätä jotka jouduin raksimaan ratkojalla auki kun muuten ei tullut ulos vaikka ensin napakasti kokeilin venyttää.

Onko siinä prosessissa voinut jokin löystyä jossain? Ja mistä kiristän?

• 65

Olikohan paininjalka laskettu alas,kun on paksu kangas niin ei huomaa voi jäädä ylös,itselläni on joskus jäänyt.

• .hyvätikki

monen ongelma na on neulan liukumunen hieman ylöspäin eli ruuvi on löysässä neulaa voi liikuttaa ylös ja alas .Ruuvimeisseli noin kahdeksanmillin reikään,joka siaitsee ylälangankiristäjän oikeallapuolella vinolla pinnalla alapuolella

• min3

Mistä saisi vanhaan polkukoneeseen, Agros merkkiseen, pitkän mallisen puolan, tai etes sen sisällä olevan puolarullan.? Kun ei mistään saa enää vanhoihin koneisiin osia

• Artesaani_78

Vinkiksi vielä sellainen tähän ketjuun, että puolakotelossa on pieni ruuvi josta pystyy kiristämään langankireyttä. Ruuvi kiinnittää sen pienen metallilevyn tiukemmin alustaansa, jolloin lanka ei pääse tulemaan sieltä välistä yhtä sujuvasti eli langankireys kiristyy. Hyvä tapa testata alalangan kireys on ottaa puola lankoineen ulos ja roikuttaa koko hässäkkää langasta kiinni pitäen; jos lanka on niin löysällä, että puola ei jää siihen ilmaan killumaan vaan samantien keriytyy auki, pitää ruuvia kiristää. Sitten kun pystyt roikottamaan koko puolahässäkkää alalangasta kiinni pitäen ilman, että mitään tapahtuu, se on oikealla kireydellä. Vielä kun vähän heilauttaa kevyesti (kuin jojoa), pitäisi puolan antaa vähän lankaa - kiristys on tällöin optimaalinen!

• yksinäinen37

hei löytyykö eva athena ohjekirjaa olen hukannut en löytänyt mistään vastaa

• apuako

Kannattaisiko tehdä keskustelun aloitus ennemmin kuin ikivanhoihin ketjuihin jatkaa? Valitettavasti en tunne konemerkkiä, mutta katsele, vieläkö sitä merkkiä tuodaan maahan. Jälleenmyyjiltä tai maahantuojilta sitten kysymään:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      61
      4230
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      152
      1794
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1503
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1248
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      167
      1046
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      904
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      76
      895
    8. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    9. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      809
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe