Voimistunut virtsantuoksu

Kertokaatten

Liittyykö voimistunut virtsanhaju jotenkin diabetekseen? Kohta tuntuu että kissa jää toiseksi vaikka peseydyn usein ja huolella. Vai pitäiskö pistää alusvaatteet uusiksi ja ostaa puuvillapöksyjä :)

16

13695

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että liittyisi

diabetekseen.Pikemminkin tulee mieleen jokin bakteeritulehdus (virtsatiehyet?)

• liittyä,

että sokerisessa virtsassa elävät helpommin kaikenmaailman pöpöt ja siis voi saada helpommin tulehduksen virtsateihin- käsittääkseni näin...

• haju voi

johtua myös virtsan väkevöitymisestä, eli oletko mahdollisesti juonut viime aikoina normaalia vähemmän?

• dippendahl

Tästä taas päästiin muihin kuin diabetekseen liittyviin oireisiin. Korkea verensokeri suurentaa virtsamäärää, jopa säätelyvaran yläpäähän (20l/vrk) asti. Tämä taas laimentaa virtsa-aineen eli urean konsentraatiota -> virtsa laimeata ja virtaus runsausta -> ei tuoksua, pienentää todennäköisyyttä bakteeri-infektioon (eritoten tuo virtaus). Toisaalta runsas glukoosi kyllä tosiaan tarjoaa hyvän kasvualustan erinäisille mikrobeille. Yhteen vedettynä virtsatietulehduksen riski hyperglykemiassa on varmaan normaaliin verrattuna aika -0.

• Kertokaatteen
        dippendahl kirjoitti:

Tästä taas päästiin muihin kuin diabetekseen liittyviin oireisiin. Korkea verensokeri suurentaa virtsamäärää, jopa säätelyvaran yläpäähän (20l/vrk) asti. Tämä taas laimentaa virtsa-aineen eli urean konsentraatiota -> virtsa laimeata ja virtaus runsausta -> ei tuoksua, pienentää todennäköisyyttä bakteeri-infektioon (eritoten tuo virtaus). Toisaalta runsas glukoosi kyllä tosiaan tarjoaa hyvän kasvualustan erinäisille mikrobeille. Yhteen vedettynä virtsatietulehduksen riski hyperglykemiassa on varmaan normaaliin verrattuna aika -0.

Mulla on esidiabetes, jota ensalkuun hoidan nyt ruokavaliolla. Mun ei siis tarvitse olla huolissani munuaisteni tilasta?

• dippendahl
        Kertokaatteen kirjoitti:

Mulla on esidiabetes, jota ensalkuun hoidan nyt ruokavaliolla. Mun ei siis tarvitse olla huolissani munuaisteni tilasta?

Tämä aihe ei muuten sitten liity mitenkään virtsatietulehdukseen tai virtsan tuoksuun, mutta ei välttämättä tarvitse huolehtia juurikaan. Diabeetikoilla munuaiset ovat yleensä ne jotka ensimmäisenä hajoavat pitkään jatkuneen hyperglykemian rasittamina (tämä johtuu ihan niiden fysiologisesta rakenteesta). Tuoreena 2-tyyppinä sinun ei vielä tarvitse rypistää, kun jo ruokavaliohoitokin tekee munuaisille hyvää.

• VP?
        dippendahl kirjoitti:

Toisesta ketjusta:

Biverkningar
        Tyvärr är Forxiga inte biverkningsfri. Framförallt ökar risken för urinvägsinfektioner och svampinfektioner i underlivet – resultatet av allt socker (mat för bakterier och svampar) som läcker ut i urinen. Dessutom kan man få ökade urinmängder och ökad törst.

Det finns även osäkra tecken till något ökad cancerrisk i preliminära studier – det pågår mer omfattande studier för att klargöra om denna riskökning är verklig.

Valitettavasti ei Forxiga ole ilman sivuvaikutuksia: Suurempi riski virtsatie- ja sienitulehduksille tuloksena kaikesta sokerista joka vuotaa virtsaan. Sen lisäksi myös suurempi virtsaamistarve ja suurempi janontunne.
        On myös epävarmoja viitteitä siitä että syöpäriski nousee hieman-suurempia tutkimuksia on käynnissä riskin suuruuden määrittämiseksi.

Esitän mielelläni saman kysymyksen kuin kostdoktorn:

Onko mitään järkeä diabeetikolle ahtaa itseensä hiilihydraatteja ainoatann ku stakseen ne sitten ulos.

Lääkeellä on ollut positiivinen vaikutus painonhallinnassa verrattuna joihinkin muihin diabeteslääkkeisiin.

Diabeeteksen hoidossa on kyseinen lääke kostdoktorn:in omien potilaiden kohdalla sialla 4.
        Mikä on sialla 1?

Niin tiukka LCHF-ruokavalio kuin potilas kykenee

http://www.kostdoktorn.se/forxiga-lagkolhydratkost-i-ett-piller

• tapaukseni

Minulla on 2-tyypin diabetes, jota hoidetaan tableteilla ja iltainsuliinilla. Joskus virtsa tuoksuu aika voimakkaasti makealle, varsinkin kun sokeri on korkeammalla. En ole oikein laittanut merkille, mihin aikaan päivästä tämä tapahtuu, ehkäpä aamulla. Yleensä verensokerini on aamulla 11-13 lukeman välillä. Hoito ei ole tasapainossa, ei ole ollut koskaan vaikka diabetes on ollut jo 16 vuotta. Ja tosiaan vessassa saa käydä vähän väliä, vaikka en olisi normaalia enemmän juonutkaan. Varsinkin aamupäivä on hankala, mihinkään ei voi lähteä kun vähän väliä saa juosta vessassa. Mitään tulehdusta ei ole.

• dippendahl

Verensokerin ollessa korkealla virtsaamistarpeen kuuluukin nousta. Parhaimmillaan/ pahimmillaan tuo päivittäinen virtsaneritys voi olla noin 20l. Tässä ei ole mitään ihmeellistä. Verensokeria alentamalla virtsamäärätkin pienenevät. Ajatteleppa miltä tuntuu vaikkapa diagnosoimattomalla ykköstyyppiläisellä, jolla verensokerit seilaavat välillä 20-30 ja jopa yli tai jopa diabetes insipidus -potilaalla, jolla vasopressiinin eritys on hiipunut ja virtsaa tulee jatkuvasti tuo 1 l/h.

• saada pitkäaikaista

insuliinia selvästi enemmän? Noilla aamupaastoarvoilla 1-tyyppiläiset just säätää sitä määrää. Toisella kymmenellä olevat paastoarvot on kyllä aivan pielessä..Päiväarvot on sitten helposti vielä huonommat. Vai mikä on ongelmana?

• itsekkään
        saada pitkäaikaista kirjoitti:

insuliinia selvästi enemmän? Noilla aamupaastoarvoilla 1-tyyppiläiset just säätää sitä määrää. Toisella kymmenellä olevat paastoarvot on kyllä aivan pielessä..Päiväarvot on sitten helposti vielä huonommat. Vai mikä on ongelmana?

mikä on ongelma. Ehkäpä se, että kukaan hoitohenkilökunnasta ei paneudu asiaan. Asun Helsingissä, sitä ennen Vantaalla. Vantaalla oli oikein diabeteshoitaja. Helsingissä vain terveydenhoitajia, jotka mielestäni eivät ole oikein perehtyneet koko diabetekseen. Minun kyllä pitäisi nostaa sitä insuliiniannosta kaksi yksikköä, jos sokerit eivät laske kolmen päivän aikana. Mutta! Kun nostan sitä insuliiniannosta niin päivällä 13-14 välillä verensokeri laskee rajusti. On outo tunne kun parissa tunnissa sokeri laskee yhtä äkkiä noin 8 mmol. Siis noin 13:ta viiteen. Siksi en uskalla nostaa insuliiniannosta hyvin heppoisesti. Kaiken huippu oli tänään, kun kävin asioilla, viivyin pari tuntia (olin syönyt lähtiessäni). Kun tulin kotiin, minulla oli hyvin huono olo, ja olin erittäin väsynyt. Ajattelin, että taas sokerit ovat laskeneet ja mittasin, mutta lukema olikin 8,9. Toimin kuitenkin siten, kuin sokeri olisi ollut alhaalla, otin tuoremehua ja söin banaanin. Vähän ajan kuluttua huono olo meni ohi. Ajattelin, että sokerit olivat menossa vauhtia alas, mutta eivät olleet vielä saavuttanut alinta arvoa. Tämä on niin kurjaa, söi tai ei syönyt ja ihan sama mitä syö niin verensokeri heittelee ihan miten sattuu. Taidan tehdä toisin päin ja pudotan insuliiniannoksen määrää!

• saada pitkäaikaista
        itsekkään kirjoitti:

mikä on ongelma. Ehkäpä se, että kukaan hoitohenkilökunnasta ei paneudu asiaan. Asun Helsingissä, sitä ennen Vantaalla. Vantaalla oli oikein diabeteshoitaja. Helsingissä vain terveydenhoitajia, jotka mielestäni eivät ole oikein perehtyneet koko diabetekseen. Minun kyllä pitäisi nostaa sitä insuliiniannosta kaksi yksikköä, jos sokerit eivät laske kolmen päivän aikana. Mutta! Kun nostan sitä insuliiniannosta niin päivällä 13-14 välillä verensokeri laskee rajusti. On outo tunne kun parissa tunnissa sokeri laskee yhtä äkkiä noin 8 mmol. Siis noin 13:ta viiteen. Siksi en uskalla nostaa insuliiniannosta hyvin heppoisesti. Kaiken huippu oli tänään, kun kävin asioilla, viivyin pari tuntia (olin syönyt lähtiessäni). Kun tulin kotiin, minulla oli hyvin huono olo, ja olin erittäin väsynyt. Ajattelin, että taas sokerit ovat laskeneet ja mittasin, mutta lukema olikin 8,9. Toimin kuitenkin siten, kuin sokeri olisi ollut alhaalla, otin tuoremehua ja söin banaanin. Vähän ajan kuluttua huono olo meni ohi. Ajattelin, että sokerit olivat menossa vauhtia alas, mutta eivät olleet vielä saavuttanut alinta arvoa. Tämä on niin kurjaa, söi tai ei syönyt ja ihan sama mitä syö niin verensokeri heittelee ihan miten sattuu. Taidan tehdä toisin päin ja pudotan insuliiniannoksen määrää!

on varmaan iso ongelma Helsingissä, kun minullakin
        on täällä maalla vaihtunut lääkäri jo neljä kertaa
        kolmen vuoden aikana. Olen itse 1-tyyppiläinen.

Hankala tilanne. Kyllä suosittaisin lääkevaihtoja. Voi olla, että ne tabut saa sun haiman riemastumaan vähän liikaakin ( asiaan varmaan vaikuttaa
        muutkin hormoonit, ateriat ja aktiivisuus). Tässä
        epäortodoksisia vaihtoehtoja harkittavaksi. Ei
        aavistustakaan, mitä lääkärit sanoo, mutta eihän toi nykyinenkään tilanne ole hyvä.

Vaihtoehto 1: ala lisätä sitä yöinsuliinia (onko se Protaplan?) tavoitteena paastoarvot 6-7 ja pienennä niitä päivällä otettavien tablettien määrää (ja/tai vaihda tuotetta/merkkiä) tai 2. Vaihda yöinsuliini näihin uusiin pitkäaikaisiin, Lantukseen tai siihen "mikä se nyt onkaan se vielä uudempi vastaava, mutta ei niin pitkävaikutteinen" (en muista merkkiä). Lantusta käyttäessä minä jättäisin ne tabletit kokonaan pois.

Protaplan ei ainakaan minulle sopinut, mutta se ei välttämättä ole sinun ongelmiesi syy. Pikemminkin se, että oma haima tuo sinut väkisin oikealle verensokeritasolle, jolloin se verensokerin nopea lasku tuntuu pahalta.

Nämä on vain omia ajatuksiani, joten suhtaudu niihin kaikella terveellä varauksella:)

• VP?
        itsekkään kirjoitti:

itsekkään

Saan varman taas silmilleni kun sanon ett'ä tärkeintä n pitää verensokeri tasaisen ja matalana vuorokauden ympäri. Kaikista kirjoituksista ja tutkimuksesta näkee että syömällä ns. suositusten mukaan ja lääkityksellä homma on periaatteessa mahdottomuus.

Katsotaanpa kuinka tilanne näyttää LCHF ruokavaliolla ennen ja jälkeen:

http://lchf3356.blogit.fi/diabeteksesta/diabeetikon-keittokirja-1917/lchf-ruokavalion-vaikutuksesta-diabeeteksessa/

• sairhoi et diab

Virtsa haisee eritt. voimakkaasti, jos olet ketoosissa. Silloin sen mukana eritt. ketoaineita, jotka saavat sen haisemaan kuin siihen olisi lisätty asetonia. Hajun huomaa selvästi! Ketoosissa taas saat vähemmän hiilihydraattiperäistä energiaa kuin mitä kehosi tarvitsee. Onko ruokavaliosi ja insuliiniannoksesi tarpeeksi riittävät?

• sivusta seurannut 25 v

68 vuotiaalla miehellä kakkosluokan diabetes.,ollut 25 vuotta ja,koko ajan laittanut insuliiniä pistoksina. Kun paino on vaihdellut 80-110 kg välillä,on insuliiniä lisätty. Määrä on ollut 90 yksikköä päivässä korkeimmillaan. Alettiin mittaan tosi tarkkaan ennen aterioita. Laitettiin ateriainsuliiniä jos oli yli 10. Aterioita pitäisi olla 3 tunnin välein. Jotain pientä ainakin esim viili.aamulla kunnolla aamupala jne. Tästä kaikesta huolimatta,mieheltä amputoitiin vasen jalka,reidestä asti. Teimme paljon neuvojen mukaan,mutta BETES on ovelampi. Se syö miestä. Toivottavasti kipu lähti. Tulee kyllä niitä aavesärkyjä.
        jos nyt ajattelen taaksepäin, pahinta on beetikolle alkoholi. Ei pysty silloin mitään kontroloimaan. Parasta on lämmin ihmissuhde. Menkää kotiinne ja rakastakaa lapsianne.miestänne,vsimoanne ja kertokaa Se sanoin.ei tarvita lahjoja osoittaakseen välittämistä. Kuunnelkaa mitä toisilla on sanottavaa. Diabetes on paljon perinnöllinen.älkää syyllistäkö itseänne.

• VP?
        sivusta seurannut 25 v kirjoitti:

68 vuotiaalla miehellä kakkosluokan diabetes.,ollut 25 vuotta ja,koko ajan laittanut insuliiniä pistoksina. Kun paino on vaihdellut 80-110 kg välillä,on insuliiniä lisätty. Määrä on ollut 90 yksikköä päivässä korkeimmillaan. Alettiin mittaan tosi tarkkaan ennen aterioita. Laitettiin ateriainsuliiniä jos oli yli 10. Aterioita pitäisi olla 3 tunnin välein. Jotain pientä ainakin esim viili.aamulla kunnolla aamupala jne. Tästä kaikesta huolimatta,mieheltä amputoitiin vasen jalka,reidestä asti. Teimme paljon neuvojen mukaan,mutta BETES on ovelampi. Se syö miestä. Toivottavasti kipu lähti. Tulee kyllä niitä aavesärkyjä.
        jos nyt ajattelen taaksepäin, pahinta on beetikolle alkoholi. Ei pysty silloin mitään kontroloimaan. Parasta on lämmin ihmissuhde. Menkää kotiinne ja rakastakaa lapsianne.miestänne,vsimoanne ja kertokaa Se sanoin.ei tarvita lahjoja osoittaakseen välittämistä. Kuunnelkaa mitä toisilla on sanottavaa. Diabetes on paljon perinnöllinen.älkää syyllistäkö itseänne.

sivusta seurannut 25 v

Pyydän anteeksi että sekaannun vaikeuksiisi.

"Teimme paljon neuvojen mukaan,mutta BETES on ovelampi. Se syö miestä."

Diabetesruokavalio, vastaava kuin Suomessa mutta sillä poikkeuksella että esim. hillitöntä määrää leipää ei suositeltu, tarkastettiin puolueettoman (valtion oman SBU:n) puolesta ja tulos oli kaikkea muuta kuin lohduttava:

"Erittäin hataralla perustalla, ei tieteen tukea".

Kun nyt joku aika sitten julkaistiin tietoa hoidon tehokkuudesta niin tulos oli:

http://lchf3356.blogit.fi/diabeteshoidon-surkeat-tulokset/

Nyt, juuri ilmestynyt SBU:n, todennäköisesti maailman suurin liikalihavien ravintoa koskeva selvitys jatkaa raportissaan samalla linjalla.

Hiilihydraatti= sokeria eikä missän tapauksessa diabeetikon ruokaa muuten kuin silloin kun on jouduttu liian matalalle verensokerissa.

Jokainen valitsee ja päättää itse ravinnostaan, minun pääätökseni onneksi oli heto alusta LCHF-ruokavalio ja nyt noin viisi vuotta ilman lääkitystä ja erinomaisilla terveysarvoilla jatkaessani en kadu tippaakaan.

http://lchf3356.blogit.fi/?s=normalisoi

Mutta kuten sanottua valinta on oma.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7918
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3792
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1896
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1220
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1093
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      1023
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      837
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      802
    9. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      800
    10. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    Aihe