käsityöyrittäjyys

Nimetön

Minua kiinnostaa käsityöyrittäjyys, erityisesti osuuskunta-ajatus. Olisiko täällä samanhenkisiä käsityöläisiä tai jopa osuuskunnan jo perustaneita tai sitä harkitsevia?

14

3874

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käsintekijä

pitäisi vähän tietää missäpäin majailet.

Osuuskunta-ajatus toimii hyvin, jos porukka on sekä samanhenkistä että monitoimista. Jonkun ON osattava markkinointia, toisen kirjanpitoa jne. Pelkkä käsitöiden tekeminen ei riitä niin hauskaa kuin se onkin.

• Nimetön

Asun täällä turussa ja osaan toki muutakin kuin tehdä käsitöitä :) Olen ollut kampaajana 10 vuotta, kunnes allergia lopetti haaveeni perustaa oma yritys... sen jälkeen alkoi varsinainen eri ammattien "testaaminen". Olin perhepäivähoitajana, leipurina, kahvilamyyjänä ja perustin oman kahvilan, jossa oli käsityötuotteita myynnissä. Siitä se sitten syttyi, se palava rakkaus kädentaitoihin. Lähdin kouluttamaan itseäni käsityöalalle ja täytyy sanoa, parempaa valintaa tuskin olisin voinut tehdä. Töitä on riittänyt kerhoissa, kädentaitopajoissa, mutta ilmeisesti olen sellainen ihminen, että eteenpäin täytyy yrittää. Tilitoimistokin löytyy suvusta ;)

• KÄSINTEKIJÄ
        Nimetön kirjoitti:

Asun täällä turussa ja osaan toki muutakin kuin tehdä käsitöitä :) Olen ollut kampaajana 10 vuotta, kunnes allergia lopetti haaveeni perustaa oma yritys... sen jälkeen alkoi varsinainen eri ammattien "testaaminen". Olin perhepäivähoitajana, leipurina, kahvilamyyjänä ja perustin oman kahvilan, jossa oli käsityötuotteita myynnissä. Siitä se sitten syttyi, se palava rakkaus kädentaitoihin. Lähdin kouluttamaan itseäni käsityöalalle ja täytyy sanoa, parempaa valintaa tuskin olisin voinut tehdä. Töitä on riittänyt kerhoissa, kädentaitopajoissa, mutta ilmeisesti olen sellainen ihminen, että eteenpäin täytyy yrittää. Tilitoimistokin löytyy suvusta ;)

kun en asu samalla seudulla. Itse olen tekstiilipuolen artenomi, osaamisaluetta kank.painanta. huovutus, paperi- ja paperimassatyöt jne.
        Töitä riittää opetusalalla mutta nimenomaan olisi hyvä saada omia tuotteitä myyntiin.

Sinähän olet kokemuksesi perusteella oikea ihminen VETÄMÄÄN tuollaista osuuskuntaa.
        Kaverini oli muutaman vuoden osuuskunnassa mukana ja huomasin että tekemistä riitti. Toisaalta varmasti oli antoisaa aikaa!

Kysele alueesi käsityöläisiltä suoraan ( esim. lähetä kirje )olisiko kiinnostusta asiaan.

TAitoa sinulta ei varmaankaan puutu, ja kun siihen lisätään into, onnistut varmasti!

• Nimetön
        KÄSINTEKIJÄ kirjoitti:

kun en asu samalla seudulla. Itse olen tekstiilipuolen artenomi, osaamisaluetta kank.painanta. huovutus, paperi- ja paperimassatyöt jne.
        Töitä riittää opetusalalla mutta nimenomaan olisi hyvä saada omia tuotteitä myyntiin.

Sinähän olet kokemuksesi perusteella oikea ihminen VETÄMÄÄN tuollaista osuuskuntaa.
        Kaverini oli muutaman vuoden osuuskunnassa mukana ja huomasin että tekemistä riitti. Toisaalta varmasti oli antoisaa aikaa!

Kysele alueesi käsityöläisiltä suoraan ( esim. lähetä kirje )olisiko kiinnostusta asiaan.

TAitoa sinulta ei varmaankaan puutu, ja kun siihen lisätään into, onnistut varmasti!

Kiitos kauniista sanoistasi ja kannustuksesta, olisihan se upeeta saada aikaan osuuskunta, jossa riittäisi kaikille "osakkaille" töitä :)
        Ehkä tästä vielä kehittyy jotain...
        Oletko muuten harkinnut nettikaupan perustamista?

• käsintekijä
        Nimetön kirjoitti:

Kiitos kauniista sanoistasi ja kannustuksesta, olisihan se upeeta saada aikaan osuuskunta, jossa riittäisi kaikille "osakkaille" töitä :)
        Ehkä tästä vielä kehittyy jotain...
        Oletko muuten harkinnut nettikaupan perustamista?

kun ei taidot taida riittää tuohon yrittämiseen. Tuotteita minä osaan tehdä, mutta nuo yritys( ja nettihommat) on ihan oma osaamisalueensa.
        Millaisia hommia ( tuotteita ) itse teet?
        Toivottavasti löydät yhteistyökumppaneita. Pääasia on että teillä samanlainen ajatusmaailma ( kaikki ovat toivottavasti ahkeria ), sepät, tekstiili-ihmiset ja keraamikot sopivat hyvin yhteen.
        Onnea sinulle, toivottavasti saat hankkeen aikaiseksi tai löydät osuuskunnan jonne voit liittyä?

Jos perustat osuuskunnan, voiko siihen liittyä tällainen muutaman sadan kilometrin päässä asuva
        ( olen Lahden seudulla ). osittain vitsi, mutta nykyään maailma on pienentynyt...

• Nimetön
        käsintekijä kirjoitti:

kun ei taidot taida riittää tuohon yrittämiseen. Tuotteita minä osaan tehdä, mutta nuo yritys( ja nettihommat) on ihan oma osaamisalueensa.
        Millaisia hommia ( tuotteita ) itse teet?
        Toivottavasti löydät yhteistyökumppaneita. Pääasia on että teillä samanlainen ajatusmaailma ( kaikki ovat toivottavasti ahkeria ), sepät, tekstiili-ihmiset ja keraamikot sopivat hyvin yhteen.
        Onnea sinulle, toivottavasti saat hankkeen aikaiseksi tai löydät osuuskunnan jonne voit liittyä?

Jos perustat osuuskunnan, voiko siihen liittyä tällainen muutaman sadan kilometrin päässä asuva
        ( olen Lahden seudulla ). osittain vitsi, mutta nykyään maailma on pienentynyt...

Maailma on todella pieni, itse muutin tänne just Lahdesta :) Ollaankohan vielä vaik sukulaisia, kuka tietää ;)
        Miten tällä palstalla voi ilmoittaa oman meiliosoitteensa niin, ettei sitä mainosta koko maailmalle? Ottaisin heti yhteyttä, kun olen tulossa taas lahteen päin:))

• käsintekijä
        Nimetön kirjoitti:

Maailma on todella pieni, itse muutin tänne just Lahdesta :) Ollaankohan vielä vaik sukulaisia, kuka tietää ;)
        Miten tällä palstalla voi ilmoittaa oman meiliosoitteensa niin, ettei sitä mainosta koko maailmalle? Ottaisin heti yhteyttä, kun olen tulossa taas lahteen päin:))

Tuota sähköpostiosoitejuttua kysyin tuolla "aloittelevat keskustelijat palstalla".
        Ainoa keino on kai antaa ensin sellainen tilapäinen osoite, jonka avulla voi sitten vaihtaa yhteystietoja. Olisi kyllä kiva vaihtaa ajatuksi muutenkin, vaikka et täälläpäin kävisikään.

• aika helpostikin
        käsintekijä kirjoitti:

Tuota sähköpostiosoitejuttua kysyin tuolla "aloittelevat keskustelijat palstalla".
        Ainoa keino on kai antaa ensin sellainen tilapäinen osoite, jonka avulla voi sitten vaihtaa yhteystietoja. Olisi kyllä kiva vaihtaa ajatuksi muutenkin, vaikka et täälläpäin kävisikään.

Hei!
        Voittehan te mennä chattiin ja keskustella sielä ilman että muut pääsee lukeen...

• Nimetön
        KÄSINTEKIJÄ kirjoitti:

Kysyit aikaisemmin mitä käsitöitä teen... kankaanpainanta kiehtoo oikeastaan eniten ja olenkin miettinyt mistä muut ostaa tai tilaa kankaat ja kangasvärit? Itse olen tilannut emo-tuotteelta tai ostanut presentosta värit yms. ja eurokankaasta esim. lakanakankaat.

Parhaillaan on menossa "huovutus-keikka", ohjaan siis kädentaitokursseja, edellisellä kurssilla ohjasin paperintekoa ja paperimassatöitä ja seuraavaksi alkaakin kesäleiritoiminta.

Juuri tästä vaihtelevuudesta ja töitten monipuolisuudesta minä tykkään. Tehtaassa en ole koskaan ollut töissä, mutta luulenpa, että mua ei kauan kiehtoisi tehdä yhtä ja samaa vaihetta. Kunnioitan niitä, jotka "liukuhihnalla" työskentelevät, erilaisuus on rikkautta:)

• ei ole tosikoille

Sivusta keskustelua seuranneena tuli mieleeni tämä sivusto

http://itsetehty.fi/action.php?action_view=firstView

Yritystä en sen paremmin tunne.

Pitkään alalla olleena ja eri vaiheita seuranneena voin vain toivottaa menestystä uusille yrityksille. Käsityöyrittäjyys sopii jalatmaassa ja pääpilvissä tyypeille. Arkinen tosiasia on että työtunteja ei lasketa, mutta ns. taustakuviot on pidettävä kunnossa, kuten vakuutukset luottotiedot yms.

Käsityöala on siitä mukavaa hommaa, että mitä enemmän tekee, sen enemmän tulee uusia ideoita ja taidot kehittyy, siis aina lyötyy uutta ja innostavaa...

• käsityöyrittämistä!

Minä aloitin oman yritykseni osa-aikatöiden ohessa, ja vei viitisen vuotta, ennenkuin pystyin jättämään muut työt ja työskentelemään itselleni kokopäiväisesti. Tai pitää kai sanoa 'kokoaikaisesti', koska alan työt heti herättyäni, ja paiskin töitä iltamyöhään, seitsemän päivää viikossa. Mutta koska se on oma työ, ja työ, josta nautin, se ei tunnu raskaalta, koskaan. Ja suuri osa työstä on nyt entisille asiakkaille, joten näyttää siltä, että hekin ovat tyytyväisiä.

Käsityö on elämäntapa. Jos ei odota heti paikalla suurta rahallista menestystä, voi kokeilla markkinoita erilaisilla tuotteilla, ja löytää sen oman alan. Ja paras asia käsitöissä on se, ettei koskaan tule aika pitkäksi - aina on jotain mielenkiintoista tehtävää. Television jouduin antamaan pois jo kauan sitten - radio on parempi, sitä ei tarvitse tuijottaa, ja voi tehdä töitään siinä samalla.

Ja ilman internettiä tämä tuskin olisi tapahtunut. Myyn tuotteitani useaan maahan. Verkkosivujen laatiminen ja ylläpito ei ole niin vaikeaa, kuin kuvittelin vielä muutama vuosi sitten. Kun lopulta päätin ottaa selvää, miten se tehdään, sivut oli kasassa ja linjalla parissa viikossa. Ja niitähän voi sitten parannella, kun oppii lisää.

Onnea kaikille käsityöläisille.

• Nimetön
        käsityöyrittämistä! kirjoitti:

Minä aloitin oman yritykseni osa-aikatöiden ohessa, ja vei viitisen vuotta, ennenkuin pystyin jättämään muut työt ja työskentelemään itselleni kokopäiväisesti. Tai pitää kai sanoa 'kokoaikaisesti', koska alan työt heti herättyäni, ja paiskin töitä iltamyöhään, seitsemän päivää viikossa. Mutta koska se on oma työ, ja työ, josta nautin, se ei tunnu raskaalta, koskaan. Ja suuri osa työstä on nyt entisille asiakkaille, joten näyttää siltä, että hekin ovat tyytyväisiä.

Käsityö on elämäntapa. Jos ei odota heti paikalla suurta rahallista menestystä, voi kokeilla markkinoita erilaisilla tuotteilla, ja löytää sen oman alan. Ja paras asia käsitöissä on se, ettei koskaan tule aika pitkäksi - aina on jotain mielenkiintoista tehtävää. Television jouduin antamaan pois jo kauan sitten - radio on parempi, sitä ei tarvitse tuijottaa, ja voi tehdä töitään siinä samalla.

Ja ilman internettiä tämä tuskin olisi tapahtunut. Myyn tuotteitani useaan maahan. Verkkosivujen laatiminen ja ylläpito ei ole niin vaikeaa, kuin kuvittelin vielä muutama vuosi sitten. Kun lopulta päätin ottaa selvää, miten se tehdään, sivut oli kasassa ja linjalla parissa viikossa. Ja niitähän voi sitten parannella, kun oppii lisää.

Onnea kaikille käsityöläisille.

Käsityöt on niin kiehtova ala ettei sitä välillä miellä edes työksi, mutta kyllä se on työtä ja luovaa työtä onkin! Jollain ihmisillä on peliriippuvuus tms. minulla on "käsityöriippuvuus", mutta en koe sitä pahaksi, se on elämäntapa.

Tiedän, että sain kipinän käsitöihin jo kotoa... Äitini oli "käsityö-ihminen" ja muistan kuinka hän kysyi minulta, että mikä musta tulee isona. Vastasin, että leikkaaja... olin jo tuhonnut nukkien hiukset, siskojen hiukset ja äidin lakanat. Äiti nauroi ja sanoi, että kampaaja susta tulee... äitini oli siis myös hyvä ennustaja ;)

Olen myös tavannut sellaisia, jotka sanoo vihaavansa käsitöitä, mutta rakastavansa käsintehtyjä tuotteita ja juuri tämä ryhmä olisikin mitä parhainta "asiakasainesta" :)

Niinpä, ilman nettiä en olisi minäkään päässyt kyselemään käsityöyrittäjyydestä, joka luetuista viesteistä päätellen kiinnostaa todella monia. Kiitos kaikille vastauksista ja toivottavasti niitä tulee vielä lisää :)

• jemmiina
        Nimetön kirjoitti:

Käsityöt on niin kiehtova ala ettei sitä välillä miellä edes työksi, mutta kyllä se on työtä ja luovaa työtä onkin! Jollain ihmisillä on peliriippuvuus tms. minulla on "käsityöriippuvuus", mutta en koe sitä pahaksi, se on elämäntapa.

Tiedän, että sain kipinän käsitöihin jo kotoa... Äitini oli "käsityö-ihminen" ja muistan kuinka hän kysyi minulta, että mikä musta tulee isona. Vastasin, että leikkaaja... olin jo tuhonnut nukkien hiukset, siskojen hiukset ja äidin lakanat. Äiti nauroi ja sanoi, että kampaaja susta tulee... äitini oli siis myös hyvä ennustaja ;)

Olen myös tavannut sellaisia, jotka sanoo vihaavansa käsitöitä, mutta rakastavansa käsintehtyjä tuotteita ja juuri tämä ryhmä olisikin mitä parhainta "asiakasainesta" :)

Niinpä, ilman nettiä en olisi minäkään päässyt kyselemään käsityöyrittäjyydestä, joka luetuista viesteistä päätellen kiinnostaa todella monia. Kiitos kaikille vastauksista ja toivottavasti niitä tulee vielä lisää :)

hei, jos haluat vaihtaa enemmän kuulumisia, käy "galleria" sivuilla niin saat osoitteeni. Poistan ko. osoitteen sieltä, tämän päivän aikana.

• Nimetön
        jemmiina kirjoitti:

hei, jos haluat vaihtaa enemmän kuulumisia, käy "galleria" sivuilla niin saat osoitteeni. Poistan ko. osoitteen sieltä, tämän päivän aikana.

Meilasin sulle just, toivottavasti tuli perille :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2749
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      12
      2537
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      37
      2258
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1861
    5. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1535
    6. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      35
      1528
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1463
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1353
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      24
      1148
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      23