KC / indikaatio leikkaukseen

KCee

Kysely keratoconus-potilaille, joille on tehty sarveiskalvon siirto.

Olen tällä palstalla aiemmin kertonutkin omasta tilanteestani, eli jo 1970-luvulla havaittu KC ja siitä asti ollut käytössä kovat piilolasit. Kohtalaisen mukavasti olen yleensä pärjäillyt, mutta taas tähän aikaan vuodesta elämä tahtoo olla yhtä helvettiä. Kuivat kelit yhdistettynä tuulen pöllyttämiin katu- ja siitepölyihin saa silmät siihen kuntoon, että piilareiden käyttö on melko tuskallista ja silmät ovat kovasti valolle arat. Mutta kun työn takia on vain pakko kestää ja pitää linssejä oireista huolimatta (on vähän heikkoa tehdä sokkona näitä atk-hommia).

Näinä aikoina alkaa aina tuntua, että olisiko viisainta ryhtyä aktiivisesti hakeutumaan sarveiskalvon siirtoleikkaukseen. Mahdollisuus päästä kokonaan eroon piilareista tuntuu jokseenkin houkuttelevalta vaihtoehdolta.

Siispä kysymyksiä teille, joille siirto on jo tehty. Miksi siirtoon ylipäätään aikanaan päädyttiin? Eikö kovien piilareiden käyttö onnistunut vai eikö visus korjaantunut riittävästi? Tuliko aloite leikkaukseen lääkäriltä vai potilaalta? Kuinka pitkä jonotusasika siirtoon on ja pitkäkö sairausloma leikkausta seuraa?

4

563

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Lääkäreille tarkoitetussa silmätautiopin kirjassa sanotaan leikkauksen olevan aiheellinen silloin kun visus on 0,4-0,5 tai huonompi parhaalla piilolasi/sankalasikorjauksella. käsitykseni mukaan keratoconuksen ja leikkauksen kanssa paljon tekemisissä olevat lääkärit ovat halukkaampia tekemään leikkauspäätöksiä, näitä lääkäreitä löytyy käytännössä vain yliopistosairaala paikkakunnilta. kun taas tavalliset silmälääkärit eivät uskalla tehdä asian suhteen minkäänlaista ratkaisua.
      potilas voi tehdä aloitteen halukkuudestaan leikkaukseen, mutta lääkärillä on lopullinen oikeus päättää tehdäänkö/tekeekö hän sen.
      nähdäkseni paras/ainoa keino on hakeutua tällaisen leikkauksia tekevän asiantuntija lääkärin yksityisvastaanotolle, missä voi pyytää hänen arviotaan leikkauksesta.
      valitettavasti tämä nykymaailma on mennyt siihen, että yksityispuolelta ja rahalla on käytävä ottamassa vauhtia, vaikka leikkaus sitten tehdäänkin julkisessa sairaalassa julkisilla varoilla. lähes kaikki lääkärit pitävät yksityisvastaanottoa, onhan se hyvä bisnes.

• Kossu

Jossain määriteltiin, että kun ei enää näe omia sormiaan, niin silloin on syytä mennä leikkaukseen. Silloinkin, kun leikkaus onnistuu joutunee käyttämään laseja/piilolaseja esim. suuren hajataitteisuuden vuoksi.

• Conus Kerato

Noh, tietenkin kun laitetaan viesti:vain leikatuille, niin tälläinen paviaani, jolta ei ole leikattu simmuja puuttuu keskusteluun.Tästä asiasta on todella vaikea saada tietoa.Itselläni todettiin keratoconus 14 vuotiaana.Silloin sankalasit, pari vuotta myöhemmin piilarit,joita en osannut käyttää.Asia jäi sikseen ja koulu ja kaikki meni päin honkia...Kuinkahan monta kertaa hyppäsinkään väärään bussiin kun en nähnyt numeroa.Olen viimeiseen asti vitkutellut optikolla käyntiä"enhän minä nyt niin sokea ole"...Eilen sitten minut pakotettiin hoitamaan asia ja lasien kanssa visukseni on 0.1(HEH HEH)Näkövammaraja on 0.3.Tautini on edennyt viimeisen vuoden aikana hurjaa vauhtia,lääkäri vain vilkaisi silmiäni ja sanoi että tämä taitaakin jop vaatia leikkausta,samentumaa silmän pinnalla,tuskin kovat piilarit auttavat enään.Sain keskussairaalaan lähetteen ja sieltä sitten hyksiin edetään maksusitoomuksen kera.omalla kohdallani koska olen työkyvytön,sossu kustantaa pienemmät menot(LUOJAN KIITOS!!)GOOGLATTUANI MONTA TUNTIA NÄKÖVAMMAISENA TÄSSÄ KONEELLA,VIHDOIN LÖYSIN SIVUN JOSSA ON KATTAVAA TIETOA ASIASTA.http://personal.inet.fi/koti/keratoconus/ En vastaa tekstissäni olevista kirjoitusvirheistä,näen nimittäin 5cm:n päästä ainoastaan näytölle ja sama juttu näppäimistöön.HEH, ENHÄN MINÄ NYT NIIN SOKEA OLE;MATKALLANI SILMÄLÄÄKÄRIIN OLI PUOLI METRIÄ ETTEN OLISI KUOLLUT AUTON ALLE:D..

• C.Kerato

Jonot ovat noin vuoden,leikkauksesta toipuminen kestää vuoden,(olisiko se sairasloma,voiko olla niin pitkä?),pitkäaikaista silmätippojen käyttöä antibiootti-kortisoni-ja yleisimpiä silmätippoja.Minulla lääkäri teki aloitteen,tulehtumisvaara on sama kuin muissa silmän lävistysleikkauksissa mm.kaihi.Lääkäri sanoi että kun millään linsseillä ei saada tarpeeksi hyvää visusta, joutuu leikkaukseen.Saan asiasta lisää tietoa heti kun pääsen sinne hyksiin.PENTELE!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4606
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3714
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      46
      3075
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2657
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2589
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      203
      2583
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2318
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      107
      1521
    Aihe