BMW Diesel - Common Rail tekniikka?

Casio

Moi,

osaako joku teistä kertoa milloin BMW alkoi käyttää kyseistä tekniikkaa diesel-moottoreissa?

Toinen kysymys: mitä eroa tuolla uudemmalla Common rail-tekniikalla on aikaisempiin bemarin diesel-moottoreihin?

25

6310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • casio

      lisäyksenä vielä...olen vaihtamassa E39:n (520i) diesel-versioon ja olen kiinnostunut lähinnä siitä, mitä eroa on esimerkiksi diesel-malleihin 520 tai 525.

      jos ette ole ajaneet bemarin dieseleillä niin...suosittelen lämpimästi...aika tuhteja värkkejä :)

      c

    • 530d

      Ensimmäiset yhteispaineruiskutuksella (common rail) varustetut BMW-dieselit tulivat markkinoille vuonna 1998. Aikaisemmat BMW-dieselit olivat perinteisiä esikammiokoneita esim. E39 käytössä ollut 6-sylinterinen 2,5-litrainen kone mallimerkintänä viimeisissä 525tds. Nykyisin markkinoilla oleva 525d (kuten myös 530d) on yhteispaineruiskutteinen kun taas 520d on vielä hieman vanhempaa tekniikkaa oleva ns. TDI-kone (polttoaineen ruiskutus jakajapumpulla ei siis yhteispaineruiskutuksella).
      Lisätietoa tekniikasta:
      http://www.edu.teli.hkiamk.fi/~0001352/verkkojulkaisu.htm

      • 530d

        Ja ovathan 525d ja 530d sentään kuutoskoneita kun 520d on vain nelonen. Ensin mainittuihin saa automaatin kun taas 520d (ja M5) ovat ainoat E39-mallit mihin automaattia ei saa.


    • Naku

      - 320d (110 kW)
      - 730d (160 kW)
      - 740d (190 kW)

      Noissa käytetään toisen polven Common rail-tekniikkaa. Siinä maksimipaine on nostettu 1600 bariin. 330d, 525d ja 530d:ssä on vielä 1350 barin paine.

    • jape

      On totta että E 39 520 D (100 kw/280 nm) on jo vanha kone.
      Mutta vanhin on kumminkin 525 D.
      Uusin bmw D on E 46 (300-srj)2.0 D joita saa 110 kw ja 85 kw versioina.
      Suomeen tosin tuodaan vain 110 kw/340 nm mallia. Tätä konetta ei valitettavasti saa nykyiseen 500-sarjalaiseen vaan jää odottamaan uutta korimallia joka tulee ensi vuoden lopulla, myös automaattina.
      Olen ajellut E 46 320 D (automaatti,110 kw) ammattiajoa vajaan vuoden ja ensimmäinen 40000 km oli tuskaa.
      Meni turbo ja kaksi polttoainepumppua hakivat mystistä polttoainepula vikaa 8 kertaa.
      Sitten kun kaikki 3 ! polttoainepumppua oli vaihdettu (siirto-, nosto- ja commonrailpumppu) polttoainetankki kaikki edellämainittujen releet ja johtosarjat olivat uutta, niin auto alkoi pelata.
      Nyt on reilu satatuhatta ajettu 9 kk aikana eikä ole ollut kuin normaalia huoltoa vailla.
      Se siirto- pumppu on ongelma kaikissa bmw D autoissa. Samoin turbot.
      Parhaimmillaan kestävät (ahtimet siis) vain 20000 km.
      E 46 automaatti, 110 kw, muuten pitää E 39 525 D:n takanaan vaikka onkin neloskone.
      Jos olet hankkimassa käytettyä niin yritä selvittää pumpun ja ahtimen kunto/tai onko joskus vaihdettu ja missä ja millä osilla.
      E 39 2.0 dieseleissä, samoin kuin E46, joissa on siis ensimmäisen polven 2.0 common rail(100 kw/280 nm), ei ole ollut ongelmia polttoaineensyötön tai ahtimen kanssa.

      • Casio

        Ensiksikin, paljon kiitoksia tiedoista.

        Tuleeko muuta mieleen diesel e39:n hankinnasta? Omistan tällä hetkellä siis 520i (-97) ja oston yhteydessä autoon tehtiin jonkin verran remonttia. mm.
        - Käsijarru - ei pitänyt kunnolla
        - tuulettimen vastus ("siili") ja jotain muuta pientä. Lisäksi olen huomannut että hammastangossa on hiemanväljyyttä...autolla ajettu noin 80000 km.

        Olen jonkin verran seurannut e39:n diesel-tarjontaa suomessa ja sehän on aika heikko. Autoja on kahdenlaisia. Joko n.250-300 tuhatta ajettuja tai sitten kohtuulailla uusia muutama tuhat ajettuja. Paljon ajetuissa alkaa varmaankin olemaan mm. jarrut, iskarit ja jouset aika lopussa, joten remonttia varmastikin tällaisen ostaessa löytyy.

        Tuleeko teillä jotain erityistä mieleen jos tuommosta yli 100000 ajettua alkaa hankkimaan?

        Kiitoksia jo etukäteen

        C


      • 530d

        On totta että vanha 525tds on vanhaa tekniikkaa (esikammiokone) mutta uusi 525d on kylläkin yhteispaineruiskutteinen ja on siis samaa tekniikkaa kuin 530d. Vanhaa 525tds:ää ei ole enää saanut muutamaan vuoteen, Opel Omegaan sen sai vielä vuosi/puolitoista sitten mutta nyt on Omegassakin jo käytössä yllä mainitsemani 2,5 litrainen (common rail) BMW-diesel.


      • 530d

        Luettuani tarkemmin Japen kirjoituksen olisin halukas näkemään E46 2,0 100kw common rail dieselin. Sellaista ei minun tietojeni mukaan ole vielä valmistettu, em. tekniikka tuli käyttöön 2,0d koneessa vasta kun tehot nousivat 136hv:sta 150hv:aan, eli vuosimallista 2002.


      • fiksu
        Casio kirjoitti:

        Ensiksikin, paljon kiitoksia tiedoista.

        Tuleeko muuta mieleen diesel e39:n hankinnasta? Omistan tällä hetkellä siis 520i (-97) ja oston yhteydessä autoon tehtiin jonkin verran remonttia. mm.
        - Käsijarru - ei pitänyt kunnolla
        - tuulettimen vastus ("siili") ja jotain muuta pientä. Lisäksi olen huomannut että hammastangossa on hiemanväljyyttä...autolla ajettu noin 80000 km.

        Olen jonkin verran seurannut e39:n diesel-tarjontaa suomessa ja sehän on aika heikko. Autoja on kahdenlaisia. Joko n.250-300 tuhatta ajettuja tai sitten kohtuulailla uusia muutama tuhat ajettuja. Paljon ajetuissa alkaa varmaankin olemaan mm. jarrut, iskarit ja jouset aika lopussa, joten remonttia varmastikin tällaisen ostaessa löytyy.

        Tuleeko teillä jotain erityistä mieleen jos tuommosta yli 100000 ajettua alkaa hankkimaan?

        Kiitoksia jo etukäteen

        C

        että paljon ajetuista on jarruja muutaman kerran jo laitettu siis palat tai millä tavalla luulet jarrujen loppuvan


      • jape
        530d kirjoitti:

        Luettuani tarkemmin Japen kirjoituksen olisin halukas näkemään E46 2,0 100kw common rail dieselin. Sellaista ei minun tietojeni mukaan ole vielä valmistettu, em. tekniikka tuli käyttöön 2,0d koneessa vasta kun tehot nousivat 136hv:sta 150hv:aan, eli vuosimallista 2002.

        Joo olet oikeassa.
        E46:n (-98-01) 100 kw koneet eivät olleet common raileja.
        Siksi ehkä niissä ei ole ollutkaan samoja ongelmia kuin -02 malleissa.


      • jape
        530d kirjoitti:

        Luettuani tarkemmin Japen kirjoituksen olisin halukas näkemään E46 2,0 100kw common rail dieselin. Sellaista ei minun tietojeni mukaan ole vielä valmistettu, em. tekniikka tuli käyttöön 2,0d koneessa vasta kun tehot nousivat 136hv:sta 150hv:aan, eli vuosimallista 2002.

        Ei ne tehot pelkästään noussut common railin myötä. Siis E46 2.0 D:tä on nykyään myös 85 kw versiona mutta suomeen sitä ei tuoda. Ja se on myös common rail mutta siinä kikkaillaan moottorin ohjaus elektroniikan kanssa. Samoin kuin muutkin diesel valmistajat (mb,vw,psa) ilmeisesti tiemaksujen, vakuutusten yms vuoksi.


      • jape
        Casio kirjoitti:

        Ensiksikin, paljon kiitoksia tiedoista.

        Tuleeko muuta mieleen diesel e39:n hankinnasta? Omistan tällä hetkellä siis 520i (-97) ja oston yhteydessä autoon tehtiin jonkin verran remonttia. mm.
        - Käsijarru - ei pitänyt kunnolla
        - tuulettimen vastus ("siili") ja jotain muuta pientä. Lisäksi olen huomannut että hammastangossa on hiemanväljyyttä...autolla ajettu noin 80000 km.

        Olen jonkin verran seurannut e39:n diesel-tarjontaa suomessa ja sehän on aika heikko. Autoja on kahdenlaisia. Joko n.250-300 tuhatta ajettuja tai sitten kohtuulailla uusia muutama tuhat ajettuja. Paljon ajetuissa alkaa varmaankin olemaan mm. jarrut, iskarit ja jouset aika lopussa, joten remonttia varmastikin tällaisen ostaessa löytyy.

        Tuleeko teillä jotain erityistä mieleen jos tuommosta yli 100000 ajettua alkaa hankkimaan?

        Kiitoksia jo etukäteen

        C

        Ne käytetyt joita on tarjolla ovat valtaosaltaan ammattiajosta (takseja) ja täällä pääkaupunkiseudulla niillä työnnetään 300000-40000 km ennen kuin vaihdetaan.
        Muualla tulee varmaan hieman vähemmän metrejä, en osaa sanoa.
        Alustan osat ovat tietysti kulutusosaa ja niitä menee aina mutta eivät ole niin kauhean kalliita edes laakkosella.
        Moottorin ja voimansiirron osat maksaa maltaita. Ja itse en ostaisi ainakaan etelä-suomessa ollutta autoa, sillä sen voimansiirto joutuu valtavan koville täällä ja ne saavat välillä aikamoista haipakkaakin.
        Uutena ja muutaman tonnin ajettuna ne ovat, ainakin minun mielestäni, turhan arvokkaita siviilikäyttöön.
        Eli jos vanhaa taksia(kohtuuhintaista autoa siis) haet, koeta etsiä joku vanha "maalaistaksi".
        Taksitakuu on ollut aina 2 vuotta eli siihen saakka ne on kyllä huollettu hyvin mutta kannattaa katsoa miten sen jälkeen.
        Ja huolto ja korjaushistoriaa voi koettaa selvittää.


      • fiksu
        jape kirjoitti:

        Ne käytetyt joita on tarjolla ovat valtaosaltaan ammattiajosta (takseja) ja täällä pääkaupunkiseudulla niillä työnnetään 300000-40000 km ennen kuin vaihdetaan.
        Muualla tulee varmaan hieman vähemmän metrejä, en osaa sanoa.
        Alustan osat ovat tietysti kulutusosaa ja niitä menee aina mutta eivät ole niin kauhean kalliita edes laakkosella.
        Moottorin ja voimansiirron osat maksaa maltaita. Ja itse en ostaisi ainakaan etelä-suomessa ollutta autoa, sillä sen voimansiirto joutuu valtavan koville täällä ja ne saavat välillä aikamoista haipakkaakin.
        Uutena ja muutaman tonnin ajettuna ne ovat, ainakin minun mielestäni, turhan arvokkaita siviilikäyttöön.
        Eli jos vanhaa taksia(kohtuuhintaista autoa siis) haet, koeta etsiä joku vanha "maalaistaksi".
        Taksitakuu on ollut aina 2 vuotta eli siihen saakka ne on kyllä huollettu hyvin mutta kannattaa katsoa miten sen jälkeen.
        Ja huolto ja korjaushistoriaa voi koettaa selvittää.

        taksitakuun osalta! Jos kerron sen pituuden sulle väität että tarkoitit esim. Malesian taksitakuuta.


      • 530d
        jape kirjoitti:

        Ei ne tehot pelkästään noussut common railin myötä. Siis E46 2.0 D:tä on nykyään myös 85 kw versiona mutta suomeen sitä ei tuoda. Ja se on myös common rail mutta siinä kikkaillaan moottorin ohjaus elektroniikan kanssa. Samoin kuin muutkin diesel valmistajat (mb,vw,psa) ilmeisesti tiemaksujen, vakuutusten yms vuoksi.

        Anteeksi paljon että menin oikaisemaan kirjoituksiasi, luulin että puhumme Suomen markkinoilla olevista autoista, mallimerkintänä 318d common rail on todellakin markkinoilla esim. Saksassa 85kw/265nm. Siirtopumppuongelmia tai mitään muitakaan polttoainejärjestelmän ongelmista ei minulla ole yli 400 000 km:n perusteella kokemusta, liekö ollut hyvää tuuria. 1 turbo, 1 automaattilaatikko, 1 imusarja, 1 ilmamassamittari, 3 ilmastoinnin piikkisikaa ja paljon iskareita ja oven tiivisteitä ovat ne suurimmat murheet.


      • 530d
        jape kirjoitti:

        Ne käytetyt joita on tarjolla ovat valtaosaltaan ammattiajosta (takseja) ja täällä pääkaupunkiseudulla niillä työnnetään 300000-40000 km ennen kuin vaihdetaan.
        Muualla tulee varmaan hieman vähemmän metrejä, en osaa sanoa.
        Alustan osat ovat tietysti kulutusosaa ja niitä menee aina mutta eivät ole niin kauhean kalliita edes laakkosella.
        Moottorin ja voimansiirron osat maksaa maltaita. Ja itse en ostaisi ainakaan etelä-suomessa ollutta autoa, sillä sen voimansiirto joutuu valtavan koville täällä ja ne saavat välillä aikamoista haipakkaakin.
        Uutena ja muutaman tonnin ajettuna ne ovat, ainakin minun mielestäni, turhan arvokkaita siviilikäyttöön.
        Eli jos vanhaa taksia(kohtuuhintaista autoa siis) haet, koeta etsiä joku vanha "maalaistaksi".
        Taksitakuu on ollut aina 2 vuotta eli siihen saakka ne on kyllä huollettu hyvin mutta kannattaa katsoa miten sen jälkeen.
        Ja huolto ja korjaushistoriaa voi koettaa selvittää.

        Oikaisu koskien SUOMEN taksitakuuta, ilmeisesti kuitenkin nyt tarkoitat suomalaisia autoja? Jo vuonna -99 hankkimassani 530D:ssä oli 3 vuoden takuu, viimeinen vuosi koskee kylläkin ainoastaan moottoria ilman apulaitteita, vaihteistoa ja vetopyörästöä. Lisäksi rajoituksia on tietysti muitakin, iskunvaimentimet 1 vuosi, generaattori 150 000km (muistaakseni) ym. Pääkaupunkiseudun autoilijat taitavat olla hieman huolimattomia kalustonsa suhteen jos lopettavat autojensa huoltamisen takuun loppumisen jälkeen eli kolme vuotta vanhana. Oma kilometrimääräni "maaseudulla" on noin 130 000 km/vuosi ja ymmärtääkseni hesalaiset eivät pääse em. kilometreihin vuodessa (voi olla että olen väärässä, mutta näin pääkaupugin kollegat ovat kertoneet), ajo tietysti on pääkaupunkiseudulla rankempaa kaupunkiajoa.


      • jape
        530d kirjoitti:

        Anteeksi paljon että menin oikaisemaan kirjoituksiasi, luulin että puhumme Suomen markkinoilla olevista autoista, mallimerkintänä 318d common rail on todellakin markkinoilla esim. Saksassa 85kw/265nm. Siirtopumppuongelmia tai mitään muitakaan polttoainejärjestelmän ongelmista ei minulla ole yli 400 000 km:n perusteella kokemusta, liekö ollut hyvää tuuria. 1 turbo, 1 automaattilaatikko, 1 imusarja, 1 ilmamassamittari, 3 ilmastoinnin piikkisikaa ja paljon iskareita ja oven tiivisteitä ovat ne suurimmat murheet.

        Tarkennan vielä että kokemukset ovat henkilökohtaisia E46:sta ja E39:stä saatu tieto on peräisin Laakkosen asentajalta/asentajilta. Viittaan esim. näihin turbo ja polttoaine järjestelmän ongelmiin.
        Tuli ensimmäisten kuukausien aikana vierailtua useasti korjaamolla.
        16 tkm kohdalla auto sammui kesken ajon ja siitä alkoivat ongelmat.
        2:n päivän kuluttua saivat auton vasta käyntiin. Sama toistui viikon päästä.
        Sitten neuvoivat pitämään tankin täynnä ja alkoivat kirjeenvaihdon saksaan.
        Siinä välissä meni turbo (30000 km), kampuran hihnapyörä (hajoitti nokkamaskiin asti nokkapellin) ja etujarrulevyt halkeilivat (40000 km). Laatikon sain uuden 45000 km kohdalla ja samalla vaihdettiin kaikki polttoainepumput, johdot jne.
        Nyt auto on pelannut aivan mainiosti eli siis kulutus osaa vain laitettu normaalisti.
        Toki tiedän että autoissa on yksilöeroja ja uskon että näitä parempiakin on hihnalta lähtenyt.


      • Neuvokaapa minuakin
        jape kirjoitti:

        Tarkennan vielä että kokemukset ovat henkilökohtaisia E46:sta ja E39:stä saatu tieto on peräisin Laakkosen asentajalta/asentajilta. Viittaan esim. näihin turbo ja polttoaine järjestelmän ongelmiin.
        Tuli ensimmäisten kuukausien aikana vierailtua useasti korjaamolla.
        16 tkm kohdalla auto sammui kesken ajon ja siitä alkoivat ongelmat.
        2:n päivän kuluttua saivat auton vasta käyntiin. Sama toistui viikon päästä.
        Sitten neuvoivat pitämään tankin täynnä ja alkoivat kirjeenvaihdon saksaan.
        Siinä välissä meni turbo (30000 km), kampuran hihnapyörä (hajoitti nokkamaskiin asti nokkapellin) ja etujarrulevyt halkeilivat (40000 km). Laatikon sain uuden 45000 km kohdalla ja samalla vaihdettiin kaikki polttoainepumput, johdot jne.
        Nyt auto on pelannut aivan mainiosti eli siis kulutus osaa vain laitettu normaalisti.
        Toki tiedän että autoissa on yksilöeroja ja uskon että näitä parempiakin on hihnalta lähtenyt.

        Olen autonvaihtoaikeissa. Kävin tänään ajamassa 140tkm ajetun 320:n dieselin, josta jätin tarjouksenkin. Onko mahdollisesti odotettavissa ikävyyksiä? Vai onko luotettavaa tekniikkaa. Kokemusta on PSA dieselistä 150tkm:n verran, eikä ole ollut pienintäkään ongelmaa.
        Kiitoksia avusta.


      • Neuvokaapa minuakin
        Neuvokaapa minuakin kirjoitti:

        Olen autonvaihtoaikeissa. Kävin tänään ajamassa 140tkm ajetun 320:n dieselin, josta jätin tarjouksenkin. Onko mahdollisesti odotettavissa ikävyyksiä? Vai onko luotettavaa tekniikkaa. Kokemusta on PSA dieselistä 150tkm:n verran, eikä ole ollut pienintäkään ongelmaa.
        Kiitoksia avusta.

        Siis vuosimalli oli 2000.


      • jape
        530d kirjoitti:

        Oikaisu koskien SUOMEN taksitakuuta, ilmeisesti kuitenkin nyt tarkoitat suomalaisia autoja? Jo vuonna -99 hankkimassani 530D:ssä oli 3 vuoden takuu, viimeinen vuosi koskee kylläkin ainoastaan moottoria ilman apulaitteita, vaihteistoa ja vetopyörästöä. Lisäksi rajoituksia on tietysti muitakin, iskunvaimentimet 1 vuosi, generaattori 150 000km (muistaakseni) ym. Pääkaupunkiseudun autoilijat taitavat olla hieman huolimattomia kalustonsa suhteen jos lopettavat autojensa huoltamisen takuun loppumisen jälkeen eli kolme vuotta vanhana. Oma kilometrimääräni "maaseudulla" on noin 130 000 km/vuosi ja ymmärtääkseni hesalaiset eivät pääse em. kilometreihin vuodessa (voi olla että olen väärässä, mutta näin pääkaupugin kollegat ovat kertoneet), ajo tietysti on pääkaupunkiseudulla rankempaa kaupunkiajoa.

        Olin itse ensimmäisen kerran "kaupoilla" laakkosen kanssa -99 ja silloin oli 2 vuoden taksitakuu (täystakuu) mitä tarjottiin.
        Päädyin kumminkin toiseen merkkiin eli se jäi puheen varaan.
        Tässä -02:ssa on kahden vuoden täystakuu (eu-takuu).
        Varsin usein autot vaihdetaan ennenkuin 3 vuotta on täynnä ja kyllä meillä ainakin huollon "tarkkuus" kärsii kun uusi on tilattu. Eli pidetään auto vain radalla niin pienin kustannuksin kuin mahdollista.
        Kilometreistä sen verran että kyllä niitä yli 150 vuodessa tulee jos auto on koko ajan radalla (sen mitä tunnit sallii).
        Tuo E46 tuli radalle helmikuussa ja on nyt 110000 km ajettu vaikka on viettänyt pajan lämpimässäkin turhan paljon.
        Toinen (c-mb) on tullut -00 juhannuksen alla radalle ja 380000 tulee juuri täyteen. Kahdessa ja puolessa vuodessa(vaihtohetki noin) on tullut nyt viimeiset 10v 413-447 tkm joka autoon. Tietenkään aivan kaikki autot eivät jostain syystä ole kaikkia tunteja radalla.
        Itselläni on vanha työkalu siviiliautona ja sitä myös käytetään vara-autona. Tämä 940 td palveli hienosti taksina n.420 tkm mutta kun jäi "reserviin" niin on siihen remonttia saanut tehdä.
        Että ITSE en ainakaan enään vanhaa taksia ota itselle.


      • 530d
        jape kirjoitti:

        Olin itse ensimmäisen kerran "kaupoilla" laakkosen kanssa -99 ja silloin oli 2 vuoden taksitakuu (täystakuu) mitä tarjottiin.
        Päädyin kumminkin toiseen merkkiin eli se jäi puheen varaan.
        Tässä -02:ssa on kahden vuoden täystakuu (eu-takuu).
        Varsin usein autot vaihdetaan ennenkuin 3 vuotta on täynnä ja kyllä meillä ainakin huollon "tarkkuus" kärsii kun uusi on tilattu. Eli pidetään auto vain radalla niin pienin kustannuksin kuin mahdollista.
        Kilometreistä sen verran että kyllä niitä yli 150 vuodessa tulee jos auto on koko ajan radalla (sen mitä tunnit sallii).
        Tuo E46 tuli radalle helmikuussa ja on nyt 110000 km ajettu vaikka on viettänyt pajan lämpimässäkin turhan paljon.
        Toinen (c-mb) on tullut -00 juhannuksen alla radalle ja 380000 tulee juuri täyteen. Kahdessa ja puolessa vuodessa(vaihtohetki noin) on tullut nyt viimeiset 10v 413-447 tkm joka autoon. Tietenkään aivan kaikki autot eivät jostain syystä ole kaikkia tunteja radalla.
        Itselläni on vanha työkalu siviiliautona ja sitä myös käytetään vara-autona. Tämä 940 td palveli hienosti taksina n.420 tkm mutta kun jäi "reserviin" niin on siihen remonttia saanut tehdä.
        Että ITSE en ainakaan enään vanhaa taksia ota itselle.

        Ymmärsinkö oikein että jos kilometrejä tulee vuodessa esim. 150 000km eli kolmessa vuodessa 450 000km et ollenkaan arvosta viimeisen vuoden takuuta koskien moottoria, vaihteistoa ja vetopyörästöä? Eihän em. laitteisiin välttämättä noissa kilometreissä vielä tule mitään häikkää mutta kyllä se minulle tuo turvallisuudentunnetta. Taksitakuu on varmasti ollut jo vuonna 1999 samanlainen jokaisella piirimyyjällä, niin Laakkosella kuin Metro-Autossakin. Ja kyllä meillä maalla taksit huolletaan loppuun asti, mutta niinhän kehotitkin hankkimaan maalaistaksin mikäli vanhasta taksista haaveilee. Autoilijoissa on tietysti täälläkin eroa, omalta taksikopaltakin pystyn sanomaan autoilijoita joiden vanhaa autoa en mistään hinnasta ottaisi.


      • 530d
        jape kirjoitti:

        Olin itse ensimmäisen kerran "kaupoilla" laakkosen kanssa -99 ja silloin oli 2 vuoden taksitakuu (täystakuu) mitä tarjottiin.
        Päädyin kumminkin toiseen merkkiin eli se jäi puheen varaan.
        Tässä -02:ssa on kahden vuoden täystakuu (eu-takuu).
        Varsin usein autot vaihdetaan ennenkuin 3 vuotta on täynnä ja kyllä meillä ainakin huollon "tarkkuus" kärsii kun uusi on tilattu. Eli pidetään auto vain radalla niin pienin kustannuksin kuin mahdollista.
        Kilometreistä sen verran että kyllä niitä yli 150 vuodessa tulee jos auto on koko ajan radalla (sen mitä tunnit sallii).
        Tuo E46 tuli radalle helmikuussa ja on nyt 110000 km ajettu vaikka on viettänyt pajan lämpimässäkin turhan paljon.
        Toinen (c-mb) on tullut -00 juhannuksen alla radalle ja 380000 tulee juuri täyteen. Kahdessa ja puolessa vuodessa(vaihtohetki noin) on tullut nyt viimeiset 10v 413-447 tkm joka autoon. Tietenkään aivan kaikki autot eivät jostain syystä ole kaikkia tunteja radalla.
        Itselläni on vanha työkalu siviiliautona ja sitä myös käytetään vara-autona. Tämä 940 td palveli hienosti taksina n.420 tkm mutta kun jäi "reserviin" niin on siihen remonttia saanut tehdä.
        Että ITSE en ainakaan enään vanhaa taksia ota itselle.

        Asiasta aivan kolmanteen; kilometreistä päätellen olet Vantaalta, olenko täysin metsässä ja aivan päättelykyvytön, vai toimiiko logiikka? Itse pyrin vaihtamaan auton ennen 300 000 km ja maksan veroja takaisin, viimeinen vuosi voi tulla yllättävän kalliiksi, vaihtoarvo romahtaa. Nyt ymmärrän paremmin Laakkosen hinnoittelun vaihtoautosta, olen yrittänyt kauppaa siellä mutta vaihtoautosta ei todellakaan saa siellä mitään, luulevat tietysti vanhaa taksia aivan romuksi.
        Omasta autosta tietää vielä sen että sitä ei ole älyttömästi kengitty kuin ehkä 10% kilometreistä, 90%:a kun tulee ajettua itse.


      • fiksu
        jape kirjoitti:

        Olin itse ensimmäisen kerran "kaupoilla" laakkosen kanssa -99 ja silloin oli 2 vuoden taksitakuu (täystakuu) mitä tarjottiin.
        Päädyin kumminkin toiseen merkkiin eli se jäi puheen varaan.
        Tässä -02:ssa on kahden vuoden täystakuu (eu-takuu).
        Varsin usein autot vaihdetaan ennenkuin 3 vuotta on täynnä ja kyllä meillä ainakin huollon "tarkkuus" kärsii kun uusi on tilattu. Eli pidetään auto vain radalla niin pienin kustannuksin kuin mahdollista.
        Kilometreistä sen verran että kyllä niitä yli 150 vuodessa tulee jos auto on koko ajan radalla (sen mitä tunnit sallii).
        Tuo E46 tuli radalle helmikuussa ja on nyt 110000 km ajettu vaikka on viettänyt pajan lämpimässäkin turhan paljon.
        Toinen (c-mb) on tullut -00 juhannuksen alla radalle ja 380000 tulee juuri täyteen. Kahdessa ja puolessa vuodessa(vaihtohetki noin) on tullut nyt viimeiset 10v 413-447 tkm joka autoon. Tietenkään aivan kaikki autot eivät jostain syystä ole kaikkia tunteja radalla.
        Itselläni on vanha työkalu siviiliautona ja sitä myös käytetään vara-autona. Tämä 940 td palveli hienosti taksina n.420 tkm mutta kun jäi "reserviin" niin on siihen remonttia saanut tehdä.
        Että ITSE en ainakaan enään vanhaa taksia ota itselle.

        teillä päin on rajoituksena radalla olemisessa, pikkukaupungissa on ainoa rajoitus toi 24h vuorokaudessa tien päällä.


      • fiksu
        fiksu kirjoitti:

        teillä päin on rajoituksena radalla olemisessa, pikkukaupungissa on ainoa rajoitus toi 24h vuorokaudessa tien päällä.

        Jäitkö jumiin siihen pikkubemuusi kun vastaukset loppui? Et taida muuten täyttää taksimiehen mittoja kun noin pienellä autolla ajat


    • mitäh

      Miltäköhän merkiltä tuokin keksintö mahtui tulla ensimmäisenä tai mikä merkki sen keksi ???

      • Heenkka Ji

        MB on paras, Mese sen tietty keksi eihän muut mitään osaa. niin paitsi jossain kuorma-autodieseleissä (esim. Cummins) on ollut käytössä jo ennen Meseä, nyyh :( Kysy vaikka Goldilta!!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten reagoisit

      Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      78
      3200
    2. Olisiko kaivattusi

      Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2410
    3. Ihana nainen

      Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2127
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

      Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

      miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Ryöstö hyrynsalmella!

      Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      31
      1772
    7. Huomenta ihana

      Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    8. Sukuvikaako ?

      Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1579
    9. Joskus mietin

      miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1320
    10. Hyvää yötä

      Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1264
    Aihe