Keskon johtaja(VL): alkoholi vapaaksi

Kansa kysyy

Kesko on hiljattain vaatinut, että Suomessa täytyy sallia viinien myynti ruokakaupoissa. Ruokakesko Oy:n toimitusjohtaja Terho Kalliokoski on julkisesti ilmaissut olevansa vakaumuksellinen vanhoillislestadiolainen. Kalliokoski on Keskon konsernijohtoryhmän jäsen.

Kalliokoski on näin ollut mukana päättämässä siitä, että suomalaisten perheiden arkipäivän ruokaostosten joukkoon eksyy pian entistä useammin myös viiniä ja kukaties pian myös viinaa.

Kalliokoski johtaa Keskon elintarvikemyyntiä, Kesko-konsernin liikevaihdoltaan suurinta yksikköä. Ruokakeskon voitto oli v. 2005 ensimmäisellä puoliskolla 79,71 miljoonaa euroa, joka muodosti yli puolet koko Keskon yhteenlasketusta voitosta (141,9 miljoonaa euroa samana aikana).

Perusteena ei voi olla muu kuin oletus Keskon myynnin voimakkaasta kasvusta alkoholimyynnin avulla.

Myynnin kasvusta saa toimitusjohtaja itselleen roimat kannusteet eli bonukset, joilla vuosipalkkansa saa helposti tuplatuksi.

Ehdotuksen ajoitus ei olisi voinut olla huonompi: olemme juuri kuulleet että Suomessa alkoholinkäyttö kasvaa huimaa vauhtia samaan aikaan, kun se laskee perinteellisissä viinimaissa, kuten Ranskassa. Suomessa ovat lisääntyneet myös alkoholista aiheutuneet terveyshaitat ja perheväkivalta.

Herää kysymys, miten lestadiolaisena kristittynä esiintyvä henkilö voi toimia näin. Ehdottomaan raittiuteen on vl-liikkeessä sisällytetty myös alkholin käytän ja myynnin vastustaminen: "Emme alkoholia juo, emme muille suo", lauletaan vanhassa raittusliikkeen laulussa.

On tunnettua, että kristitylle ei vl-liikkeessä sallita edes pommac-lasillisen nauttimisia onnittelumaljana, puhumattakaan viinin nauttimisesta aterialla.

Hoitokokouksia järjestetään rauhanyhdistyksen johtokunnan keskinäisellä päätöksellä kuripitomenettelyin milloin mistäkin pikkuasiasta, joka on sattunut jotakuta uskonveljeä tai -sisarta siionissa pahentamaan.

Eikö alkoholin käytön kasvun edistäminen ja alkholijuomien arkipäiväistäminen pahenna vl-liikkeessä ketään? Eikö raittiuden edistäminen olekaan enää kristillinen hyve?

Muuhun päätelmään ei voi tulla kuin että vl-liikkeessä on kahdet säännöt.

Se mikä koskee tavallista vl-kristittyä, ei koskekaan yhteiskunnassa eliittiin kivunnutta isopalkkaista johtajaa. Sallitaanko heille seuraavaksi ehkä haureus?

Tällainen ei kerro hyvää SRK:n ryhdistä ja moraalisesta selkärangasta.

Kalliokoskelta odotetaan lausuntoa asiasta.

11

1479

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kauppa se on joka kannattaa

Tosiasia on ettei tavallinen seurakansa tiedä yhtäänmitään näistä eliitin asioista. Jos tietäsi, voisi moni järkyttyä.

• periaatteet murenemassa

Kyllä tyhmät lampaat uskoo mitä sanotaan, mutta johto saa tehdä niin kuin parhaaksi näkee.
      "ÄLKÄÄ TEHKÖ NIIN KUIN MINÄ TEEN VAAN TEHKÄÄ NIIN KUIN MINÄ SANON"

• Päivämiehen lukija

"vl-liikkeessä on kahdet säännöt.
      Se mikä koskee tavallista vl-kristittyä, ei koskekaan yhteiskunnassa eliittiin kivunnutta isopalkkaista johtajaa. "

Tämä on ollut surullinen tosiasia jo pitkään.

Herää epäilys, onko jotain mätää sinänsä rehellisten tavallisten suomalaisten herätysliikkeessä. Minne se on menossa.

Päivämiehen pitäisi näkyvästi ilmaista paheksuntansa.

Ei tämmöinen "kehitys" ole suomalaisten perheiden eikä kuluttajien etu.

• Nimetön

Minusta viestisi sisältö on erikoinen. En näe ko. henkilön toiminnassa mitään ristiriitaista. Enkä ole vanhoillislestadiolainen. Muutkin ihmiset ovat mukana tilanteissa jossa työelämässä tapahtuu asioita jotka oma etiikka ei salli. Varmasti sinullakin on näitä tilanteita.

Todennäköisesti hän on omalla panoksellaan vaikuttanut asiaan ja kun ei ole voinut mitään asialle jättänyt siihen.

Et kai ole kateellinen että joku lestadiolainen on edennyt noin pitkälle?

• samaa mieltä

en ole kanssasi. itte oon lesta ja minun mielestä siinä ei oo mittään pahaa jos viinaa saa ruoka kaupasta tai jos sen hyväksyy joku lestadiolainen. eihän sitä ole pakko juoda, ihminen on vain sairas jos viinaa pitää juoda päihtymiseen asti. ja sellanen vielä nuihin muihin kommentteihin että kyllä lestat juo alkoholia, ainaki ehtoollisella, ei vain päihtymiseen asti.ite en käy ehtoollisella, piän omia ehtoollisia ja juon päihtymiseen saakka.

• uskovaiselta

Myönnän että tällainen uskovaisen toiminta herättää surullisia kysymyksiä.

Jokainenhan tietysti vastaa itse omasta omastatunnostaan. Jokaisella on oma vartiopaikkansa tässä ajassa. Jos ammatin ja työaseman vaatimukset ovat ristiriidassa omantunnon kanssa, kristitty yleensä pyrkii etsimään sellaisen työtehtävän jossa ei joudu tällaiseen ristiriitaan.

• p ä i v ä p e r h o n e n

Esitys vitsien vitsi !

-Kuuluu samaan sarjaan kuin pääministeri Vanhasen Eu-perustuslain ratifiointiesitys!

Olen luullut Keskolla olevan vielä järkeviä johtajia - alamäestä huolimatta? Vaan luulo ei ole tiedon väärti, sanoo vanha kansan viisaus - ja pitää nytkin täysin paikkansa.

Mitähän ruokakeskon toimitusjohtaja Kalliokoski sanoo? Luulen ja jopa tiedän, että on täysin erimieltä pääjohtajansa kanssa?

Mielenkiintoista nähdä kummman näkemys painaa enemmän Keskossa? Huonoa tulevaisuutta se joka tapauksessa näyttää Keskolle.

Suomen kansalla ei ole varaa leikkiä "venäjää" viinan läträyksen suhteen. - EI !

Se tappaa jo kymmenkertaisesti enemmän kuin liikenne ja tuottaa kansantaloudelle sellaisen laskun jota ei osata edes tarkkaan laskea.

Miksi lisätä ongelmia vielä lisää - vain Keskon pääjohtajan silkan rahanahneuden ja yhteiskuntavastuuttomuuden vuoksi?

• Läheltä seurannut

Terho polttelee tupakkaa ja joskus juopotteleekin kaiketi. (jälkimmäistä en ole itse nähnyt).

Mutta eiköhän nuo sukurutsaiset fanaatikot ala olla jo katoavaa luonnonvaraa, sekä ev.lut, että muissa näissä resentimenttiliikkeissä. Minusta jo uskontunnustus tosin täyttää terroristin tunnusmerkit, joten olen ehkä jäävi viskomaan kiviä...

• Monen kerroksen väke

VL-uskonnossa on liikemiehille ja pedofiileille ihan omat säännöt. Ainahan näin ollut.

• Mitäs tuosta

Pystyyhän vl-saarnamiehet ja kumppanit pedofiliaankin. Mitäs tuosta.

• 20yli

Viina ja tupakka on suuvettä tässä lastenraiskausjutussa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      121
      2322
    2. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      426
      2179
    3. Sinun ja kaipaamasi törmääminen

Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?
      Ikävä
      97
      1186
    4. Ammuskelua Eliaksenkadulla

Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?
      Tornio ja Haaparanta
      13
      985
    5. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      45
      819
    6. Olen pahoillani jos kärsit.

Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.
      Ikävä
      34
      800
    7. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      16
      787
    8. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      109
      786
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      167
      717
    10. Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan

Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti
      Työn hakeminen
      33
      705
    Aihe