Kirjoitan pitkän englannin ensi syksynä ja haluaisin saada joitain neuvoja miten lukea kirjoituksiin. Että jos joku voisi antaa joitain vinkkejä niin olisin tooosi kiitollinen :) Voisiko joku myös kertoa, että miten niihin kuuntelukokeisiin voisi valmistautua...
YO -englantiin valmistautuminen
6
4021
Vastaukset
- minä vaan
Hyvin yksinkertaista.
Kirjalliseen kokeeseen voi valmistautua lukemalla kaikki kurssit mahd. hyvin ja kertaamalla opitut asiat. Lukutekniikka on sitten asia erikseen, se riippuu ihmisestä minkälainen se on. Ja kuuntelukokeisiin voi valmistautua kuuntelemalla mahd. paljon englanninkielisiä juttuja - tietysti eri murteilla. YLE:n sivuilla on muistaakseni valmistautumismatskua jossain ...- myös yksinkertaisesti
Itse olen melko vakuuttunut siitä, että opin aikoinaan englantia Kauniista ja Rohkeista. Siinä puhutaan niin yksinkertaista ja selkeää englantia, että oppi väkisinkin. Samoin huomaan tietäväni ihan ihmeellisiä sanoja mm. lääketieteen alalta, kun olen katsonut Teho-osastoa ja muita.
Tuosta vähän soveltaen hyväksi havaittu keino on englannin kielisten tv-ohjelmien kuuntelu. Ohjelmia voi kuunnella katsomatta tai sitten teksti-tv:ssä on muistaakseni joku sivu, josta tulee palkit tekstityksen päälle, mutta muu kuva jää näkyviin. Näin voi kuunnella ja katsella ohjelmaa lukematta tekstejä (toki voi katsella muutenkin lukematta, mutta näin ei tule lunttaushalua).
Kirjalliseen kokeeseen voi opetella sanastoa. Vaikka olen kyllä sitä mieltä, että kieltä pitää vain osata jo tuossa vaiheessa, sitä ei voi enää opetella kirjoista jälkikäteen. Lähinnä niin, että jos on kuutosen oppilas, ei voi olettaa, että pelkällä lukemisella enää kirjoittaisi E:tä tai L:ää. Jos joidenkin kielioppisääntöjen kanssa on vaikeaa, niin niitä voi tietysti kerrata ja koittaa opetella. - hmm
myös yksinkertaisesti kirjoitti:
Itse olen melko vakuuttunut siitä, että opin aikoinaan englantia Kauniista ja Rohkeista. Siinä puhutaan niin yksinkertaista ja selkeää englantia, että oppi väkisinkin. Samoin huomaan tietäväni ihan ihmeellisiä sanoja mm. lääketieteen alalta, kun olen katsonut Teho-osastoa ja muita.
Tuosta vähän soveltaen hyväksi havaittu keino on englannin kielisten tv-ohjelmien kuuntelu. Ohjelmia voi kuunnella katsomatta tai sitten teksti-tv:ssä on muistaakseni joku sivu, josta tulee palkit tekstityksen päälle, mutta muu kuva jää näkyviin. Näin voi kuunnella ja katsella ohjelmaa lukematta tekstejä (toki voi katsella muutenkin lukematta, mutta näin ei tule lunttaushalua).
Kirjalliseen kokeeseen voi opetella sanastoa. Vaikka olen kyllä sitä mieltä, että kieltä pitää vain osata jo tuossa vaiheessa, sitä ei voi enää opetella kirjoista jälkikäteen. Lähinnä niin, että jos on kuutosen oppilas, ei voi olettaa, että pelkällä lukemisella enää kirjoittaisi E:tä tai L:ää. Jos joidenkin kielioppisääntöjen kanssa on vaikeaa, niin niitä voi tietysti kerrata ja koittaa opetella.Luulenpa että itsekin pääsin englantiin kärryille suurelta osin juuri tuon sarjan ansiosta, seurasin sitä ala-asteaikoina enemmänkin kun äitini katsoi sitä. Lisäksi siinä toistellaan samoja lauseita niin, että varmasti oppii.;) Paljon olen oppinut myös musiikista, tosin sieltä kannattanee bongailla enemmän sanoja kuin kielioppia. Tai lue kirja enkuksi, esim. Harry Potterit ovat aika selkeitä, jos sellaisesta pitää.
- lukea
Opiskele etenkin kielioppia ja kirjojen kappaleita, että sanavarasto täydentyy. Muutamat syksyllä kirjoittaneet oppilaat koulustamme kävivät englannin abikurssilla kesällä. Itse en tehnyt näin, koska aika meni muiden aineiden opiskeluun ("en tarvitse" englantia jatko-opiskelussa) Katselin vain elokuvia ilman tekstityksiä ja huono arvosanahan sieltä tuli, B tai C. Uusintaan syksyllä.
- maria2
Kannattaa ainetta varten opetella jo valmiiksi hyviä lauseita ja idiomeja. Niistä saa usein plussaa :) Mutta, jos on enkussa tyyliin seiskan oppilas, niin on varmasti parempi, että ei kovin vaikeita lauseita/sanoja edes yritä aineeseen tunkea. Kirjoittaa sellaista tekstiä mitä on koko lukioajan tottunut kirjoittamaan. :)
- produde
maria2 kirjoitti:
Kannattaa ainetta varten opetella jo valmiiksi hyviä lauseita ja idiomeja. Niistä saa usein plussaa :) Mutta, jos on enkussa tyyliin seiskan oppilas, niin on varmasti parempi, että ei kovin vaikeita lauseita/sanoja edes yritä aineeseen tunkea. Kirjoittaa sellaista tekstiä mitä on koko lukioajan tottunut kirjoittamaan. :)
Kannatta kerrata sanastoa ja harjotella aineen kirjottamista, sillä voi kompensoida paljon. En koskaan, ala-asteelta lähtien, ollut saanut 9 parempaan arvosanaa engannista. Käytin kuitenkin kesäkoman kaksi viimestä viikkoa lukien englantia, ja sain Laudaturin. Olen kylläkin koko lukioajan saanut pelkkiä ysejä, ja puhun englantia erittäin sujuvasti, mutta aina minulta puuttui se jokin. Abivuonna heikoimmat pisteet kolmesta aineesta olivat 95. Vuottta aikaisemmin sain 74 ja 88, eli voi kehittyä loppusuoralla jos osaa aineen hyvin, mutta pieni silaus puuttuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1482483
- 1761704
- 921588
- 691543
- 80924
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6915- 68861
- 59835
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes160773