Kysymys hoitajille

Ihmettelevä

Olen seurannut palstalla keskustelua siitä kun hoitajat valittavat, että työpaikalla joutuu juoksemaan kokoajan ja tekemään töitä liikaa. Kysynkin että miksi teille ei kelpaa kotona tehtävä työ esim. hengityshalvauspotilaan hoitajana?

31

16387

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äshoo

Se olisi oikeasti vihonviimeinen työ, minkä ottaisin vastaan; ei työkavereita, yksin koko työvuoron ajan ja pahimmassa tapuksessa jonkun vieraan kotona (omaiset pyörimässä/neuvomassa ympärillä), lisäksi olen kuullut, että monet hengityshalvauspotilaat melko katkeria (ymmärrettävästä) ja osa aggressivisiakin, palkkakaan ei taida olla kaksinen. Tälläiset mielikuvat itselläni ko. työstä on ja ne perustuvat lähinnä muiden puheisiin. Jotenkin tuntuu, että hengityshalvaustiimeissa työskentelevät ns. "jämähoitajat".

• Asiasta jotain tietävä

Palkka asia ei ainankaan pidä paikkaansa, sillä hengityshalvauspotilaan hoitajan palkka on aivan sama kuin sairaalassa työskennellessä.

• "hoitaja"

Hengityshalvauspotilaan hoitoringissä työskentelevät hoitajat ovat alansa parhaita. Ja sen olen itse henkilökohtaisesti nähnyt. Suurimmasta osasta sairaalassa työskentelevistä hoitajista ei vain ole hoitamaan hengityshalvauspotilasta. Myös sekin on huomattu. Ja näistä mainitsemistasi "jämähoitajista" ei ole työskentelemään hoitoringissä, vaan heidät laitetaan pois töistä muutamassa päivässä.

• kunniaan

Olen toiminut kotona ja sairaalassa hengityshalvauspotilaan hoitajana. Toimin edelleenkin. Työ on todella ammattitaitoisen hoitajan työtä ei mitään jämien hommaa. On niitä jämiäkin tässä nähty ei ne puolta päivää kauemmin jaksa/osaa. Pelkäävät potilasta saati sitten koneita ja mittareita imuista puhumattakaan. Palkka meillä on jokusen euron parempi kuin osastotyössä. Palkasta puheenollen hoitoalan palkat ovat surkeat. Kiitos ammattiliitto!

• jämähoitajia!

Olen ollut useassa hoitoringissä ja voin sulle kertoa, että ei olla todellakaan mitään jämähoitajia!Työ on hyvin vaativaa, osaamista ja ammattitaitoa tarvitaan paljon. Rinkeihin tulevat työskentelemään hoitajat, jotka ajattelevat pärjäävänsä tässä rankassa työssä. Ihan kuka vain ei tämmöiseen pysty. Olen nuita jämähoitajia nähnyt ja minun mielestäni ne on niitä, jotka aloittavat työn ja kahden päivän päästä irtisanoutuvat kun työ on liian rankkaa ja pomppivat sitten työstä toiseen. Että silleen..

• perushoitaja

hengityshalvauspotilaanhoitajan arkirutiineja ja hoidollisten toimenpiteiden hallintaa.huom! ei sovi " jämähoitajille" jotka luulevat, että potilas, joka on hengityskoneessa, ei tarvitse kuin valvontaa...et on helppo työ tai ei vaadi edes koulutusta tai ammattitaitoa...
        jos hallitset hengityskoneen toiminnot,kierreletkujen vaihdon, filtterin vaihdon, kanyylin vaihdon ja trakean puhdistamisen,spiran käytön happipullon avulla, teho ambuttamisen ja tyhjennyshoidot, imut ja laitteet,katetroimisen, palleasimulaattori ym...kommervenkit ilman koulutusta, jämähoitajan tiedoilla...niin luulenpa, etä sun potilas on tunnis hengetön... kyllä täs työs menee alkuunsa sairaanhoitajillakin sormi suuhun...hienoa ja ammattitaitoista porukkaa ainakin meillä. osa sairaanhoitajia. ei sovi aloittelijoille. tosi hyvä perehdytys pitää olla, et pärjää.

• niin vaikeets

potilas on vaikea, omaiset ovat vaikeat kaikki on niin vaikeaa.... Voi tsiisus sentään. Menkää johonkin eläintarhaan hoitamaan vaikka kastematoja, niin ei ainakaan ole vaikeita potilaita, omaisia, työympäristöä...

Mihin tämä maa oikein on menossa, kun hoitajiltakin puuttuu kutsumus työhönsä?!

• hoitajagggggg
        niin vaikeets kirjoitti:

potilas on vaikea, omaiset ovat vaikeat kaikki on niin vaikeaa.... Voi tsiisus sentään. Menkää johonkin eläintarhaan hoitamaan vaikka kastematoja, niin ei ainakaan ole vaikeita potilaita, omaisia, työympäristöä...

Miksi hoitajilla pitäisi olla joku kutsumus työhönsä? Ei putkiasentajallakaan ole mitään kutsumusta työhönsä, tai taksikuskilla. Palkan takia töissä käydään, ja jos se huono niin alkaahan se vituttaaa...

• jooooopajoo
        niin vaikeets kirjoitti:

jos se "kutsumus" on joskus ollut niin aika nopeeta rapisee työoloissa tänäpäivänä.. huonolla palkalla ja arvostuksella.. välillä on enemmän orja kun ylpeä ammattilainen..vaikka työ on äärettömän vastuullista ja hoitajat melkosia tietopankkeja ja moniosaajia..
        ei sen putkireiskankaan kutsumus oo varmasti paskaputkia röörätä... tuskin se sitä siitä syystä tekee, vaan rahasta, kuten kaikki muutkin. ei täällä muuten oikeen eletä.

• Anonyymi
        Asiasta jotain tietävä kirjoitti:

Palkka asia ei ainankaan pidä paikkaansa, sillä hengityshalvauspotilaan hoitajan palkka on aivan sama kuin sairaalassa työskennellessä.

Eli mikä.

• ....

Ei tietenkään voi yleistää, mutta itse olen myös hoitajana huomannut, että monesti asiakkaat, ketkä tarvitsevat henk.kohtasta avustajaa ovat monesti niitä kaikista rankimpia paikkoja.

Itse en koe raskaana fyysistä työtä esim. kääntelyä ja nostelua, mutta paikat ovat monesti henkisesti todella rankkoja ja voimaa vieviä. Asiakkaat ovat riippuvaisia, ehkä katkeroituneita, sairaanloisen pikkutarkkoja ym.

Tämän takia on mielestäni parempi, että hoitajat pystyisivät vähän välillä vaihtelemaan työntekijöitä.(Esim,kotihoidossa) Ettei yhden ja saman tarvitse jatkuvasti käydä ns.haasteellisissa paikoissa.

On tosin mukaviakin asiakkaita, mutta yleensä suurin osa on henkisesti voimia vieviä paikkoja. Kaikki tietysti kokevat eritavalla, joku muu hoitaja voi ajatella ja kokea erilailla.

Tärkeintä kai on, että hoitajalla ja asiakkaalla synkkaisi keskenään.

• Olen hoitajana pitkäaikaissairaanhoidossa ja olen oikeesti jo ihan kyllästynyt asian tiimoilta käytävään keskusteluun eri medioissa. Kaikki tuntuu tietävän mistä puhuvat ja sysäävät aina syyn tilanteeseen jonkun muun päälle. Kukaan ei tunnusta syyllisyyttään, mutta kaikki tietävät että vikaa on!!! Miksi etsiä syyllisiä??? Eikö kuitenkin olisi tärkeämpää korjata se vika???
      Se miksi ei hoitajia saada esim. hengityshalvauspotilaiden hoitoon, johtuu siitä että jokainen hoitaja haluaa tietää pääsevänsä kotiin työpäivän päätteeksi sovittuna kellon aikana. Tiedän monia paikkoja joissa hoitaja on joutunut tekemään tuplavuoroa koska seuraava hoitaja ei olekaan tullut sovittuna aikana. Hengityshalvauspotilaan hoito on yksinäistä työtä ja vastuu on otettava yksin, ei ole tiimiä tukena.

• ???????????

Olisi kiva saada sellaisenkin mielipide, joka on itse ollut hengityshalvauspotilaan hoitajana?

• mulla
        ??????????? kirjoitti:

Olisi kiva saada sellaisenkin mielipide, joka on itse ollut hengityshalvauspotilaan hoitajana?

olen ollut hengityshalvauspotilaan omahoitajana sairaalan sisällä, mikä tarkoitti sitä että kuukauden ajan jokainen työpäivä majoittauduin potilaan eristyshuoneeseen. Potilaalla oli sairaalabakteeri joten suojavaatteita kului päivän mittaan runsaasti.(maskeja,essuja,myssyjä,hanskoja). Hoitotehtäviin kuului imemistä, ambuttamista, spirojen antamista, perushoitoa eli syöttämistä, juottamista, pesemistä, kääntöä, vääntöä ja vaipan vaihtoa. Sekä tietenkin potilaalla oli makuuhaavoja ja paljon. Niiden hoitaminen on tietenkin oma taiteenlajinsa ja vie aikaa.
        Potilaalla itsellään liikkui pää joten ilmeillä ilmaisi milloin tarvitsi jotain. hoitaja siis viettää pienessä huoneessa työpäivän ja pääsee syömään jos joku tulee päästämään. Potilasta kun ei saanut yksin jättää. Rankkaa hommaa ja mitä räkäsempi potilas sitä kiireisempi päivä.
        Lisäksi työnkuvaan kuuöui luonnollisesti imupussien vaihtoa sekä muita huoltotöitä.
        En jaksaisi koko työelämääni tätä hommaa tehdä, mutta olihan se kokemisenarvoista ja arvokasta hoitotyötä sekin.

• Holopainen
        mulla kirjoitti:

olen ollut hengityshalvauspotilaan omahoitajana sairaalan sisällä, mikä tarkoitti sitä että kuukauden ajan jokainen työpäivä majoittauduin potilaan eristyshuoneeseen. Potilaalla oli sairaalabakteeri joten suojavaatteita kului päivän mittaan runsaasti.(maskeja,essuja,myssyjä,hanskoja). Hoitotehtäviin kuului imemistä, ambuttamista, spirojen antamista, perushoitoa eli syöttämistä, juottamista, pesemistä, kääntöä, vääntöä ja vaipan vaihtoa. Sekä tietenkin potilaalla oli makuuhaavoja ja paljon. Niiden hoitaminen on tietenkin oma taiteenlajinsa ja vie aikaa.
        Potilaalla itsellään liikkui pää joten ilmeillä ilmaisi milloin tarvitsi jotain. hoitaja siis viettää pienessä huoneessa työpäivän ja pääsee syömään jos joku tulee päästämään. Potilasta kun ei saanut yksin jättää. Rankkaa hommaa ja mitä räkäsempi potilas sitä kiireisempi päivä.
        Lisäksi työnkuvaan kuuöui luonnollisesti imupussien vaihtoa sekä muita huoltotöitä.
        En jaksaisi koko työelämääni tätä hommaa tehdä, mutta olihan se kokemisenarvoista ja arvokasta hoitotyötä sekin.

Huh minkä kuulosta... tulee paha olo. Onneks teitä on olemassa, mutta onneks musta tuli automyyjä... Tollasesta duunista haluaisin vähintään sen kolme tonnia, täyden autoedun ja viikon lakisääteistä pidemmän vuosiloman. Tiedän että ette sitä saa ja kyllä on persiistä että tällaiset pellet autokaupan esimiehenä sen saa.

Jotenkin tuntuu ettei maailma ole kyllä reilu. Teidän työnne on tosi tärkeää ja on hienoa että jaksatte. Teidän ansiostanne tekstisi kaltaisilla ihmisilläkin on elämä ja se on todella hienoa!

• vastausta etsivä
        mulla kirjoitti:

Kaikilla hengityshalvauspotilailla ei kuitenkaan ole makuuhaavoja. Suurin osa hengityshalvauspotilaista on kuitenkin kotihoidossa, että vain harvassa paikassa työ on pienessä kopissa. Löytyykö keskustelupalstalta sellaisen mielipidettä, joka olisi ollut hengityshalvauspotilasta hoitamassa kotona, kun sairaalassa tehtävä työ lienee kuitenkin hieman erilaista?

• hoitaja
        ??????????? kirjoitti:

Olen toiminut yli vuoden hengityshalvauspotilaan hoitajana potilaan kotona!
        Työ on kyllä yksinäistä ja vastuuta on paljon!
        Kuitenkin työ on omasta mielestäni mielekästä! Meillä on toimiva rinki eikä ole koskaan tullut tilannetta etten olisi päässyt normaalisti kotiin!
        Jämäpotilaat eivät kauan ringeissä ole jos sattuvat sinne pääsemään! Monen kannattaisi ottaa työnkuvasta selvää ennen kuin kommentoi!! Meidän ei tarvitse olla samassa huoneessa potilaan kanssa, kunhan on kuulo/näkö yhteys.Kaikki hoitajat eivät tunnu uskaltavan ottaa vastuuta vastaan!!! Palkka on myös lähihoitajan palkka kuten osastoillakin ja lisäksi tulee vaativuus lisä! Katkeria eivät suinkaan kaikki ole, vaikuttaa siihenkin syyt jotka aiheuttavat hengityshalvauksen!!!

• X)
        hoitaja kirjoitti:

Olen toiminut yli vuoden hengityshalvauspotilaan hoitajana potilaan kotona!
        Työ on kyllä yksinäistä ja vastuuta on paljon!
        Kuitenkin työ on omasta mielestäni mielekästä! Meillä on toimiva rinki eikä ole koskaan tullut tilannetta etten olisi päässyt normaalisti kotiin!
        Jämäpotilaat eivät kauan ringeissä ole jos sattuvat sinne pääsemään! Monen kannattaisi ottaa työnkuvasta selvää ennen kuin kommentoi!! Meidän ei tarvitse olla samassa huoneessa potilaan kanssa, kunhan on kuulo/näkö yhteys.Kaikki hoitajat eivät tunnu uskaltavan ottaa vastuuta vastaan!!! Palkka on myös lähihoitajan palkka kuten osastoillakin ja lisäksi tulee vaativuus lisä! Katkeria eivät suinkaan kaikki ole, vaikuttaa siihenkin syyt jotka aiheuttavat hengityshalvauksen!!!

"Jämäpotilaat ei kauan ringeissä ole?"

• jää kotiin

tekemään lapsia, kuten Hyssälä HALUAA.

• hoitsukkaliina.

Olen ollut hengityshalvauspotiaan hoitajana sairaalassa ja erittäin opettavaa ja mukavaa työtä. Voin suoraan sanoa, että helpolla pääsin. Tein paljon yövuoroja ja helppoa oli. En voi sanoa, että eikö vastuuta olis ollut ja tieto-taitoa tarvittiin, mutta varsinkin fyysisesti helpompaa kuin osastolla. Eikä niin paljon muistamista kuin osastotyöskentelyssä, koska hoidin vaan yhtä potilasta. Välillä kyllä tuntu että seinät kaatuu päälle, mutta kyllä kopista pois pääsi kun pyysi toisen päästämään. Moni sano mulle että eikös se oo helppoa istua siellä huoneessa päivät läpeensä, no vaikka helppona sitä pidin, kyllä siihen "koulutus" tarvittiin, vasta kokoemuksen kautta uskaltautu olemaan siellä rennosti kun aluksi pelkäsi joka ikistä koneen piipintää.
      mutta mukavaa tehostettu hoitoa, josta tykkään kovasti.

• Kohta 18 vuotta koneessa

Varmaankin joka maassa ihmisillä on taipumuksena esiintyä asiantuntijoina, vaikka eivät tietäisi todellisuudesta yhtään mitään. Vahvistaahan se heikkoa omanarvontuntoa. Parhaita avustajiani ovat olleet nuoret välittömät ihmiset, joita kaikki tietävät vanhat mestarit eivät ole vielä ehtineet pilata. Että siinä ajattelemisen aihetta.

• Hoitsu vaan
        Kohta 18 vuotta koneessa kirjoitti:

Varmaankin joka maassa ihmisillä on taipumuksena esiintyä asiantuntijoina, vaikka eivät tietäisi todellisuudesta yhtään mitään. Vahvistaahan se heikkoa omanarvontuntoa. Parhaita avustajiani ovat olleet nuoret välittömät ihmiset, joita kaikki tietävät vanhat mestarit eivät ole vielä ehtineet pilata. Että siinä ajattelemisen aihetta.

Hain juuri tällaiseen työhön ja huomenna työhaastattelu! aijemmistakin kirjoituksista huomasi työn vaativuuden ja sen kuinka ammattitaitoa siinä tarvitaan! En ole aijemmin työskennellyt tällaisessa hoitoringissä mutta otan työn vastaan motivoituneena ja haasteelliseena negatiivisista kommenteista huolimatta! Ja vaikka minulla on kokemusta aika paljon erilaisten potilaiden hoidosta, ajatus toisaalta jännittää ja toisaalta odotan mielenkiinnolla tulevaa työtä hengityspotilaan hoitajana!

• lh
        Hoitsu vaan kirjoitti:

Hain juuri tällaiseen työhön ja huomenna työhaastattelu! aijemmistakin kirjoituksista huomasi työn vaativuuden ja sen kuinka ammattitaitoa siinä tarvitaan! En ole aijemmin työskennellyt tällaisessa hoitoringissä mutta otan työn vastaan motivoituneena ja haasteelliseena negatiivisista kommenteista huolimatta! Ja vaikka minulla on kokemusta aika paljon erilaisten potilaiden hoidosta, ajatus toisaalta jännittää ja toisaalta odotan mielenkiinnolla tulevaa työtä hengityspotilaan hoitajana!

Työ hengityshalvauspotilaan kanssa vaihtelee suuresti eikä yhtä henkaria hoitanut hoitaja voi yleistää että työ olisi jokaisen kanssa pelkkää painajaista. On toki niitä raskaitakin potilaita kuten tuossa aiemminkin kerrottiin, mutta omana esimerkkinä voin kertoa että työskentelen hengityshalvauspotilaan hoitotiimissä ja itse ainakin viihdyn siinä hyvin. Potilaan kanssa on helppo tulla toimeen, osaksi siitäkin syystä että hänellä on puhekyky täysin tallella ja järki luistaa kuten kaikilla normaaleilla ihmisillä. Ammattitaitoa tässä työssä tarvitaan ja minusta onkin hieman omituista että tähän hommaan otetaan jo hyvin varhaisen vaiheen opiskelijoita. Työtä kuitenkin tehdää pääsääntöisesti aina yksin eli vastuu hoidosta on täysin itsellä. On tiedettävä mitä tehdään jos hengityskone jostain syystä lakkaa toimimasta, potilaan henki kun on siitä kiinni. Kuten kaikkialla hoitoalalla niin palkka on huono, mutta ei yhtään huonompi kuin sairaalassa työskennellessä. Hengityshalvauspotilaathan ovat koko ajan sairaalaan sisäänkirjattuina vaikka hoito tapahtuisikin kotona ja hoitajat ovat sairaanhoitopiirin palkkalistoilla täysin samoilla palkoilla kuin sairaalan sisäisessä maailmassakin. Näin ainakin meidän sairaanhoitopiirissä.

• mievaan..

koska työ olisi tylsää. Tahdon oppia työssäni aina uusia asioita ainakin tällä hetkellä ja tällaisessa työpaikassa haasteet loppuisivat aika pian. Kuitenkin vastuu olisi suuri, kun olet yksin vastuussa yhden ihmisen hengestä. Ei mun hommaa ainakaan. Ihme ettei näitäkin potilaita laiteta johonkin laitokseen, missä monitoreista voitaisi seurata heidän tilaansa jostakin valvontakopista. Kohta varmaan siihenkin mennään säästösyiden vuoksi. Kuten tehtaassa. Onneksi vielä on mahdollisuus olla kotonakin ja oma hoitaja vieressä.

• mutsi1

Nyt eletään vuotta 2014, kun luin tätä kirjoitustasi. Oletko ajatellut asiaa potilaan kannalta. Potilas on usein täysin järjissään ja täysin toisten armoilla. Esim. täysin "pystymetsästä" vammautuneeksi joutunut IHMINEN. Ajattele vähän miltä tuntuisi jos vaikka osuisi kohdalle.

Käsittääkseni työ ei ole tylsää. Sä voit asenteellasi kruunata potilaan päivän ja tuoda hänelle mielekkyyttä "elämiseen". Nimim. äitinä vierestä seuraava!

• lh

Joka tapauksessa hengityshalvaus potilas vaatii jatkuvaa seurantaa ja sen myötä periaatteessa oman hoitajan, joten on kustannusten kannalta lähes samantekevää onko hoitaja potilaan kotona vaiko laitoksessa. Potilaan elämän kannalta on mukavampaa monesti, että hän saa olla kotona mahdollisimman pitkään. Ja kuten sanottu niin hengityshalvauspotilaita on paljon erilaisia eikä monilla ole mitään syytä miksi heidät pitäisi laitokseen betonisoida sillä toimet kotona onnistuvat yhtä hyvin hoitajan avulla ja asuminen kotona on mielekkäämpää.

Se, että työ on tylsää eikä siinä opi mitään uutta/kohtaa haasteita, näin karrikoidusti, on pöty puhetta. Toki jos vertaa työtä esim. akuutin hoidon yksiköihin kuten ensiapupoleihin niin tietysti opittavat asiat ovat rajallisempia eikä tietoa tarvitse itsellä olla muuta kuin oman potilaan hoitokäytännöistä sekä hänen terveydentilastaan, mutta työ on paljon muutakin kuin vain hoitotoimenpiteiden tekemistä ja koneen valvomista. Haasteita tulee runsaasti eteen ja itse ainakin olen oppinut tässä työssä todella paljon sellaista asiaa jota en varmasti oppisi missään muualla ja josta ei koulun penkillä istuessa puhuttu sanallakaan.

Harvalla ensiapupolilla tai ambulanssissa osataan hoitaa oikein hengityshalvaus/-vaje potilasta. Ei kovin moni tiedä esim. että heille ei happea saa antaa samalla tavalla kuin ns. terveelle ihmisille vaan hapen anto voi lopettaa hengityksen kokonaan.

• hhrinki

Huh, kyllä ihan vihaksi pisti tuo ensimmäinen teksti jossa väitetään hengityshalvauspotilaan ringeissä työskentelevän "jämähoitajia"! Tervetuloa vain kokeilemaan niin ehkä tietäisit sitten mistä puhut. Olen työskennellyt pari vuotta ringissä, ja kyllä työ on haastavaa ja vaatii ammattitaitoa. Vastuu on suuri kun työskennellään yksin ja elämä on koneen varassa. Potilaita on erilaisia, itse hoidan todella haastavaa potilasta, mutta mahtava työporukka ja pienetkin positiiviset hetket auttavat jaksamaan. Ja itse ainakin arvostan työtä jota teen, ei tähän ihan jokaisesta olisi.

Ja palkkaus on ihan normaali lh:n palkka, ei sen huonompi kuin osastollakaan.

• ertyuiolkgf

Olen työskennellyt useita vuosia useammassa eri hoitoringissä. Olen laittanut merkille, että ringeissä menestyy hoitajat joilla on korkea ammatillinen itsetunto ja varmuus omasta osaamisesta. Eli heillä on paljon tietoa, taitoa, jonka huomaavat potilaat ja omaiset. Ehkä ympäristöltä saatu luottamus on tärkeimpiä edellytyksiä toimia hengityshalvaantuneen potilaan hoitajana.

Jämähoitajat ei tässä työssä pärjää.
        Meillä maksetaan vaativuuslisää peruspalkan lisäksi.

• minä...

Kesäduuni alkamassa hengityshalvauspotilaan kotona.. Näitä tekstejä lukiessani iskee pikku paniikki, koska pelkään haukanneeni nyt vähän liian ison palasen. Olen siis sh opiskelija, opintoja jäljellä vuoden verran.. Lähihoitajan sijaisuutta menen tekemään, mutta tuli olo etten varmaan osaa yhtään mitään. Haastattelija kyllä heti uskoi taitoihini ja pärjäämiseeni, mutta nyt en enää itse usko lainkaan. APUA! Kokemusta on juu jonkinverran, mutta en todellakaan ole ollut YKSIN vastuussa toisen ihmisen hengestä. Lupasivat pitkän perehdytyksen mutta näinköhän on.. Noh, ainkin täältä olen saanut tehtyä hyvän listan mitä pitää muistaa kysyä perehdytyksessä...... Joo... Taidan mennä takaisin kaupan kassalle töihin....

• 50+200

"Kysynkin että miksi teille ei kelpaa kotona tehtävä työ esim. hengityshalvauspotilaan hoitajana?"

Suomessa on useita omaishoitajia jotka tekevät vastaavaa työtä. Meillä on myös paljon henkilökohtaisia avustajia, jotka tekevät arvokasta työtä asiakkaalleen.

Tämän heitän nyt ihan sivusta katselleena... Uskoisin, että hoitohenkilöstö "valittaa" sitä kun he joutuvat tekemään paljon työkavereittensa sairauslomasijaisuuksia.

Tietyillä aloilla potilasmäärät voivat jatkossa kasvaa, kuten sisätaudeissa mm. aivohalvauspotilaiden määrä saattaa kasvaa.

"Aivohalvauspotilaiden määrä Suomessa on kasvanut viimeisten 40 vuoden aikana hyvin vähän, vaikka vanhusväestön määrä on moninkertaistunut. Tästä käy kiittäminen primaariprevention menestystä (Vartiainen ym. 2010). Jos primaariprevention 40 vuotta kestänyt voittokulku jatkuu, potilasmäärät ovat vielä 20 vuoden päästäkin nykyisellä tasollaan. Jos kehitys pysähtyy, määrät kaksinkertaistuvat (Sivenius ym. 2009)."

Kannattaa lukea koko artikkeli.
      http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=Article_WAR_DL6_Articleportlet&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&viewType=viewArticle&tunnus=duo10040

• Tanssityttö

Joku sanoi, että avustajan työ on henkisesti raskasta. Ei se minusta ole sitä. Tietysti kaikenlaisia päiviä on, ja joskus voi olla rankempaa, mutta niinhän se on joka työssä. Omalla asenteella voi vaikuttaa paljon. Sitten en ymmärrä, miksi valitetaan jostain sukulaisten läsnäolosta. Minusta on mukavaa, että hekin käyvät joskus, ja saa muutakin seuraa, ja vaihtelua arkeen. Tottakai heillä omaisina on omat näkemyksensä, ja joitain ohjeita, mutta onko se nyt niin kamalaa? Joka työssä (kai) täytyy pystyä vastaanottamaan ohjeita. Okei, toisinaan minustakin tuntuu vähän siltä, että joka suunnalta ollaan neuvomassa, enkä oikein tiedä ketä kuunnella, mutta kyllä ainakin lähiomaisia tulisi kuunnella. Kotihoidon neuvot jätän toisinaan omaan arvoonsa, ovat joskus niin typeriä, ja hankalia toteuttaa. Kyllä sitä maalaisjärjellä pärjää. Ensin toteutetaan läheisten toiveet, sitten vasta muut, jos pystyy ja ehtii.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      84
      4531
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3115
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      136
      3109
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      403
      2192
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      220
      1308
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1213
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1197
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      65
      1082
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1074
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      983
    Aihe