Eurot vai frangit?

miulimauli

Lähdemme kesäkuun alussa Italiaan, ja Maggiore-järvellä oleskellessamme aiomme piipahtaa myös Sveitsin puolella. Todennäköisesti kovin kauas emme päiväretken aikana ehdi ajella, mutta kuinkahan pitkälle Sveitsissä pärjää euroilla, vai kannattaako varata frangeja jonkin verran mukaan?

19

8141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tollolloo

      No eiköhän ne eurot vaihdu tarvittaessa frangeiksi siellä Sveitsissä..

      • miulimauli

        Kysymyshän ei ollutkaan siitä, että vaihtuuko eurot frangeiksi Sveitsissä, vaan että kannattaako varata frangeja mukaan jo e t u k ä t e e n ?

        Jatkossa Sinun kannattaa kiinnittää enemmän huomiota luetun ymmärtämiseen ;)


      • übung
        miulimauli kirjoitti:

        Kysymyshän ei ollutkaan siitä, että vaihtuuko eurot frangeiksi Sveitsissä, vaan että kannattaako varata frangeja mukaan jo e t u k ä t e e n ?

        Jatkossa Sinun kannattaa kiinnittää enemmän huomiota luetun ymmärtämiseen ;)

        Miksi vaihtaa frangeja jo e t u k ä t e e n kun eurot voi t a r v i t t a e s s a vaihtaa frangeiksi paikan päällä..


      • miulimauli
        übung kirjoitti:

        Miksi vaihtaa frangeja jo e t u k ä t e e n kun eurot voi t a r v i t t a e s s a vaihtaa frangeiksi paikan päällä..

        Teemme lyhyen visiitin Sveitsin puolelle, joten ajattelin ihan vain ajansäästämismielessä vaihtaa frangeja etukäteen. Voisi sitten siellä keskittyä kaikkeen "olennaiseen". Mutta jos pysyttelemme aivan Maggiore-järven tuntumassa, niin ei tietenkään tarvi miettiä valuutanvaihtojuttuja. Olisi vain ollut kiinnostavaa tietää, onko kellään kokemuksia ko. asiasta.

        Kiitoksia kuitenkin! Aurinkoista kesää Sinulle!


      • Sveitsityttö
        miulimauli kirjoitti:

        Teemme lyhyen visiitin Sveitsin puolelle, joten ajattelin ihan vain ajansäästämismielessä vaihtaa frangeja etukäteen. Voisi sitten siellä keskittyä kaikkeen "olennaiseen". Mutta jos pysyttelemme aivan Maggiore-järven tuntumassa, niin ei tietenkään tarvi miettiä valuutanvaihtojuttuja. Olisi vain ollut kiinnostavaa tietää, onko kellään kokemuksia ko. asiasta.

        Kiitoksia kuitenkin! Aurinkoista kesää Sinulle!

        Sveitsissä voi isommissa kaupungeissa ja/tai turistipaikoissa maksaa euroissa. Ne kerrat kun olen tilanteissa ollut läsnä, joissa euroilla haluttiin maksaa, on valtaosassa eurot vastaanotettu. Asuin kuitenkin yhdessä suurimmista turistikaupungeista, joten tilanne siellä voi olla eri kuin Tessinissä (italiankielinen alue).
        Kannattaa siis vaihtaa jonkun verran käteistä mukaan, Sveitsissä kun ei kovin usein valitettavasti suomalainen Visa tms. kelpaa.


      • miulimauli
        Sveitsityttö kirjoitti:

        Sveitsissä voi isommissa kaupungeissa ja/tai turistipaikoissa maksaa euroissa. Ne kerrat kun olen tilanteissa ollut läsnä, joissa euroilla haluttiin maksaa, on valtaosassa eurot vastaanotettu. Asuin kuitenkin yhdessä suurimmista turistikaupungeista, joten tilanne siellä voi olla eri kuin Tessinissä (italiankielinen alue).
        Kannattaa siis vaihtaa jonkun verran käteistä mukaan, Sveitsissä kun ei kovin usein valitettavasti suomalainen Visa tms. kelpaa.

        vastauksestasi!

        Suomessa on tottunut käyttämään korttirahaa paikassa kuin paikassa, joten on ollut hieman outoa kun muualla maailmassa ei kortti kelpaakaan yhtä sujuvasti! Joten se käteinen on oltava matkassa...


      • ........
        miulimauli kirjoitti:

        vastauksestasi!

        Suomessa on tottunut käyttämään korttirahaa paikassa kuin paikassa, joten on ollut hieman outoa kun muualla maailmassa ei kortti kelpaakaan yhtä sujuvasti! Joten se käteinen on oltava matkassa...

        Miksi vain piipahtaa sveitsissä? Siksikö että voi kertoa että olen käynyt sveitsissä..Teitinä keskittyisin vain pohjois Italiaan sielläkään ei pariviikkoakaan riitä sen koluamiseen..


      • miulimauli
        ........ kirjoitti:

        Miksi vain piipahtaa sveitsissä? Siksikö että voi kertoa että olen käynyt sveitsissä..Teitinä keskittyisin vain pohjois Italiaan sielläkään ei pariviikkoakaan riitä sen koluamiseen..

        Kylläpäs alkaa mennä pääasian vierestä oikein kunnolla....

        Tiedät varmaan, että välimatkat "tuolla Euroopassa" ovat niin lyhyet, että päivässä ehtii hyvinkin vaikka vain piipahtaa toisessa maassa. Ja kuten olen maininnut, majailemme Maggiore-järven rannalla, ja osa järvestähän on Sveitsin puolella. Majapaikastamme on Sveitsin puolelle kivenheitto, joten miksipä emme kurvaa sinnekin suuntaan joku päivä?!

        Ps. Sveitsi on tuttu paikka jo aiemmilta reissuilta, ei kylläkään Italian puoleinen seutu... Ja Italiaakin on koluttu joskus aiemmin, ei kylläkään Sveitsin puoleista seutua....

        Mitä vielä? ;)


      • johan toki
        Sveitsityttö kirjoitti:

        Sveitsissä voi isommissa kaupungeissa ja/tai turistipaikoissa maksaa euroissa. Ne kerrat kun olen tilanteissa ollut läsnä, joissa euroilla haluttiin maksaa, on valtaosassa eurot vastaanotettu. Asuin kuitenkin yhdessä suurimmista turistikaupungeista, joten tilanne siellä voi olla eri kuin Tessinissä (italiankielinen alue).
        Kannattaa siis vaihtaa jonkun verran käteistä mukaan, Sveitsissä kun ei kovin usein valitettavasti suomalainen Visa tms. kelpaa.

        Turistipaikoissa otetaan euroja, mutta kurssi voi olla huono.

        Missähän paikoissa sveitsityttö on yrittänyt tarjota visaa (kansallisuudella ei ole väliä, visa kuin visa)? Olen matkustellut Sveitsissä kymmeniä kertoja, enkä ole huomannut mitään ongelmia. Visa kelpaa suunnilleen samoin kuin Suomessakin. Useimmissa kaupoissa käy, mutta ei ihan joka nakki- tai jäätelökioskilla. Vaan voihan niitä varten nostaa vähän käteistä automaatilta.

        Itse olen toiminut huomattavan "typerästi". En koskaan ole ottanut mukaan käteistä kuin mitä sattuu olemaan taskun pohjalla. Olen aina pärjäillyt pelkällä kortilla.


      • Sveitsityttö
        johan toki kirjoitti:

        Turistipaikoissa otetaan euroja, mutta kurssi voi olla huono.

        Missähän paikoissa sveitsityttö on yrittänyt tarjota visaa (kansallisuudella ei ole väliä, visa kuin visa)? Olen matkustellut Sveitsissä kymmeniä kertoja, enkä ole huomannut mitään ongelmia. Visa kelpaa suunnilleen samoin kuin Suomessakin. Useimmissa kaupoissa käy, mutta ei ihan joka nakki- tai jäätelökioskilla. Vaan voihan niitä varten nostaa vähän käteistä automaatilta.

        Itse olen toiminut huomattavan "typerästi". En koskaan ole ottanut mukaan käteistä kuin mitä sattuu olemaan taskun pohjalla. Olen aina pärjäillyt pelkällä kortilla.

        Olen asunut Sveitsissä, ja valitettavasti läheskään aina ei esim. ruokakaupoissakaan käy visa/muut ulkomaiset luottokortit. Asuin Zentralschweiz:n alueella, ja matkasin paljon myös Zürichin alueella. Sekä Migros että Coop ketjujen liikkeissä harvoin kelpasi visa.

        Toki luottokorteilla voi maksaa Sveitsissä suht usein, mutta EI todellakaan yhtä laajalti kuin Suomessa.


      • johan toki
        Sveitsityttö kirjoitti:

        Olen asunut Sveitsissä, ja valitettavasti läheskään aina ei esim. ruokakaupoissakaan käy visa/muut ulkomaiset luottokortit. Asuin Zentralschweiz:n alueella, ja matkasin paljon myös Zürichin alueella. Sekä Migros että Coop ketjujen liikkeissä harvoin kelpasi visa.

        Toki luottokorteilla voi maksaa Sveitsissä suht usein, mutta EI todellakaan yhtä laajalti kuin Suomessa.

        Olen maksanut sekä Migroksessa että Coopissa visalla, vaikka niinhän sanotkin, että joskus käy. Outoa, luulisi, että koko ketjussa kävisi samat maksuvälineet.


    • Rasputin

      Pari viikkoa sitten ajettiin sveitsin lävitte ja oltiin yötä Lausannessa. Huoltoasemilla kävi eurot maksuvälineenä (pohjoissveitsi) ja vaihtorahana tulee frangeja takaisin, kurssi ei välttämättä ole maailman paras. Ranskankielisellä alueella käy myös eurot maksuvälineenä mutta vaihtorahana saa taaskin frangeja. Italiankielisestä alueesta en tiedä ku en oo koskaan käyny mut pohjois/länsipuolella eurot siis kelpasivat valuuttana!

    • pallonkiertäjä

      hei
      sinun kannattaisi vaihtaa vaikka satanen frangeiksi, kun tekee mieli kahvia ja jäätelöä, tai matkamuistoja.....
      pienissä puljuissa ei välttämättä voi maksaa kortilla, isommissa ravintoloissa kyllä. käyttekö ehkä luganossa tai asconassa?
      ascona on ehkä kallein kaupunki tessiinissä, mutta todella kaunis pieni turistipaikka.
      ne pohjois-italian kylät ovat kyllä aidompia lago maggiore-paikkoja, sinne sveitsiläisetkin niin mielellään menevät.
      yleensäkin, sveitsissä ei käytetä niin paljon luottokorttia, kuin suomessa.
      mutta huomaat eron mentaliteetissa heti, kun ylität rajan. sveitsissä on puhdasta ja puutarhat ovat ojennuksessa. kauppojen hyllyillä ei ole pölyä ja palvelu on 1a-luokkaa.
      hyvää lomaa!

    • ja taas vingahti

      Ehkä tosiaan voisi joko rajan yli tultua nostaa automaatista tai vaihtaa sen verran käteistä, kuin mitä normaalisti on käteistä taskussa Suomessakin. Omalta kohdaltani se ei tarkoita kovin paljon, olen niin tottunut kortinvinguttaja. Ei mullakaan ole ollut mitään ongelmia kortin käytössä Sveitsissä, ei Coopissa eikä Migroksessa. No en ihan joka snagarilla ole yrittänyt sitä tyrkyttääkään, mutta normaaleissa kiinteissä kaupoissa kyllä, ja kokemusta aiheesta on pariltakymmeneltä vuodelta. Nou problems.

    • Sinna61

      Viime kesänä tehtiin ex-tempore päivälenkki Aostan laaksosta Ranskaan ja sieltä Sveitsiin, josta lasketeltiin St Bernhardin solan kautta takaisin Aostaan - oli muuten komeat seudut! Sveitsin puolella tuli nälkä ja kaffeen tarvekin, joten ei kun pikkukuppilaan - kunnes vasta kassalla muistettiin missä oikein ollaan. Mutta ei hätää, visa kelpasi hyvin - ja hintaakin pyöristettiin pyynnöstä sen verran, että sai pari kolikkoa takaisin - täytyihän kotiin lapsosille laittaa postikortti söpöistä bernhardilaisen pennuista ;) Eli kyllä palvelu pelaa hyvin ja kortit toimii siellä missä turistitkin liikkuu. Ja ainahan voi ottaa evästä matkaan sieltä puolen mistä lähtee, meillä on yleensä autossa aina joutavaa sekä hedelmiä, piknik-paikka voi tulla milloin vaan vastaan!

      • asconese

        Asuin vuosia Ticinon kanttonissa, ja eurot käyvät joka paikassa, niin ravintoloissa kuin kaupoissa. Kurssi vaihtelee paikasta riippuen, mutta monet paikat antavat jopa paremman kurssin kuin pankit houkutellakseen enemmän turisteja. Parhaimman kurssin ainakin ennen sai rautatieaseman rahanvaihdosta. (Chiasso, Lugano, Bellinzona tai Locarno)


      • pesce
        asconese kirjoitti:

        Asuin vuosia Ticinon kanttonissa, ja eurot käyvät joka paikassa, niin ravintoloissa kuin kaupoissa. Kurssi vaihtelee paikasta riippuen, mutta monet paikat antavat jopa paremman kurssin kuin pankit houkutellakseen enemmän turisteja. Parhaimman kurssin ainakin ennen sai rautatieaseman rahanvaihdosta. (Chiasso, Lugano, Bellinzona tai Locarno)

        Unohdin vielä sen että huomasin Ticinossa asuessani että valuutan vaihtokurssi oli viikonloppuisin huonompi kuin arkisin.


    • yhteinen kokemus

      hauskaa lukea, että on muitakin suomalaisia, jotka ovat asuneet ticinossa / tessiinissä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1877
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1574
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1286
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1224
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1222
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1186
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1170
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1161
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1150
    Aihe