Oikeankokoisen akvaarion valitseminen

Tyttö-90

Olen ajatellut ostaa akvaarion, kun siihen sain vihdoin luvan. Akvaario ei saisi viedä hirveästi tilaa, mutta haluan sen kuitenkin oleva hyvä akvaario. Ajattelin ostaa sinne taistelukalan (en tiedä onko se hyvä aloittelijalle?).

Tiedän, että akvaario saa olla vähintään 40litrainen ja että isompi akvaario aloittelijalle olisi parempi, mutta en silti voi ostaa mitään hirveän isoa tilanpuutteen takia ja sen hinnan takia.

Mutta kuitenkin, mitä kaloja suosittelisitte aloittelijalle? Haluaisin akvaarioon n. 1-5 kalaa. Ja minkäkokoista akvaariota suosittelette? Ja mitenköhän paljon tulevat maksamaan yhteensä akvaario suodattimet ym. suurinpiirtein?

Kaupassa minulle sanottiin, että jos ostaisin taistelukalan sellaiseen kalamaljakkoon niin sinne ei tarvitsisi laittaa mitään suodattimia eikä sinne ne mahtuisikaan tai jotain tälläistä. Eli voisinko ostaa vaikkapa jonkun suorakulmaisen akvaarion taistelukalalle eikä se tarvitsisi suodatinta? Mitä taistelukala yleensä akvaarioon tarvitsee?

Olisi kiva kuulla omia kokemuksianne akvaarion hoidosta ja muustakin. Jos tiedätte hyviä linkkejä, missä olisi "ei niin suuria" akvaarioita ja niiden hintoja niin olisi kiva jos laittaisitte linkin tänne :)

Voi tietysti olla, että kalaharrastus tyssää tähän, kun nuo laitteet ovat niin hirveän kalliit ja akvaarionkin olisi hyvä olla melkoisen suuri...

35

7146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tanja

      Vähintään 40l !
      Suosittelisin 60l..
      Voisit ottaa vaikka miljoonakala uroksia. (etteivät lisäänny, mutta ovat näyttävän näköisiä.)
      Miljoonakalat ovat hyvä valinta aloittelijalle.
      Kyllä tuo suodatin on pakollinen. (malja on lakien vastainen)
      Käyppä katselemassa käytettyjen hintoja...

      • Tyttö-90

        Tuo miljoonakala kuulostaa hyvältä. Kävinkin vähän etsimässä siitä äsken tietoa netistä. Montako urosta voisin ottaa vaikkapa juuri 60litran altaaseen? Onko 60litran alla minkälainen senttimetreiltän suurinpiirtein? Voiko miljoonakala urosten kanssa ottaa mitä muita lajeja altaaseen? Onko mahdollista, että ostan vaikka yhden miljoonakalan ja sitten vielä pari muun lajin kalaa? Että siis onko esim. miljoonakalalla oltava samaa lajia oleva kala seuranaan? Mistä voin olla varma, että saan kaupassa varmasti uroskalat?


      • ....
        Tyttö-90 kirjoitti:

        Tuo miljoonakala kuulostaa hyvältä. Kävinkin vähän etsimässä siitä äsken tietoa netistä. Montako urosta voisin ottaa vaikkapa juuri 60litran altaaseen? Onko 60litran alla minkälainen senttimetreiltän suurinpiirtein? Voiko miljoonakala urosten kanssa ottaa mitä muita lajeja altaaseen? Onko mahdollista, että ostan vaikka yhden miljoonakalan ja sitten vielä pari muun lajin kalaa? Että siis onko esim. miljoonakalalla oltava samaa lajia oleva kala seuranaan? Mistä voin olla varma, että saan kaupassa varmasti uroskalat?

        Älä ota miljoonakaloja koska ne tarvitsevat kovaa vettä eli sinun pitäisi kovettaa vesi esim. ruokasoodalla ja kipsillä (ruokasooda nostaa karbonaattikovuutta, kipsi kokonaiskovuutta). Miljoonakalojen kanssa ei moni kala käy joten siksikin hankalaa. Suurin osa kaloista on pehmeän veden kaloja ja pehmeää vettä on suurimmassa osassa suomea veisjohtovetenä ihan suoraan. Ota mielummin se taistelukala ja sen seuraksi parvi pieniä tetroja. Taistelukalalla pitää olla lämmin vesi (25-28 astetta) eli tarvitset lämmittimen.

        JOs altaassa ei ole suodatinta, se alkaa pian haista. Pinnalle tulee bakteerikalvo ja muitakin ongelmia.

        Akvaario ei paljon tilaa vie. Sinuna hankkisin satalitraisen koska sen pituus on yleensä vain 80 cm. Siinä vesi ei likaannu niin helposti kuin pikkupurkissa ja voit ottaa vielä pohjakalojakin. Esim. kivoja monnisia tai piikkisilmiä. Mutta muista hiekka pohjaksi niin ne eivät telo viiksiään ja hiekka muutenkin parempi materiaali koska sinne ei paskat uppoa ja sitä ei tarvitse lapota.

        MUista viikottaiset vedenvaihdot!!!


      • 60lt mulla
        .... kirjoitti:

        Älä ota miljoonakaloja koska ne tarvitsevat kovaa vettä eli sinun pitäisi kovettaa vesi esim. ruokasoodalla ja kipsillä (ruokasooda nostaa karbonaattikovuutta, kipsi kokonaiskovuutta). Miljoonakalojen kanssa ei moni kala käy joten siksikin hankalaa. Suurin osa kaloista on pehmeän veden kaloja ja pehmeää vettä on suurimmassa osassa suomea veisjohtovetenä ihan suoraan. Ota mielummin se taistelukala ja sen seuraksi parvi pieniä tetroja. Taistelukalalla pitää olla lämmin vesi (25-28 astetta) eli tarvitset lämmittimen.

        JOs altaassa ei ole suodatinta, se alkaa pian haista. Pinnalle tulee bakteerikalvo ja muitakin ongelmia.

        Akvaario ei paljon tilaa vie. Sinuna hankkisin satalitraisen koska sen pituus on yleensä vain 80 cm. Siinä vesi ei likaannu niin helposti kuin pikkupurkissa ja voit ottaa vielä pohjakalojakin. Esim. kivoja monnisia tai piikkisilmiä. Mutta muista hiekka pohjaksi niin ne eivät telo viiksiään ja hiekka muutenkin parempi materiaali koska sinne ei paskat uppoa ja sitä ei tarvitse lapota.

        MUista viikottaiset vedenvaihdot!!!

        ..siellä 10 kaunista neontetraa ja 4 suloista albiinomonnia...kasveja ja juurakko..pohjana on kyllä sora ja nyt aion tehdä sinne keramiikkalautasellisen hienoa hiekkaa monnisten tonkimista varten..sain ostettua käytetyn akvaarion ja suodattimen ja lämmittimen hintaan 30 euroa..mutta ruuat yms.maksavat enemmän kuin kalat..neontetra maksoi 1kpl 90 cent.ja monninen 4 euroa.Yleensä neontetra maksaa hieman yli euron kpl.Kauniita..ihailen niitä joka hetki kun ehdin..ONNEA SULLE :)mutta anna akvaarion kypsyä tarpeeksi kauan......lue kypsyttämisestä ym.tai kysy...


      • Rihma
        60lt mulla kirjoitti:

        ..siellä 10 kaunista neontetraa ja 4 suloista albiinomonnia...kasveja ja juurakko..pohjana on kyllä sora ja nyt aion tehdä sinne keramiikkalautasellisen hienoa hiekkaa monnisten tonkimista varten..sain ostettua käytetyn akvaarion ja suodattimen ja lämmittimen hintaan 30 euroa..mutta ruuat yms.maksavat enemmän kuin kalat..neontetra maksoi 1kpl 90 cent.ja monninen 4 euroa.Yleensä neontetra maksaa hieman yli euron kpl.Kauniita..ihailen niitä joka hetki kun ehdin..ONNEA SULLE :)mutta anna akvaarion kypsyä tarpeeksi kauan......lue kypsyttämisestä ym.tai kysy...

        60-litraiseen sopii taistelukalakoiraan seuraksi pieni parvi kardinaalitetroja(n. 10), ne kestävät taiston vaatiman lämpimän veden toisinkuin neontetra. Taistelukala ja kardinaalitetra vaatisivat kumpikin lämmittimen, 26-28 astetta.
        Suodatin on ehdoton väline akvaariossa.

        Tuolta kannattaa katsella käytettyjä altaita, joskus voi saada halvalla hyvän;
        http://www.aqua-web.org/forum/viewforum.php?f=10


      • Tyttö-90
        Rihma kirjoitti:

        60-litraiseen sopii taistelukalakoiraan seuraksi pieni parvi kardinaalitetroja(n. 10), ne kestävät taiston vaatiman lämpimän veden toisinkuin neontetra. Taistelukala ja kardinaalitetra vaatisivat kumpikin lämmittimen, 26-28 astetta.
        Suodatin on ehdoton väline akvaariossa.

        Tuolta kannattaa katsella käytettyjä altaita, joskus voi saada halvalla hyvän;
        http://www.aqua-web.org/forum/viewforum.php?f=10

        Kiitos kaikille vastanneille! Luinkin jo jotain tuosta akvaarion kypsyttämisestä, mutta pitää vielä lukea siitä tarkemmin.

        Tuosta akvaarion veden vaihtamisesta vielä. Eli kun akvaariohan painaa todella paljon niin millä voin vaihtaa sen veden? Kun tuskin sitä voi kantaa suihkuhuoneeseen. Luin kyllä joltain sivulta, että olisi jotain letkuja, jolla veden voisi imeä pois ja laskea uutta vettä, mutta mikä tälläinen letku on? Paljonko se maksaa? Miten itse vaihdatte veden? Entä se hiekan putsaaminen, miten se tapahtuu? Tarvitseeko akvaarion hiekkaa vaihtaa?


      • Tyttö-90
        Tyttö-90 kirjoitti:

        Kiitos kaikille vastanneille! Luinkin jo jotain tuosta akvaarion kypsyttämisestä, mutta pitää vielä lukea siitä tarkemmin.

        Tuosta akvaarion veden vaihtamisesta vielä. Eli kun akvaariohan painaa todella paljon niin millä voin vaihtaa sen veden? Kun tuskin sitä voi kantaa suihkuhuoneeseen. Luin kyllä joltain sivulta, että olisi jotain letkuja, jolla veden voisi imeä pois ja laskea uutta vettä, mutta mikä tälläinen letku on? Paljonko se maksaa? Miten itse vaihdatte veden? Entä se hiekan putsaaminen, miten se tapahtuu? Tarvitseeko akvaarion hiekkaa vaihtaa?

        Kalamaljakossa ei kuulemma saa pitää kaloja vai saako? Koska kaupassa oli sellainen pyöreä kalamaljakko myynnissä. Ajattelin vaan kun sanoin äidilleni, että kaloja ei saa pitää kalamaljakossa, koska se on lainvastaista niin hän vain sanoi, että eihän ne saa kaupassa myydä sitten sellaisia, joten se ei voi olla hänne mielestään laiton. Siis en kyllä tiedä onko se laitonta, mutta minulle sanottiin niin.


      • hoitsu
        Tyttö-90 kirjoitti:

        Kalamaljakossa ei kuulemma saa pitää kaloja vai saako? Koska kaupassa oli sellainen pyöreä kalamaljakko myynnissä. Ajattelin vaan kun sanoin äidilleni, että kaloja ei saa pitää kalamaljakossa, koska se on lainvastaista niin hän vain sanoi, että eihän ne saa kaupassa myydä sitten sellaisia, joten se ei voi olla hänne mielestään laiton. Siis en kyllä tiedä onko se laitonta, mutta minulle sanottiin niin.

        Kyllä niitä saa myydä ja pitää kaupassa, esim kasveille, kotiloille, ravuille tms. Se ei ole laitonta pitää kalaa pyöreässä, vaan on eläinsuojelulain suositus ettei kalaa pidetä pyöreässä


      • minä vaen
        Tyttö-90 kirjoitti:

        Kalamaljakossa ei kuulemma saa pitää kaloja vai saako? Koska kaupassa oli sellainen pyöreä kalamaljakko myynnissä. Ajattelin vaan kun sanoin äidilleni, että kaloja ei saa pitää kalamaljakossa, koska se on lainvastaista niin hän vain sanoi, että eihän ne saa kaupassa myydä sitten sellaisia, joten se ei voi olla hänne mielestään laiton. Siis en kyllä tiedä onko se laitonta, mutta minulle sanottiin niin.

        ei missään nimessä kaloja maljaan. ensinnäkin se on lain vastaista kun eihän se malja kyllä ylitä 40l tilavuutta ja rahasi menisivät hukkaan koska luultavasti et saisi semmoista toimimaan kalat potkaseisivat tyhjää alta aikayksikön. jotkut kauppiaat ikävä kyllä myyvät niitä mutta sille ei mahda mitään. suosittelen 80-100l itse aloitin 80 litrisesta ja nyt on 180l : nen (muuten isompi on huomattavasti helpompi hoitaa!!) ja sitten vielä veen vaihosta: vettä ei ikinä vaihdeta kerralla kaikkia. n. 1/3 viikoittain. pohja puhdistetaan pohjan puhdistimella joka on helppo tehdä itsekkin. (jos sorepohja.) tarvitset vain muoviletkua ja pullon jonka pohjan otat pois. kiinnität letkun pullon suuhun ja valmista tuli. sitten työnnät pullopään akvaarion puhjaan ja imaiset toisestapäästä jolloin vettä alkaa tulla. mutta jos ostat akvaario paketin, sen mukana tulee yleensä myös pohjanpuhdistin.


      • minä vaen
        minä vaen kirjoitti:

        ei missään nimessä kaloja maljaan. ensinnäkin se on lain vastaista kun eihän se malja kyllä ylitä 40l tilavuutta ja rahasi menisivät hukkaan koska luultavasti et saisi semmoista toimimaan kalat potkaseisivat tyhjää alta aikayksikön. jotkut kauppiaat ikävä kyllä myyvät niitä mutta sille ei mahda mitään. suosittelen 80-100l itse aloitin 80 litrisesta ja nyt on 180l : nen (muuten isompi on huomattavasti helpompi hoitaa!!) ja sitten vielä veen vaihosta: vettä ei ikinä vaihdeta kerralla kaikkia. n. 1/3 viikoittain. pohja puhdistetaan pohjan puhdistimella joka on helppo tehdä itsekkin. (jos sorepohja.) tarvitset vain muoviletkua ja pullon jonka pohjan otat pois. kiinnität letkun pullon suuhun ja valmista tuli. sitten työnnät pullopään akvaarion puhjaan ja imaiset toisestapäästä jolloin vettä alkaa tulla. mutta jos ostat akvaario paketin, sen mukana tulee yleensä myös pohjanpuhdistin.

        ei se sitten kait olekkan laitonta mutta ei silti suositeltavaa. ! :) joten unohda se malja. jookosta? :) ihan vaan kalojen parhaaksi.. ja itsesi.


      • Tyttö-90
        minä vaen kirjoitti:

        ei se sitten kait olekkan laitonta mutta ei silti suositeltavaa. ! :) joten unohda se malja. jookosta? :) ihan vaan kalojen parhaaksi.. ja itsesi.

        Kyllä itse tahdonkin ihan "oikean muotoisen" akvaarion. Äiti vaan lupasi ostaa minulle sellaisen maljakkoakvaarion ja taistelukalan. Ajattelin vaan, että miten saisin äidin ostamaan suorakulmaisen akvaarion ja siihen vielä lisäksi kaikki suodattimet ym.

        Muuten niistä akvaariolampuista. Täytyykö kaloilla olla aina valo akvaariossa? Jos täytyy niin milloin sitä pitää pitää päällä ja voiko sen ottaa esim. yöksi pois?


      • Rihma
        Tyttö-90 kirjoitti:

        Kyllä itse tahdonkin ihan "oikean muotoisen" akvaarion. Äiti vaan lupasi ostaa minulle sellaisen maljakkoakvaarion ja taistelukalan. Ajattelin vaan, että miten saisin äidin ostamaan suorakulmaisen akvaarion ja siihen vielä lisäksi kaikki suodattimet ym.

        Muuten niistä akvaariolampuista. Täytyykö kaloilla olla aina valo akvaariossa? Jos täytyy niin milloin sitä pitää pitää päällä ja voiko sen ottaa esim. yöksi pois?

        Ei missään nimessä taistoa pyöreään maljaan.
        Akvaariovalaisin tulee usein uuden akvaariopaketin mukana(Akvaariokaupasta), samoin suodatin ja lämmitin, suosittelisin että ostaisit sellaisen tai sitten käytetyn allaspaketin joltakin akvaarioharrastajalat(Ilmaisia neuvoja mukaan).
        Tuolta voi joskus löytyä hyvää halvalla;
        http://www.aqua-web.org/forum/viewforum.php?f=10

        Tässä jokunen linkki joka sinun kannattaisi lukaista ennekuin hankit akvaariota.
        http://www.aquahoito.info/suomi/aloittelija/index.html

        http://www.akvaariopalsta.net/keskustelu/arkisto2.php

        http://www.nicehouse.fi/lemmikit/akvaario/aqua1.htm

        http://kotisivu.mtv3.fi/water_world/akvaarionperustaminen.htm

        http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=70757&highlight=alkeet*

        http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=65847&highlight=alkeet*

        Kun allas on hankittu, kypsytellään se.
        Aikaa kypsytyksessä voi mennä viikkoja, joten älä kiirehdi kalakauppoja, nitriittipiikin mentyä voit hankkia vasta kaloja.
        http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=67551

        Ennen kalojen hankintaa sinun tulee tietää akvaariosi vesiarvot(pH, kovuudet, nitriitti ja nitraatti), jotta voit valita sinne juuri oikeita kaloja.
        Tutustu eri kalalajeihin, niiden vaatimuksiin(pH, kovuus, lämpötila, minimiallaskoko) ja valitse vain ne lajit/se laji jotka/joka mahtuu altaaseesi.

        Täällä voit tutustua eri kalalajeihin;
        http://www.varusteleka.fi/laura/kalat.php?nayta=19

        http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=218&PHPSESSID=472b5e1af2c59eced407948aea8e6418


      • .....
        Tyttö-90 kirjoitti:

        Kyllä itse tahdonkin ihan "oikean muotoisen" akvaarion. Äiti vaan lupasi ostaa minulle sellaisen maljakkoakvaarion ja taistelukalan. Ajattelin vaan, että miten saisin äidin ostamaan suorakulmaisen akvaarion ja siihen vielä lisäksi kaikki suodattimet ym.

        Muuten niistä akvaariolampuista. Täytyykö kaloilla olla aina valo akvaariossa? Jos täytyy niin milloin sitä pitää pitää päällä ja voiko sen ottaa esim. yöksi pois?

        lamppu on päivisin päällä n. 12 ainakin meillä. yöksi se sammutetaan. siihen olisi kätevä olla ajastin joka sammutta ja laittaa valon päälle itsestään jolloin esim. lomaillessa ei tarvitse huolehtia kuka sammuttaa valot. se ei tietenkään ole pakollinen ja alkuun voit sammutta valot katkaisiasta. perehdy nyt kunnolla akvaarion hoitoon ja muuhun tarvittavaan tietoon ja selitä sitten kun tiedät enemmän,äidillesi hoidosta ja muusta. etenkin ettei kaloja voi pitää maljassa. hyviä akvaario kirjoja löytyy kirjastoista ja niista saat lähes kaiken tarvittavan tiedon. elä hätiköi vaan tutustu akvaan ja sen hoitoon kunnolla ja vasta sitten ala hommmaamaan allasta. itse joskus aloitin vähän hätiköidysti ja meni aluksi homma lörinäksi kunhan sitten luin kunnolla hoidostaja aloitin uudestaan paremmalla menestyksellä. elä tee samaa virhettä! :) ja vielä, vie äippä asian tuntevaan akvaarioliikkeesen katsomaan paketteja ja varmaan asiantunteva myyjä osaa selittää ja avustaa akvan perustamisessa.


      • Tyttö-90
        ..... kirjoitti:

        lamppu on päivisin päällä n. 12 ainakin meillä. yöksi se sammutetaan. siihen olisi kätevä olla ajastin joka sammutta ja laittaa valon päälle itsestään jolloin esim. lomaillessa ei tarvitse huolehtia kuka sammuttaa valot. se ei tietenkään ole pakollinen ja alkuun voit sammutta valot katkaisiasta. perehdy nyt kunnolla akvaarion hoitoon ja muuhun tarvittavaan tietoon ja selitä sitten kun tiedät enemmän,äidillesi hoidosta ja muusta. etenkin ettei kaloja voi pitää maljassa. hyviä akvaario kirjoja löytyy kirjastoista ja niista saat lähes kaiken tarvittavan tiedon. elä hätiköi vaan tutustu akvaan ja sen hoitoon kunnolla ja vasta sitten ala hommmaamaan allasta. itse joskus aloitin vähän hätiköidysti ja meni aluksi homma lörinäksi kunhan sitten luin kunnolla hoidostaja aloitin uudestaan paremmalla menestyksellä. elä tee samaa virhettä! :) ja vielä, vie äippä asian tuntevaan akvaarioliikkeesen katsomaan paketteja ja varmaan asiantunteva myyjä osaa selittää ja avustaa akvan perustamisessa.

        Kiitos noista linkeistä ja muillekin kiitos vastauksista! Harmi vaan, että nyt kun selitin äidille jälleen tästä asiasta ettei kalaa voi laittaa maljakkoon niin hän vaan sanoi, että siellä kaupassahan sanottiin että voi. Ja hän ei nyt suostu ostamaan muuta kuin sen maljakon ja taistelukalan. Eli ei taida tulla mitään akvaario suunnitelmista ennen kuin olen täysi-ikäinen ja on omaa rahaa kunnon akvaarion perustamiseen. Tai no olisihan tässä kesä aikaa suostutella, mutta se ei kyllä vie mihinkään. :( Luen kyllä silti vielä akvaario asioista niin osaan tulevaisuudessa jo etukäteen asioita :)


      • hoitsu
        Tyttö-90 kirjoitti:

        Kiitos noista linkeistä ja muillekin kiitos vastauksista! Harmi vaan, että nyt kun selitin äidille jälleen tästä asiasta ettei kalaa voi laittaa maljakkoon niin hän vaan sanoi, että siellä kaupassahan sanottiin että voi. Ja hän ei nyt suostu ostamaan muuta kuin sen maljakon ja taistelukalan. Eli ei taida tulla mitään akvaario suunnitelmista ennen kuin olen täysi-ikäinen ja on omaa rahaa kunnon akvaarion perustamiseen. Tai no olisihan tässä kesä aikaa suostutella, mutta se ei kyllä vie mihinkään. :( Luen kyllä silti vielä akvaario asioista niin osaan tulevaisuudessa jo etukäteen asioita :)

        Että sanot äidilles kiitos ei. Itselläni on toisinpäin, saan perustella lapselleni miksi ei kultakaloja yms. oteta. Onko sinulla synttäreitä tms. tulossa, että voisit sukulaisilta tms. pyytää yhteisenä lahjana oikean akvaarion, kun eihän se paljoa tule yhdelle maksamaan kun siihen osallistuu monta. Entä jos tekisit "töitä" vaikka kotona, saisitkos siitä rahaa säästöön tms. Minä maksan lapsilleni kotitöistä, muualla kuin omassa huoneessaan.


      • Tyttö-90
        hoitsu kirjoitti:

        Että sanot äidilles kiitos ei. Itselläni on toisinpäin, saan perustella lapselleni miksi ei kultakaloja yms. oteta. Onko sinulla synttäreitä tms. tulossa, että voisit sukulaisilta tms. pyytää yhteisenä lahjana oikean akvaarion, kun eihän se paljoa tule yhdelle maksamaan kun siihen osallistuu monta. Entä jos tekisit "töitä" vaikka kotona, saisitkos siitä rahaa säästöön tms. Minä maksan lapsilleni kotitöistä, muualla kuin omassa huoneessaan.

        Olen ajatellutkin ainakin mummoltani pyytää rahaa akvaarion ostamiseen ja synttäritkin ovat sellaisessa ajankohdassa, että silloin voisin ostaa akvaarion. Voi silti olla ettei äiti suostu kunnon kavaarion ostamiseen. Kuulemma pelkää vesivahinkoa. Kysyin eilen miksi en saa omilla rahoillani ostaa kunnon akvaariota ja hän maksaisi siitä sen osan minkä hän olisi joutunut maksamaan ostaessaan sitä maljakko akvaariota ja vastaus tähän oli se, että koska se iso akvaario ei ole maljakko. Että pelkään vaan, että vaikka ostaisin kaiken itse omilla rahoillani ja ruoatkin maksaisin ym. niin äiti ei silti anna lupaa sellaisen akvaarion ostamiseen. Tuskin niitä vesivahinkoja noin vain sattuu?


      • Tyttö-90
        Tyttö-90 kirjoitti:

        Olen ajatellutkin ainakin mummoltani pyytää rahaa akvaarion ostamiseen ja synttäritkin ovat sellaisessa ajankohdassa, että silloin voisin ostaa akvaarion. Voi silti olla ettei äiti suostu kunnon kavaarion ostamiseen. Kuulemma pelkää vesivahinkoa. Kysyin eilen miksi en saa omilla rahoillani ostaa kunnon akvaariota ja hän maksaisi siitä sen osan minkä hän olisi joutunut maksamaan ostaessaan sitä maljakko akvaariota ja vastaus tähän oli se, että koska se iso akvaario ei ole maljakko. Että pelkään vaan, että vaikka ostaisin kaiken itse omilla rahoillani ja ruoatkin maksaisin ym. niin äiti ei silti anna lupaa sellaisen akvaarion ostamiseen. Tuskin niitä vesivahinkoja noin vain sattuu?

        Nyt sain äidiltä luvan ostaa ihan kunnon akvaarion :) Mutta täytyy vielä lueskella enemmän netistä noista kaloista ja akvaarion hoidosta.

        Tässä nyt vielä kysyn, että nämäkö lajit käyvät hyvin samaan akvaarioon ja samaan vedenlämpöön ym.: Taistelukala, kardinaalitetra, neontetra ja albiinomonni? Onko muita lajeja, jotka käyvät noiden kanssa yhteen eivätkä ne ala tappelemaan tai syömään toistensa eviä? Onko kaloja, joita voin ottaa vain yhden kalan yhtä lajia? Kun haluaisin ottaa näin aluksi ehkäpä noin viisi kalaa, joista jokainen olisi eri lajia tai ainakin haluaisin, että samanlajiset pystyisi erottamaan jostakin :) Eli en haluaisi mitään 10 kalaa samaa lajia.


      • Rihma
        Tyttö-90 kirjoitti:

        Nyt sain äidiltä luvan ostaa ihan kunnon akvaarion :) Mutta täytyy vielä lueskella enemmän netistä noista kaloista ja akvaarion hoidosta.

        Tässä nyt vielä kysyn, että nämäkö lajit käyvät hyvin samaan akvaarioon ja samaan vedenlämpöön ym.: Taistelukala, kardinaalitetra, neontetra ja albiinomonni? Onko muita lajeja, jotka käyvät noiden kanssa yhteen eivätkä ne ala tappelemaan tai syömään toistensa eviä? Onko kaloja, joita voin ottaa vain yhden kalan yhtä lajia? Kun haluaisin ottaa näin aluksi ehkäpä noin viisi kalaa, joista jokainen olisi eri lajia tai ainakin haluaisin, että samanlajiset pystyisi erottamaan jostakin :) Eli en haluaisi mitään 10 kalaa samaa lajia.

        Luitko niitä linkkejä mitä laitoin sulle?
        Niistä selviää moni asia.

        -Taistelukala ja kardinaalitetra käyvät yhteen vesiarvojensa puolesta, tarvitsevat hapanta, pehmeää ja lämmintä vettä.
        -Neontetra ja albiinomonni(Vaikos monninen? Ovat eri asia)
        http://koti.mbnet.fi/akvanet/albiinomonni.htm
        http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=35910&view=next&sid=dab47bb23fb76ccfd0daa1b033777387
        tykkäävät hiukan viileämmästä, mutta viihtyvät myös pehmeässä ja happamassa vedessä.

        Tuolla on eri lajien esittelyjä, joista näät vesiarvot numeroina, voit sovitella kalastoja yhteen;
        http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=218&PHPSESSID=d645d225ba630a39017163509ac0639c
        http://www.varusteleka.fi/laura/kalat.php?nayta=27

        Ennen kalojen valintaa sinun tulee kuitenkin kypsyttää allas valmiiksi ja mitata vesiarvot, joiden mukaan kalalajit valitaan.
        Altaan koosta sitten riippuu montako lajia sinne saadaan mahtumaan.
        60-litraiseen ei kyllä sovi kuin paria lajia. Esim. Taistelukalakoirasa ja pieni(6-10) parvi kardinaalitetroja, pohjalle, hiekkapohjaan vaikkapa pieni parvi piikkisilmiä.
        Mutta 180-litraiseen mahtuu mukavammin, esim. Taistelukalahaaremi, yksi koiras ja kaksi naarasta, isompi parvi kardinaalitetroja, yksi partamonni, jokin pieneksi jäävä monnisparvi.

        Jos haluat useamman eri kalalajin, sinun pitäisi valita sellasia lajeja, jotka eivät ole parvisidonnaisia, aika usein näin kuitenkin on. On joitakin "erakkona" viihtyviä lajeja, mutta luultavasti altaasi tulee olemaan niille liian pieni.
        Taistelukala menee kyllä yksinkin ja noin pienessä.

        Mitä suurempi ensimmäinen altaasi on sitä helpompi se on hoitaa, vesi pysyy suuremmassa litramäärässä vakaampana. Pienessä altaassa on hankalampi löytää tasapaino(Ei tietenkään mahdotonta) ja vedenvaihdot täytyy hoitaa ajallaan, samoin kalaston ja ruokinnan pitäisi olla hallussa.


      • hoitsu
        Tyttö-90 kirjoitti:

        Nyt sain äidiltä luvan ostaa ihan kunnon akvaarion :) Mutta täytyy vielä lueskella enemmän netistä noista kaloista ja akvaarion hoidosta.

        Tässä nyt vielä kysyn, että nämäkö lajit käyvät hyvin samaan akvaarioon ja samaan vedenlämpöön ym.: Taistelukala, kardinaalitetra, neontetra ja albiinomonni? Onko muita lajeja, jotka käyvät noiden kanssa yhteen eivätkä ne ala tappelemaan tai syömään toistensa eviä? Onko kaloja, joita voin ottaa vain yhden kalan yhtä lajia? Kun haluaisin ottaa näin aluksi ehkäpä noin viisi kalaa, joista jokainen olisi eri lajia tai ainakin haluaisin, että samanlajiset pystyisi erottamaan jostakin :) Eli en haluaisi mitään 10 kalaa samaa lajia.

        Että sait luvan, eihän ne altaat tosiaan poksahtele syyttä suotta, yleensä syynä on väärä asennus tai kolhut. Ei me äidit kuitenkaan loppujen lopuksi olla niin karmeita. Meillä poika vinkui viime kesänä kamerapuhelinta hyvin menneen kouluvuoden kunniaksi, sitten kävimme paikallisessa akvakaupassa ja siellä oli tuliliskoja. Poika ihastui ja minä lupasin osallistua sen ostoon, kämerakännyyn en, ja sai myös mummolta rahoistusta, niin meillä on nyt kohta vuoden ollut ton seura-akvaarion lisäksi myös tulariallas, päivääkään ei olla kaduttu, poika enkä minä.


      • Tyttö-90
        hoitsu kirjoitti:

        Että sait luvan, eihän ne altaat tosiaan poksahtele syyttä suotta, yleensä syynä on väärä asennus tai kolhut. Ei me äidit kuitenkaan loppujen lopuksi olla niin karmeita. Meillä poika vinkui viime kesänä kamerapuhelinta hyvin menneen kouluvuoden kunniaksi, sitten kävimme paikallisessa akvakaupassa ja siellä oli tuliliskoja. Poika ihastui ja minä lupasin osallistua sen ostoon, kämerakännyyn en, ja sai myös mummolta rahoistusta, niin meillä on nyt kohta vuoden ollut ton seura-akvaarion lisäksi myös tulariallas, päivääkään ei olla kaduttu, poika enkä minä.

        Onko ne monnit sellaisia hiekan isompia, jotka viihtyvät altaan pohjalla? Vai minkänimisiä sellaisen kalat on? Kun akvaariokaupassa niitä aina näkyy ja ne näyttävät niin kivoilta.

        Olen muuten ajatellut akvaarion kooksi jotain 60 litrasta 100 litraan. En vaan kuitenkaan halua, että se vie kaiken tilan huoneestani. Onko monissa kalakaupoissa muuten niitä akvaarioita, joissa on mukana "pöytä"? Tai siis, että akvaarion alla on mukana sellainen ja se on kai siinä kiinni.


      • Rihma
        Tyttö-90 kirjoitti:

        Onko ne monnit sellaisia hiekan isompia, jotka viihtyvät altaan pohjalla? Vai minkänimisiä sellaisen kalat on? Kun akvaariokaupassa niitä aina näkyy ja ne näyttävät niin kivoilta.

        Olen muuten ajatellut akvaarion kooksi jotain 60 litrasta 100 litraan. En vaan kuitenkaan halua, että se vie kaiken tilan huoneestani. Onko monissa kalakaupoissa muuten niitä akvaarioita, joissa on mukana "pöytä"? Tai siis, että akvaarion alla on mukana sellainen ja se on kai siinä kiinni.

        Kannattaa ostaa, jos uutena akvaariosi saat ostaa, akvaariokaupasta "pakettina".
        Siinä tulee usein altaan mukaan jalusta, loisteputkivalaisin, jopa suodattin ja lämmitin.
        Hintoja kannattaa vertailla, sillä saman kaupungin akvaarioliikkeissäkin voi olla runsaasti hintaheittoja. Soittamalla selviää parhaiten.
        Voit tilata paketin myös muualta kuin paikkakunnaltasi, osa allasvalmistajista lähettää altaita pidemmällekkin.

        Tuolta löytyy halvalla käytettyjä akvaariopaketteja/tekniikkaa:
        http://www.aqua-web.org/forum/viewforum.php?f=10

        Alle/n. 100-litraiset voidaan asetella tukevalle kaapistollekkin. Mutta kannattaa varmistua että kaapisto/lipasto on kestävää, eikä mitään lastulevyhökötyksiä. Massiivipuu on kestävää ja kaapistossa pitäisi olla ainakin pari kantavaa seinää.
        Jalustoja voi tehdä lekaharkoistakin;
        http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=70745&highlight=lekaharkot*

        http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=7002&highlight=lekaharkot*

        http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=65668&highlight=lekaharkot*


      • hoitsu
        Tyttö-90 kirjoitti:

        Onko ne monnit sellaisia hiekan isompia, jotka viihtyvät altaan pohjalla? Vai minkänimisiä sellaisen kalat on? Kun akvaariokaupassa niitä aina näkyy ja ne näyttävät niin kivoilta.

        Olen muuten ajatellut akvaarion kooksi jotain 60 litrasta 100 litraan. En vaan kuitenkaan halua, että se vie kaiken tilan huoneestani. Onko monissa kalakaupoissa muuten niitä akvaarioita, joissa on mukana "pöytä"? Tai siis, että akvaarion alla on mukana sellainen ja se on kai siinä kiinni.

        Monesti, on niitä pieniäkin, monesti ei aina imukuppimainen suu. Monniset on niitä viiksekkkäitä vipeltäjiä, vähän ehkä torpedon mallisia, pyöreähköjä tosin. Monnit myös roikkuu laseissa yms. värejäkin löytyy, ehkä ruskean sävyisiä monet lajit. Liikeissä lyötyy kyllä aina partamonneja, niitä ei pieneen altaaseen ja yksin pidettävä, jos ei sata varmasti tiedä sukupuolia.


      • Rihma
        Tyttö-90 kirjoitti:

        Onko ne monnit sellaisia hiekan isompia, jotka viihtyvät altaan pohjalla? Vai minkänimisiä sellaisen kalat on? Kun akvaariokaupassa niitä aina näkyy ja ne näyttävät niin kivoilta.

        Olen muuten ajatellut akvaarion kooksi jotain 60 litrasta 100 litraan. En vaan kuitenkaan halua, että se vie kaiken tilan huoneestani. Onko monissa kalakaupoissa muuten niitä akvaarioita, joissa on mukana "pöytä"? Tai siis, että akvaarion alla on mukana sellainen ja se on kai siinä kiinni.

        Partamonni(Niitä on myös saatavana "albiinoina");
        http://lisa.aqua-web.org/partamonni.jpg
        Ei sovi alle 100-litraan.

        Albiinomonninen;
        http://akvaario.pehis.com/kuvat/albiinomonninen/3.jpg
        Tietyt pienet lajit viihtyvät pienessäkin altaassa, tarvitsee parven ympärilleen viihtyäkseen.
        Tarvitsee hiekkapohjan akvaarioon.


      • taistis1111
        Tyttö-90 kirjoitti:

        Kiitos noista linkeistä ja muillekin kiitos vastauksista! Harmi vaan, että nyt kun selitin äidille jälleen tästä asiasta ettei kalaa voi laittaa maljakkoon niin hän vaan sanoi, että siellä kaupassahan sanottiin että voi. Ja hän ei nyt suostu ostamaan muuta kuin sen maljakon ja taistelukalan. Eli ei taida tulla mitään akvaario suunnitelmista ennen kuin olen täysi-ikäinen ja on omaa rahaa kunnon akvaarion perustamiseen. Tai no olisihan tässä kesä aikaa suostutella, mutta se ei kyllä vie mihinkään. :( Luen kyllä silti vielä akvaario asioista niin osaan tulevaisuudessa jo etukäteen asioita :)

        okei sori että mäkin täällä kyselen mutta kysynpä ssilti kaverillni oli taistlu kala ja se eli 3 vuotta ihan pienessä maljassA? yksin. ilman happi laitteita ja muuta... serkkuni sitten löysi 40l litrasen akvaarion 5 ja se on toooooooooosi pieni tai no ei kauheen mut aika. EI mikää hervoton. se aikoo ostaa siihen taistelukalan.ja jos mun kaverilla säily 10l 3 vuotta niin kyllä se sullakin selviäisi pienessä... ja niin muuten apteekista voi ostaa happi ruiskeita ja se anta sille aina 2 viikon välein sellasen! mutta elääkö ne sitten silleen ihan oikeesti??


      • suski87
        Tyttö-90 kirjoitti:

        Onko ne monnit sellaisia hiekan isompia, jotka viihtyvät altaan pohjalla? Vai minkänimisiä sellaisen kalat on? Kun akvaariokaupassa niitä aina näkyy ja ne näyttävät niin kivoilta.

        Olen muuten ajatellut akvaarion kooksi jotain 60 litrasta 100 litraan. En vaan kuitenkaan halua, että se vie kaiken tilan huoneestani. Onko monissa kalakaupoissa muuten niitä akvaarioita, joissa on mukana "pöytä"? Tai siis, että akvaarion alla on mukana sellainen ja se on kai siinä kiinni.

        Itsekin suosittelin käytetyn etsimistä, aqua-webin lisäksi hyvä paikka sellaisen etsimiseen on esimerkiksi huuto.net ja keltainenpörssi. Esimerkiksi kaverini sai käytetyn 128-litraisen (80*40*40cm) akvaarion jossa oli mukana suodatin, lämmitin jalusta, valaisin hiekat, kannot, puhdistuslappo yms. yhteensä 60€. Oma edellinen akvaarioni oli käytettynä tullut 134-litrainen (80*35*50cm) ja se maksoi tekniikoineen ja kaappeineen 50€ (myöhemmin tuli tosin itse hankittua siihen vähän lisää valotehoa ja muuta). Liikkeestä hankittaessa nuo jalustatkin maksavat yleensä jo melkein saman mitä itse allas.

        Mikäli tuo liikkeissä yleinen partamonni sinua kiinnostaa, kannattaa hankkia tuollainen pikkuisen päälle satalitrainen, partamonnille tuo minimisuositus on siinä 100-120 litran paikkeilla. Sen kokoiseen sopisi sitten sitten yksi yksilö/pari/haaremi jotain reviirikalaa, kuten se taistelukala, jotain pieniä rihmakaloja tai kääpiöahvenia. Pohjalle sitten partamonnin lisäksi/sijaan esimerkiki piikkisilmiä, katinkultamonneja tai nuolimonneja. Niitäkin kaikkia on kyllä hyvä olla pieni porukka, eli kolmesta yksilöstä ylöspain, vaikka ne eivät ihan niin parvisieluja olekaan mitä iso osa pienten akvaarioiden lajeista. Niiden lisäksi tilaa jäisi sitten vielä yhdelle tetra tai rasboraparvelle, joita voisi sitten olla lajista riippuen jotain 15-30 yksilön väliltä.

        Yksittäisiä kaloja pieneen akvaarioon ei mahdu niin paljoa kuin samaa lajia olevia parvikaloja siitä johtuen, että ne lajit, jotka tulevat usein parhaiten toimeen yksin/muutaman yksilön ryhmänä ovat lähes poikkeuksetta reviirikaloja jotka valtaavat oman reviirinsä akvaariosta mitä puolustavat etenkin muilta reviirikaloilta (tosin se voisi onnistua, että koittaa katsoa jonkin pohjan tuntumasta reviirinsä valtaavan kääpiöahvenparin ja pintakerroksesta reviirinsä ottavia pieniä rihmakaloja kuten kääpiörihmakaloja jos löytää lajit joilla myös vesiarvovaatimukset käyvät hyvin yksiin). Sen sijaan parvikalat touhuavat porukalla altaassa eivätkä vaadi samalla tavalla "omaa tilaa" mitä puolustaa muilta.

        Ja jos jaksaa veden kovettamiseen perehtyä, niin ne miljoonakalat voisivat tosiaan olla hyvä vaihtoehto. Niiden kanssa ei tosiaan etenkään 60-100 litraiseen altaaseen oikeastaan muut lajit sovi, mutta miljoonakalauroksista löytyy niin lukuisia evä- ja värimuunoksia, että parvi on mahdollista koota hyvin eri näköisistä ja toisistaan erotettavissaolevista kaloista toisin kuin monen muun parvikalan kohdalla joissa eri yksilöt ovat varsin identtisiä. Miljoonakaloja olisi hyvä olla sellainen 6 porukka, mutta tuollaiseen 60-liraiseenkin menisi helpostikin 10-20 yksilönkin porukka.


      • dssdssd
        taistis1111 kirjoitti:

        okei sori että mäkin täällä kyselen mutta kysynpä ssilti kaverillni oli taistlu kala ja se eli 3 vuotta ihan pienessä maljassA? yksin. ilman happi laitteita ja muuta... serkkuni sitten löysi 40l litrasen akvaarion 5 ja se on toooooooooosi pieni tai no ei kauheen mut aika. EI mikää hervoton. se aikoo ostaa siihen taistelukalan.ja jos mun kaverilla säily 10l 3 vuotta niin kyllä se sullakin selviäisi pienessä... ja niin muuten apteekista voi ostaa happi ruiskeita ja se anta sille aina 2 viikon välein sellasen! mutta elääkö ne sitten silleen ihan oikeesti??

        "okei sori että mäkin täällä kyselen mutta kysynpä ssilti kaverillni oli taistlu kala ja se eli 3 vuotta ihan pienessä maljassA? yksin. ilman happi laitteita ja muuta... serkkuni sitten löysi 40l litrasen akvaarion 5 ja se on toooooooooosi pieni tai no ei kauheen mut aika. EI mikää hervoton. se aikoo ostaa siihen taistelukalan.ja jos mun kaverilla säily 10l 3 vuotta niin kyllä se sullakin selviäisi pienessä... ja niin muuten apteekista voi ostaa happi ruiskeita ja se anta sille aina 2 viikon välein sellasen! mutta elääkö ne sitten silleen ihan oikeesti??"

        Mitä roskaa tuo on, ei kalaa maljassa saa pitä, se kituu. Ja mitä ihmeen happiruiskuja? Kusetusta.


    • EnsQ

      Aloittelialle vähintään 80l akvaario paras olisi 100l. Itselläni ensimmäinen oli 150l kunnes aloin viljelemään ja hankein 100l, 80l, 60l ja 40l akvaariot.
      Aloittelevalle parhaat kalat ovat miekkapyrstät, plätyt, kardinaalikala, mollit ja miljoonakalat. nämä kuitenkin tekevät nopeasti poikasia joten kannattaa hankkia vain tyttöjä tai poikia. Taistelikalakin sopii ihan hyvin ajoittelevalle, ainakin mielestäni.
      kuitenkin edellä mainitut kalat ovat pintakaloja ja ne eivät kuitenkaan riitä. Eli on hankittava niiden lisäksi vaikka punapäätetroja keski kohtaan ja partamonneja tai katinkultamonneja pohjalle.

      Onnea akvaarion perustukseen!

      • evita.r

        ne on parvi kaloja! tarttee väh.6 kalan parven, mieluiten yli kymmenen koska sillon vilkkaammillaan. eihän sinne 60 l akvaarioon muuta mahdukkaan. ehkä joku pikku sintti. mieluummin isompi akvaario. vaikkapa yli sadan litran akvaario. ei ne niin paljoa maksa. voisit myös kattoa käytettyä.


    • "Kaupassa minulle sanottiin, että jos ostaisin taistelukalan sellaiseen kalamaljakkoon niin sinne ei tarvitsisi laittaa mitään suodattimia eikä sinne ne mahtuisikaan tai jotain tälläistä. Eli voisinko ostaa vaikkapa jonkun suorakulmaisen akvaarion taistelukalalle eikä se tarvitsisi suodatinta?"

      Vaihda kauppaa heti, niin vältyt lisä ikävyyksiltä. Ihan täyttä tuubaa. Kas kun ei suositellut vesipullo pidettäväksi taistoa (taistelukala).

    • ;))

      Köhm, aloittaja tuskin ketjua lukee.. On kuitenkin 5 vuotta vanha keskustelu...

    • vertti pertti

      mul on niitä 3 kandee

    • hhjmmkk

      khghh

      • vertti pertti

        häh


    • 11v-tyttö

      Ompa teillä kiltit äidit! Kyselin äidiltä monta kuukautta että saisinko akvaarion? Akvaario olisi ollut valmiina jo meillä. Tosin ilman suodattimia ym, ja kasveja ja kaloja... Ei kuitenkaan! Kysyin sitten mummoltani, joka asuu naapurissa. Hän sanoi: "Tottakai! Laitetaan se tähän!" Hän lupasi ja oli vieläpä hyvin innoissaan asiasta! Olisin tietysti halunnut sen omaan huoneeseeni, mutta olin silti onneni kukkuloilla. Nyt, vähän yli kuukausi sitten olen käynyt aina antamassa ruoat kaloille ja osallistunut puhdistukseen sekä ostin akvaarion tarvikkeet, kalat ja kasvit osaksi 150eurolla. Nyt sitten haluaisin pienen (nykyinen allas 196 litraa) 60-80 litraisen jossa kaikki tarvikkeet mukana VAIN 30 euroa! Suodatin, lämmitin, valaisin, haavi , lappo yms. Jopa pohjahiekka. Maksaisin kalat ja tarvikkeet itse ja ottaisin akvaarion minun huoneeseni. Antaisin ruoat, puhdistaisin itse. Haluaisin niin kasvattaa tuolla moljoonakaloja. Muttakun äiti ei lupaa.... Syntymäpäiväni menivät jo, jouluun on liian kauan.... Enkö ole todistanut vielä tarpeeksi (vähää määrää) tietoa ja taitoa? Lisäksi miljoonakala on helppo kala... No ei sitten..............................)=.

      • 11v-tyttö

        Anteeksi siis *miljoonakaloja
        ei moljoonakaloja(=.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1704
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1229
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1025
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe