Äiti 93-vuotias

Marja

Äidillä todettiin Alzheimer viime lokakuussa ja
kaikki on tapahtunut hänen hyväkseen tosi nopeaan
tahtiin. Diagnoosi tehtiin lokakuussa 2005 ja jo
tammikuussa pääsi TK:n osastolle. Nyt ollut aivan
ihanassa dementiakodissa 5.4. alkaen. Edunvalvoja
hoitaa raha-asioita. Kävin tänään veljeni kanssa
äidin luona ja vaikka ei ensi alkuun tunnistanut,
niin lopulta muistui mieleen paljonki asioita.
Hänellä on nyt tuo muistilääkitys ja tuntuu, että
alkaisi vähitellen vaikuttamaan, eli on alkanut
kiinnostumaan uudelleen monista asioista ja myös
telkkarin katsominenkin kiinnostaa. Tässä kodissa
on vain 10 asiakasta tai hoidettavaa, eli kaikkia
otetaan huomioon samassa määrin.

17

5984

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nainen tuollainen

      Hyvä että saa hoitoapua. Saattaisi kestää hyvinkin kauan tuo hyvän avun saanti.

      Teillä on ollu onnea. Hyvä niin.

    • nepponenska

      mikä ihmeen muistilääkitys - et kai sentään väitä että jokin lääke parantaa muistia?
      sellaista ei nimittäin ole olemassa ja jos olisi sen keksijä olisi saanut kaikki nobelit...
      että muistilääkitys...kyllä omaisten " asiantuntemus" on joskus ihan pepusta....

      • dementiahoitaja

        alzheimerintauti-lääkkeitä, kuten Reminyliä tai Ebixaa. Kyllä niitä kai jonkinlaisiksi muistilääkkeiksi voi kutsua, koska hidastavat muistin menetystä ja a-taudin etenemistä.


      • toinen dem. hoitsu

        Älä viitti ilkeillä!Tiedät kyllä mistä asiasta toinen kirjoitti yms.Eiköhän joka paikassa puhuta tälläisistä lääkkeistä ns. muistilääkkeinä ja mihin niitä käytetäään.Et sillee,miks pitää käyttäytyy tolleen toisille .Käy maate ,jos on paha olla !


      • dementiahoitaja
        toinen dem. hoitsu kirjoitti:

        Älä viitti ilkeillä!Tiedät kyllä mistä asiasta toinen kirjoitti yms.Eiköhän joka paikassa puhuta tälläisistä lääkkeistä ns. muistilääkkeinä ja mihin niitä käytetäään.Et sillee,miks pitää käyttäytyy tolleen toisille .Käy maate ,jos on paha olla !

        Mun mielestä tällä palstalla on muutenkin tosi vihamielinen ilmapiiri välillä. Mielestäni on hyvä, että omaiset pääsevät purkamaan tuntojaan jossain, mutta ei kai sitä sentään noin ahdistuneita olla, että ilkeillään kaikille muille.

        Ja sinä toinen dem.hoitsu: Minkälaisessa paikassa sinä olet töissä ja nautitko työstäsi? Mä olen pienessä suljetussa dem.yksikössä ja olen melkein naimisissa työpaikkani kanssa. Dementikot osaa olla niin ihania. Ja vaikka välillä nyrkkiä tuleekin, hyvä päivä on aina suurin palkinto työstä. :)


      • Marja
        dementiahoitaja kirjoitti:

        Mun mielestä tällä palstalla on muutenkin tosi vihamielinen ilmapiiri välillä. Mielestäni on hyvä, että omaiset pääsevät purkamaan tuntojaan jossain, mutta ei kai sitä sentään noin ahdistuneita olla, että ilkeillään kaikille muille.

        Ja sinä toinen dem.hoitsu: Minkälaisessa paikassa sinä olet töissä ja nautitko työstäsi? Mä olen pienessä suljetussa dem.yksikössä ja olen melkein naimisissa työpaikkani kanssa. Dementikot osaa olla niin ihania. Ja vaikka välillä nyrkkiä tuleekin, hyvä päivä on aina suurin palkinto työstä. :)

        Eiväthän kaikki käsitä sitä, millaista eläminen
        ja oleminen vanhusten kanssa on. Äidillä on juuri
        tuo Ebixa-lääke ja mielestäni ainakin hänelle se
        on sopinut oikein hyvin.
        Hoidin muuten äitiäni yli viisi vuotta, vaikka
        itselläni on laaja-alainen paniikkihäiriö ja aika
        ajoin masennusta. Äidin muistissa ilmeni jo 2005
        alusta häiriöitä, mutten ymmärtänyt silloin viedä
        tutkimuksiin.
        Lopulta en vain enää itse jaksanut hoitaa, oli
        haettava apua ulkopuolisilta tahoilta. Olihan
        mulla alkuun kauhean huono omatunto, kun en jaksa
        enää hoitaa äitiä. Monet itkut tuli itkettyä, kun
        jouduin laittamaan laitoshoitoon.
        En kyllä ymmärrä, miten tällekin palstalle voivat
        kirjoitella sellaiset ihmiset, jotka eivät tiedä
        asioista mitään? Oma hommansa siinäkin, kun on
        hoidettava kaikki paperijutut, edunvalvoja otti
        asiat hoitaakseen vasta 1.5. Haku kesti puolisen
        vuotta. Että silleen.


      • omainen

        nepponenska todistaa tuolla omalla kirjoituksellaan, että todellakin myös hänen oma tietämys on pepusta.
        Jos muistin heikkeneminen johtuu vaikkapa vitamiinin puutteesta tai masennuksesta (ns. pseudodementia) voi lääkitys hyvinkin muistia parantaa. Eikö ole aivan oikein nimittää lääkitystä silloin "muistilääkkeiksi", kuten tässä mainittuja dementialääkkeitä?


      • höitsy
        omainen kirjoitti:

        nepponenska todistaa tuolla omalla kirjoituksellaan, että todellakin myös hänen oma tietämys on pepusta.
        Jos muistin heikkeneminen johtuu vaikkapa vitamiinin puutteesta tai masennuksesta (ns. pseudodementia) voi lääkitys hyvinkin muistia parantaa. Eikö ole aivan oikein nimittää lääkitystä silloin "muistilääkkeiksi", kuten tässä mainittuja dementialääkkeitä?

        kuulkaas nyt "ammattitaitoiset" dem hoitajat - kysykää vaikka Erkinjuntilta tai professori Sirkka Kivelältä että onko MUISTILÄÄKE keksitty?
        noup.ei ole. eikä keksitä ihan lähitulevaisuudessa. että miksi hoitajat alentuvat tuollaiseen soopaan ja kirjoittavat muistilääkkeistä - se voi myös aihetttaa turhia odotuksia että voe voe kyl maar se mamma/pappa paranoo ko saa MUISTILÄÄKETTÄ. SITÄ EI VAIN OLE OLEMASSAKAAN. iskekää joku tieteellinen todiste tähän jos olette mielestänne keksineet muistilääkettä....


      • APK.Nen
        höitsy kirjoitti:

        kuulkaas nyt "ammattitaitoiset" dem hoitajat - kysykää vaikka Erkinjuntilta tai professori Sirkka Kivelältä että onko MUISTILÄÄKE keksitty?
        noup.ei ole. eikä keksitä ihan lähitulevaisuudessa. että miksi hoitajat alentuvat tuollaiseen soopaan ja kirjoittavat muistilääkkeistä - se voi myös aihetttaa turhia odotuksia että voe voe kyl maar se mamma/pappa paranoo ko saa MUISTILÄÄKETTÄ. SITÄ EI VAIN OLE OLEMASSAKAAN. iskekää joku tieteellinen todiste tähän jos olette mielestänne keksineet muistilääkettä....

        Totisinta totta on, ettei alzheimerin tai muihinkaan dementoituviin sairauksiin ole keksitty yhtä ainoata lääkettä mikä edes hidastaisi taudin kulkua.
        Kaikki b-vitamiinipuheet sun muut ovat pelkkää potaskaa, tottahan vanhus voi kärsiä vitamiinin puutteesta mutta ei se kyllä mitään muistivaurioita korjaa.
        Lukekaa, vähän tarkemmin, ennenkuin annatte turhaa toivoa!


      • eläkeläis esh
        höitsy kirjoitti:

        kuulkaas nyt "ammattitaitoiset" dem hoitajat - kysykää vaikka Erkinjuntilta tai professori Sirkka Kivelältä että onko MUISTILÄÄKE keksitty?
        noup.ei ole. eikä keksitä ihan lähitulevaisuudessa. että miksi hoitajat alentuvat tuollaiseen soopaan ja kirjoittavat muistilääkkeistä - se voi myös aihetttaa turhia odotuksia että voe voe kyl maar se mamma/pappa paranoo ko saa MUISTILÄÄKETTÄ. SITÄ EI VAIN OLE OLEMASSAKAAN. iskekää joku tieteellinen todiste tähän jos olette mielestänne keksineet muistilääkettä....

        kai puuttua sanontaan "muistilääke", mutta minullekin on jäänyt mieleen jopa Kivelän puheista, että hän olisi käyttänyt muistilääke-sanaa jossain yhteydessä.

        Olen käsittänyt "muistilääkkeen" siten, että se voi olla vaikka B-vitamiini. Silloin kun muistamattomuuden taustalla on B-vitamiinin puutostila, niin a.o lääkkeellä tila kohentuu, mutta ei tietenkään tuo 100% muistia takaisin.

        Tiedetään, että B-vitamiinin puutos aiheuttaa mm masennusta ja edelleen masennus muistamattomuutta - kaiken ikäisillä.

        Olen lukenut mainoksia luonnonlääkkeistä ja niiden vaikutuksista muistiin. Mieleeni on jäänyt fosfoseriini- valmiste. Itsellä alkanut muisti "pätkimään" ja olen harkinnut, että josko kokeilen jotain. Oletan, että oman muistin pätkimisen syynä on stressi, mutta aika näyttää..


      • toinen dem hoitsu
        dementiahoitaja kirjoitti:

        Mun mielestä tällä palstalla on muutenkin tosi vihamielinen ilmapiiri välillä. Mielestäni on hyvä, että omaiset pääsevät purkamaan tuntojaan jossain, mutta ei kai sitä sentään noin ahdistuneita olla, että ilkeillään kaikille muille.

        Ja sinä toinen dem.hoitsu: Minkälaisessa paikassa sinä olet töissä ja nautitko työstäsi? Mä olen pienessä suljetussa dem.yksikössä ja olen melkein naimisissa työpaikkani kanssa. Dementikot osaa olla niin ihania. Ja vaikka välillä nyrkkiä tuleekin, hyvä päivä on aina suurin palkinto työstä. :)

        Minäkin oot pienessä suljetussa dem. yksikössä,tehostettua palveluasumista.5-v. tehnyt sitä ,Tykkään tosi paljon ,perinteiseen hoitotyöhön en kyllä oo kaivannut ,enkä kyllä enään palaa .Sen verran paljon tykkään haastavasta antoisasta työstäni.


      • tiskiin
        APK.Nen kirjoitti:

        Totisinta totta on, ettei alzheimerin tai muihinkaan dementoituviin sairauksiin ole keksitty yhtä ainoata lääkettä mikä edes hidastaisi taudin kulkua.
        Kaikki b-vitamiinipuheet sun muut ovat pelkkää potaskaa, tottahan vanhus voi kärsiä vitamiinin puutteesta mutta ei se kyllä mitään muistivaurioita korjaa.
        Lukekaa, vähän tarkemmin, ennenkuin annatte turhaa toivoa!

        tutkimukset, joissa todistetaan, että ko lääkkeet eivät hidasta alzheimerin taudin kulkua. Niihin olisi mielenkiintoista tutustua!


      • paljon nähnyt

        Haepas myös huviksesi tietoa Exelon nimisestä lääkkeestä..se on hyvin yleisesti käytetty,nimenomaan muistilääke.nämä muistilääkkeet auttavat "tietoa kulkemaan nopeammin aivojen synapseissa" mikä parantaa muistia.Lääkkeiden teho on hyvin yksilöllistä,eikä niiden tarkoitus ole aina parantaa muistia,vaan ylläpitää vielä olevaa.Muistilääkkeet ovat myös hyvin kalliita..


      • feminine76

        muistilääkkeet hidastavat dementian etenemistä, eivät siis paranna muistia. Suurin hyöty saadaa jos lääkitys aloitetaan varhaisessa vaiheessa. Muistilääkkeillä (ebixa,exelon) on myös aktivoiva vaikutus. Kaikille se ei vaan sovi,koska aktivoituminen voi tulla esille väärälläkin tavalla esim. levottomuutena,ärtyneisyytenä ym.. On myös tullut palautetta meidän asiakkaalta,että exelon on aiheuttanut huonoa oloa ja sekavuutta. Kun lääkitys lopetettiin,yleistila koheni ja käyttäytyminen muuttui = palasi asiakkaalle normaaliksi


    • Pihla-67

      Kunnialliseen ikäänpä äitisi on selvinnyt,ja on mukavaa,että hänen vointinsa on kohentunut.

      Kyllä nämä muistilääkkeet,kuten Ebixa,ovat ihan yleisessä "muistilääkenimi"-käytössä lääkäreilläkin,ken niistä nyt haluaa vääntää.

      Toivottavasti hän viihtyy dementiakodissa.
      Oma äitini on noin seitemänkymppinen,ja hänenkin vointinsa on nyt tällä erää niin hyvä,että pärjäisi pienemmässäkin yksikössä (on nyt tk:n vuodeosastolla,mutta liikkuu itsenäisesti,ja hoitaa hygieniansa itse etc.)

      Mutta palvelutaloasunto jouduttiin luovuttamaan,ja en tiedä,miten taas äiti "pääsee" tk:hen takaisin,jos välillä menisi yksityiseen hoitokotiin.

      • utelias

        jouduitte luovuttamaan palvelutaloasunnon jos se oli jo äidillesi saatu? Kysyn uteliaisuudesta koska meillä on mummulle harkinnassa sopiva asunto kun sitä tarvitaan...Myös palvelutaloasunto olisi tiedossa..


      • Pihla-67
        utelias kirjoitti:

        jouduitte luovuttamaan palvelutaloasunnon jos se oli jo äidillesi saatu? Kysyn uteliaisuudesta koska meillä on mummulle harkinnassa sopiva asunto kun sitä tarvitaan...Myös palvelutaloasunto olisi tiedossa..

        Äiti kaatui useita kertoja,ja joutui viettämään kuukausia aikaa sairaalassa/terveyskeskuksessa.Ja asunto oli luonnollisesti tyhjillään,siis ilman asukasta.

        Palvelutaloasunnoista oli pulaa,mutta siihen asti meidän oli pakko "pitää" se,ennen kuin tiesimme äidin pysyvän hoitopaikan.Siksikin,että tiedämme,mitä tavaroille tehdään.

        Alkuun näyttikin siltä,ettei äiti ikinä kykene enää palvelutaloon takaisin,mutta tilanteet muuttuvat,ja tässä ollaan...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4613
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe