Onko komemusta eri merkkisistä sähköperämoottoreista.
Minkä merkisen valitsit ja minkä ominaisuuden takia sen ostit. Oletko ollut tyytyväinen valintaasi.
Entä akkutyyppi, nesteakku vai jokinn muu.
Minulla moottorin hankinta edessä.
Käytössäni 4,50 m seutuvene jossa kokonaispaino kuomattuna noin 1000-1100kg.
Ajomatka saareen noin 700 metriä jota väliä
tulee ajettua noin kerran- kaksi päivässä kuukauden ajan.
Sähköperämoottorit kiinnostaa
46
32227
Vastaukset
- saaresi
Onko matka avointa vai suojaisaa. Jos on mahdollisuus joutua keliin, pitäisi olla moottorissa sen verran tehoa, että matkanteko onnistuu tai voi kai soutamallakin auttaa.
Akulla ei kai sinänsä ole väliä kunhan et osta starttiakkua. Starttiakku ei pidä siitä, että se puretaan läheskään tyhjäksi. Vapaa-ajan akku on ok. Hyytelö- yms. akut eivät tuo mitään lisäarvoa ja maksavat tautisesti.
4,5 metrinen soutuvene ei kyllä kanna 1000 kiloa (eli 10 aikuista miestä kasseineen)tai sitten se ei ole ollenkaan tavallisen savolaismallisen näköinen. Sanoisin, että 500 kg kokonaismassa on lähempänä totuutta.- Anonyymi
Torqeedossa on voimaa ja LiFePo4 akku joka kestää.
Muuta en tonnin veneeseen harkitsisikaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Torqeedossa on voimaa ja LiFePo4 akku joka kestää.
Muuta en tonnin veneeseen harkitsisikaan.EPropulsion on jopa paremmin pärjännyt testeissä kuin torqueedo.
Muita en miettisi.
- painoluokkaan
en itse edes harkitsisi sähköperämoottoria.Kyllä tuuli vie mennessään.Miten ylipäätään saat mahtumaan soutuveneeseen tonnin lastia?
- busa
Meillä Yamahan M12 ja Bilteman halvin autonakku. Toimii moitteettomasti savolaismallisella soutuveneellä. Onko veneesi tasaperäinen, voi olla vähän suurempi vastus. Sähkömoottori sopii tarkoitetukseesi edellyttäen ettei sulla ole kiire, nopeus meinaan jää aika alhaiseksi = 3-4 knots. Toi kokonaispaino taitaa olla huono vitsi vai pohjaako myöten pitäisi päästä?
- pierre2
Onko kellään kokemusta Honkkarissa myytävästä Shakespierestä? Löytyy mm. 44lbs ja 54lbs työntövoimilla tuota ja hinnat vain 189€ ja 219€. Huomattavan edullisia vehkeitä, mut mitenkähän kuluttaa virtaa?? Entä takuut ja varaosat ja kulkupuoli? Kävin haastattelemassa paikallista myyjää, muttei tienny mitään. Eivät ole aiemmin myyneet tätä eikä siten ole asiakaspalautettakaan tullu.
- Anonyymi
Mulla on Shakespierin 54 lipsinen. Siinä on kohtuullisen iso kolmilapainen potkuri. Veneeni on 4,1m Suvi R, vahvistettu kauttaaltaan, joten painaa melkein kaksinverroin. 2 ison miehen, 2 akun ja moottoreiden kanssa laskeskelin kokonaispainoksi n 450kg.
Viitosvaihteella on liian nopea uisteluun, kolmosvaihteella sopiva. Työntää oikein hyvin noin kuormattuna täysillä reippaaseen vastatuuleenkin. Oon uistellu yhdellä 60 amp, akulla 3 tuntia, virta riitti, mutta akku oli sitten aika tyhjä. Ainoa paha riesa sähkömoottorissani on liian pitkä runkoputki.
Oonkin harkinnu putken katkaisua, ja raidetankoa ajo moottorista sähkömoottorille, ja sähköm, nupin siirtämistä pulpetin kylkeen. Sitten pitäisi kyllä laittaa sähkömoottoriin sähköinen kippi sen nostamiseksi. Tehoa siinä kyllä riittää. - Anonyymi
Jeesus, miksi 44 lipsiä, miksei se voi olla 19 kg tai 64 lbs 24,5 kg.
No siksi koska isomi lukema on tehokkaampi onhan 44 lbs vahvempi kuin 19 kg.
- Köpi_1
Kirjoittajalla lienee arviointivirhe kokonaispainoissa.
Minä ostin Rhino sähköperämoottorin viime kesänä.
Hyvät puolet on mm. akun varaustilan näyttö. En suosittele missään nimessä vapaa-ajan akkua vaan
suljettua AGM akkua jolla pelittää hyvin.
Pidemmät purkuajat, nopeampi latautuminen, enemmän purkuja ja lautauksia.
Sähköperämoottori perustuu akkuun joten halvoilla vapaa-ajanakuilla ei pärjätä vaativassa käytössä.
Mittaustuloksia löydät akuista tästä linkistä
www.adita.fi/?file=186 - kok.
Epätoivoista on kovaan vastatuuleen, mulla oli sentään pieni al. vene. Osta pieni 2T.
- Kiitos vinkistä
http://www.adita.fi/?file=186
sivuilta löytyi hyvää tietoa eri akuista,
ja moottoritkin tuntui olevan kilpailukykyisissä hinnoissa.
Rhinon riki on metalliputki jonka saa väännettyä suoraksi jos vääntyy. Kuulin, että jossakin moottori merkeissä se olisi lasikuituitua (tai vastaavaa) jotka napsahtaa helposti poikki. Paikallislehdessä oli ilmoitus, että myydään s-peräm. akku. Hinta 150€.
Soitin ja sieltä vanhus ei edes tiennyt minkä merkkinen se on. Pari kertaa kuulemma käyttänyt ja "iso"akku, joka kuulemma pitää virtaa hyvin. Vaihteita yksi eteen ja yksi taakse. Jatkojohdot akulle.
Kannattaiskohan lähtee autolla ajamaan sata kilsaa ja kattomaan?
Myy sairautensa takia. Ei jaksa enää kantaa moottoria autoon ja veneeseen.
Ja tietääkö joku mitä maksaa suunnilleen aurinkokenno, jolla akun voisi ladata? Kennoa en muuhun tarvii.
-KIITOS-ON KUULEMMA KAKSI POTKURIA TEHTAAN PAKETISSA, EIKÄ MYYJÄ TIENNYT ONKO NE ERILAISIA, KUIN KIINNI OLEVA????
VANHUKSELTA KOETIN KYSELLÄ KAIKKEE, MUTTA EI HÄN OSANNUT KERTOA MUUTA KUIN, ETTÄ SE ON OLLUT KAKSI KERTAA HÄNELLÄ KALASSA MUKANA.
MITÄHÄN TEKISIN???- tietää
TEERISS kirjoitti:
ON KUULEMMA KAKSI POTKURIA TEHTAAN PAKETISSA, EIKÄ MYYJÄ TIENNYT ONKO NE ERILAISIA, KUIN KIINNI OLEVA????
VANHUKSELTA KOETIN KYSELLÄ KAIKKEE, MUTTA EI HÄN OSANNUT KERTOA MUUTA KUIN, ETTÄ SE ON OLLUT KAKSI KERTAA HÄNELLÄ KALASSA MUKANA.
MITÄHÄN TEKISIN???...mutta ei kerro, jotta saa sut paikalle.
Kaikkihan on vähänajettuja ja käytettyjä.
- Sähköllä
Onko jollain hajonnu sähköperämoottori? Ja kauan sähköperämoottorit on kestäny yleensä porukalla? Multa hajosi Patriot parin käyttö kerran jälkeen. No sain uuden tilalle. Toivottavasti se nyt kestää. Aikaisempia kokemuksia sähköperämoottoreista ei ole.
- KariJr
Ostettiin vuonna 1990 Normarkin markkinoima kalapaatti Tracker Pro deep V-17
jossa keulassa jalalla ohjattava sähkömoottori. Moottorin merkki oli Motor Guide, voimaa en muista mutta vehkeellä tuli koluttua jäidenlähdöstä jäidentuloon
joka helkutin viikonloppu ja lomat päälle. Ainut joka vaati korjausta oli jalkapedaalin murtunut alumiiniosa. Akkuna tietenkin hitaastipurkava malli, käynnistysakku ei käy. Eli mun kokemuksella vähänki laadukkaampi sähkömoto toimii ja kestää pitkään. Harmi että jouduin luopumaan ko. venepaketista..:(
- ddjdjd
Siis ihanko tonnin painoinen soutuvene?Jos vene painaa parisensataa kiloa, siihen saa laittaa vielä kymmenisen matkustajaa että päästään tonniin!
- paavo..
"Akkuna tietenkin hitaastipurkava malli, käynnistysakku ei käy."
Mihinkä tuo väite perustuu?
Mulla on ollu ihan normaali auton 60A käynnistys akku ja hyvin toimii. Kestää esim usitellessa suht tyynellä säällä monta tuntia. - heh62
paavo.. kirjoitti:
"Akkuna tietenkin hitaastipurkava malli, käynnistysakku ei käy."
Mihinkä tuo väite perustuu?
Mulla on ollu ihan normaali auton 60A käynnistys akku ja hyvin toimii. Kestää esim usitellessa suht tyynellä säällä monta tuntia.Starttiakkua ei ole suunniteltu purettavaksi tyhjäksi, niin kuin sähkömoottorikäytössä helposti tapahtuu, eikä se pidä siitä. Vapaa-ajan akku on suunniteltu purettavaksi tyhjäksi. Akkujen erona on erilainen metalliseos elektrodeissa.
Starttiakkukin kestää aikansa varsinkin jos se ladataan heti tyhjäksi ajon jälkeen, mutta itse pistäisin 20€ lisää ja ostaisin hupiakun. Ja ostankin ensi keväänä kun sähkömoottoriveneilykausi alkaa. - paavo..
heh62 kirjoitti:
Starttiakkua ei ole suunniteltu purettavaksi tyhjäksi, niin kuin sähkömoottorikäytössä helposti tapahtuu, eikä se pidä siitä. Vapaa-ajan akku on suunniteltu purettavaksi tyhjäksi. Akkujen erona on erilainen metalliseos elektrodeissa.
Starttiakkukin kestää aikansa varsinkin jos se ladataan heti tyhjäksi ajon jälkeen, mutta itse pistäisin 20€ lisää ja ostaisin hupiakun. Ja ostankin ensi keväänä kun sähkömoottoriveneilykausi alkaa.on varmaan parempi ja pidempään voi kestää, mut kyllä toi normi käynnistys akkukin aika kauan kestää. Itellä nyt oli 3 kesää sama akku ja hyvin piisaa vielä tehoja :) Järvelläki suht usein tuli käytyä.
- 100 kilsaa takana...
paavo.. kirjoitti:
on varmaan parempi ja pidempään voi kestää, mut kyllä toi normi käynnistys akkukin aika kauan kestää. Itellä nyt oli 3 kesää sama akku ja hyvin piisaa vielä tehoja :) Järvelläki suht usein tuli käytyä.
Minn Kota Endura 30 75 Ah vapaa-ajan akku. 4 tuntia uistelua yhtäkyytiä ja jännitteet uistelun jälkeen rannassa edelleen 12.35V.
Max. nopeus kesällä mitattu GPS:llä 6.2 km/h. Soutuvene 465 cm.
http://www.youtube.com/watch?v=bppMHRlpiBA
Pieni aallokko ei vielä haittaa, mutta navakkia tuulenpuuskia on syytä vältellä, kun voimaa on rajallisesti... ;-)
Humminbird PiranhaMAX 150x kaiku näyttää myös akun jännitten ja siihen saa säätää varoituksen akun jännitteelle, joten ei akku pääse ihan puun takaa tyhjenemään. - hyvä näinkin
100 kilsaa takana... kirjoitti:
Minn Kota Endura 30 75 Ah vapaa-ajan akku. 4 tuntia uistelua yhtäkyytiä ja jännitteet uistelun jälkeen rannassa edelleen 12.35V.
Max. nopeus kesällä mitattu GPS:llä 6.2 km/h. Soutuvene 465 cm.
http://www.youtube.com/watch?v=bppMHRlpiBA
Pieni aallokko ei vielä haittaa, mutta navakkia tuulenpuuskia on syytä vältellä, kun voimaa on rajallisesti... ;-)
Humminbird PiranhaMAX 150x kaiku näyttää myös akun jännitten ja siihen saa säätää varoituksen akun jännitteelle, joten ei akku pääse ihan puun takaa tyhjenemään.eli meni tyhjäksi!
- google.
hyvä näinkin kirjoitti:
eli meni tyhjäksi!
Ominaispaino Lepojännite Varaustila
1,28 12,72 V n. 100%
1,25 12,54 v n. 85%
1,22 12,36 V n. 70%
1,18 12,12 V n. 50%
1,16 12,00 V n. 40%
1,13 11,82 V n. 25%
1,10 11,64 V n. 10%
1,00 11,04 V n. 0% - hyvä näinkin
google. kirjoitti:
Ominaispaino Lepojännite Varaustila
1,28 12,72 V n. 100%
1,25 12,54 v n. 85%
1,22 12,36 V n. 70%
1,18 12,12 V n. 50%
1,16 12,00 V n. 40%
1,13 11,82 V n. 25%
1,10 11,64 V n. 10%
1,00 11,04 V n. 0%elikkä sitä ei suositella purkamaan tyhjemmäksi! vapaa-ajan akkua saa purkaa enemmän,mutta kuinkapaljon! 4h uistelulla ei voi olla puolta tehoa jäljellä! akunhan pitäis silloin kestää 8h uistelu! venevauhdistahan se riippuu,mutta olen edelleen sitämieltä että 8h ei mene!
- 100 kilsaa takana...
hyvä näinkin kirjoitti:
elikkä sitä ei suositella purkamaan tyhjemmäksi! vapaa-ajan akkua saa purkaa enemmän,mutta kuinkapaljon! 4h uistelulla ei voi olla puolta tehoa jäljellä! akunhan pitäis silloin kestää 8h uistelu! venevauhdistahan se riippuu,mutta olen edelleen sitämieltä että 8h ei mene!
75 Ah vapaa-ajan akku siis kyseessä ja välillä on uisteltu paria tuntia päivässä kolmena päivänä ilman välilatauksia. Kyllä tossa soutuveneessä perse puutuu ennemmin kuin täyteen ladattu tyhjenee huom. uistelunopeudessa.
Jos lähtee vaikkapa heittelemään uistinta, voi reissulla ajaa sen pari tuntia täydellä kaasulla yhteensä, kun heittopaikoilla akku saa välillä hengähtää. Etappiajosta tulee väkisinkin täyskaasuajoa, kun ei toi maisema hirveästi muutenkaan vaihdu...mutta ei yli puoltatuntia täyskaasulla kuitenkaan kerrallaan... :)
- Maallikko:)
Lisää kysymyksiä, vastatkaa ystävälliseti pikaisesti tulevat myyntii to 7.4.2011!
Stockmann /Hullut Päivät tarjolla on Shakespeare 44LB sigma electric (119 €) ja
34LB (135€) ja Varta vapaa-ajan akku 75 Ah, 12V)
1. Kumpi kannatta otta (tai miksi ei kumpaakaan, tai mitä saman hintastatilalle)?
Käyttö kerran kesässä vuokramökillä eri järvillä uisteluun ja verkon hakuun.
Kastajien yhteispaino 160 kg, käytössä yleensä siis soutuvene.
2. Ja minkä laturin ostaisitte tuolle akulle?
Erittäin kiitollinen vastauksista- Maallikko:)
Siis korjattuna ed. viesti:
Lisää kysymyksiä, vastatkaa ystävälliseti pikaisesti tulevat myyntii to 7.4.2011!
Stockmann /Hullut Päivät tarjolla on Shakespeare 43LB sigma electric (119 €) ja
44LB (135€) ja Varta vapaa-ajan akku 75 Ah, 12V)
1. Kumpi kannatta ottaa (tai miksi ei kumpaakaan, tai mitä saman hintasta tilalle)?
Käyttö kerran kesässä eri vuokramökillä eri järvillä uisteluun ja verkon hakuun.
Kastajien yhteispaino 160 kg, käytössä yleensä siis soutuvene.
2. Ja minkä laturin ostaisitte tuolle akulle?
Erittäin kiitollinen vastauksista
- xo24
Minn kota tarjoaa 5-vuotta takuuta ja laite on muutenkin toista maata halppis koneisiin verrattuna. Mielestäni ei ole järkevää ottaa halppismalleja kun 169 eurolla saa C2 sarjan uuden Enduran. Laite päihittää shakespearet mennen tullen. Uistelussa ero vielä korostuu paremman potkurin takia. Perus c-tekkiä saa laturiksi monesta paikkaa alle 50 euron hintaan.
- heh63
Kannattaa miettiä sitä perus-Ctekkiä. Se antaa vain 4 ampeeria jolla 75 Ah:n akun latautuminen tyhjästä täyteen kestää koko vuorokauden.
Se voi olla riittävän nopeaa tai sitten ei ole, käyttöprofiili ratkaisee. - 19
heh63 kirjoitti:
Kannattaa miettiä sitä perus-Ctekkiä. Se antaa vain 4 ampeeria jolla 75 Ah:n akun latautuminen tyhjästä täyteen kestää koko vuorokauden.
Se voi olla riittävän nopeaa tai sitten ei ole, käyttöprofiili ratkaisee.tai sit ostaa stokkalta sen defan laturin 49e. löytyy samasta esiteestä.
- Mitenhän xo24 kävisi
minkotalle 5 metrisen puuveneen, ja kolmen aikuisen, a 100kg:sen äijän matkassa vastatuuleen ?
Shakespierressä on sentään kolmilapainen iso potkuri, mutta minkotat on melko rihvelin näköisiä.
- xo24
Käytännössä tehokkaampi laturi ei tämänkokoisen akun tapauksessa kovin paljon auta, eli akku ei pysty ottamaan latausta vastaan vaikka laturi sitä tarjoaisi kuinka paljon tahansa. Jos latausaikaa on esim yön yli on lopputulos lähes sama tehokkaammilla latureilla.
Se miten paljon täysin tyhjäksi purettu 75Ah akku oikeasti ottaa latausta vastaan, vai ottaako enää olenkaan, onkin jo toinen juttu.
Toki hyvin lyhyilla latatausajoilla tehokkaasta laturista voi olla iloa.- Jonkin sorttilainen
Itteni mielestä sähkö moottorit on iha hyvii ja parempi uistella.Meil on patriot merkkine ja toimii iha hyvi:-D
- Seppomartti
Mini Kotaa käytin merellä purjeveneen kumijollan moottorina. Haittapuolia pienen tehon lisäksi olivat heppoiset kaapelikengät, ohjaussauvan valintamekanismi eteen/taakse toimi hetken kuluttua vain taakse, osat ruostuivat (mm pitkä ruuvi ) kiinnitysmekanismissa minkä vuoksi lopulta keikahti irti ja upposi- hyvä niin. Sinänsä sähköperämoottori on hiljaisuutensa takia mukava.
Parempilaatuinen Torquedo on taas järjettömän hintainen. - tehottomalla
Pitäytyisin kyllä vaan pensakäytöisessä perämoottorissa tilanteessa mihin
konetta lähinnä ajattelit.Tosipaikan tullessa sähkömyllystä et apua löydä.
Se on tarkoitettu alunperin apulaitteeksi satama ja pienimuotoiseen kalastukseen,
ei siitä ole kuormajuhdaksi.Jos pidät kädellä laiturista kiinni ja väännät menon
vitoselle ei vene kyllä varmasti karkaa,joten se siitä tehosta,ei voi verrata
3,5 kw sähkökonetta missään olosuhteissa 5 hp polttomoottoriin.
Kiva sillä uistinta soutuveneellä kauniilla ilmalla on kaverin kanssa vetää,
mutta tuulen yltyessä takaisin tullessa hauskuus loppuu. - zipman26
Tietääkö kukaan saako näihin patriot sähkömoottoreihin varaosia mistään? Hajosi sieltä sisältä yksi jousi ja se kuparinen osa.
- Moottorimyyjältä
Vraosia pitäisi saada samasta paikasta mistä moottori on ostettu, mutta jos se on joku Honkkari, biltema ta motonet niin luultavasti ne sanoo vaan ettei mitään varaosia saa vaan pitäisi ostaa uusi kiinanmoottori.
- pettynyt5
Unohda sähköperämoottorit .Ostin joulukuussa 2010 patriot 34 moottorin . Luotin
mainoksen sanontaan ; valmistettu korkealaatuisista kompponenteista .Otin moottorin käyttöön kesällä 2011 . Muutama lyhyt uisteluhetki ja lkatkaisija rikki .
Kyllähän takuu sen maksoi , mutta soutumatka risoi . Vuoden 2012 uistelut tein bensamoottorilla ja eipä ollut ongelmia . Tänä keväänä päätin lähteä taas sähkö-
moottorilla ja kuinka ollakaan , katkaisija taas rikki ja eikun soutamaan rantaan .
Kyselin maahantuojalta , onko parempia katkaisijoita saatavilla . Nyt on kulunut
jo kuukauden verran ja vastausta ei ole kuulunut . Siispä moottori vintille ja bensamoottori käyttöön . Sähkömoottorilla olen tehnyt viimeisen matkan .Se on 5 hv:n 4-tahti suzuki joka on kalakaverini uistelussa. Älä lankea leluihin . kalamies - vm 41
Kyllä "sähkäri" on vain parhaimmillaan silloin, kun pari kaveria iltapuhteella haluaa pihatöistä mökiltä, päästä pakoon muutamaksi tunniksi,nauttia hiljaisuudessa muutamat oluset,ja keskustella asioista huutamatta,mistä miehet yleensä keskustelee, siis ei ilmoista.
Rahtikoneeksi se on ihan onneton,lainaa kokeeksi joltain vähän tuulisena päivänä,tiedät heti ilman kyselemättä, onko se koneesi vai ei.- Klausbuster
Mielenkiintoista keskustelua tässä jo 7 vuoden ajalta. Itse suunnittelen ensi kevääksi soutelun sijaan sähkömoottorilla menoa. Vauhtia kun ei tarvitse vaan kevyttä hiljaista menoa ja tietyillä ottipaikoilla pientä siirtelyä jigihommissa...sähkömoottorin kanssa kun ko. homma on hiukka säätelyä. Bilteman sähkäri yllätti yhdessä testissä. Pesi tuplasti kalliimman Minkkarin. Akkuasiaakin olen miettinyt perusteellisesti. Geeli- tai AGM-akku on ehdoton valintani, sillä en jaksa ressata, kaatuileeko mahd. akut esim. ison tärpin tullen. Itse asiassa yhden suurensuuren akun sijaan ostan kaksi n. 70ah akkua, jotta ei tartte sit ootella latautumisia.
- Norton125
Klausbuster kirjoitti:
Mielenkiintoista keskustelua tässä jo 7 vuoden ajalta. Itse suunnittelen ensi kevääksi soutelun sijaan sähkömoottorilla menoa. Vauhtia kun ei tarvitse vaan kevyttä hiljaista menoa ja tietyillä ottipaikoilla pientä siirtelyä jigihommissa...sähkömoottorin kanssa kun ko. homma on hiukka säätelyä. Bilteman sähkäri yllätti yhdessä testissä. Pesi tuplasti kalliimman Minkkarin. Akkuasiaakin olen miettinyt perusteellisesti. Geeli- tai AGM-akku on ehdoton valintani, sillä en jaksa ressata, kaatuileeko mahd. akut esim. ison tärpin tullen. Itse asiassa yhden suurensuuren akun sijaan ostan kaksi n. 70ah akkua, jotta ei tartte sit ootella latautumisia.
Minulla on Patriot 44 sähkömoottori ja 100 ah akku, ajelee täysiteho reilu 3tuntia ja vähän pienemällä teholla yli 4 tuntia. Vene Yki 420 painaa 70 kg. kulkee 6-7 km tunnissa. Hiljainen käyntiääni.
- egohego
http://www.elcomotors.fi/index.php/uutisia
tuolta löytyy varmasti hyvä sähköperämoottori - Anonyymi
soutuveneeseen halkoja 2.5m3.eli 1300-1400 kg.hyvin kulkee Shakespeare moottorilla et 28 vastatuuleen.on kolmet penkit veneessä noin 5 metriä pitkä.ei ole ongelmaa sähköperämoottorilla.vastaa noin 2.5 hv pensäpärisijää.kielletty pärisijä moottori järvellämme.ostakaa sähköperämoottorit ja mökkinaapuri pysyy väleissä.ei kaikki halua että mökille tullaan möykkämään ja metelöimään.halutaan olla luonnorauhassa ja kuunnella linnunlaulua.
Varmasti lisääntyvä juttu nämä sähkökoneet. Itsellä 36 jalkainen purkkari jossa Haswing protruar 5.0 kone ja akusto 8h ajoon. Vastaa vissiin 5hv pärpätintä. Purjeveneen virtausvastus paljon pienempi kuin moottoriveneissä poislukien vanhanajan fiskarit joten tuo riittää 4,5 solmun opeuteen tyynessä kelissä. Aivan yliveto mihin tahansa mäntämoottoriin verrattuna.
- Anonyymi
Haswing on ollut toimintavarma moottori. Alkuun epäilin kun jossain kiinassa tehdään mutta laatu onkin ollut tasaisen hyvää. " moottori meosaa kun isompaan vaihdoin ja matka jatkuu. On pitkät ajoajat sähkönsäätöpiirien takia. Tyytväinen ja myynkin pois motorguiden ja minkota 30lbs koneet jotka seisseet varastossa 4 kesää jo.
- Anonyymi
Jenkkikoneet minn kota ja motorguide käyttää edelleen hiiliharjallisia moottoreita kun kaikki muut siirtyneet jo hiiliharjattomiin vuosikymmeniä sitten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1079193
- 936950
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon666685Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme355816Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo665593- 553611
- 503425
- 513233
Mikko "Peltsi" Peltola teki tv-sarjan Osmo-poikansa kanssa - Downin syndrooma tuo lisäväriä
Mikko "Peltsi" Peltola ja hänen 12-vuotias poikansa Osmo karistavat kaupungin pölyt jaloistaan ja suunnistavat tv:ssä ko573232- 562992