M6 rengaskoko

15"

M6 juhlamallissa on otettava 15" renkaat. Osaako joku kommentoida onko ajossa eroa 16" rengaskokoon? Liekö mitään ideaa vaihtaa 16" kokoon, tai jopa 17"?

30

6625

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • GT-mallissa

      Ei kannata, jos mukavuus, meluttomuus ja mahdollisimman pieni uraherkkyys ja vesiliirtovaara jotain merkitsevät. Isommat vanteet ja matalampiprofiilinen ja leveämpi rengas parantavat ulkonäköä, ovat kalliimmat, kaarreajo paranee, jarrutusmatka kuivalla asvaltilla lyhenee ja auto reagoi nopeammin ohjaukseen, mutta kuutosen tapauksessa ohjauksesta tulee yliherkkä.

      Itse vaihdoin GT-mallin 17 " renkaat 15 " renkaisiin eli tein juuri päinvastoin. Vaihdon syynä oli 17 " renkaiden liika melu, pintakovuus ja ohjauksen liika herkkyys. Tuota kuutosen ohjauksen keskialueen yliherkkyyttä moitittiin juuri Tuulilasin testissäkin Passatia vastaan ja se johtuu siitä ettei 17 " renkaat ole paras valinta kuutosen herkälle ohjaukselle.

      • 6-kuski

        Suosittelen kompromissia eli 205/55 R16 komeilla aluvanteilla. Näin saat ulkonäköä paremmaksi, ja matalampien renkaiden haitat eivät korostu liikaa. Valitse vaikka jokin hiljainen rengas.


      • hölmöä

        Vaihtaa gt auton 17" vanteet 15, hoh hoijaa.

        Samalla voit ajella Ladalla.


      • Sivusta seuraaja
        hölmöä kirjoitti:

        Vaihtaa gt auton 17" vanteet 15, hoh hoijaa.

        Samalla voit ajella Ladalla.

        Miten niin hölmöä? Kaverillahan oli hyvät perustelut.... Minusta kysymys on siitä, mitä ominaisuuksia arvostaa.


      • riippuu tarpeesta
        hölmöä kirjoitti:

        Vaihtaa gt auton 17" vanteet 15, hoh hoijaa.

        Samalla voit ajella Ladalla.

        Eiköhän ne perusteet tullut jo mainittua tuolla ylempänä, mutta jos ostaisin auton pelkästään koristeeksi pihaan, niin ehdottomasti ottaisin siihen isot ja näyttävät aluvanteet, mielellään 18-19 tuumaiset. Koristeautosta renkaita ei myöskään koskaan tarvisi uusia, koska matalaprofiiliset renkaat on kalliita. Mutta kun autolla pitää joskus ajaa pitkiäkin matkoja näitä Suomen uraisia ja karkeita teitä ja joskus saattaa vielä sataakin, niin 15 tuumaiset renkaat on ainoat oikeat kuutosen alle. Sitä en tiedä saako Ladaan 17 " renkaat, mutta kyllä senkin ajo-ominaisuudet niillä pystyy pilaamaan.


      • koristeeksi
        riippuu tarpeesta kirjoitti:

        Eiköhän ne perusteet tullut jo mainittua tuolla ylempänä, mutta jos ostaisin auton pelkästään koristeeksi pihaan, niin ehdottomasti ottaisin siihen isot ja näyttävät aluvanteet, mielellään 18-19 tuumaiset. Koristeautosta renkaita ei myöskään koskaan tarvisi uusia, koska matalaprofiiliset renkaat on kalliita. Mutta kun autolla pitää joskus ajaa pitkiäkin matkoja näitä Suomen uraisia ja karkeita teitä ja joskus saattaa vielä sataakin, niin 15 tuumaiset renkaat on ainoat oikeat kuutosen alle. Sitä en tiedä saako Ladaan 17 " renkaat, mutta kyllä senkin ajo-ominaisuudet niillä pystyy pilaamaan.

        Hyi helvetti miten ruman näköisiksi autoja tehdään, ja kalliisti... Pistetään alle sellaisia tolkuttoman isoja kiekkoja, joissa on ohut kumiläpyskä ympärillä. Aivan suhteetonta ja törkeän näköistä YÄK!!! Mazdan kokoisissa ja tyyppisissä autoissa 16" alkaa olla sopivan ylärajoilla ja profiili ei ainakaan 55 littanampi. ERITTÄIN harvoissa henkilöautoissa merkkiin katsomatta voi noita isompia ja matalampiprofiilisia sanoa kaunistukseksi. Mistähän tämäkin idioottimainen autojen rumennus on lähtöisin...No, jotkut tekee rahaa sillä ja nauravat paskaista naurua. Kohta on tavan perheautoissakin viritelmiä 20" vanne ja kuminauha ympärillä. Vanne 1000 egee kipale ja kuminauha 500. Ja auto on kuin morsian ja morsian on kuin perse...ja ajettavuus on kuin Einarin mopolla..


      • gt autoon?
        hölmöä kirjoitti:

        Vaihtaa gt auton 17" vanteet 15, hoh hoijaa.

        Samalla voit ajella Ladalla.

        Kuinka niin vaihtaa? En ole kyllä vielä vaihtanut mitään. Sitä juuri tässä yritän kysellä, että josko kannattaisi vaihtaa vakiona tulevat 15" isompiin? Tosin hyvä nytkin on ajella, joten ei taida olla sen väärti.


      • Scuderia_Maserati
        hölmöä kirjoitti:

        Vaihtaa gt auton 17" vanteet 15, hoh hoijaa.

        Samalla voit ajella Ladalla.

        Olisin kyllä todella varovainen kutsumaan Mazda 6:sta GT-autoksi. Ihan hyvä kärry se varmaan on, mutta ei todellakaan GT. Ei ole Alfanikaan GT-auto, vaikka se tuota Mazdaa suorituskykyisempi onkin.

        -3200 GT-


      • maseraatti
        Scuderia_Maserati kirjoitti:

        Olisin kyllä todella varovainen kutsumaan Mazda 6:sta GT-autoksi. Ihan hyvä kärry se varmaan on, mutta ei todellakaan GT. Ei ole Alfanikaan GT-auto, vaikka se tuota Mazdaa suorituskykyisempi onkin.

        -3200 GT-

        Mazdalla on vain sellainen malli kuin Mazda 6 2.3 GT. Täällä on puhuttu vain tietystä mallista eikä muusta.

        -Z06-


      • käsitys
        Scuderia_Maserati kirjoitti:

        Olisin kyllä todella varovainen kutsumaan Mazda 6:sta GT-autoksi. Ihan hyvä kärry se varmaan on, mutta ei todellakaan GT. Ei ole Alfanikaan GT-auto, vaikka se tuota Mazdaa suorituskykyisempi onkin.

        -3200 GT-

        Virheellinen käsitys GT-mallimerkinnästä taitaa olla aika yleinen.


      • Scuderia_Maserati
        maseraatti kirjoitti:

        Mazdalla on vain sellainen malli kuin Mazda 6 2.3 GT. Täällä on puhuttu vain tietystä mallista eikä muusta.

        -Z06-

        Mutta tuon viestin kirjoittaja kutsui Mazdaa "GT-autoksi". Siitä saa sen kuvan, että Mazda kuuluisi GT-luokkaan. Ei herneitä nenukkiin, vaikka pilkunnusimiseksihan tuo meni :).

        Omistatko oikeasti tuon Z06 vetten? On meinaan hieno peli. Onnittelut jos sellaisen omaat.

        -3200 GT-


    • M6 mallissa

      ole edessä 255/40-19 ja takana 285/35-19.

      • väärä palsta

        siinä se.


    • 1 talven kokemuksella

      Olen myös sitä mieltä että 15" ovat paras valinta 6:lle. Talvirenkaina ehdottoman hyvät. Kesärenkaina on nyt alla 16" ja ero talvirenkaiden ominaisuuksiin selvä. Valitsen seuraavaksi myös 15" kesäkumeiksi! Valitse sinäkin jos yhtään arvostat ajo-ominaisuuksia.

    • renkaat

      Itsellä oli Mazda 6 GT 17" vanteilla. Talvirenkaat olivat myös 17 tuumaiset. Todella hyvä sillä oli ajaa. Melutasoon olin myös tyytyväinen. En ole huomannut mitään niin isoja vaikutuksia renkaan koolla että siitä päänsärkyä olisi tarvinnut ottaa ja lähteä vaihtamaan pienempään.

    • Tuulilasin mukaan

      Tuulilasin kommentit kuutosen ajettavuudesta 17 " renkain. Itse olen samaa mieltä eli ohjauksesta tulee liian terävästi reagoiva ja uraherkkä normaalissa maantieajossa. Kannattaa siis pysytellä ainakin noita 17 " korkeammassa rengasprofiilissa ellei arvosta tuota ns. kiihkeää mutka-ajoa yli kaiken.

      "Mazda on omimmillaan kiihkeässä mutka-ajossa. Mazda reagoi ohjausliikkeisiin äärimmäisen terävästi. Keskialue tuntuu leppoisassa maantieajossa jopa liiankin hektiseltä, sillä pienikin liike saa auton poikkeamaan kulkusuunnastaan. Mutkateillä nopeasti reagoiva ohjaus tuntuu paremmalta, vaikka ratilla joutuukin tekemään sahaavaa liikettä. Mazda vetelee normaaliajossa varsin maltillisesti, mutta repii kiihdytyksissä tai jarrutuksissa tuntuvasti sivulle, jos uria sattuu kohdalle."

      • tuumija

        Jos tässä viitataan M6Passat parivertailuun Tuulilasissa niin oliko kyseisessä kutosessä 17 vaiko 18 tuumaiset gummit?


      • vakiona
        tuumija kirjoitti:

        Jos tässä viitataan M6Passat parivertailuun Tuulilasissa niin oliko kyseisessä kutosessä 17 vaiko 18 tuumaiset gummit?

        GT-mallissa on vakiona 17 " renkaat ja vasta MPS-mallissa on 18 " renkaat. Tuulilasin parivertailussa oli GT-malli normaaleilla ensiasennus renkaillaan.


    • 6farkku

      Jos harkitset 17 tuumasia, niin ota asioista selvää tarkkaan.

      Minä luotin asiassa maahantuojaan kun hän sanoi että "Kyllä näitä kutoseen on laitettu..." ja rengas ei juuri sovi alle. Ottaa hieman kiinni takaa kun painoa on riittävästi alla. Ja tämä tietysti ilmeni vasta kun olin ajanut yhden kesän ja ei niitä sitten siitä vaan voinut palauttaa.

      Eli nyt menee vaihtoon Alessio Turbo 17*7,5 vanteet ET42 Goodyear Eagle 225/45 renkailla, vaikka näyttävät ovat :) Vaihtoehtona olisi helmojen pyöristys ja jatkaminen huonolla ajo-ominaisuuksilla. Mutta nyt kun kutonen on jo joka toisella ja se ei ole enään mikään "erilainen" auto laitan alle "taviksen" vanteet.

      Ei kukaan haluaisi kutoseensa hienoja vanteita? Vaikka vaihto kutosen alkuperäsiin 15" vanteisiin kävisi minulle mainiosti...

      Ja tässä vielä englantia ymmärtävälle kansalle hyvä linkki mitä tapahtuu kun 225 rengasta sovitetaan kutoseen.
      http://www.mazda6tech.com/cms/index.php?option=com_content&task=view&id=21&Itemid=1

      • Scuderia_Maserati

        Kulostaa kummalliselta, että ottaa jo 17" vanteilla kiinni takaa. Mulla 159:ssä 17" kesävanteet eikä mitään ongelmia. Tuohon 159 Alfaan sopii kuulemma 19":kin eikä silti ota kiinni, ainakin mitä olen lukenut. Alfaan tuntui 17" vanteet jopa parantavan ominaisuuksia.

        Noita Alession vanteita muuten välttäisin. Painavat nimittäin ihan pirusti.

        -3200 GT-


      • tired

        eikö 215 mahdu? mikä on alkuperäiskoko?


      • 6farkku
        Scuderia_Maserati kirjoitti:

        Kulostaa kummalliselta, että ottaa jo 17" vanteilla kiinni takaa. Mulla 159:ssä 17" kesävanteet eikä mitään ongelmia. Tuohon 159 Alfaan sopii kuulemma 19":kin eikä silti ota kiinni, ainakin mitä olen lukenut. Alfaan tuntui 17" vanteet jopa parantavan ominaisuuksia.

        Noita Alession vanteita muuten välttäisin. Painavat nimittäin ihan pirusti.

        -3200 GT-

        Suurin syy lienee tuo offset (eli ET). Minun vanteissani se näkyy olevan tuo 42mm (eli rengas tulee melko ulos) verrattuna alkuperäiseen 17 vanteeseen jossa ET 60.
        Speksi: http://www3.ns.sympatico.ca/tanya.mann/6/wheels.htm

        Juu oon huomannu ne painavaksikin :(


      • 323 racer
        tired kirjoitti:

        eikö 215 mahdu? mikä on alkuperäiskoko?

        M6 MPS.sässä on vakiona 215/45R/18 koon renkaat, vanteen ET.eetä en nyt kylläkään satu muistamaan


      • S32
        6farkku kirjoitti:

        Suurin syy lienee tuo offset (eli ET). Minun vanteissani se näkyy olevan tuo 42mm (eli rengas tulee melko ulos) verrattuna alkuperäiseen 17 vanteeseen jossa ET 60.
        Speksi: http://www3.ns.sympatico.ca/tanya.mann/6/wheels.htm

        Juu oon huomannu ne painavaksikin :(

        Mazda 6 GT:n rekisteriotteessa annetaan offsetiksi 55 17" vanteille.


      • Teukka

        Minkälaiset rengasprofiilit sopii alkuperäiselle 17" vanteelle ilman että hinkkaisi? Käykö 225/45/17" tai 215/50/17" . Jenkeissä ilmeisesti tuo jälkimmäinen koko on kuutosissa käytössä??


      • On alla
        Teukka kirjoitti:

        Minkälaiset rengasprofiilit sopii alkuperäiselle 17" vanteelle ilman että hinkkaisi? Käykö 225/45/17" tai 215/50/17" . Jenkeissä ilmeisesti tuo jälkimmäinen koko on kuutosissa käytössä??

        M6 farkussa 17" vanteet, 7" leveet, et 40 ja rengaskoko 215/45 17. Autoa madallettu 35/33mm. Hyvin mahtuu pyörii vaikka anoppi on takapenkillä!


      • 215/45R17
        On alla kirjoitti:

        M6 farkussa 17" vanteet, 7" leveet, et 40 ja rengaskoko 215/45 17. Autoa madallettu 35/33mm. Hyvin mahtuu pyörii vaikka anoppi on takapenkillä!

        Mullakin on 8x17" ET 42 vanne ja rengas 215/45R17, on ainakin viälä pyäriny hyvin. Eres rengas tuloo
        20 mm pihalle ja takana jää samalle tasolle kylykilinjan kaans. Saa nähärä kuinka sitten käy kun on oikeen kova lasti päällä.. meneekö lokasuojat ruttuhun.


      • mahtuu kutoseen
        Teukka kirjoitti:

        Minkälaiset rengasprofiilit sopii alkuperäiselle 17" vanteelle ilman että hinkkaisi? Käykö 225/45/17" tai 215/50/17" . Jenkeissä ilmeisesti tuo jälkimmäinen koko on kuutosissa käytössä??

        hienosti. On sama halkaisijaltaan kuin 195/65/15, eli maahantuojan rengassuositus ja yleinen talvirengaskoko.


      • Teukka
        mahtuu kutoseen kirjoitti:

        hienosti. On sama halkaisijaltaan kuin 195/65/15, eli maahantuojan rengassuositus ja yleinen talvirengaskoko.

        Onko rengasäänet kasvaneet vai hiljentyneet vaihtamalla 215/45/17 nakit 225/45/17 kokoon? Lisääntyikö vetely?


      • ei juuri
        Teukka kirjoitti:

        Onko rengasäänet kasvaneet vai hiljentyneet vaihtamalla 215/45/17 nakit 225/45/17 kokoon? Lisääntyikö vetely?

        eroja. Ääni hiljeni melko paljon, tosin riippui varmaan myös merkin vaihdosta. Tulihan profiiliakin kuitenkin sentin verran lisää...hiljentää sekin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      157
      5960
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      114
      5545
    3. Olen miettinyt kauan

      miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      46
      5237
    4. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      3235
    5. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

      Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      55
      2789
    6. Ostiko maailma sinut minulta?

      Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      25
      2601
    7. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      43
      2290
    8. Noloa että kaipasin sinua

      Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      23
      2090
    9. Minne sä aina välillä joudut

      Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      13
      1900
    10. On niin vaikea olla lähelläsi

      En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      15
      1811
    Aihe