Apumoottorin asennus

Jamo

Moi!

Tarkoituksena on asentaa apumoottori 7mx2,5m kokoiseen liukuvaan veneeseen. Painoa veneellä on 2000kg. Kuinka syvälle pitää apumoottorin potkuri saada, jotta vene liikkuu optimaalisesti? Riittääkö veneen liikuttamiseen, että potkuri vedessäTiedän että kavitaatiolevy pitäisi saada pohjan tasalle, mutta se on lähes mahdotonta.

Kokemuksia apumoottoreista ja hallittavuuksista eri veneissä voit laittaa tähän jatkoksi.

Kiitos jo etukäteen.
t:Jamo

2

2976

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apumoottorille

oma teline,jossa on korkeussäätö,eli se kannattaa laskea niin alas,että ei veneen keikkuessa ryystä tyhjää.Teline on helppo tehdä itsekkin,jos on mahdollisuus metallihommiin.

• Hissutteluun

Vene on Flipper 630OC ja kone Honda BF115. Tykkään ajella hiljakseen: kone kiertää noin 1500 rpm ja nopeus on 5-6 solmua. Kone kehrää hiljaa, mutta kulutus on silti aika iso.

Harkinnassa on apukoneen laitto, esim 6hp nelitahtikone. Kaverilla on samanlaisessa Flipperisä sellainen kiinnitettynä OMC:n nostosysteemiin, joka on ilmeisesti purkkarin apukoneeelle tarkoitettu. Koska apukone on hänellä on vain erikoistilanteissa käytössä, tapahtuu sen ohjailu koneen omasta kaasukahvasta.

Minulla voi pikkukoneelle tulla enemänkin käyttöä. Kaasuvivun voinee jollain konstilla saada pysymään sopivassa kohdassa, mutta entäs ohjaus? Takapenkiltä käsin on Flipperiä paha ajaa, joten pikkukoneen olisi oltava ratilla ohjattavissa.

Ongelmana on siis se, miten kytkeä apukone pääkoneen ohjaukseen. Jonkilainen raidetanko siinä pitää olla. Hommaa mutkistaa se, että pääkone kippaa ja apukone liikuu pystysuunnassa.
      Pääkoneen pitänee olla alhaalla kun apukoneella mennään, muuten sen paino kampeaa ohjausta koko ajan jompaan kumpaan laitaan.

Onko kellään kokemusta ja käytännön vinkkejä tällaisen virityksen tekoon ?

Arvaan, että tähän tulee noin 27 vastausta, jossa joko julistetaan koko homma tuhoon tuomituksi tai kehotetaan psymään maissa, jos ei ole varaa veneillä. Onhan niitäkin ihan kiva lueskella, mutta toivoisin silti asiallisiakin vastauksia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1757
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      46
      1094
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      964
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      846
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      802
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe