vaahtera-aulio

Heikki

Vaahtera-auliosta kysyisin otetaanko talveksi sisään ja muutenkin yleisiä hoito-ohjeita?
Kiitoksia etukäteen

14

5140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tällaista

      Vaahtera-aulio on suurikukkainen, tuuheakasvuinen ja runsaasti kukkiva huonekasvi. Se haaroo helposti ja voi jo yhdessä kasvukaudessa muotoutua kookkaaksi monioksaiseksi pensaaksi. Kesäisin sen voi viedä myös parvekkeelle tai terassille puolivarjoiseen paikkaan. Kukintaa saattaa kestää keskikesästä alkutalveen. Varsinkin latvonnan jälkeen uusiin versoihin muodostuu pian nuokkuvia kukintoja. Yksittäiset kukat kestävät lähes viikon.Vaahtera-aulion sirot lehdet muistuttavat vaahteranlehtiä ja ne muodostavat kauniin, kirkkaanvihreän taustan näyttävälle kukinnalle.

      • Anonyymi

        Ihmettelen kun kesällä osti uuden ja se nyt kuivattaa lehtiä niin mitä pitäis tehdä autaisko mullanvaihto tuo multa joka oli ostaessa on erikoisen näköisrää


    • sisätiloihin

      talveksi, on muutenkin kiinanruusun tyyppinen sisäkasvi. Hiton arka hallalle että ulos vasta sitten kesäkuun puolella eikä suoraan paahteeseen jotta tottuu ensin ulkoilmaan.

      Saa olla isohko ruukku, normaali kastelu (lehtevänä haihduttaa jonkin verran) kasvukaudella eli multa saa kuivahtaa kevyesti kasteluiden välissä. Kannattaa käyttää lannotteita kastellen kun kerran on kukkiva kasvi kyseessä, kukkineet kukat poistetaan. Valoisa tai aurinkoinen paikka, paahteesta ei pidä.

      Syksyllä sisälle ennen kovia pakkasia. Paras talvisäilytys viileä (n 10-15) ja valoisa, silloin saa kuivaa kunnolla eli kastellaan niin niukasti että lehdet karisevat. Kevättalvella leikkaus rajulla kädellä, mullan vaihto ja aloitetaan kastelu varovasti kunnes taas on täydessä kasvussa.

      • Anonyymi

        Toisaalta, jos on hyvä kukkavalo, aulio saattaa riemastu kasvamaan keskitalvellakin, on vihreämpi ja tuuheampi kuin kesällä nyt joulun aikaan, käy hyvin viherkasvista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisaalta, jos on hyvä kukkavalo, aulio saattaa riemastu kasvamaan keskitalvellakin, on vihreämpi ja tuuheampi kuin kesällä nyt joulun aikaan, käy hyvin viherkasvista.

        Sama kokemus, tosi vihreä talvella, puhkesi täyteen kukkaan joskus helmikuun lopulla. Leikkasin kyllä sitten myöhemmin vesomaan uudestaan, niin että nyt toukokuussa on kuin sulkasatoinen kana. Mutta oli tosi komeat kukat ja lehdet talvella!


    • kukkahöperö

      Hei,itse olen pitänyt vaahteraaulion aina sisätiloissa,nytkin on niitä keittiönikkunalla ja myös huoneen ikkunalla.Joskus kukkivat hyvin,joskus pitävät taukoa,mutta en huolestu vaan leikkaan ja vaihdan mullat joka kevät.Paljon myös ravinteita,niin kyllä kukkaa pukkaa,paitsi keltainen on huonompi kukkimaan.Nyt olen uusinut niitä oksista ja ostan taas erivärisiä tänä keväänä.Hauskaa kukkien kasvatusonnea vaan kaikille,niiden parissa aika kuluu ja saa nauttia joskus myös onnistumisista.

      • Tipunen

        Mä laitoin helmikuussa pussillisen siemeniä itämään, ja nyt taimia on jotain 15 kpl. Ovat nyt 5 cm korkeita, ja jännityksellä oottelen että minkävärisiä kukkia ne tekevät! Keltaista väriä oottelen, eikä voi edes antaa kellekkään tainta koska aattelen että jospa se onkin ainut keltainen .. ;)


      • kukkahöperö
        Tipunen kirjoitti:

        Mä laitoin helmikuussa pussillisen siemeniä itämään, ja nyt taimia on jotain 15 kpl. Ovat nyt 5 cm korkeita, ja jännityksellä oottelen että minkävärisiä kukkia ne tekevät! Keltaista väriä oottelen, eikä voi edes antaa kellekkään tainta koska aattelen että jospa se onkin ainut keltainen .. ;)

        jos sinulta keltainen häviää niin minulla niitä olisi vaikka muille jakaa,mutta taidat asua niin kaukana ettei minun käteni niitä yllä sinulle antamaan,vaikka tahtoisinkin,terv,kukkahöperöltä.


      • hibiscus
        kukkahöperö kirjoitti:

        jos sinulta keltainen häviää niin minulla niitä olisi vaikka muille jakaa,mutta taidat asua niin kaukana ettei minun käteni niitä yllä sinulle antamaan,vaikka tahtoisinkin,terv,kukkahöperöltä.

        Hei, riittäisiköhän joltakin minulle pistokasta vaahtera-auliosta myöhemmin keväällä. Vastineeksi voisin postittaa isoposliinikukan tai kärsimyskukan pistokkaita. Asun Lapissa, joten postittamista lienee täytyy koettaa - mikäli täällä ei satu olemaan ketään rovaniemeläistä vaahtera-aulion omistajaa :)


    • Kirva-aulio

      Viherpeukalot.fi myy vaahtera-aulioita. Nyt siellä ei myydä kai mitään ennen kevättä, mutta sieltä ostin pari vuotta sitten, se rehoitti hulluna, mutta oli pakko hävittää se, tuli kirvoja, ne on kai sen kukan tyypillinen vitsaus ?

      • Anonyymi

        Rivitalossa ei tullut tuholaisia mihinkään kasviin, mutta kerrostalossa moniin vähän väliä etenkin vihannespunkkia.


    • vahtra

      Ymmärtääkseni vaahtera-aulio kuolee talvella ulkona näillä leveysasteilla, mutta selviää hyvin noin 15 asteessa sisällä.

    • AULIO

      Minkä kokoisena vaahtera-aulio kukkii? taimet nyt noin 25cm korkeita.

      • Anonyymi

        Kukkii ensimmäisenä kesänä koosta riippumatta jos vaan viihtyy. Ostin joskus siemeniä Anttilasta, näköjään nytkin monessa paikassa myynnissä. Pitäisi kai leikata että saa tuuheammaksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5056
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1462
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe