vauvan laskeutuminen

odottaja :)

Missä vaiheessa,tai viikoilla vauva noin suurinpiirtein yleensä laskeutuu. Itselläni ei ainakaan vielä ole laskeutunut ja kovasti jo odotan,että laskisi,niin olo helpottuisi kummasti. Viikkoja minulla on nyt 30 2 ja koska sf-mittani on jo nyt 31 cm,niin olo ei enää kovinkaan hekumaattinen ole. Toivottavasti ei ole oikein iso vauva tulossa.

17

24261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rv 34+2

      elikkäs mulla ollu vauva laskeutuneena parisen viikkoa.. tuosta olon helpottumisesta en kyllä tiedä..

      vauvan käännyttyä raivotarjontaan rv 23, on olo ollut tukala, koska potkut tulee tuohon tissien alle ja varpaat on jatkuvasti kylkiluiden välissä..

      nyt laskeutumisen myötä pitää vessassa päiväaikaan käydä vähintään tunnin välein ja yöllä kahden tunnin välein. pää painaa rakkoa tosi paljon.

      hengitys on kyllä käynyt helpommaksi tuon laskeutumisen myötä, mutta liikkuminen ei todellakaan! pitkiä matkoja on mahdoton kävellä, kun askellus muistuttaa vaappumista ja vauvan pää tuntuu kuulana jalkovälissä.. kävelemisen jälkeen on tuo alapää välillä niin kipeä, että itkeä mieli tekisi.. että näin täällä.

      • rv 34+2

        ainakin minulle neuvolassa sanottiin, kun laskeutuminen huomattiin, että harva vauva laskeutuu näin aikaisessa vaiheessa.. olisiko se laskeutuminen tavanomaisempaa sitten rv37 jälkeen.. en tiedä. osalla kuulema vauva laskeutuu vasta synnytyssalissa:). mut voimia loppuraskauteen!!!


      • rv33
        rv 34+2 kirjoitti:

        ainakin minulle neuvolassa sanottiin, kun laskeutuminen huomattiin, että harva vauva laskeutuu näin aikaisessa vaiheessa.. olisiko se laskeutuminen tavanomaisempaa sitten rv37 jälkeen.. en tiedä. osalla kuulema vauva laskeutuu vasta synnytyssalissa:). mut voimia loppuraskauteen!!!

        hei
        mitä eroa näillä on? laskeutuminen ja kiinnittyminen?
        oma vauvani on ollut pää alaspäin jo viikkoja, muttei vielä "laskeutunut tai kiinnittynyt"...


      • rv 34+2
        rv33 kirjoitti:

        hei
        mitä eroa näillä on? laskeutuminen ja kiinnittyminen?
        oma vauvani on ollut pää alaspäin jo viikkoja, muttei vielä "laskeutunut tai kiinnittynyt"...

        .. en oikeen tiedä sitä eroa itsekään.. kun ensimmäistä odottelen. mulla vauvan laskeutuminen huomattiin sf-mitan laskusta ja tällä viikolla lääkäri tarkastaa onko vauva kiinnittynyt. se ilmeisesti todetaan sitten sisätutkimuksella, koska terkka osasi sanoa vain että vauva on laskeutunut..

        kiinnittyminen on ilmeisesti sitä, että se vauvan pää kiinnittyy sinne synnytyskanavaan.. kertokaa joku viisas tarkemmin:)


      • rv33
        rv 34+2 kirjoitti:

        .. en oikeen tiedä sitä eroa itsekään.. kun ensimmäistä odottelen. mulla vauvan laskeutuminen huomattiin sf-mitan laskusta ja tällä viikolla lääkäri tarkastaa onko vauva kiinnittynyt. se ilmeisesti todetaan sitten sisätutkimuksella, koska terkka osasi sanoa vain että vauva on laskeutunut..

        kiinnittyminen on ilmeisesti sitä, että se vauvan pää kiinnittyy sinne synnytyskanavaan.. kertokaa joku viisas tarkemmin:)

        kun vauva laskeutuu niin maha "tipahtaa" huomattavasti?


      • rv 34+2
        rv33 kirjoitti:

        kun vauva laskeutuu niin maha "tipahtaa" huomattavasti?

        eli maha siis tosiaan "tippuu", kohdunpohjan korkeus (sf-mitta, kohdun korkein kohta) tulee alaspäin.

        mulla sf-mitta nyt samankokoinen kuin toista kuukautta sitten.


      • odottaja :)
        rv 34+2 kirjoitti:

        eli maha siis tosiaan "tippuu", kohdunpohjan korkeus (sf-mitta, kohdun korkein kohta) tulee alaspäin.

        mulla sf-mitta nyt samankokoinen kuin toista kuukautta sitten.

        Elikkä voi olla,että melko pian sitten vauva laskeutuu minullakin. Vauva on myös ollut jo aika kauan päätarjonnassa ja potkut tulee myös minulla ylös ja ahdistaa aika lailla. Kyllä tässä jo alkaa toivomaan,että tää odotus jo pian loppuisi ja pääsisi eroon tästä masusta ja tukalasta olosta. No, onhan siinä sitten edessä vielä synnytyksestä toipuminen ja rintaruokinnan aloittaminen ja jne..mutta loppuu tää odottaminen ja sitten tietää,että koko aikaa mennään jo kohti suht normaalitilaa..ootan kovasti,että voin nukkuu sängyssä ihan mite tahdon,ilman että koko aikaa ahdistaa jostain,tai sattuu jonnekin. Se taitaa kuitenkin tapahtua vasta hetki synntyksen jälkeen tämäkin ihanuus,mutta sitä odotellessa,toivottavasti ei mee odotus paljotta lasketunajan yli..ekaa täälläkin odotellaa!!


      • äääääääääääääääääääh
        rv 34+2 kirjoitti:

        .. en oikeen tiedä sitä eroa itsekään.. kun ensimmäistä odottelen. mulla vauvan laskeutuminen huomattiin sf-mitan laskusta ja tällä viikolla lääkäri tarkastaa onko vauva kiinnittynyt. se ilmeisesti todetaan sitten sisätutkimuksella, koska terkka osasi sanoa vain että vauva on laskeutunut..

        kiinnittyminen on ilmeisesti sitä, että se vauvan pää kiinnittyy sinne synnytyskanavaan.. kertokaa joku viisas tarkemmin:)

        Kyllä se pään kiinnittyminen tai kiinnittymättömyys tuntuu ihan ulkotutkimuksessa... kun/jos se terkka saa sen pään näppeihinsä sieltä alamasusta, niin joko se painaessa liikkuu sivulta toiselle (=ei ole kiinnittynyt) tai ei liiku (=on kiinnittynyt lantion yläaukeamaan). Ei sen ihmeellisempi juttu. Ja kaikilla se pää ei sinne uppoa kuin tosiaan vasta synnytyksessä... silloin vaan pitää mennä ambulanssilla sairaalaan, jos vedet menee.


    • catx

      En tiedä milloin mahan yleensä "pitäisi" laskeutua, mutta minulla on nyt vasta laskeutunut. Rv siis 34 6. Itselläni olo eo yhtään helpota, vaikka niin sanotaan. Kamalaa painetta alhaalla, pikkuinen hakkaa päätä tuonne nivusiin, venyttelee kovin paikkojani.... Mutta kyllä tätä kestää, kun tietää ettei kauaa enää tarvitse odottaa. Esikoista odotan.

    • mammami

      Mulla on jo rv 39 4 eikä ole kuulemma vieläkään laskeutunut :( ensimmäinen tulossa.. Kauhistuttaa ajatella kuinka kauan pitää vielä odotella ja meneekö käynnistykseen, olen lukenut että ensisynnyttäjillä yleensä laskeutuu viimeistään viikko tai pari ennen synnytystä. Toisaalta pari viikkoa sitten neuvolatäti (tosin eri kun tällä kerralla) sanoi että hyvin on kiinnittynyt, kun kokeili päätä. Miten pää voi olla kiinnittynyt jos vauva ei ole vielä edes laskeutunut?

    • kollmattaootan

      minulla ei ole yksikään lapsista laskeutunut... eka syntyi vkl.37, toka 39, ja nyt odotan kolmatta vkl.36 5....
      ei se kuulemaa oloa helpota, kun vauva laskeutuu, ei pysty kävelemään kunnolla kun hiertää jalkojen välissä...

      eikä se vaikuta siihen milloin syntyy. voi vauva syntyä ilman laskeutumistakin :)

    • sylyvi

      Mulla viikkoja 32 6 ja vauva on jo tosi alhaalla ja enneaik. synnytys on pelkona, olen levossa. Mulla ei todellakaan olo oo helpottanut, päinvastoin. Todella tukala olo koko alapäässä, sekin etu että takapuolella ja lantiossa ja selässä kamala särky. Nukkuminen lähes mahdotonta.
      Minkä asian helpotusta sä lähinnä odotat?

    • Oonau``

      Itse en ole oikein varma joko on laskeutunut kun tuntuu ettei se ole edes kerennyt nousta. viikkoja on 33. Pari viikkoa sitten olo oli niin tukala etten kunnolla voinut hengittää ja hengästyin parin kävely metrin jälkeen, nyt tilanne on ihan toinen tuntuisi kun olo olisi nyt paljon parempi en edes hengästy kuten ennen.
      Lapsi on kylläkin normaalia pienempi, mutta kehittynyt normaalisti.
      Onko mahdollista että lapsi jo laskeutunut? En ole käynyt neuvolassa 3viikkoon kun käyntejä oli tarkkailu ultrassa, mutta sieläkään ei edes mitattu tai paineltu mahaa...
      Ensimmäinen lapsi tulossa joten olen hieman hukassa missä vaiheessa mikäkin tulee.

    • 39+6

      Jokaisella varmaan laskeutuu yksilöllisellä aikataululla, joten odotellaan kaikki rauhassa, kýllä se lapsi sieltä tulee kun on tullakseen :) Itsekin jossain vaiheessa koko ajan mietin merkkejä ja tuntemuksia ja mietin syntyykö jo ja koska se nyt syntyy, kunnes tajusin että kyllä sen huomaa sitten kun alkaa tapahtua! Tukala olo ja vaivat tekee luonnolliseksi kaikki pohdinnat, koska se sieltä syntyy mutta kun ollaan näin pitkälle päästy, niin kauaa ei mene!

      Voimia kaikille odotteluun ja synnytykseen :)

    • -määvaan-

      Mulla on ollu raivotarjonnassa pikkukaveri 31rv alust asti ja nyt viikolla 35 oli pää laskeutunu jo lantioluiden väliin. Ei meinannu käsikopelolla pää enää löytyäkkään oli jo nii alhaalla menossa, tai ei pitäisi vielä ihan nii alhaalla olla. Kuulemma hyvä vaan että on alas päin suunta =)

      ilosta odotusta kaikille!

    • Lempukka

      Mulla rv 38 3 ja jotenkin se kersa on päässyt sieltä kuopasta pois. Pari viikkoa oli jo laskeutuneena alemmaksi, jolloin vaivoja oli huomattavasti vähemmän. Toivoisin että laskeutuisi takaisin, koska painaa kovasti kylkiluita ja en saa kunnolla henkeä. Ruokaa ei pysty normaalia määrää syömään kerralla, koska on tunne ettei sinne mitään mahdu, jonka lisäksi on jatkuva närästys päällä. Ja kusettaakin koko ajan. Kummallista kyllä, koska kuvittelin että se laskeutuminen olis pahentanut tota rakon tilannett, mutta mun kohdalla on kyllä toisin. Ehkä näin loppuvaiheessa se lapi valitsee äidille ikävimmän asennon olla, että äiti sitten mielihyvin menisi synnytykseen :D

    • LIINKUkukka

      No niin rv 31 menossa ja tyhmiä tulin kyselemään... MISTÄ huomasitte laskeutumisen..?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      62
      915
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      704
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      680
    4. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      39
      636
    5. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      631
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      87
      561
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      110
      535
    8. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      38
      482
    9. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      71
      457
    Aihe