"Turhaa"...

Sara

Seuraa ehkäpä tyhmä kysymys, mutta voiko psoria ns. itse aiheuttaa? En tarkoita nyt stressin tai alkoholin seurauksena syntynyttä, vaan esim. ihorikkoa räpläämällä? Itseäni vaivaa ihottuma, mutta vielä ei ole täysin varmaa mistä on kyse. Koepala otettu, tuloksiin vielä pari viikkoa. Iholääkäri ei ole suoraan sanonnut "epäilyksiään", mutta voisi olla läiskäekseemaa tai psoria. Ensin ajatteli olevan sientä, mutta rihmastoa ei löytynyt. Kokeeksi söin sisäisiä sienilääkkeitä. Nyt saan valohoitoa. Sairaanhoitaja totesi läikät nähtyään että psoria on. Nooh, kohtahan se sitten selviää. Mutta se minua ihmetyttää, mikäli tämä psoria olisi, miten kummassa minä sen olisin saanut? Suvussa ei esiinny, ei isän eikä äidin puolelta, stressistä en ole kärsinyt, enkä esim. anginaa sairastanut tai mitään muutakaan... Pelottaa jo ajatuskin diagnoosin saamisesta...

4

663

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tolerance

Itsellänikään ei ole tietoa siitä kumman vanhemman puolelta olen mokoman taudin perinyt, mutta niinpä vaan psoria sairastelen.

En ole itselläni huomannut psorin riehaantuvan minkäänlaisesta vähäisestä ihon "räpläämisestä", mutta sen sijaan hankaavat vaatteet (esim. alushousujen reunat ja rintsikat) aiheuttavat hankausalueille toisinaan ihottumaa. Lisäksi esimerkiksi runsas (!) nojailu kyynärpäillä vaikkapa mattoon saattaa ärsyttää ihoa niin, että niihin kohtiin ilmestyy psoria.

Mutta hyvin yksilöllistä tämäkin, vaikeaa antaa mitään yleispäteviä faktoja.

• asiantuntija

Psorin voi ilman muuta itsekin aiheuttaa esimerkiksi raapimalla ihoa liikaa.

Psorihan myös tarttuu aika helposti jos psoriläiskät koskevat toisen ns. terveen ihmisen ihoa.

On myös saatu tutkimustietoa, että psori voisi levitä myös pisara/ilman kautta tartuntana, jos esimerkiksi psoriaatikko aivastaa tai yskii sinua kohti.

• zeez

Hei "asiantuntija", miksi levität täysin väärää tietoa! Psoriasis ei todellakaan tartu!

• Nivelpsori.

"Asiantuntia" taitaa olla joku provo, niitähän täällä sivustolla riittää.
      Psori ei tosiaankaan tartu, se on monilla ihmisillä, jotka eivät edes tiedä siitä.
      Sitten on meikäläiset, joilla se aktivoituu stressisstä tms.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi

Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy
      Maailman menoa
      9
      2112
    2. Huulitäytteet ja tekotisssit

Kylillä kulkiissa olen huomannut että tässäkin tuppukylässä on hameväki alkanut muokkaamaan ulkonäköään huulitäytteillä
      Suomussalmi
      134
      1630
    3. Drone-epäily Uudellamaalla

Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html
      Maailman menoa
      120
      1225
    4. Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen

"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-8
      Sinkut
      217
      1173
    5. Sait mut mies heikoksi

Yllätti tämä asia nyt kyllä. Olet ollut mielessä koko ajan. Ei riitä pelkkä kevät nyt syyksi. Veit jalat alta. Pannaan m
      Ikävä
      86
      1104
    6. Vauvat syntyvöät vihan lapsina?

Kyllä on pimeä oppi, ja olen ollut täydessä pimeydessä opillisesti, että pienet lapset syntyisivät paholaisen lapsina. O
      Luterilaisuus
      66
      1045
    7. Stefan Therman. Vakava syyte ja vankila uhkaa.

Nyt ei taida mies selvitä enää selityksillä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      97
      876
    8. Unelma tilanne

Miten haluaisit, että tilanteenne etenisi tai miten toivoisit hänen lähestyvän sinua? Vai toimitko mielummin itse, jos j
      Ikävä
      70
      842
    9. Itsensä pidättely

Pidätteletkö tunteitasi tai itseäsi hänen aikanaan ja jos niin miksi?
      Ikävä
      79
      811
    10. Iivarilla johtopäätösten aika

Kun veteraanipolitikko ja pumppuvoimalavastustaja Pikkarainen aloittaa eilen nähdyn ulosmarssin on Iivarilla johtopäätös
      Kemijärvi
      46
      701
    Aihe