Seuraa ehkäpä tyhmä kysymys, mutta voiko psoria ns. itse aiheuttaa? En tarkoita nyt stressin tai alkoholin seurauksena syntynyttä, vaan esim. ihorikkoa räpläämällä? Itseäni vaivaa ihottuma, mutta vielä ei ole täysin varmaa mistä on kyse. Koepala otettu, tuloksiin vielä pari viikkoa. Iholääkäri ei ole suoraan sanonnut "epäilyksiään", mutta voisi olla läiskäekseemaa tai psoria. Ensin ajatteli olevan sientä, mutta rihmastoa ei löytynyt. Kokeeksi söin sisäisiä sienilääkkeitä. Nyt saan valohoitoa. Sairaanhoitaja totesi läikät nähtyään että psoria on. Nooh, kohtahan se sitten selviää. Mutta se minua ihmetyttää, mikäli tämä psoria olisi, miten kummassa minä sen olisin saanut? Suvussa ei esiinny, ei isän eikä äidin puolelta, stressistä en ole kärsinyt, enkä esim. anginaa sairastanut tai mitään muutakaan... Pelottaa jo ajatuskin diagnoosin saamisesta...
"Turhaa"...
4
523
Vastaukset
- Tolerance
Itsellänikään ei ole tietoa siitä kumman vanhemman puolelta olen mokoman taudin perinyt, mutta niinpä vaan psoria sairastelen.
En ole itselläni huomannut psorin riehaantuvan minkäänlaisesta vähäisestä ihon "räpläämisestä", mutta sen sijaan hankaavat vaatteet (esim. alushousujen reunat ja rintsikat) aiheuttavat hankausalueille toisinaan ihottumaa. Lisäksi esimerkiksi runsas (!) nojailu kyynärpäillä vaikkapa mattoon saattaa ärsyttää ihoa niin, että niihin kohtiin ilmestyy psoria.
Mutta hyvin yksilöllistä tämäkin, vaikeaa antaa mitään yleispäteviä faktoja. - asiantuntija
Psorin voi ilman muuta itsekin aiheuttaa esimerkiksi raapimalla ihoa liikaa.
Psorihan myös tarttuu aika helposti jos psoriläiskät koskevat toisen ns. terveen ihmisen ihoa.
On myös saatu tutkimustietoa, että psori voisi levitä myös pisara/ilman kautta tartuntana, jos esimerkiksi psoriaatikko aivastaa tai yskii sinua kohti.- zeez
Hei "asiantuntija", miksi levität täysin väärää tietoa! Psoriasis ei todellakaan tartu!
- Nivelpsori.
"Asiantuntia" taitaa olla joku provo, niitähän täällä sivustolla riittää.
Psori ei tosiaankaan tartu, se on monilla ihmisillä, jotka eivät edes tiedä siitä.
Sitten on meikäläiset, joilla se aktivoituu stressisstä tms.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1516294
- 481743
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes381404- 451018
Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3241009Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se45913Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l13899Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <384866Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä14857Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni75845